Geld & Recht alle pijlers

schenkingen buiten je gemeentschap van goedren houden.

31-01-2009 21:54 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
ik krijg van mijn ouders de max schenkingen, maar ik ben in gemeenschap van goederen getrouwd.

dus het geld is van ons samen.

maar het geld geld gaat altijd naar het bedrijf wat we ook samen runnen. eigelijk runt mijn man dat, maar qua belastingen was het makkelijker.

ik merk dat het met ons huwelijk afwaarts gaat, van mij uit.

kan ik die schenkingen ook appart zetten, denk het zelf niet maar het is zo stom om tegen mijn moeder te zeggen wil je een rekening openen voor mij. want dat wil ik haar niet aan doen.
bezint eert ge begint.

huwelijkse voorwaarden zijn zo slecht nog niet!
Volgens mij kan dat niet. Misschien kun je je ouders vragen het apart voor je te zetten, tot na de scheiding.
Alle reacties Link kopieren
Dat zal TO nu vast wel met je eens zijn, Germanwings, maar sommigen is die wijsheid en moed niet vantevoren gegund, uit loyaliteit en een (onterecht) gevoel dan gelijk de inhalige bitch te zijn...

(Zo was ik nooit akkoord gegaan met een bedrijf op mijn naam waar ik vervolgens geen bestuurlijke zeggenschap in heb, dan mag man dat ook alleen opknappen).



Ik vraag me af of het mogelijk is uberhaupt om willens en wetens vermogen te onttrekken alsnog aan de gemeenschap van goederen. Zal een rechter niet oordelen dat een aparte rekening óók bij die gemeenschap hoort, op basis van de overeenkomst?
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij kan het alleen als je ouders in de schenkingsvoorwaarden opnemen dat het buiten de gemeenschap van goederen blijft.



Maar maak gewoon een afspraak bij de notaris, die kan het je ongetwijfeld wel vertellen.
Alle reacties Link kopieren
Lijkt me ook niet zo veel zin hebben om het je ouders appart te laten zetten (tenzij je dit jaar nog denkt te gaan scheiden). Zolang je ouders 'eigenaar' zijn van het geld is het geen schenking en het is niet zo dat als ze dit jaar niets geven dat ze dan volgend jaar 2 keer zo veel belastingvrij mogen geven.



Wat ik zou doen? Ik zou mijn ouders de keuze laten. Je bent nu eenmaal in gemeenschap van goederen getrouwd, dus geld wat ze jou geven is voor de helft ook voor je man. Vertel eerlijk hoe de vork in de steel zit en geef je ouders de keuze of ze dit jaar jou en je man geld willen geven of liever niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:tieger schreef op 31 januari 2009 @ 22:12:

Volgens mij kan het alleen als je ouders in de schenkingsvoorwaarden opnemen dat het buiten de gemeenschap van goederen blijft.



Maar maak gewoon een afspraak bij de notaris, die kan het je ongetwijfeld wel vertellen.Ik wist dat dat bij Erfenissen kan Tieger, maar kan dat ook bij schenkingen?
laat nog snel je huwelijkse voorwaarden opstellen! (of zou je man daar niet meer mee accoord gaan TO?).



Tia Dalma, je hebt wel gelijk dat ze aan mijn eerste opmerking nu niets meer heeft. Maar het zijn precies die mensen die het al die tijd tegen ons zeggen dat het zo onromantisch is dat wij huwelijkse voorwaarden hebben.... dus ja daar zit je dan nu maar mooi mee.

Want heb je er al over nagedacht hoe dat met jullie bedrijf moet na een evt. scheiding?? Is ook voor de helft van beide? Kan een van beide de ander uitkopen? Wij hebben bijv. in onze huwelijkse voorwaarden wel een clausule dat bij een evt. eigen bedrijf diegene een aantal jaren (weet even niet meer uit mijn hoofd hoeveel precies) heeft om de ander uit te kopen.
Alle reacties Link kopieren
Overigens is het ook nog mogelijk om nu huwelijkse voorwaarden op te stellen, zoiets meen ik me in ieder geval te herinneren van de gesprekken die man en ik bij de notaris gehad hebben. Het moet dan uiteindelijk wel goedgekeurd worden bij de rechtbank geloof ik, en de rechter moet vinden dat er geen reden tot misbruik is.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij kan je het best vragen of je ouders het nog even vast willen houden tot een moment dat het jou beter uitkomt. Of is het een schenking de ze persé nu moeten doen?



Anders inderdaad even deskundig advies inwinnen. Heel misschien is er een constructie mogenlijk waarbij je ouders een rekening openen op jouw naam waar zij dan het bewind over voeren?
Alle reacties Link kopieren
Je ouders kunnen op naam schenken.

Maar dan moet jij wel zorgen dat het op een rekening komt, dat alleen op jou naam staat.

Jij moet er zelf voor zorgen dat je kunt aantonen dat het vanuit een schenking of erfenis komt.
Alle reacties Link kopieren
ik ga zeker nog niet scheiden, maar ik zat erover na te denken. omdat idd velen alles goed geregeld hebben.

ik ben heel jong getrouwd en gelukkig heb ik een fijne man, maar ik ben met hem meegegroeit, maar ben zelf stil blijven staan. dit door omstandigheden.

maar kom er nu wel achter dat het me meer raakt wat ik dacht.

denk ook dat er niks anders op zit dat mijn ouders het appart zetten.

tja ik wil hun er niet mee lastig vallen, omdat ze al 2 scheidingen van hun kinderen meegemaakt hebben.

maar stel dat ik over 10 jaar als mijn kinderen zelfstandig zijn toch kies om alleen door te gaan. dan lijkt me het spaarpotje wel handig. en zeker om geen wrok naar mijn partner te krijgen.
Alle reacties Link kopieren
als het op mijn naam geschenkt word dan is de helft volgens mij nog steeds voor mijn man. niet dat ik het nu erg vind.

dus jij zegt als ik een rekening op mijn naam zet dat het dan goed is.

maar het nadeel van gemeendschap van goederen is dat dan die rekening ook voor mijn man is.
Alle reacties Link kopieren
Lika, ik meen van wel.



Man en ik hebben wel huwelijkse voorwaarden, o.a. vanwege een studieschuld van man, en de wetenschap dat ik ook een schenking van mijn ouders zou krijgen. Nu gaat dat bij ons met een terugleenformulering (schenken op papier en ouders lenen terug op papier maar betalen wel een marktconforme rente), maar in de schenkingsvoorwaarden staat wel opgenomen dat de schenking buiten een eventuele gemeenschap valt (in zelfde document wordt ook een schenking aan zus gedaan die wel in gemeenschap getrouwd is), maar bijvoorbeeld ook niet geincasseerd kan worden op het moment dat de persoon die de schenking ontvangt een uitkering heeft.



Maar goed, de notaris kan echt gewoon meer vertellen. Dus TO, gewoon even bij de notaris langs voor een orienterend gesprek.
Alle reacties Link kopieren
We waren gelijk.



Maar als je ouders jou op naam schenkingen doen, blijft het buiten de gezamelijke boedel. maar het moet wel traceerbaar zijn.

Wij doen dit nl ook zo.

Wij wilden op huwelijkse voorwaarden trouwen, maar omdat ik ook niet werk en mijn man wel, zou ik dan weer nergens recht op hebben, als wij uit elkaar zouden gaan.

Nu zijn wij gewoon in gemeenschap van goederen getrouwd. Dit alles op advies van notaris.

Mijn ouders doen schenkingen op naam en wij zorgen ervoor dat het duidelijk is waar het geld vandaan komt.
Alle reacties Link kopieren
Maar als dan blijkt dat jij al 10 jaar een spaarpotje aan het aanleggen bent geweest ,dan heeft jou man,dan, heus wrok tegen jou, lijkt mij.
Alle reacties Link kopieren
Als ik dit zo lees lijkt het mij het beste dat je nu alles in het werk stelt om je huwelijk te redden door bv relatie therapie ipv het nu al te hebben over een eventuele scheiding over 10 jaar. Dat je niet meegegroeid bent kun je in 10 jaar behoorlijk inhalen!



Wat het geld betreft zou je het er met je ouders over kunnen hebben dat ze laten vastleggen dat het buiten de gemeenschap blijft. Dat is volgens mij de beste manier. Als ouders zou ik dat denk ik ook altijd zo doen, zeker als ik al scheidingen van kinderen heb meegemaakt.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk ook dat hij het niet leuk zou vinden als dat achter zijn rug om gaat. Maar ik denk dat als je uitlegt dat je de schenkingen apart wilt zetten, dat moet toch niet zo'n probleem zijn.

Wij doen dat ook, heeft mr sunny helemaal geen problemen mee.
quote:sunny2 schreef op 31 januari 2009 @ 22:36:

We waren gelijk.



Wij wilden op huwelijkse voorwaarden trouwen, maar omdat ik ook niet werk en mijn man wel, zou ik dan weer nergens recht op hebben, als wij uit elkaar zouden gaan.

Nu zijn wij gewoon in gemeenschap van goederen getrouwd. Dit alles op advies van notaris.

.

Rare notaris dan, want het mooie van huwelijkse voorwaarden is dat je ze zo kunt opstellen als je zelf wilt. Wij hebben dus wel huwelijkse voorwaarden, maar die komen grotendeels overeen met gemeenschap van goederen. Wat dus heet dat bij een evt. scheiding we beide de helft van ons vermogen krijgen. (ik vind dit wel eerder, al verdien ik meer, het is nu van ons, en bij evt. kinderen gaat hij wss minder werken en nog minder verdienen).

Enig verschil bij ons is dus dat schulden/vermogen voor het huwelijk van ons blijft en schenkingen dus ook. En dat mocht ik tzt een eigen "bedrijf" hebben dat ik daar dan tijd voor krijg om hem uit te kopen.
Alle reacties Link kopieren
mijn ouders hebben wel een testament dat aangetrouwden niks erven met overlijden.

maar tja met schenkingen is het gewoon volgens mij van je samen is niks niks mee. want het is ook mijn bedrijf.

ik heb nu wel tegen mijn man verteld dat ik die schenking op een spaarrekening wil zien, zodat wij een spaarpotje hebben.

maar ja het potje blijft van ons samen.
Alle reacties Link kopieren
@Sunny, dat vind ik dan weer gek. Bij ons gaf de notaris aan dat je wel samen vruchtgebruik hebt van het huwelijk, en de insteek is dan ook dat we er allebei beter van moeten worden. Zeker op het moment dat er een bijvoorbeeld minder werkt vanwege de zorg van kinderen en het huishouden bijvoorbeeld. De wederzijdse zorgplicht komt niet te vervallen door de huwelijkse voorwaarden



In ons geval komt het er op neer dat we alles op de grote hoop laten binnenkomen, en we allebei "zakgeld" krijgen van die grote hoop waar we mee kunnen doen wat we willen. Sparen, uitgeven, wat we zelf willen. Alle extra's van de grote hoop naar 1 persoon worden uiteindelijk wel verrekend.
Alle reacties Link kopieren
Nee hoor geen rare notaris.

\Maar de schenkingen en evt erfenis waren bij ons de enige reden om op huwelijkse voorwaarden te gaan trouwen.

Dus een hoop gedoe en notariskosten op niets af, terwijl mijn ouders het toch ook voor mijn zus moest regelen, want die was al getrouwd.
zo is het bij ons dus ook, dat wat we tijdens ons huwelijk samen verdienen is van ons samen en word na afloop dan ook eerlijk tussen ons beide verdeelt.

Ik vind jouw notaris wel echt heel slecht sunny!
Alle reacties Link kopieren
Nee hoor, wij hebben juist een hele goede notaris en slimme boekhouder. Maak jullie daar maar geen zorgen over.

Het is niet dat hij geen opties gegeven heeft, juist heel veel. Maar voor ons was dit de gemakkelijkste en goedkoopste oplossing, maar die is voor iedereen weer anders.
Alle reacties Link kopieren
graspolletje, er wordt hier nu net aangegeven dat je ouders wel notarieel kunnen aangeven dat het geld echt voor jou is en dat is wat je in je Openingspost vroeg, hoe je dat geld buiten de gemeenschap van goederen kon houden. Nu schrijf je om 22:30 dat je het prima vind dat je man de helft krijgt ... Wat wil je nu??



En sparen is nooit gek, maar of het financieel handiger is om dat in het bedrijf te doen of privé zou ik een adviseur laten uitzoeken. Ik krijg een beetje het idee dat het bedrijf een bodemloze put is als ik je zo hoor, als er ieder jaar de maximale schenking in moet. Of staat het gewoon bij het vermogen van het bedrijf? Dan is net zo goed de helft van jou als wanneer het op een spaarrekening zou staan namelijk. Of heb je gewoon minder zicht op de financien van ht bedrijf. In het laatste geval zou ik zorgen dat je als de wiedeweerga daar wel inzicht in krijgt en je laat voorlichten. Dat is nl. één van de redenen waarom wij op huwelijkse voorwaarden getrouwd zijn (koude uitsluiting), nl dat ik me niet druk wil hoeven maken over wat mijn man doet qua bedrijf en zo, zijn ding, zijn winst, zijn risico...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven