Geld & Recht alle pijlers

Verhuur via Airbnb ervaringen?

10-12-2017 11:12 75 berichten
Wij hebben een nieuw huis gekocht waar we in februari al in kunnen en onze huidige woning staat in de verkoop. In de buurt werden de woningen als warme broodjes verkocht en onze makelaar en wijzelf hadden verwacht binnen een week onze woning verkocht te hebben. Helaas... dat blijkt dus tegen te vallen!

Nu zijn we aan het kijken naar de mogelijkheden om de dubbele lasten zoveel mogelijk te drukken en lijkt verhuur via Airbnb me een goede optie. We hebben één twee persoons slaapkamer en een kamer met stapelbed. We kunnen zelf al vertrekken naar onze nieuwe woning en zorgen dat er voldoende meubilair in de woning overblijft om te verhuren. Wij hebben er geen moeite mee om tijdelijk te moeten "kamperen" in ons nieuwe huis en nog niet alle meubels, servies e.d. daar te hebben. Dat andere mensen in ons bed slapen vind ik wel een vies idee dus we moeten alleen investeren in een nieuw bed voor de verhuur.

Het verhuren zelf lijkt me leuk om te doen en het huis zit er voor op een geschikte locatie (gratis parkeren en op loopafstand van het centrum van Arnhem).

Maar.... waar moeten we rekening mee houden? Ik zit er niet op te wachten dat iemand mijn huis half afbreekt als wij er niet zijn en je weet natuurlijk nooit wie je in huis haalt. Wat zijn jullie ervaringen? Geef je het op bij de belasting of niet? Is het lastig om gevonden te worden als je nog geen recensies hebt? Is er wellicht een beter platform dan Airbnb? Ik geloof wel dat ik een leuke gastvrouw ben en de nieuwe woning zit om de hoek wat handig is met de sleuteloverdracht.

Ik ben heel benieuwd naar jullie tips en ervaringen!
Alle reacties Link kopieren
Hoe ga je dat dan doen als je gasten hebt en iemand wil je woning bezichtigen?
Zou ik als gast niet op zitten te wachten.

En gastvrouw? Naar mijn weten zie je je gasten niet.
Waar slaap je zelf dan als je geen bed hebt?
SallySpectra schreef:
10-12-2017 11:19
Waar slaap je zelf dan als je geen bed hebt?
In ons nieuwe huis in ons eigen bed, we willen een betaalbaar bed aanschaffen voor de verhuur. Zodra het huis verkocht is kan deze dan in de logeerkamer in het nieuwe huis komen.
minnimouse schreef:
10-12-2017 11:15
Hoe ga je dat dan doen als je gasten hebt en iemand wil je woning bezichtigen?
.
Dit. Bovendien is de winter niet het beste seizoen voor AirBnB, kun je beter wachten tot april / mei.
Alle reacties Link kopieren
Let op:
- de gemeentelijke bestemming
- mag het wel van je eventuele hypotheeknemer
- Je wordt ondernemer voor de BTW (wel kleine ondernemersregeling).
- Als je het beheer (bemiddeling, schoonmaak, linnen) volledig uitbesteedt dan vallen de inkomsten in box3, anders in box 1.


Misschien beter verhuren onder leegstandswet?
Met gastvrouw bedoel ik de mensen ontvangen, zorgen dat er een lekker ontbijt in de koelkast staat, een map met activiteiten in de buurt etc.

Het huis zal niet iedere dag verhuurd zijn, dat is wel te plannen met de bezichtigingen.
Marloes85 schreef:
10-12-2017 11:23
Met gastvrouw bedoel ik de mensen ontvangen, zorgen dat er een lekker ontbijt in de koelkast staat, een map met activiteiten in de buurt etc.

Het huis zal niet iedere dag verhuurd zijn, dat is wel te plannen met de bezichtigingen.
Ik denk eigenlijk dat je het iets te romantisch ziet allemaal.
Zalmsnipper schreef:
10-12-2017 11:23
Let op:
- de gemeentelijke bestemming
- mag het wel van je eventuele hypotheeknemer
- Je wordt ondernemer voor de BTW (wel kleine ondernemersregeling).
- Als je het beheer (bemiddeling, schoonmaak, linnen) volledig uitbesteedt dan vallen de inkomsten in box3, anders in box 1.


Misschien beter verhuren onder leegstandswet?

Zover ik heb gevonden online hoeft de hypotheekverstrekker (de nemer zijn wij zelf) geen toestemming te geven voor verhuur via airBnB. De VVE moet wel akkoord zijn maar dat is geen probleem.

70% van je inkomsten moet je opgeven voor de belasting en daar mag je de vaste lasten vanaf trekken (energie, water, etc.) ik lees alleen dat in de praktijk veel mensen de verhuur helemaal niet opgeven bij de belasting.
SallySpectra schreef:
10-12-2017 11:25
Ik denk eigenlijk dat je het iets te romantisch ziet allemaal.
Misschien, daarom ben ik ook benieuwd naar andere ervaringen.
Ontbijt in de koelkast heb ik nog nooit gehad bij een AirBnB. Voordeel is juist dat je zelf kunt kiezen waar en wat je eet. Als host zou ik daar geen geld aan verspillen, want je haalt het er niet uit in je verhuurprijs.

Als je huis bij potentiële kopers al niet populair is, waarom zou het dan wel lopen op AirBnB?
Alle reacties Link kopieren
Marloes85 schreef:
10-12-2017 11:26
Zover ik heb gevonden online hoeft de hypotheekverstrekker (de nemer zijn wij zelf) geen toestemming te geven voor verhuur via airBnB. De VVE moet wel akkoord zijn maar dat is geen probleem.

70% van je inkomsten moet je opgeven voor de belasting en daar mag je de vaste lasten vanaf trekken (energie, water, etc.) ik lees alleen dat in de praktijk veel mensen de verhuur helemaal niet opgeven bij de belasting.
De bank is wel de hypotheeknemer, Google maar. Je mag inderdaad kosten aftrekken (niet afschrijven). Die 70% ken ik niet.

En het gewoon niet opgeven is fraude en voor eigen risico.
zalmsnipper wijzigde dit bericht op 10-12-2017 11:37
3.41% gewijzigd
Onze ervaringen (nou ja eigenlijk vriend's, is zijn huis) zijn positief. Geen enkele vervelende ervaring (in 2 jaar), iedereen laat het huis spik en span achter, en anders ben je opzich ook gewoon verzekerd via Airbnb. Weet niet hoe makkelijk ze uitkeren, maar het is toch een prettig idee. Klandestien iemand buiten Airbnb aannemen doen we daarom ook niet. Meestal komen mensen 1,2 of 3 nachten dus daar kan je bezichtigingen best omheen plannen. We zitten hartje centrum in een grote stad, echt mooi appartement, en dan nog zit je echt niet 100% vol, nog geen 25% waarschijnlijk. Wel genoeg om de vaste lasten mee te kunnen betalen.
In onze steden heb je weinig echte partytoeristen, in Amsterdam lijkt me het risico op feesten in je huis enzo een stuk groter.

Vriend moet het idd elk kwartaal 4,5% gemeentebelasting afdragen en inkomstenbelasting, afhankelijk van je schijf. Dat is dus veel.
Alle reacties Link kopieren
Als je denkt dat het huis niet elke dag verhuurd zal zijn, haal je de kosten er dan nog wel uit? Je zegt immers zelf dat je het doet om dubbele kosten zoveel mogelijk te voorkomen. Als het, zeg maar, 2 dagen per maand verhuurd is, dan heb je daar natuurlijk niks aan.

En niet opgeven aan de Belastingdienst is gewoon fraude. En reken maar dat die dit soort sites ook gewoon in de gaten houden, dus je kunt zo gevonden zijn.
Marloes85 schreef:
10-12-2017 11:27
Misschien, daarom ben ik ook benieuwd naar andere ervaringen.
Denk nou even praktisch na: je wil alleen verhuren op de zeer korte termijn, niet aan mensen die in de paasvakantie willen komen bijvoorbeeld. Want wie weet is je huis volgende week verkocht. Ook alleen voor korte periode, niet aan expats die een half jaar of een jaar willen huren. Dat is dus al vrij beperkt.
Wie wil er denk je midden in de winter last minute een paar dagen naar Arnhem? Echt, de mensen zullen niet in de rij staan hoor.

En dan nog: áls er mensen komen, zul je het huis schoon moeten houden, beddengoed wassen (staat de wasmachine in het oude of in het nieuwe huis) etc.
Erizon schreef:
10-12-2017 11:30
Ontbijt in de koelkast heb ik nog nooit gehad bij een AirBnB. Voordeel is juist dat je zelf kunt kiezen waar en wat je eet. Als host zou ik daar geen geld aan verspillen, want je haalt het er niet uit in je verhuurprijs.

Als je huis bij potentiële kopers al niet populair is, waarom zou het dan wel lopen op AirBnB?
De voornaamste reden dat de verkoop nog niet is gelukt is het feit dat we geen tweede slaapkamer hebben terwijl de prijs er wel naar is, de tussenkamer waar het stapelbed staat heeft geen daglicht. Voor verhuur lijkt me dat niet zo'n probleem maar voor verkoop is dat een ander verhaal.

Overigens staat ons huis nu drie weken in de verkoop en er zijn nog bezichtigingen. Het mooiste zou zijn als we het op kort termijn alsnog verkopen maar we houden er rekening mee dat het ook nog even kan duren.
Marloes85 schreef:
10-12-2017 11:26
Zover ik heb gevonden online hoeft de hypotheekverstrekker (de nemer zijn wij zelf) geen toestemming te geven voor verhuur via airBnB.
.
Dat is als je een kamer in je eigen woning verhuurt en er zelf ook verblijft. De regels voor de verhuur van een gehele woning zijn anders.

(De term is wat verwarrend, maar officieel is de bank inderdaad degene die een hypotheekrecht neemt op de woning)
Lijkt me dus echt niet handig. Wat Minnimouse al zegt: hoe ga je het doen als er mensen je woning willen bezichtigen? Heb je net gasten waardoor de kopers niet alle ruimtes kunnen zien of gasten die het huis als een bende hebben achtergelaten waardoor kopers afhaken. Hoe wil je gaan klussen in je nieuwe huis als je daarnaast nog moet schoonmaken, ontbijt verzorgen, administratie doen, onderhoud e.d. in je oude huis. Reken er verder op dat gasten met al hun vragen en problemen als eerste naar jou toe komen; ben je dan in de gelegenheid er iets mee te doen? Is de brandveiligheid in je oude huis in orde of moet je nog veel kosten maken om dergelijke dingen te regelen? En inderdaad: ik zou het ook al niet doen uit angst dat je huis half afgebroken wordt. Deze verhalen hoor je zeer regelmatig en ik zou als gast daarom ook nooit kiezen voor een Airbnb.
Lijkt me logisch dat je er belasting over moet betalen; het zijn toch inkomsten?
Je hebt het over gastvrouw. Zo kom je op mij niet over in je OP. Gastvrouw zijn houdt echt veel meer in dan alleen een sleuteloverdracht en een bed voor gasten kopen. Denk dat je het flink onderschat, als ik het zo lees. Ben nooit naar een Airbnb geweest, maar naar genoeg gewone B&B's. Valt me dat die mensen er altijd heel erg druk mee zijn en dat beamen ze in gesprek ook. Bovendien: mag dit van je hypotheekverstrekker wel en van de gemeente waar je woont? Volgens mij mag je niet altijd en overal je huis/kamers als Airbnb verhuren.
Daarnaast: is de locatie wel gewild?
anoniem_272211 wijzigde dit bericht op 10-12-2017 11:38
7.01% gewijzigd
Zalmsnipper schreef:
10-12-2017 11:30
De bank is wel de hypotheeknemer, Google maar. Je mag inderdaad kosten aftrekken (niet afschrijven). Die 70% ken ik niet.

Je hebt geen hypotheekrente aftrek meer.

En het gewoon niet opgeven is fraude en voor eigen risico.
https://www.elsevierweekblad.nl/uncateg ... en-337936/ hier heb ik het stuk over de 70% gevonden. Weer wat geleerd over hypotheeknemer / -verstrekker
tigri schreef:
10-12-2017 11:31
Onze ervaringen (nou ja eigenlijk vriend's, is zijn huis) zijn positief. Geen enkele vervelende ervaring (in 2 jaar), iedereen laat het huis spik en span achter, en anders ben je opzich ook gewoon verzekerd via Airbnb. Weet niet hoe makkelijk ze uitkeren, maar het is toch een prettig idee. Klandestien iemand buiten Airbnb aannemen doen we daarom ook niet. Meestal komen mensen 1,2 of 3 nachten dus daar kan je bezichtigingen best omheen plannen. We zitten hartje centrum in een grote stad, echt mooi appartement, en dan nog zit je echt niet 100% vol, nog geen 25% waarschijnlijk. Wel genoeg om de vaste lasten mee te kunnen betalen.
In onze steden heb je weinig echte partytoeristen, in Amsterdam lijkt me het risico op feesten in je huis enzo een stuk groter.

Vriend moet het idd elk kwartaal 4,5% gemeentebelasting afdragen en inkomstenbelasting, afhankelijk van je schijf. Dat is dus veel.
Bedankt voor je ervaring!
Alle reacties Link kopieren
Marloes85 schreef:
10-12-2017 11:37
https://www.elsevierweekblad.nl/uncateg ... en-337936/ hier heb ik het stuk over de 70% gevonden. Weer wat geleerd over hypotheeknemer / -verstrekker
Ik ben inmiddels ook gaan googlen en las op meerdere sites inderdaad over 70% ook zou je hypotheekrenteaftrek houden.

Ik hoop voor je dat je snel je huis verkoopt scheelt een hoop gedoe.
Marloes85 schreef:
10-12-2017 11:26
Zover ik heb gevonden online hoeft de hypotheekverstrekker (de nemer zijn wij zelf) geen toestemming te geven voor verhuur via airBnB. De VVE moet wel akkoord zijn maar dat is geen probleem.

70% van je inkomsten moet je opgeven voor de belasting en daar mag je de vaste lasten vanaf trekken (energie, water, etc.) ik lees alleen dat in de praktijk veel mensen de verhuur helemaal niet opgeven bij de belasting.
Dat lijkt me dus echt oliedom. Gaan frauderen (wat ik toch al niet goedkeur) terwijl ze het zo eenvoudig kunnen achterhalen,
Voor de duidelijkheid, wij willen het wel gewoon gaan opgeven bij de belastingdienst.

@tijdschriftenverslinder, ik werk in de branch en weet zeker wel wat een gastvrouw zijn inhoudt en ja ze mogen met hun vragen bij mij terecht komen, ik help ze graag! Persoonlijk heb ik alleen maar positieve verhalen gehoord over airbnb en nog geen ervaringen gehoord/gelezen van mensen die het huis afbreken.

Brandveiligheid e.d. is nu (uiteraard) ook in orde.

Over de bezetting, ik denk dat 10-15% bezetting mooi zou zijn en dat veel meer ook niet realistisch is. Hiermee kunnen we een gedeelte van de kosten drukken maar we hoeven niet quitte te spelen of winst te maken (al zou dat natuurlijk mooi zijn)
anoniem_65740 wijzigde dit bericht op 10-12-2017 11:49
Reden: toevoeging
3.96% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Marloes85 schreef:
10-12-2017 11:35
De voornaamste reden dat de verkoop nog niet is gelukt is het feit dat we geen tweede slaapkamer hebben terwijl de prijs er wel naar is, de tussenkamer waar het stapelbed staat heeft geen daglicht. Voor verhuur lijkt me dat niet zo'n probleem maar voor verkoop is dat een ander verhaal.
Is het probleem dan misschien hoe de makelaar het pand gepositioneerd heeft op de woningmarkt? Dat mensen met de verkeerde verwachtingen komen bezichtigen en daardoor afhaken?

Overigens zou ik als AirBNB klant op zoek gaan naar twee echte slaapkamers, als ik met meerdere personen zou huren. En ik als ik met 1 of 2 personen was, dan zou ik weer niet meer willen betalen voor ruimte die ik niet gebruik. Er is keuze zat, dus je hoeft geen genoegen te nemen met minder.
Tot Februari is het nog een tijdje he. En indien niet in Februari echter wel verkoop in Maart of april...is dat voor jullie te overbruggen?

Ik zou, als het even niet hoeft, bij voorkeur geen dergelijke stappen ondernemen. Risico groot ivm gebruik door vreemden van jouw huis dat te koop staat waar je zelf niet vertoeft, rekening houden met bezichtigingen, afdracht van belasting en eventuele herrie met oud buren. Weegt dat op tegen het minieme inkomen dat je verwerft en zult overhouden uiteindelijk van de verhuur van de woning voor enkele nachten?

Overigens...gastvrouw......je verwart het geheel met B&B denk ik.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven