Geld & Recht alle pijlers

Hypotheek ervaringen

10-12-2017 12:25 15 berichten
Hallo allemaal,

Mijn vriend en ik zijn ons aan het oriënteren op de mogelijkheid voor een hypotheek om een huis te kunnen kopen. Het huurhuis waar we nu wonen valt ons erg tegen. Ik heb al op verschillende sites een proefberekening gemaakt met onze inkomens. Van het bedrag wat daarr uit komt, zouden we een leuk huis in onze regio kunnen kopen.

Ik heb echter een min-max contract (voor onbepaalde tijd) en mijn vriend start in januari met een nieuwe baan. Ik werk gemiddeld ruim 32 uur (min. 20 en max. 40 uur). Mijn vriend start met een contract voor bepaalde tijd, maar in het contract is al aangegeven dat de intentie is om dit te verlengen naar een contract voor onbepaalde tijd. In hoeverre wordt dit meegewogen door de hypotheekverstrekker?

We hebben aankomende week een oriënterend gesprek staan, maar ik wil mij hier graag goed op voorbereiden. Heeft iemand hier ervaring mee? Dingen waar we echt aan moeten denken om te vragen/bespreken bij het gesprek? Het zou voor ons beiden een eerste koopwoning zijn.
Tja. Elke hypotheekverstrekker heeft zijn eigen regels m.b.t. wat ze meenemen in de berekening bij min-max contracten.
Jouw vriend moet de proeftijd nog door, dus voor nu is het een echt orienterend gesprek (wat als..).
Verder is het niet zo spannend, aangezien je alleen nog maar de keuze hebt uit annuitaire of lineaire hypotheek.
Plan ook nog bij 1 of 2 andere banken of tussenpersonen een orienterend gesprek in.
Alle reacties Link kopieren
Banken zou ik overslaan voor je hypotheek..
Bam!!!!
Alle reacties Link kopieren
Tsja, ik ben bang dat dat gesprek een enorme tegenvaller gaat worden voor jullie.
Met jouw vriend die net een nieuwe baan heeft en jij met je min/max. Dat lijkt mij echt te veel onzekerheid voor een verstrekker om een hypotheek aan te gaan.
Alle reacties Link kopieren
Oriënterend gesprek is heel goed. Als je serieus op zoek gaatmaar een huis, zorg dan dat je zoveel mogelijk al voorbereid hebt en je documenten klaar om op te sturen. Dan heb je zonder al te veel stress je hypotheek rond, werkte bij ons heel goed terwijl we een erg korte termijn hadden omdat we ons verkochte huis snel uitmoesten. Degenen die ons huis kochten waren erg onvoorbereid, waardoor de termijnen in het voorlopig koopcontract overschreden werden en iedereen gestrest werd.

Dus kijk alvast rond voor een taxateur en notaris (er zijn online vergelijkingssites voor) en evt een bouwkundig adviseur voor bouwkundige keuring.

Zorg dat je paspoort of id bewijs geldig is en scan ze in. Zorg dat je salarisstrook en jaaropgave opgeslagen staat om te mailen. Je kunt evt al een werkgeversverklaring vragen aan je baas, meestal is deze echter maar 3 maanden geldig. Huwelijkse voorwaarden of partnetachapsvoorwaardes wilde de notaris geloof ik ook hebben, handig om ingescand klaar te hebben staan.
Vraag, om verrassungen te voorkomen je BKR gegevens op, dat er geen oude lening oud ergens vergeten staat. Kan via je bank. Mocht je rood kunnen staan, hef die mogelijkheid op, banken doen daar vaak moeilijk over. Heb je een studieschuld, zorg dat je weet hoeveel het is.

Zo uit mijn hoofd weet ik even geen meer papieren die nodig zijn, maar vraag het ook bij je adviseur na.


Verder: spaar zoveel mogelijk om de kosten koper te betalen, deze kan je bijna niet meer mee financieren en kost je echt een paar duizend euro.
anoniem_353578 wijzigde dit bericht op 10-12-2017 14:43
5.01% gewijzigd
En orienterend gesprek kan nooit kwaad. Ik zou dit wel doen bij een hypotheek verstrekker die overzicht heeft over meerdere banken. Er zuilen nl banken zijn die met deze contracten en veel lagere of zelfs geen hypotheek willen verstrekken.

Hou er ook rekening mee dat in 2018 de hypotheek max de waarde van de woning mag zijn. Dat houdt in dat je de kosten koper zelf moet betalen net als de kosten voor de hypotheek adviseur. Dit kan nogal flink oplopen. Je niet dus en flinke bak eigen geld mee nemen.
Bedankt voor de reacties. We hebben de gegevens van onze contracten, salarisspecificaties (schaal, bruto maandsalaris) en een kopie van ons samenlevingscontract klaarliggen. De proefberekening heb ik gedaan met mijn bruto minimumloon (dus het brutobedrag wat ik sowieso iedere maand krijg) en mijn vriend zijn bruto startsalaris.

De kosten koper zijn het probleem niet. Dit staat klaar op de spaarrekening voor een eventuele koop (+-6% van de koopsom).
anoniem_64b8fd6ddc6b1 wijzigde dit bericht op 10-12-2017 14:52
Reden: Kleine aanvulling
5.30% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Verstandig om een oriënterend gesprek te doen. En nog verstandiger om er meerdere te doen. Omdat je nog geen specifiek huis op het oog hebt, heb je de tijd om je hier rustig in te verdiepen.

En als je straks precies weet wat je wilt, kun je ook kiezen voor een doe-het-zelf hypotheek. Jullie financiële situatie lijkt niet complex en voor starters kom je toch vaak uit bij een annuïteitenhypotheek. Kijk natuurlijk wel goed naar de voorwaarden. Maar als je dat goed doet, kun je ruim €2.500 besparen op hypotheekadvies. Kun je toch weer leuke dingen mee doen in je nieuwe woning.
Eerst begrijpen dan kiezen
Alle reacties Link kopieren
Ik zou toch een beetje uitkijken met een DHZ hypotheek, zeker als het de eerste keer is dat je een huis koopt. Een goede adviseur begeleidt het hele proces en daar kan je weer een hoop van leren voor de volgende woning die je koopt (waar je het dan wel zelf zou kunnen doen). Die advieskosten vallen in het niet bij eventuele problemen later.
Sara9876 schreef:
11-12-2017 11:49
Ik zou toch een beetje uitkijken met een DHZ hypotheek, zeker als het de eerste keer is dat je een huis koopt. Een goede adviseur begeleidt het hele proces en daar kan je weer een hoop van leren voor de volgende woning die je koopt (waar je het dan wel zelf zou kunnen doen). Die advieskosten vallen in het niet bij eventuele problemen later.
Hier ben ik het mee eens. Het kost wel wat maar levert ook een hoop op. Zij helpen je en zeker in dit lastige geval kunnen zij en hoop betekenen. Zij kunnen ook een hypotheek afsluiten waar je als particulier niet terecht kan zonder tussenpersoon of en hypotheek tegen een lagere rente als dat je zelf op uit zou komen.

Daarnaast zijn de kosten ook weer aftrekbaar van de belasting.
Alle reacties Link kopieren
Geen idee over een min-max contract en wat de mogelijkheden zijn qua leenbedrag. Maar als je vriend door de proeftijd is kan hij natuurlijk wel gelijk een intentieverklaring krijgen, dat moet hij dan wel even vragen aan zijn werkgever of ze hem dat ook geven.
Een kennis van mij is momenteel, met eerste ft jaarcontract op zak, naar huizen aan het kijken. Volgens de bank mag ze gewoon de norm lenen (plus starterslening van 40.000), en er is niet gerept over het jaarcontract. Natuurlijk is er nog geen akkoord (zelfs nog geen huis, ze vissen steeds achter het net), maar het leek dus heel makkelijk te gaan.
Alle reacties Link kopieren
Sara9876 schreef:
11-12-2017 11:49
Ik zou toch een beetje uitkijken met een DHZ hypotheek, zeker als het de eerste keer is dat je een huis koopt. Een goede adviseur begeleidt het hele proces en daar kan je weer een hoop van leren voor de volgende woning die je koopt (waar je het dan wel zelf zou kunnen doen). Die advieskosten vallen in het niet bij eventuele problemen later.
Mwah in de tijd waarin er nog vele verschillende soorten hypotheken waren zou ik het met je eens zijn geweest, maar nu je alleen annuitair of linear kan nemen (als je hra wil dan) is het allemaal niet zo moeilijk voor een starter.
De enige keer dat ik door omstandigheden de mooie blauwe ogen van een adviseur geloofde kregen we gelijk een kapitaalverzekekering en een verhoogde hypotheek voor een verbouwing in de maag gesplitst. Nou wilden we wel deels verbouwen maar niet voor het bedrag van de verhoging. Sindsdien probeer ik zelf het naadje van de kous te weten.
Alle reacties Link kopieren
Lees het boek "hypotheek vrij" van Gerhard Hormann eerst.

Bereken ook eens wat voor hypotheek je op 1 salaris kunt krijgen, en beslis dan pas hoeveel geld je voor een huis wilt uitgeven.

Banken, hypotheekverstrekkers, hypotheekadviseurs willen aan je verdienen en zijn er in eerste instantie niet op uit om jouw de voor jou meeste gunstige lening te adviseren. Ze willen je zo lang mogelijk klant houden, en zo veel mogelijk producten verkopen. Dus hoe aardig die mevrouw of meneer ook is, het is geen liefdadigheidsinstelling maar een commerciële instelling, met het doel om winst te maken.

Laat je goed informeren, vraag ook rustig wat voor hypotheek de adviseur heeft. Wij hebben uiteindelijk voor de Handelsbanken gekozen, een hele oude Zweedse bank, en komt er bij allerlei sites goed uit.

Bekijk ook echt alle hypotheekvormen. En flexibele of kortdurende rente is, ook nu met een lage rentestand, echt heel vaak een goede optie. Net zoals versneld af lossen.

Een huis kopen blijft speculeren. de prijs gaat nu weer omhoog. Maar wie weet zakt deze over een tijdje weer. Wees dus heel voorzichtig met maximaal lenen. En denk ook goed na of dat je meer zelf wilt aanbetalen of toch een nieuwe keuken. De keuken is misschien niet je smaak, maar je kan beter gaan sparen en dan later een nieuwe keuken doen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Even een update. We hebben bij verschillende hypotheek verstrekkers gesprekken gehad en inmiddels hebben we een huis gekocht. Doordat we de werkgeversverklaring al klaar hadden liggen (bedankt voor de tip!) was alles snel rond. De adviseur waarbij we de hypotheek hebben ondergebracht dacht erg veel met ons mee, waardoor er een hoop mogelijk was. :-)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven