Geld & Recht alle pijlers

Spaargeld kopen huis

10-12-2017 18:26 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik wil begin volgend jaar een appartent gaan kopen en vraag me af wat voldoende spaargeld is. Ik zoek een huis van ongeveer 140.000 euro en heb tegen die tijd ongeveer 16.000 euro aan spaargeld. Zou dat voldoende zijn? Het moet ingericht worden, maar ik zoek iets waar niet te veel aan geklust hoeft te worden.

Ik maak me nogal snel zorgen over het financiele gedeelte, vandaar dat ik hier om wat inzichten vraag.
Je moet ongeveer 10% rekenen van de kostprijs van de woning die je zelf moet financieren vanuit je spaargeld( Kosten koper, overdracht, notaris ed). Dat is dus 14000 euro en dan heb je 2000 euro over om in te richten. Dat is heel krap. Ik zou dus nog even een paar maanden doorsparen.
Ik zou nog even verder sparen, dit lijkt me erg krap. Het inrichten wordt vast duurder dan je dacht. Als je eenmaal bezig bent, kom je van alles tegen wat je wilt opknappen (verven) of vervangen (gordijnen, vloer?) waar je bij voorbaat niet direct aan denkt.

Als je het huis eenmaal hebt, heb je toch ook nog spaargeld nodig voor als je wasmachine, koelkast, auto of weet ik veel wat stuk gaat of het huis onderhoud nodig heeft. Je hebt bijv. ook nog een buffer nodig voor een paar maanden voor als je werk ooit ophoudt en je niet direct nieuw werk hebt. Je vast lasten gaan gewoon door.

Ben je al bij een onafhankelijke hypotheekadviseur geweest? Diegene kan je wel adviseren over wat je kunt lenen en aan spaargeld nodig hebt.
Alle reacties Link kopieren
Orangetree schreef:
10-12-2017 18:28
Je moet ongeveer 10% rekenen van de kostprijs van de woning die je zelf moet financieren vanuit je spaargeld( Kosten koper, overdracht, notaris ed). Dat is dus 14000 euro en dan heb je 2000 euro over om in te richten. Dat is heel krap. Ik zou dus nog even een paar maanden doorsparen.
10% is achterhaald hoor! De overdrachtsbelasting is maar 2% (voorheen 6%).

Ik denk dat je zelf kunt berekenen wat je kosten koper zijn: bouwkundige keuring, taxatie, notaris, NHG en overdrachtsbelasting.

Inrichten Kun je toch ook wel bedenken? Wat heb je al, wat is je smaak? Sommige richten voor 500 een heel huis in, anderen voor 5000...
Het lijkt mij wel voldoende. Ligt er natuurlijk ook wel aan wat je kunt overhouden als je eenmaal een huis hebt gekocht. Kijk eens op de site Berekenhet.nl daar kan je allerlei berekeningen maken in verband met kopen van een huis
Alle reacties Link kopieren
Ik denk ook wel dat het voldoende is. Ligt natuurlijk wel aan het appartement dat je koopt, verwacht niet veel ruimte voor flinke verbouwingen.

Kijk goed rond voor hypotheekadviseurs en notariskosten, hier heb je veel prijsverschillen in.

De inrichting kan je zo duur of goedkoop maken als je zelf wilt. Met de Kringloopwinkel of Marktplaats kom je een heel eind.
Ik zou toch echt wel die 10 % aanhouden als zijnde de kosten van de notaris en dergelijke + de verhuiskosten (verhuiswagen, ...).

Dan blijft er dus verdomd weinig over als buffer én om je huis in te richten.
Zelfs al kies je de goedkoopste vloer, de goedkoopste pot verf, ...

Ik zou dus nog effe 2 à 4.000 extra bij elkaar proberen te schrapen.
Of hopen dat iemand uit je omgeving je kan redden als je de week na je verhuis ontslagen wordt of de koelkast het begeeft.
Alle reacties Link kopieren
Meubels kun je ook van marktplaats halen en tegenwoordig hebben de betere kringloop winkels ook leuke spullen. Je bent niet verplicht om alles nieuw te kopen. Bij de meeste onafhankelijke hypotheekadviseurs is het eerste gesprek gratis. Zo kun je een beetje beter zicht krijgen op je mogelijkheden voor je huizen gaat bezichtigen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Ik had voor een huis van 170.000 ongeveer 14.000 eigen geld nodig excl. meubels en verbouwing. Volgend jaar veranderen wel de regels.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de snelle reacties! Als ik dit zo lees kan ik beter nog even verder sparen richting de 20.000 denk ik. Viva-Amber, veranderen de regels positief of negatief?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb samen met mijn vriend onlangs een huis gekocht van bijna 3 ton en waren aan kosten koper 8.000 ofzo kwijt. Daarnaast nog een paar honderd euro voor verf en behang enz. (behang uit Duitsland gekocht, zeer goedkoop). Ik zou niet wachten, omdat de rente nu heel laag is. Wij hadden wel al meubels, dat hoefde niet meer aangeschaft te worden.
Alle reacties Link kopieren
Ik moet nog even wachten Mariellet, want heb nog geen vast contract. Die verwacht ik in februari wel te krijgen. Dus hopelijk blijft de rente nog even laag.
Alle reacties Link kopieren
MrsDuck2 schreef:
10-12-2017 19:02
Ik moet nog even wachten Mariellet, want heb nog geen vast contract. Die verwacht ik in februari wel te krijgen. Dus hopelijk blijft de rente nog even laag.
Als je nu van je werkgever een intentieverklaring kan krijgen hoef je niet eens te wachten op dat vaste contract.
Alle reacties Link kopieren
MrsDuck2 schreef:
10-12-2017 18:58
Bedankt voor de snelle reacties! Als ik dit zo lees kan ik beter nog even verder sparen richting de 20.000 denk ik. Viva-Amber, veranderen de regels positief of negatief?

Volgens mij moet je nog 1% meer eigen geld hebben in 2018 maar pin mij er niet op???
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
essychan schreef:
10-12-2017 19:05
Als je nu van je werkgever een intentieverklaring kan krijgen hoef je niet eens te wachten op dat vaste contract.
Ja, dat zou kunnen maar dan voel ik me zo ongeduldig tegenover werkgever aangezien het vaste contract er waarschijnlijk aan komt.
Of is dat niet ongeduldig?
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
10-12-2017 19:05
Volgens mij moet je nog 1% meer eigen geld hebben in 2018 maar pin mij er niet op???
Oke, dankje!
Alle reacties Link kopieren
Ik had direct na mijn proeftijd al een intentieverklaring gekregen. Laat ze weten dat je op zoek bent naar een woning en of ze dat kunnen geven. Het moment dat je iets leuks vind en alles in gang gaat zetten heb je ‘m pas echt nodig (mag maar 3 maanden oud zijn). Maar als je nu een leuk appartement ziet zou het jammer zijn om daarop te moeten wachten.
Alle reacties Link kopieren
hangt er ook een beetje vanaf wat voor spullen je nu hebt, en kan je veel meenemen.

wanneer je de gordijnen mee kunt nemen, de inrichting eigenlijk ook al helemaal hebt.

Kijk bij een appartement ook naar de kosten van de VVE
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Op een huis van 140k heb je maximaal zo'n 5500-6000 kosten koper (afhankelijk van wel/niet een bouwkundige keuring en/of NHG etc). Tel daar bij op je verhuiskosten en inrichtingskosten en dan blijf je lijkt mij wel ruim onder de 16k.... of je moet heel wild doen met inrichten ;-)
Wij zijn voor ons huis binnenkort ook rond de 8.000 euro kwijt aan kosten koper. Komend jaar mag je nog maar 100% van de koopsom financieren in plaats van 101% dus je kunt dan niks meer aan extra kosten meefinancieren in je hypotheek. Zal neerkomen op ongeveer 1.000 euro extra kwijt zijn.

Als je het handig aanpakt met inrichten zal het wel lukken met je spaargeld, wat tweedehands spullen in plaats van alles nieuw. Maar als je ook nog nieuwe vloeren moet leggen wordt het wel krap. Het is inderdaad wel echt een gunstige tijd om te kopen met die lage rente.
Alle reacties Link kopieren
Lijkt me ruim genoeg voor jouw budget. Allen echt verbouwen of een complete inrichting kopen zal krap worden. Als je een hoop meubels meeneemt en nieuwe dingen goedkoop koopt bij ikea en kwantum ipv loods5 en op maat bij de interieusspeciaalzaak kom je echt wel uit hoor. Je kunt verhuizen en inrichtenzo duur en zo goedkoop maken als je wilt.
Alle reacties Link kopieren
Op dit moment kun je nog 101% lenen, vanaf 2018 is dat 100%. Dat verschil moet je dan kunnen overbruggen. Kosten koper komen ongeveer op 6% om en nabij. Daarnaast komen nog al je andere kosten. Bedenk ook dat je ook nog enige buffer moet overhouden voor onverwachtse dagelijkse zaken!
Alle reacties Link kopieren
- Er zit natuurlijk tijd tussen bod en dat je in het appartement gaat, dan heb je weer iets meer gespaard
- je kan de 1ste maanden overleven met minder meubels en geleidelijk aan bijkopen

Moest er dus net iets goed te koop zijn dan, zou ik niet speciaal wachten!
Alle reacties Link kopieren
Het is krap maar het moet kunnen, maar dat hangt ook af van wat je allemaal direct geregeld wilt hebben. Als je het niet belangrijk vindt om het huis vanaf dag 1 tiptop in orde te hebben dan kan je bepaalde uitgaven uitstellen (bijvoorbeeld gordijnen voor een kamer die je niet direct nodig hebt).

Zorg wel dat je een buffertje hebt voor onvoorziene zaken. Je zal net zien dat je wasmachine o.i.d. sneuvelt tijdens de verhuizing.
Alle reacties Link kopieren
Oke, bedankt voor de tips. Ik heb al veel spullen, maar zou graag een nieuwe bank willen en het een beetje leuk aankleden. Mn huurhuisje is erg sober ingericht, dus de basis heb ik wel

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven