Geld & Recht alle pijlers

Bijbaan & stagevergoeding: loonheffingskorting

12-12-2017 13:53 7 berichten
Vanaf februari begin ik met mijn stage, waarbij er ook een stagevergoeding beschikbaar is gesteld. Om dit in orde te maken vragen zij of ik zo'n formulier wil invullen omtrent loonheffingen. Nu is dit iets waar ik zelf vrij weinig verstand van heb en ook mijn ouders en anderen in mijn omgeving kunnen me niet veel wijzer maken :@@:

Naast mijn stage zal ik gewoon blijven werken bij mijn baantje in de supermarkt. De vraag: hoe zit het dan met de loonheffingskorting? Als ik mijn salarisstrookje goed begrijp staat de loonheffingskorting aan bij mijn bijbaantje. Betekent dit dat ik voor mijn stage moet aangeven dat er geen loonheffingskorting moet worden toegepast?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen. Alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Je kunt inderdaad maar op één van de twee loonheffingskorting toepassen. Het slimst is om dit te doen bij waar je het meest verdient.
Alle reacties Link kopieren
Je heb 1 x recht op die korting.

Als je dus bij beide werkgevers (dus 2 x de korting) toepast, heb je kan op terugbetalen bij het doen van aangifte inkomstenbelasting. Je heb dan te weinig belasting betaald.

Advies is om bij 1 werkgever, je bijbaan de korting laten toepassen en over je stagevergoeding niet.
Dan wordt er vol belasting ingehouden over je stagevergoeding, en heb je kans dat je teveel belasting heb betaald. Advies is om aangifte inkomstenbelasting te doen, dan krijg je het teveel betaalde belasting weer terug.

Beter terugkrijgen dan betalen!
@Aurorus, ik heb berekend dat ik zelfs met een minimaal aantal uren meer zal verdienen bij mijn bijbaan, dus dan laat ik het daar aan staan. Bedankt voor je snelle reactie!
@hamsterweken, dankjewel! Dan zat ik toch goed haha.

@Esther55, jij ook bedankt voor de snelle reactie. Van dat (eventueel) terugkrijgen had ik nog niet gehoord, dus dat is goed om te weten.
Alle reacties Link kopieren
Dat laatste is bij de Inkomstenbelasting (of de Toeslagen) altijd het geval. Wat je over het jaar ook verdient en wat er ook aan kortingen wordt berekend: pas ná het kalenderjaar gaat er een streep onder en wordt er uitgerekend op hoeveel korting je recht had en hoeveel je eventueel nog moet bijbetalen of terugkrijgen. Uiteindelijk maakt het dus niet uit hoe de korting nu berekend wordt.

In de praktijk wil je alleen niet teveel korting krijgen omdat je dan terug moet betalen, of te weinig omdat je dan gedurende het jaar krapper zit dan nodig is.
Waar komt toch dat fabeltje vandaan dat loonheffingskorting maar bij 1 werkgever mag worden toegepast? Want dat is niet zo. Het is verstandig om het slechts bij een van hen toe te passen, want anders kom je geheid aan het terugbetalen. Daarnaast is het verstandig om de loonheffingskorting te laten toepassen bij de werkgever waar het loon het hoogst is. Alleen bijbaan .. stagevergoeding, dat is misschien om het even.

Is de stage van korte duur, maar verdien je daar wel meer? Maar je bijbaan voor langere tijd terwijl je daar wellicht iets minder verdient? Dan nog zou ik hem op de bijbaan toepassen (waar hij dus al loopt).

Bij het doen van de aangifte inkomstenbelasting maak je de eindafrekening of je teveel aan loonheffing hebt afgedragen of juist te weinig. In het eerste geval krijg je geld terug, in het tweede geval kom je aan het bijbetalen. Maar ik verwacht dat dit laatste wel los loopt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven