Geld & Recht alle pijlers

Levensverzekering: medisch adviseur wil extra informatie

01-02-2009 11:12 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb eigenlijk geen idee waar dit het beste past, hier of bij gezondheid...



We hebben net een huis gekocht en zijn nu bezig met alle papieren-rompslomp er om heen. Voor de overlijdensrisicoverzekering moesten we een gezondheidsverklaring invullen en dat heb ik dus braaf gedaan, heb er in gezet dat ik het PCO-syndroom heb. Het syndroom heeft geen enkele invloed op je gezondheid of levensverwachting, het houdt simpelweg in dat je door een hormoonstoornis geen eisprong hebt en dus niet spontaan zwanger kunt worden. Wel heb je iets meer kans op diabetes en/of hart en vaatziekten, maar dat komt vooral omdat veel PCO-ers overgewicht hebben. En dat heb ik niet(lengte en gewicht heb ik ook moeten invullen).



Ik ben niet onder behandeling van een arts en dat is ook niet nodig. Nu wil de verzekeringsmaatschappij extra informatie inwinnen. Daar heb ik ook geen bezwaar tegen, maar ik heb geen flauw idee welke arts ik moet machtigen om informatie door te geven. De huisarts weet van het syndroom, maar heeft me er nooit voor behandeld. De gynaecoloog wel, maar het is al een aantal jaar geleden dat ik voor het laatst een vruchtbaarheidsbehandeling heb gehad. En als ik al klachten zou hebben nav het syndroom, zou dat bekend zijn bij de huisarts, niet bij de gynaecoloog...

Bij wie zou ik moeten zijn?
Ik zou ze naar je huisarts verwijzen, als het niet voldoende is hoor je het vanzelf.



Vaag trouwens, dacht dat verzekeringsmaatschappijen zelf artsen in dienst hebben. Lijkt me dat die toch wel weten van PCO is.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou de huisarts doen, die is ten slotte de primaire behandelaar. Als die niet voldoende info kan geven komen ze vanzelf wel bij je terug.
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Alle reacties Link kopieren
Huisarts.



Ik was destijds ook in behandeling bij een andere arts maar de verklaring werd alsnog bij huisarts opgevraagd.
Alle reacties Link kopieren
Oei, je kunt ook TE eerlijk zijn



Ik zou je huisarts inschakelen...
Alle reacties Link kopieren
Hoezo te eerlijk? Ik neem aan dat je grote problemen kunt krijgen als je zoiets verzwijgt en je raakt arbeidsongeschikt/overlijdt. In het tweede geval krijgt mijn man(en dus ook de kinderen) dan de problemen.



Maar goed, de huisarts dus. Ik snap ook niet dat ze bij de verzekeraar meer informatie willen, bij een eerdere levensverzekering was het geen enkel probleem(al moesten we toen wel een HIV-test doen, deze keer niet). Je zou idd denken dat een veel voorkomend syndroom wel bekend zou zijn bij de medisch adviseur.
Alle reacties Link kopieren
Beste TO, ik heb zelf jarenlang in de verzekeringswereld gewerkt en je moet gewoon naw gegevens van je huisarts opgeven.

De verzekeringsmaatschappij neemt dan met hun contact op en wanneer zij dat nodig vinden zullen ze dan aan je huisarts vragen om gegevens van de gyneacoloog.



Succes!
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad je huisarts.

Vergeet niet dat medische informatie alleen van arts tot arts mag worden uitgewisseld en dat er een schriftelijke toestemmingsverklaring van jou voor nodig is.



Groet,

NannieB.
Alle reacties Link kopieren
Ja, die toestemmingsverklaring heb ik hier ook liggen. Ik vul dan de gegevens van mijn huisarts wel in.

Zou het nog uitmaken dat het een vervangende huisarts is? Mijn eigen huisartsen zijn langere tijd afwezig ivm een overlijden, zij neemt waar totdat zij weer in staat zijn het over te nemen.
Alle reacties Link kopieren
Als de vervangende huisarts vragen zal hebben, zal ze wel contact met jou of met de eigen huisartsen opnemen dunkt me.



En jouw dossier zal gewoon aanwezig zijn in de praktijk, ik weet alleen niet of daar een aantekening van PCO gemaakt is. Ik verwacht alleen ook dat ze vragen over diabetes en hart- en vaatziekten zullen stellen bij de huisarts met betrekking tot jou. Zo te horen zullen ze daar niets spannends over te horen krijgen.
Je moet je huisarts en je gyneacoloog doorgeven. Het kan zijn dat ze maar bij 1 van de 2 informatie opvragen, maar dan heb jij in ieder geval niets verzwegen.

En ik zou me hier ook niet zo'n zorgen over maken. Ik denk niet dat het tot een verhoging van de premie komt. Je huisarts kan ook doorgeven dat het geen levensbedreigend iets is.



*ik heb gewerkt op de afdeling levensverzekeringen, medische acceptatie, van een verzekeringsmaatschappij.*
Alle reacties Link kopieren
Ik kan maar 1 arts opgeven op het formulier. Dan toch maar de huisarts, zij heeft een globaal beeld van mijn algemene gezondheid en heeft de meest recente informatie. Bij de gyneacoloog ben ik na mijn laatste bevalling niet meer geweest.
Alle reacties Link kopieren
Gegevens huisarts opgeven en als ze dan nog niet voldoende info hebben vragen ze vanzelf wel door. Je vervangende huisarts zal gewoon je gegeven in kunnen zien en doorgeven wat er vastgelegd is hierover.



En je bent helemaal niet TE eerlijk geweest. Je moet alles gewoon vermelden, dus je hebt er goed aan gedaan dat je dit ook gemeld hebt. Als je dat niet doet en je overlijdt en ze komen erachter dat je iets verzwegen hebt, kunnen ze de uitkering verlagen of helemaal weigeren uit te keren (ook al ben je aan iets totaal anders overleden).
Alle reacties Link kopieren
Bij mij gaven ze zelf aan welke arts ze wilden spreken (de huisarts). Ik heb toen nog gebeld omdat dat niet de behandelend arts was geweest voor mijn geval en uiteindelijk gewoon het machtigingsformulier gekopieerd en ook nog eens ingevuld voor de behandelend arts, en daarmee was het klaar.



Als je niet actief behandeld wordt, blijft de meest logische keuze de huisarts.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven