Geld & Recht alle pijlers

maximale incassokosten incl gerechtsdeurwaarder??

27-12-2017 14:44 33 berichten
Ik heb afgelopen zomer mijn stacaravan verkocht. Daar zat een jaarlijkse verzekering op, blijkbaar stond er nog 1 maand open.
stom, niet gezien, nu krijg ik een brief, van de Gerechtsdeurwaarder, dat ik voor moet komen. Ik kan me geen herinneringsnota herinneren.
I totaal, met proceskosten etc erbij, is de som nu al opgelopen tot bijna 600 Euro.
De hoofdsom is € 14,93.

Ik lees overal dat de maximale incassokosten niet hoger mogen zijn dan 15 % vd hoofdsom, met minimaal % 40,-
MAAR: is dat inclusief de kosten als het wordt doorgezet naar Gerechtsdeurwaarder?
Ik kom er zelf niet uit, en wil niet naar de Gerechtsdeurwaarder bellen voor informatie..die zullen natuurlijk zeggen dat ze dit wel mogen.
Nogmaals, ik had natuurlijk moeten betalen, maar dit staat toch niet in verhouding met de hoofdsom van 14 euro??
Alle reacties Link kopieren
Misschien het juridisch loket bellen?
Ja, dacht ik ook al aan..
Dank je!! Maar heb ook vertrouwen in het VF :cheer2:
Heb je rechtsbijstand?
Een gerechtsdeurwaarder is geen incassobureau. Een deurwaarder is een beëdigd beroep en die moeten zich streng aan de regels houden, als je belt moeten ze eerlijk antwoorden. Dus ik zou zeker contact opnemen. Ze weten sowieso dat je hun brief hebt, dus neem actie.

Incassobureaus is een ander verhaal, iedereen mag een incassobureau beginnen, het is geen beschermd beroep. Daar varieert het nogal eens wat voor methoden zij hanteren.
Alle reacties Link kopieren
heb je nu een brief, een dagvaarding of een vonnis ontvangen?
Alle reacties Link kopieren
overigens zijn vele deurwaarderskantoren ook incassobureaus dus dat wil wel verwarrend zijn.

Heb je het wel goed gelezen? vaak staat er namelijk genoemd wat de kosten kunnen zijn als je nu niet betaald maar dat is dan enkel in het geval er een hele procedure volgt.
Alle reacties Link kopieren
Ben je ondertussen niet gedagvaard voor een betaalvonnis? Zulke hoge kosten bij een deurwaarder met zo’n hoofdsom kan eigenlijk alleen als er ook proceskosten in zitten.
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
Alle reacties Link kopieren
Een rekening komt echt niet zo maar bij een deurwaarder terecht. Je zou toch zeker een aantal herinneringen/aanmaningen gehad moeten hebben. En ja, al die kosten kunnen inderdaad in de honderden euro's lopen.
Alle reacties Link kopieren
in NL is het overigens bij particulieren verplicht om een 14 dagen brief te sturen en je daarmee nog 1 maal de gelegenheid te geven om zonder extra kosten te voldoen, het klinkt een beetje alsof je niet in rekening bent vergeten maar dat je alle herinneringen daarna ook ff heb gemist.
Alle reacties Link kopieren
Je krijgt van de verzekering een herinnering, en een aanmaning als t goed is. Dan komt de 1e brief van de deurwaarder waarin je nogmaals 14 dagen de tijd hebt zonder bijkomende kosten te betalen. En daarna ook nog wel 1 of 2 brieven om je te waarschuwen voor extra kosten als ze er een juridische procedure van moeten maken.

Dus dat is echt wel heel veel post “gemist” dan..

Ik zou ze zsm bellen wat er nog te regelen is.
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
Ik zal straks nog eens goed de brief lezen, ik ben niet thuis, en werd gebeld door mijn man, dat de deurwaarder aan de deur stond, en hij had het over proceskosten etc..
Waarop ik meteen ging googelen..Ik heb zeer zeker geen herinneringsnota gehad, gezien..
Ik heb keurig een beëindigspolis ontvangen, waar ik om had gevraagd. Niets gehoord over een openstaand bedrag, helaas...
Kersenpitje schreef:
27-12-2017 15:28
Ik zal straks nog eens goed de brief lezen, ik ben niet thuis, en werd gebeld door mijn man, dat de deurwaarder aan de deur stond, en hij had het over proceskosten etc..
Waarop ik meteen ging googelen..Ik heb zeer zeker geen herinneringsnota gehad, gezien..
Ik heb keurig een beëindigspolis ontvangen, waar ik om had gevraagd. Niets gehoord over een openstaand bedrag, helaas...
Dan ben je gedagvaard door de deurwaarder, dat zijn dan inderdaad proceskosten die erbij komen.
Ik ga ze ook bellen,en het regelen.
Dat komt wel goed, was alleen erg verrast, en klein beetje in shock over de hoogte van het bedrag..van 15 euro naar 600, :cry:
Maar ja, eigen schuld?
LizBakker schreef:
27-12-2017 15:37
Dan ben je gedagvaard door de deurwaarder, dat zijn dan inderdaad proceskosten die erbij komen.
Deze kosten vallen dan dus buiten de 15% aan maximale kosten? Als ik het goed begrijp..Ok dan.
Vreemd verhaal. Je hebt dan ecnt 4x post gemist?
Kersenpitje schreef:
27-12-2017 15:40
Deze kosten vallen dan dus buiten de 15% aan maximale kosten? Als ik het goed begrijp..Ok dan.
Precies weet ik het ook niet, maar ik weet wel dat een deurwaarder je niet zomaar zal zeggen dat iets mag als dat niet zo is.
Kersenpitje schreef:
27-12-2017 15:28
Ik zal straks nog eens goed de brief lezen, ik ben niet thuis, en werd gebeld door mijn man, dat de deurwaarder aan de deur stond, en hij had het over proceskosten etc..
Waarop ik meteen ging googelen..Ik heb zeer zeker geen herinneringsnota gehad, gezien..
Ik heb keurig een beëindigspolis ontvangen, waar ik om had gevraagd. Niets gehoord over een openstaand bedrag, helaas...

Laat je man eens een foto van de brief doorsturen, dan weet je exact wat er staat. Nu ga je speculeren, en kun je van geen enkel antwoord hier zeker zijn.
Alle reacties Link kopieren
http://www.schuldinfo.nl/index.php?id=50

Hier vind je oa incasso- en deurwaarderskosten.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
Alle reacties Link kopieren
Bij een vordering onder 250,- (hoofdsom) kan je de volgende kosten verwachten:


€ 97,31 deurwaarderskosten
€ 117,- griffierecht
€ 30,- salaris gemachtigde.

Daar kan dan nog nasalaris bijkomen, en daarna nog heel veel executiekosten maar goed; ik mag aannemen dat je in dat stadium nog niet zit.
Alle reacties Link kopieren
Kersenpitje schreef:
27-12-2017 15:28
Ik zal straks nog eens goed de brief lezen, ik ben niet thuis, en werd gebeld door mijn man, dat de deurwaarder aan de deur stond, en hij had het over proceskosten etc..
Waarop ik meteen ging googelen..Ik heb zeer zeker geen herinneringsnota gehad, gezien..
Ik heb keurig een beëindigspolis ontvangen, waar ik om had gevraagd. Niets gehoord over een openstaand bedrag, helaas...
Dan is er ergens iets fout gegaan. Anders sturen ze je de bevestiging van beëindigen toch niet?
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Dat is wel heel veel inderdaad. Of dat mag weet ik niet, maar, je kunt naar deurwaarder gaan om de herinneringen enz op te vragen?
Misschien wel een verkeerd adres oid.
Alle reacties Link kopieren
600 euro omdat je 15 euro vergeten bent? Jezusmina zeg.

Ik zou zelf beginnen met het bellen van de verzekering en vragen hoe het zit aangezien je de bevestiging van het beëindigen al ontvangen hebt.
Alle reacties Link kopieren
Ben je verhuisd tussentijds? Nee? Dan zou ik kopieën opvragen van de herinneringsbrieven. Denk niet dat je er onderuit komt maar zoveel post missen is wel gek.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou de verzekering bellen en daarna de deurwaarder.
Ze sturen toch geen beëindigingsbewijs als er nog iets openstaat?
Heb je 't beëindigingsbewijs nog?

Ik heb ooit zoiets gehad met zorgverzekering waar ik al 4 jaar weg was. Bleek inderdaad een fout te zijn. Ook nooit andere post gehad.
Was een heel vaag verhaal.
gatti wijzigde dit bericht op 27-12-2017 20:42
0.78% gewijzigd
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven