Geld & Recht alle pijlers

Hoe alles verdelen bij samenwonen?

30-12-2017 14:38 232 berichten
Alle reacties Link kopieren
Tijdens de kerst had ik een discussie met mijn tante betreft het verdelen van de kosten als je gaat samenwonen.

Ik ben van mening dat je een % inlegt van je salaris voor de vaste lasten, een buffer en een spaarrekening voor bv vakanties. Wat je overhoudt mag je zelf aan whatever besteden. Zo kun je samen nog leuke dingen doen omdat, bij een groot verschil in salaris, het eerlijk verdeeld is.

Mijn tante was het daar niet mee eens. Volgen haar moet je allebei netjes overal de helft van betalen ( dus ook als vrouw 1500 p.m verdiend en man 3000 p.m.) Wat dus zou betekenen dat vrouw amper iets overhoudt en de man mega veel. Als ze samen op vakantie zouden willen of uiteten willen, dan zou dat niet kunnen omdat de vrouw het niet kan betalen omdat ze geen geld meer overhoudt voor leuke dingen.

Ik ben even benieuwd hoe jullie hierin staan en hierover denken. Hoe hebben jullie dit gedaan?
Rare tante. Hier gewoon alles op 1 hoop, man werkte vijf dagen, ik drie.
Procent van wat je verdient klinkt eerlijk, tenzij de ene voor zijn eigen plezier minder werkt.
Alle reacties Link kopieren
Is dat hoe jouw tante de kosten werkelijk verdeelt in haar huishouden? Ben dan benieuwd hoe in haar relatie de verhoudingen liggen qua inkomsten.
Alle reacties Link kopieren
south schreef:
30-12-2017 14:44
Procent van wat je verdient klinkt eerlijk, tenzij de ene voor zijn eigen plezier minder werkt.
Eens, hier ga ik even vanuit dat dit een bewuste keuze is of dat diegene gewoon een totaal andere fucntie heeft waardoor hij/zij minder verdiend. Ik werk bijvoorbeeld met ontzettend veel plezier fulltime bij een bedrijf waar ik mijn droombaan heb gevonden, maar helaas is dit absoluut geen vetpot.
Pluisi schreef:
30-12-2017 14:42
Rare tante. Hier gewoon alles op 1 hoop, man werkte vijf dagen, ik drie.
Als jij voor de lol maar 3 dagen werkt ipv 5, dan vind ik dat jij profiteert van het inkomen van je man. Als je dat doet omdat jullie kinderen hebben, vind ik het overigens een heel ander verhaal.
Alle reacties Link kopieren
Haley schreef:
30-12-2017 14:45
Is dat hoe jouw tante de kosten werkelijk verdeelt in haar huishouden? Ben dan benieuwd hoe in haar relatie de verhoudingen liggen qua inkomsten.
Zij zegt idd dit zo te doen. Ze draaien beide voor de helft op en ik weet dat mijn tante minder verdiend dan mijn oom.
south schreef:
30-12-2017 14:47
Als jij voor de lol maar 3 dagen werkt ipv 5, dan vind ik dat jij profiteert van het inkomen van je man. Als je dat doet omdat jullie kinderen hebben, vind ik het overigens een heel ander verhaal.
Toen hadden we geen kinderen. En mn man vond het prima. Nu werk ik niet meer. Oooohhh wat erg! Ik profiteer van mn man :rofl:
Alle reacties Link kopieren
Als je echt serieus samenwoont, dan is denk ik het allereerlijkste: beiden evenveel "zakgeld" per maand en de rest voor samen sparen (vakantie, huis, etc) en vaste lasten.

Maar eea is ook afhankelijk van de individuele situatie. Even heel zwart wit, en er van uitgaande dat er geen kinderen zijn. Als de een 20u per week werkt en de ander fulltime, dan zou wat mij betreft bovenstaande al niet meer eerlijk zijn.
every journey starts with a single step
Is dit volgens tante de ideale verdeling of gaat het bij haar zo?

Er zijn teveel variabelen om een standaardformule te stellen. Bij studenten is het weer anders dan stellen met kinderen. Als de één fulltime werkt en de ander een opleiding doet naast een pt baan is het anders dan als je beiden evenveel werkt tegen sterk verschillend salaris.

Naar rato is ook niet per definitie fair trouwens. Stel je legt beiden 50% in van salarissen van 1000 (hij) en 2000 (zij). Dan houdt zij dus 2x zoveel over. Bij dergelijke verschillen kun je imho beter uitgaan van je huishoudbudget (in mijn eerdere voorbeeld: bijv hij 250 en zij 1250).
ik werk minder dan mijn vriend en verdien daardoor dus ook minder . Gelukkig heeft hij daar geen problemen mee en alles komt bij ons op 1 hoop. Het is " ons " geld. En willen we beide iets speciaals hebben of doen overleggen we daar over .
We zijn samen, wonen samen en doen samen met ons geld, ongeacht wie meer of minder verdiend.

Wat natuurlijk niet betekend dat ik zomaar asociaal ga shoppen van de rekening voor mezelf
anoniem_357542 wijzigde dit bericht op 30-12-2017 14:54
12.14% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Hier direct alles op een hoop gedaan bij samenwonen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het naar inkomen verdelen. En wat is dat toch met elkaar niets gunnen?

Ik woon dan niet samen maar verdien veel meer dan mij vriend. Als we dan vakantie hebben zouden we of in Nederland moeten blijven... aangezien hij niet meer kan betalen, of ik betaal gewoon een deel voor hem.

Veel leuker toch met zijn 2en. Ik betaal vaak meer, en dit doe ik gewoon uit mijzelf, ach ik ben gewoon blij dat ik dit kan doen.
Wij hebben gelijk alles op de grote hoop gegooid, ondanks een verschil in inkomen. Apart hadden we geen rare wensen of uitgaven en hebben gewoon alles altijd samen (grote uitgaven in overleg) uitgegeven. Ik kan me wel voorstellen dat als partner een dure hobby of leefstijl heeft, je wel voor de optie naar rato verdelen en een stukje eigen geld houden, gaat.
Zoveel mensen zoveel meningen, "eerlijk" is niet een universeel begrip.

Wij storten beiden elke maand evenveel op de gezamenlijke rekening om de gezamenlijke kosten te betalen. We hebben daar overigens niet heel lang over gepraat, ging vrij snel op deze manier.
Alle reacties Link kopieren
iris1986p schreef:
30-12-2017 14:54
Ik zou het naar inkomen verdelen. En wat is dat toch met elkaar niets gunnen?

Ik woon dan niet samen maar verdien veel meer dan mij vriend. Als we dan vakantie hebben zouden we of in Nederland moeten blijven... aangezien hij niet meer kan betalen, of ik betaal gewoon een deel voor hem.

Veel leuker toch met zijn 2en. Ik betaal vaak meer, en dit doe ik gewoon uit mijzelf, ach ik ben gewoon blij dat ik dit kan doen.
Eens hoor! En idd ik vind het echt niet erg om een x een uitetentje te betalen, maar het zou niet de norm moeten zijn omdat de ander niets meer overhoud omdat alles op gaan aan vaste lasten.
anoniem281220171557 schreef:
30-12-2017 14:52
ik werk minder dan mijn vriend en verdien daardoor dus ook minder . Gelukkig heeft hij daar geen problemen mee en alles komt bij ons op 1 hoop. Het is " ons " geld. En willen we beide iets speciaals hebben of doen overleggen we daar over .
We zijn samen, wonen samen en doen samen met ons geld, ongeacht wie meer of minder verdiend.

Wat natuurlijk niet betekend dat ik zomaar asociaal ga shoppen van de rekening voor mezelf
Nee, maar dat lijkt mij dus ook best last. Wat als je wel een x helemaal wil losgaan? Uiteindelijk is het toch ook geld wat jij hebt verdiend ? En wat als hij dan een x wil doen... Dat vind ik dus lastig!
Erizon schreef:
30-12-2017 14:51
Is dit volgens tante de ideale verdeling of gaat het bij haar zo?

Er zijn teveel variabelen om een standaardformule te stellen. Bij studenten is het weer anders dan stellen met kinderen. Als de één fulltime werkt en de ander een opleiding doet naast een pt baan is het anders dan als je beiden evenveel werkt tegen sterk verschillend salaris.

Naar rato is ook niet per definitie fair trouwens. Stel je legt beiden 50% in van salarissen van 1000 (hij) en 2000 (zij). Dan houdt zij dus 2x zoveel over. Bij dergelijke verschillen kun je imho beter uitgaan van je huishoudbudget (in mijn eerdere voorbeeld: bijv hij 250 en zij 1250).
Klopt ook hoor! Maar mijn ouders zijn het eens met mij en mijn schoonbroer juist weer helemaal niet . Denk ook dat het een kwestie van opvoeding is misschien. Vroeg me vooral af of het zo gek is dat ik dit eerlijk vind, haha.
firedraakje schreef:
30-12-2017 14:51
Als je echt serieus samenwoont, dan is denk ik het allereerlijkste: beiden evenveel "zakgeld" per maand en de rest voor samen sparen (vakantie, huis, etc) en vaste lasten.

Maar eea is ook afhankelijk van de individuele situatie. Even heel zwart wit, en er van uitgaande dat er geen kinderen zijn. Als de een 20u per week werkt en de ander fulltime, dan zou wat mij betreft bovenstaande al niet meer eerlijk zijn.
Dat is inderdaad een goede.
Alle reacties Link kopieren
Nijn5 schreef:
30-12-2017 14:58
Zoveel mensen zoveel meningen, "eerlijk" is niet een universeel begrip.

Wij storten beiden elke maand evenveel op de gezamenlijke rekening om de gezamenlijke kosten te betalen. We hebben daar overigens niet heel lang over gepraat, ging vrij snel op deze manier.
Zitten jullie qua salaris bij elkaar in de buurt of verschilt dat heel veel? Anders houdt de een toch veel meer over dan de ander? Gewoon even nieuwsgierig hoor!
Alle reacties Link kopieren
Hier verdelen we naar "verbruik", boodschappen bv. alles wat ik voor mezelf en mijn dochter koop betaal ik, wat voor hem is (niet de vader van mijn dochter) betaalt hij.
Wat we samen verbruiken verdelen we dan gelijk (bv. wasproduct, wc-papier ...).
Wel wat rekenwerk en je moet alle bonnetjes bijhouden, maar dan is het eerlijk.
De vaste lasten zijn ook eerlijk verdeeld.

Als je alleen woont en je werkt maar X of Y dan moet je toch ook alles zelf betalen?
Ik vind het dan maar normaal dat dit zo blijft na het samenwonen.

Sparen doen we elk apart en wat we willen uitgeven aan "luxe" wordt besproken, maar elk beslist toch wat hij/zij met zijn geld doet.

Als er later tussen ons nog kinderen mogen komen, dan zal dit uiteraard ook eerlijk verdeeld worden.

Heel moeilijk om als buitenstaander te bepalen wat de beste oplossing is, dat moet je met je partner eerlijk durven bespreken, maar voor ons werkt dit zeer goed.
Spijkerblouse89 schreef:
30-12-2017 15:01
Zitten jullie qua salaris bij elkaar in de buurt of verschilt dat heel veel? Anders houdt de een toch veel meer over dan de ander? Gewoon even nieuwsgierig hoor!
Mijn vriend heeft niet een vast inkomen per maand, maar verdient uiteindelijk wel meer dan ik. En hij houdt idd meer over dan ik, maar we houden allebei ruim voldoende over dus het is niet echt een issue. Misschien verandert het als we later een duurder huis of kinderen hebben. Ikzelf kan me iig niet voorstellen dat we ooit alles op een hoop gaan gooien, dan zou ik steeds het gevoel hebben zijn geld uit te geven.
Spijkerblouse89 schreef:
30-12-2017 15:00

Nee, maar dat lijkt mij dus ook best last. Wat als je wel een x helemaal wil losgaan? Uiteindelijk is het toch ook geld wat jij hebt verdiend ? En wat als hij dan een x wil doen... Dat vind ik dus lastig!



Dat is inderdaad een goede.
Eigenlijk hebben we dat soort situaties nog niet echt meegemaakt. Maar bij echt losgaan versta ik; eens even flink op stap of een weekend weg?
Bij de luxere grotere uitgaven voor onszelf zou dit in overleg moeten en ik zou persoonlijk van mezelf extra bijleggen. ( als ik bijvoorbeeld met vriendinnen een weekend weg ga)
Als hij op stap gaat heeft hij zelf ook altijd nog wat achter de hand en gaat niet van de hoofd rekening.
We hebben elk een spaar rekening en daar gaat maandelijks een bedragje heen. De rest allemaal op een bult
Alle reacties Link kopieren
Totale inkomen bij elkaar opgeteld en berekend hoeveel ik/hij bedragen hieraan. Op dit moment is dat 49%/51%. Vaste lasten + boodschappen worden op dat percentage verdeeld. Alle persoonlijke uitgaven (afbetalen studieschuld, zorgverzekering, lenzen, medicijnen, kleding, mijn auto) gaat van de eigen rekening. Wie het uit eten, drankje oid betaald hangt af wie het snelste is, al is mijn meneer dus wel iets sneller. Maar als we ergens met de auto heen gaan betaal ik dus benzine + parkeren.

Nu werkt dit bij ons heel goed omdat we dus ongeveer hetzelfde verdienen en we ook geen kinderen hebben (die gaan er ook niet komen). Maar kan me voorstellen dat dit niet altijd goed werkt.
Valhalla! Where the brave may live Forever!
Alle reacties Link kopieren
V1k1ng schreef:
30-12-2017 15:12
Totale inkomen bij elkaar opgeteld en berekend hoeveel ik/hij bedragen hieraan. Op dit moment is dat 49%/51%. Vaste lasten + boodschappen worden op dat percentage verdeeld. Alle persoonlijke uitgaven (afbetalen studieschuld, zorgverzekering, lenzen, medicijnen, kleding, mijn auto) gaat van de eigen rekening. Wie het uit eten, drankje oid betaald hangt af wie het snelste is, al is mijn meneer dus wel iets sneller. Maar als we ergens met de auto heen gaan betaal ik dus benzine + parkeren.

Nu werkt dit bij ons heel goed omdat we dus ongeveer hetzelfde verdienen en we ook geen kinderen hebben (die gaan er ook niet komen). Maar kan me voorstellen dat dit niet altijd goed werkt.

Dit heb ik ook exact voor ogen en is dus denk ik helemaal niet zo'n gek idee. Geen idee hoe het gaat zijn als er kids komen, maar dan kijken we tegen die tijd wel weer. Ik vind het niet ok als meneer mijn studieschuld gaat helpen meebetalen als hij er alles aan heeft gedaan om die niet te creeren. Dat was mijn keuze destijds en daar hoeft hij niet voor op te draaien vind ik.
Alle reacties Link kopieren
Eerlijk=waar bride partners het over eens zijn.

Voor mij is een relatie met gescheiden geld onbespreekbaar
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Pluisi schreef:
30-12-2017 14:49
Toen hadden we geen kinderen. En mn man vond het prima. Nu werk ik niet meer. Oooohhh wat erg! Ik profiteer van mn man :rofl:
En ooh wat erg, je man profiteert van jouw zorg voor de kinderen en het huishouden
👊..
Ik word altijd zo moe van die zinloze opmerkingen. Als je beide toch tevreden bent met de inkomen-zorg verdeling, stop dan over oordelen als buitenstaander.
Ik werk zelf ook parttime en man fulltime, allebei happy met deze verdeling.
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
30-12-2017 15:21
Eerlijk=waar bride partners het over eens zijn.

Voor mij is een relatie met gescheiden geld onbespreekbaar
Mag ik vragen waarom precies? Gewoon uit nieuwsgierigheid

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven