Geld & Recht alle pijlers

18 jaar - belastingaangifte doen?

02-02-2009 22:12 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Graag krijg ik van jullie advies over de vraag of het voor mijn 18-jarige zoon nut heeft om belastingaangifte te doen of niet. Zijn loon loonbelasting in 2008 was 1700 euro, waarover 0 loonbelasting is ingehouden. Zijn loon zorgverzekeringswet was 1580 euro en de ingehouden bijdrage zorgverzekeringswet 115 euro. Verrekende arbeidskorting was 30 euro. Op belastingdienst.nl heb ik al gekeken, maar daar wordt niet specifiek over die 2 verschillende lonen (loonbelasting/volksverzekering en zorgverzekeringswet) gesproken.Wie weet hoe dit zit? Alvast bedankt voor de reacties.
Alle reacties Link kopieren
Zo op het eerste gezicht lijkt het me niet dat hij iets terugkrijgt, wanneer er 0 loonbelasting is ingehouden. Ik snap dat trouwens niet.
Cum non tum age
Alle reacties Link kopieren
Ik snap ook niet dat er geen loonbelasting is ingehouden. Vaak is dat juist voor bijbaantjes (ik begrijp uit de OP dat het hier om een bijbaantje gaat) wel zo. Ik zou trouwens gewoon morgen je zoon laten bellen met de Belastingdienst. Daar kunnen ze je het zo uitleggen
Alle reacties Link kopieren
Het gaat inderdaad om een bijbaantje, want mijn zoon zit nog op de middelbare school. Ik snap sowieso het verschil tussen die 2 verschillende soorten lonen niet en aan jullie reacties te merken is de loonstrook ook niet zo duidelijk. Morgen dus zoon maar naar de belasting laten bellen om tekst en uitleg. Bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Als je onder de ongeveer 6000 euro max per jaar verdient, is bruto=netto. Ik denk niet dat het nut heeft maar zou voor de zekerheid idd nog ff bij de BD checken.
Alle reacties Link kopieren
Voor mijn bijbaantjes naast school heb ik altijd een TJ-biljet ingevuld en ik kreeg altijd geld terug.



http://www.cnvjongeren.nl/tj-biljet Misschien kan je zoon er hier meer over lezen, 18 jaar vind ik ook wel een leeftijd dat hij dit zelfstandig zou kunnen uitzoeken...
Als er geen loonbel is ingehouden, kan hij ook niks meer terug krijgen. Loon loonbelasting is altijd verschillend van loon zorgverzekeringswet. Wanneer is hij 18 geworden? Hij kan wel recht hebben op zorgtoeslag.
Bel de belastingtelefoon. Die mensen zijn erg aardig en altijd behulpzaam. Ze hebben mij nog nooit met een kluitje in het riet gestuurd.
ik heb ook eens gehad dat er geen loonbelasting werd ingehouden, kreeg ik 2 jaar later een brief van de BD of ik even 800 euries over wilden maken.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb toen ik bijbaantjes had (tot vorig jaar) altijd het Tj biljet ingevult, die is volgens mij speciaal voor jongeren met bijbaantjes.

Volgens mij kreeg ik nooit veel terug, maar elke euro die je krijgt is mooi meegenomen.
Je kan gewoon het formulier downloaden op de balstingdienst site. Dan vul je het in en kijk je wat de gevolgen zijn. Je hoeft het dan nog niet in te sturen, als het erg nadelig uitpakt gauw met de werkgever gaan praten om het probleem voor dit jaar te voorkomen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven