Geld & Recht alle pijlers

Hoeveel sparen om nooit meer te hoeven werken?

06-01-2018 17:02 131 berichten
Hoi allemaal,

Ik ben op dit moment bezig met geld sparen, een van mijn doelen is sparen voor 'later' zodat ik vroeg met pensioen kan, ik hoop met 50 jaar. Ik ben nu 34 jaar, ik heb nog 16 jaar te gaan.

Nu zat ik te denken, welk bedrag is voor straks voldoende om rond te komen? Ik leef vrij simpel, ik heb geen kinderen, wel een autootje, geen relatie (hoop ik wel weer te krijgen), geen dure hobbies en geen huisdieren. Ik ben nog op zoek naar een woning, ik gok dat ik hier zo'n 900 euro per maand aan kwijt zal zijn. Mijn inkomen is 1600e.

Welk bedrag zouden jullie sparen, voor later?
Je kunt er beter nu van genieten. Bedenk je dat je je spaargeld eerst op moet eten voor je bijstand krijgt, als je niet meer aan werk kunt komen op 'n gegeven moment.
Bovendien is jouw inkomen sowieso veel te laag om 20 netto jaarsalarissen bij elkaar te kunnen sparen.
Carpe Diem zeg ik maar..
Alle reacties Link kopieren
Heel simpel, je moet nog 16 jaar werken om 17 jaar eerder te stoppen met werken. Dus iedere maand moet je ruwweg evenveel sparen als wat je uitgeeft.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
.....
anoniem_324649 wijzigde dit bericht op 06-01-2018 17:12
90.20% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je op zo’n 2000€ per maand moet rekenen voor de vaste lasten en dan doe ik denk ik niet eens gek.
Dus 12x2000= 24000€ per jaar en dan van je 50e tot zeg 80e levensjaar dat is 30jaar.
Dus 720.000€.

Je hebt nog 16 jaar dus je moet nu 45.000 euro per jaar gaan sparen om dat voor elkaar te krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Ze zeggen weleens "Leef in het Nu"..
Alle reacties Link kopieren
Dat is natuurlijk erg afhankelijk van een heleboel factoren, dus dat is wat lastig te zeggen. De een kan makkelijk rondkomen van 1400 euro, de ander heeft 2500 euro nodig. Zorg in ieder geval dat je je woonlasten zo laag mogelijk houdt.

Op Mr Money Mustache kun je heel veel informatie vinden over dit onderwerp, al zijn de bedragen die hij noemt wel wat hoger omdat het een Amerikaan is en daar hebben ze geen centraal pensioenstelsel zoals wij dat hebben. De vraag is of dat nog bestaat over een jaar of 30, maar goed.

Ik zou het wel heel knap vinden als het je lukt met jouw inkomen en woonlasten. Mooi streven in ieder geval, succes :-)
Alle reacties Link kopieren
De vuistregel is 25 keer je jaar uitgaven, dan kun je van de rente rondkomen. Google eens op mr money mustache, financieel onafhankelijk en FIRE.
roxy21 wijzigde dit bericht op 06-01-2018 17:13
21.85% gewijzigd
Hope for the best, plan for the worst - Jack Reacher
Originele post verwijderd, dus ook mijn reactie verwijderd ;-D
Meer tijd zorgt ervoor dat je meer uitgeeft.

Of ga je vanaf je 50ste 24 uur op 24 thuisblijven?
Of alvast meer thuisblijven dan nu?
Elk reisje, elk dagje weg, ... kost extra geld.
De verwarming meer opzetten, meer elektriciteit verbruiken omdat je thuis bent ook.

Ik zou eerder inzetten op het nu al zoveel mogelijk aflossen van je hypotheek.
Geeft je straks minder woonkosten elke maand.

Als je wil stoppen op je 50ste en je wordt 80 à 85, moet je dus nog 30 à 35 jaar "leven" financieren.
Hou er daarbij dus rekening mee dat je net meer gaat doen omdat je er de tijd voor hebt en dat prijzen indexeren.
En dat die eventuele partner waarschijnlijk niet de mogelijkheid heeft om al op zijn 50ste te stoppen.
Dus ca. 4000 euro per maand sparen?
Alle reacties Link kopieren
En dan ben je 51 en ga je dood... Ik ben toch blij dat mijn ouders daar waar mogelijk nog een beetje genoten hebben van hun geld. Succes TO!
Alle reacties Link kopieren
Met een inkomen van EUR 1600,00 en een huur(?) van EUR 900,00 blijft er weinig over om te sparen en dus vermogen op te bouwen.
Alle reacties Link kopieren
Misschien is het reëeler om te kijken hoe je nu je spaarbedrag kunt maximeren, in plaats van te berekenen wat nodig is om eerder te stoppen.

Dus zo veel mogelijk verdienen en zo weinig mogelijk uitgeven. Ook zou ik een huis kopen ipv huren met deze lage rentestand. Er loopt hier op viva een Consuminderaar topic, wellicht interessant voor je.
LiefKleinMuisje schreef:
06-01-2018 17:02

Welk bedrag zouden jullie sparen, voor later?
Hangt ervan af wanneer je van plan bent om dood te gaan.
Alle reacties Link kopieren
Heb je een eigen huis en is dat afbetaald over x aantal jaar? Dan zijn je vaste lasten al een stuk lager.
Krijg je een soort van pensioen als je 67 bent? (AOW heet dat bij jullie, dacht ik?)
Hoeveel heb je nodig om rond te komen? Hoeveel kan je nu sparen?
Kan je meer gaan werken?
Life is short. Eat dessert first.
Met jouw inkomen lijkt me dat niet realistisch. Je hebt net genoeg om rond te komen.
dolfje schreef:
06-01-2018 17:11
Ik denk dat je op zo’n 2000€ per maand moet rekenen voor de vaste lasten en dan doe ik denk ik niet eens gek.
Dus 12x2000= 24000€ per jaar en dan van je 50e tot zeg 80e levensjaar dat is 30jaar.
Dus 720.000€.

Je hebt nog 16 jaar dus je moet nu 45.000 euro per jaar gaan sparen om dat voor elkaar te krijgen.


Je hebt een aantal verkeerde uitgangspunten. To kan nu leven en sparen van 1600 euro per maand, dus zal later vast geen 2000 nodig hebben om van te leven zonder nog te sparen. Verder krijgt ze vanaf haar 70e of zo AOW en waarschijnlijk pensioen. Ze moet dus 20 jaar overbruggen, geen 30. En je vergeet dat je vrij gemakkelijk 4% rendement kunt maken met je geld, door het heel conservatief te beleggen bijv.
Grofweg zal ze 20 jaar lang 20k per jaar nodig hebben. Dat is 4 ton als je niet rekent op rendement. En rond de 3 ton als je wel het rendement meerekent.
To ik denk wel dat je je inkomen moet verhogen nu als je eerder wilt stoppen met werken. Je inkomen is nogal laag om veel opzij te zetten. Je zult niet veel meer dan 10000 per jaar kunnen sparen nu, en van 160.000 euro kun jij niet twintig jaar leven straks.
Alle reacties Link kopieren
leuk een spaarpot. Maar realiseer je dat wanneer je een eigen vermogen en je neemt zelf ontslag dat je verder geen recht op een uitkering hebt, noch op zorg en huurtoeslag. Wanneer je stopt met 50 met werken, bouw je ook geen AOW meer op, en zal dit van invloed zijn op je latere AOW.

Mocht je bijvoorbeeld een advocaat nodig hebben, dan kijken ze altijd naar je eigen vermogen, dus ook bij een pro deo advocaat krijg je een hoge eigen bijdrage.

Stel je stop met werken op je 50ste maar je leef door tot je 80ste. Hoeveel heb je nodig op jaarbasis €35.000. Dan heb je dus minimaal een miljoen nodig. Dan reken ik de inflatie nog niet mee. Maar je krijgt wel rente op je vermogen. Maar je moet wel een heel groot vermogen nodig hebben om €35.0000 rente per jaar te krijgen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Maar met een inkomen van 1600 euro, een huur/hypotheek van 900 euro, een auto en alle andere uitgaven blijft er toch echt bar weinig over om te sparen?

Ik snap niks van dit verhaal. TO mag blij zijn als ze gewoon rondkomt.
Alle reacties Link kopieren
Lady*Voldemort schreef:
06-01-2018 17:17
Hangt ervan af wanneer je van plan bent om dood te gaan.
Niet echt. Alleen als TO letterlijk zou gaan sparen. Maar dat doet ze niet als ze slim is. Wat ze in feite moet doen is levensverzekeringen afsluiten. Dan is tijd van dood gaan niet van belang
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Oh, drie of vier ton maar. Die spaar je in zestien jaar tijd toch zo even bij elkaar van een luizenbaantje van 1600 euro in de maand. Ik heb net even gerekend, maar dat is precies wat ze binnen gaat krijgen in die zestien jaar, van dat baantje :rofl: . Als ze dat baantje onderweg niet per ongeluk kwijt raakt natuurlijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven