Geld & Recht alle pijlers

Vriend in ziektewet,mogelijkheid op hypotheek?

03-02-2009 22:25 47 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik willen graag een huis kopen, echter is hij ziek geweest en is een jaar in de ziektewet geweest.

hij krijgt nu nog maar 70% van zijn salaris.

Hij werkt 4 dagen in de week sinds een paar maanden weer, en moet voor eind juni weer voledig aan de slag zijn ( waar we ook van uitgaan dat dat gaat lukken).



weet iemand of ik moeilijkheden ga krijgen bij het aanvragen van een hypotheek?

heeft iemand hier ervaring mee?
Alle reacties Link kopieren
Werk jij zelf wel (fulltime/parttime)?



Op zich lijkt me niet dat het onmogelijk is. Er is vast inkomen namelijk.
Alle reacties Link kopieren
Ja anne ik werk zelf fulltime (vast contract).

maar moet ik bij aanvraag dan denken aan mijn 100% en van hem 70% (of 100% of 0%?)
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
hij heeft ook een vast contract.

Dus een bank gaat niet terug houdend zijn met het verstrekken van een hypotheek denk je?

en ik kan dus van 100% van zijn salaris uitgaan?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou toch wachten tot hij weer volledig aan het werk is.



Stel dat het toch niet lukt, dan heb je straks mss een hypotheek die je niet kunt betalen. Na twee jaar ziekte mag je vriend ontslagen worden, en sowieso kan het contract ontbonden worden als blijkt dat ie niet meer volledig kan functioneren in zijn oude werk. met huidige financiele crisis lijkt het me dan niet verstandig om een hypotheek te nemen op zijn volledige salaris. OOkal gaat de bank akkoord, moet je m.i. niet willen.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat de bank wel zal kijken naar het risico dat zijn inkomen (blijvend) omlaag gaat als hij (als het tegenzit) in de wia terecht komt. Dus ik denk, gezien de huidige conjunctuur, dat de bank niet van 100% zal uitgaan.
Ik denk dat het ook wat uitmaakt waarom hij in de zw zit. Is het door een gebroken been of kanker met risico dat het terugkomt. Maar waarom bel je (anoniem) niet wat hypotheekverstrekkers op?
Alle reacties Link kopieren
Als jij en hij een vast contract hebben, lijkt het me geen probleem maar ik weet niet waarvoor hij ziek thuis zit, dit ivm de levensverzekering die je nodig hebt om een huis te kopen, dan wordt de levensvrzekering niet overal geaccepteerd en/of veel duurder.

Bel even met een adviseur.
Alle reacties Link kopieren
Laat je vriend eerst maar eens goed beter worden alvorens zo'n grote verplichting als een hypotheek aan te gaan. Tenminste als zijn salaris mee moet tellen voor de hypotheek.

Je zou nu door het aanvragen van een hypotheek een onnodige druk op zijn beter worden. Juni is niet eens zo ver weg, dus waarom nu al de druk opvoeren?
Alle reacties Link kopieren
Je vriend is al 1,5 jaar ziek. Eerst maar eens beter worden voor je aan hypotheken gaat denken zou ik zeggen. Helemaal als er ook op zijn salaris geld geleend moet worden.
Het lijkt me verstandiger om hypotheek te nemen op 1 inkomen, dan weet je zeker dat je 't kan betalen (en dat je je huis niet kwijt bent als de relatie geen stand houdt)
Alle reacties Link kopieren
Oh ja, en de levensverzekering, dat is eerder een probleem want daar hangt een medische verklaring aan vast. En 1,5 jaar ziek zal geen griepje geweest zijn dus de kans dat hij gekeurd moet worden is erg groot. Je kunt zelf nu wel bedenken of hij door die keuring heen gaat komen (kanker nee, HIV nee, hernia ws wel).



Succes iig, hoop dat je vriend idd in juni weer 100% beter is!
Alle reacties Link kopieren
Waarom niet op 1 inkomen?
Alle reacties Link kopieren
quote:Kleintjefijntje wrote on 03 February 2009 @ 23:06:

Ik denk dat de bank wel zal kijken naar het risico dat zijn inkomen (blijvend) omlaag gaat als hij (als het tegenzit) in de wia terecht komt. Dus ik denk, gezien de huidige conjunctuur, dat de bank niet van 100% zal uitgaan.



Mee eens!

En daarnaast, wat de meesten al zeggen, wil je je echt in de schulden gaan steken als de basis niet solide is? Kunnen jullie niet eerst juni afwachten en kijken hoe het dan gaat? Huizen kopen kan altijd nog, eerst maar herstellen. Ziekte en (extra) druk gaan niet samen...
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
Hoi,



Wij hebben een hypotheek op 1 salaris (mijn vriend studeerde nog toen ik ons huis kocht)... nu zijn we daar heeeeeeeeel blij mee, want intussen zijn de rollen omgedraaid en zit ik burn-out thuis en heeft hij een fulltime baan (en vaste aanstelling gelukkig). Ik kom nu in de ziektewet terecht vanuit een tijdelijke baan en we kunnen het gelukkig als het moet op 1 salaris redden... maar dat voelt al heel krap hoor! Dus als jullie nu een hypotheek willen afsluiten, zou ik dat op 1 salaris doen of op 1,25 tot max. 1,5 van wat jullie samen zouden kunnen krijgen. Echt... ik woon liever rustig en save in een iets kleiner huis dan met veel geldzorgen in een wat groter huis!



Succes met het uitzoeken van alles en het maken van een keuze!



Liefs Miauwww
Alle reacties Link kopieren
Sterker nog, ik zou zelfs wachten totdat zeker is dat vriend na werkhervatting ook echt weer (zo goed als) de oude is en daar zou ik ruim de tijdvoor uittrekken, een half jaar tot een jaar misschien wel, afhankelijk van het werk dat hij doet. Een terugval is iets om serieus rekening mee te houden...
Alle reacties Link kopieren
bedankt voor alle reacties in ieder geval.



vriend heeft na overlijden van zijn vader hyperventilatie/paniekaanval etc gekregen en kon even helemaal niets meer, zijn broer heeft nu ook ongeneeselijke kanker.

Ik zit nu al 1.5 jaar in de limbo van gaat het goed komen of niet..Maar denk ook dat ik dat altijd zal blijven houden met hem, als straks zijn broer overlijd zal ik door hetzelfde gaan met hem, en ja mischien als hij weer 5 dagen gaat werken zal het ook terug kunnen komen, maar als ik kijk naar de feiten, we zijn 5 jaar bij elkaar en zijn er overal wel doorheen gekomen dat ik min of meer besloten heb om dan maar dat risico te nemen ipv altijd maar af te wachten tot ik echt zeker ben van dingen, want dat word ik waarschijnlijk toch nooit.



Heb het met mijn vriend gehad over huis kopen en hij heeft dar veel zin in, dus extra druk brengt het niet met zich mee.



Als ik een hypotheek zou kunnen krijgen op alleen mijn salaris dan had ik dat in een heartbeat gedaan, helaas verdien ik daar niet genoeg voor, (ik krijg maar 120 ofzo).



Speelt ook mee dat ik nu in een buurt woon (bijna 5 jaar) waar het niet meer uit te houden is voor mij ( en hem). En ik heeeeeeeeeeeel gelukkig word als ik denk aan een eigen huisje straks.

(dit klinkt nu als ' ik neem een baby in de hoop dat dat het allemaal goed maakt, maar dat is het absoluut niet hoor! we hebben het er 2 jaar geleden over gehad maar toen werd hij dus ziek en hebben we het even laten rusten, nu gaat het al een paar maanden goed dat ik er een goed gevoel bij heb, ja garantie heb ik helaas nooit maar wil niet meer me leven on hold zetten)
Alle reacties Link kopieren
Je leven on hold zetten, of een paar maanden afwachten lijkt me toch wel iets heel anders.

Als dadelijk blijkt dat hij het niet aankan en hij komt (gedeeltelijk) in de WIA, heb je er een hoop (financiële) ellende bij.

In je laatste post lees ik een beetje dat je nu niet gelukkig bent in de situatie en een eigen huis als HET GROTE IDEAAL ziet. Pas alstjeblieft op dat je het niet allemaal gaat romantiseren, want heel veel dingen blijven precies hetzelfde, ook als je straks in een ander huis zit.
Alle reacties Link kopieren
Als je graag weg wil uit de buurt waar je nu woont (dat is het eigenlijke probleem/reden dat je wil gaan kopen) waarom ga je dan niet elders een huurwoning zoeken.



Feit is dat jij alleen niet genoeg verdiend voor een hypotheek, hij is arbeidsongeschikt maar niet met een stabiel vooruitzicht. Waarom zou je jezelf in de ellende van een niet te betalen hypotheek storten als je ook een keuze hebt om te huren? Zekerheid heb je nooit maar risico's kan je inschatten en n.a.v. je verhaal schat ik het risico dat hij een terugval krijgt (want broer ernstig ziek) nogal groot. Dan wil je toch niet met een fikse hypotheek opgezadeld zitten. Hoe leuk je huis ook is, als je door een hoge hypotheek amper geld voor boodschappen hebt, de kachel noodgedwongen uit moet en er koud gedouched moet worden is de charme van een mooi huis beperkt...
Alle reacties Link kopieren
quote:Pauline65 schreef op 04 februari 2009 @ 17:05:

Je leven on hold zetten, of een paar maanden afwachten lijkt me toch wel iets heel anders.

Als dadelijk blijkt dat hij het niet aankan en hij komt (gedeeltelijk) in de WIA, heb je er een hoop (financiële) ellende bij.

In je laatste post lees ik een beetje dat je nu niet gelukkig bent in de situatie en een eigen huis als HET GROTE IDEAAL ziet. Pas alstjeblieft op dat je het niet allemaal gaat romantiseren, want heel veel dingen blijven precies hetzelfde, ook als je straks in een ander huis zit.





Het voelt voor mij 'on a hold zetten' omdat dit probleem niet van 1 dag is en ik er al vrij lang in zit, ik ben 26 hij 35, ik wil gewoon verder met het leven en een huisje kopen, kindjes etc..

ik ben juist al zo'n afwachtend persoon en heb heel lang gewacht, hoelang moet ik nog wachten? niemand kan ons vertellen of het ooit terug komt en als het terug komt wanneer.

Dan zou ik in praktijk nooit met hem een huis kunnen kopen, omdat hij dit heeft meegemaakt en niet sterk in zijn schoenen staat bij enstige ervaringen.

Hij werkt nu al lange tijd 4 dagen,hele dagen, en heb er voldoende vertrouwen in dat die ene dag straks niets uit gaat maken, ( ja garantie heb ik niet maar die heb ik volgend jaar ook niet en het jaar daarop ook niet).



Huur vinden we beide weg gegooid geld, en we willen gewoon graag aan een vastigheid werken dmv een investering in een eigen huis.



pfff jullie maken me het er in ieder geval niet makkelijker op haha...ik denk al zolang namelijk zoals jullie reacties zijn..wacht het af wacht het af..maar ik heb nu gewoon een stemmetje in me hoofd wat zegt 'garanties heb je niet in het leven' en als je blijft afwachten ben je straks 30 en geen stap verder..
Alle reacties Link kopieren
Maar er zit toch ook nog iets tussen NU een huis kopen en alles maar uit blijven stellen. Persoonlijk lijkt het me verstandiger om te wachten tot je vriend weer helemaal herstelt is (dwz weer fulltime aan het werk, zonder dat hij de rest van zijn tijd daarvan aan het bijkomen is). Anders koop je nu een huis op basis van een salaris dat er nu niet eens binnenkomt. Garanties krijg je idd nooit, maar je weet op dit moment wel dat er nog een obstakel is. Je zorgen maken over iets dat misschein zou kunnen gebeuren is niet altijd nodig, maar rekening houden met iets dat al aan de gang is (je vriend is gedeeltelijk ziek), is wel slim!

Ik kan me ook niet voorstellen dat een bank je nu een hypotheek zou geven op basis van 2x100% salaris als je momenteel maar 1x100 en 1x70% binnenkrijgt....

Je kunt toch ook de tijd gebruiken om je heel goed te orienteren. Bv eens een vrijblijvend gesprek bij een bank of hypotheekadviseur, dan weet je meteen wat er wel of niet kan, en of de ziektewetperiode een probleem is. En of ze je uberhaupt op twee volle salarissen een hypotheek willen geven, want veel banken doen dat sowieso niet.



Bovendien kun je dan nu goed nadenken wat je precies zoekt qua huis, en waar je eventueel water bij de wijn zou willen doen (want het huis wat je echt zou willen blijkt altijd net ietsje duurder dan wat je kunt betalen, hoeveel je ook verdient :-)). Als het dan eenmaal wel zo is, kom je goed beslagen ten ijs, en dat scheelt tegen die tijd weer een hoop gezoek, en voorkomt dat je iets koopt wat je toch eigenlijk niet wilde, alleen maar omdat je haast hebt.



Ik snap best hoe je je voelt hoor, je hebt het idee dat je (jullie) klaar bent voor de volgende stap, maar die kun je nu niet nemen. Dat is irritant, maar het is niet anders. Kun je niet een andere stap zetten, bv voorlopig gaan samenwonen in zijn huis of zo?
Alle reacties Link kopieren
Aha, Jij zit liever straks op je 30e in de schuldsanering omdat je huis met verlies verkocht moest worden, nadat je vriend door zijn ziekte zijn baan verloor, afgewezen werd voor de WIA enje met zijn WW-uitkering de hypotheek niet kon betalen.
Alle reacties Link kopieren
Weet je, ik snap echt heel erg goed dat jullie allebei toe zijn aan leuke dingen. En een huis kopen is leuk, een huis inrichten is leuk en zelfs klussen kan leuk zijn. Maar wat we zeggen is niet koop pas over 5 jaar een huis.....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven