Geld & Recht alle pijlers

Ouderlijk gezag

11-01-2018 16:02 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemiddag,

Heb een nieuw account aangemaakt ivm herkenning van mijn oude.
Ik zit met een vraag, en kom er via Google niet helemaal uit, en ben ook benieuwd naar ervaringen hierin.

Het gaat om ouderlijk gezag, samen met mijn ex hebben wij het ouderlijk gezag over onze kinderen. Nu wil het dat hij de kinderen al een jaar of acht niet meer gezien heeft (zijn eigen keuze, en op advies AMK). Alimentatie heeft hij alleen gedwongen door het LBIO betaald, daarna nooit weer.
Ondertussen ben ik zelf hertrouwd, en mijn huidige partner verzorgt volledig mijn kinderen, ook financieel.
Nu wil ik graag het gezag veranderen, of alleen gezag op mijn naam, of samen met huidige partner.

Wat is de weg hierin?
Is dit een eenvoudige zaak?

Wie kan me wat meer vertellen?
Alle reacties Link kopieren
is op grond van wat jij verteld een redelijke optie. Je hebt een advocaat nodig, als ik jou was zou ik overigens voor het allen gezag gaan. Gronden zijn dan met name dat er geen enkel contact meer is en hij in beginsel wel moet mee beslissen over schoolkeuze, meetekenen voor paspoort aanvraag etc. Het zou nog makkelijker zijn als je niet bekend bent met zijn adresgegevens.

Als hij niet teveel dwars ligt dan is dit een niet al te ingewikkelde zaak.
Ga eens naar een advocaat. En als vader niet naar zijn kinderen omkijkt kijk meteen of ze je achternaam kunnen krijgen. Ze krijgen straks diploma's met de achternaam van een vader die niet naar ze omkijkt.
Ik zou voor eenhoofdig gezag gaan. Je wilt niet weer dit gezeik als je huidige relatie toch geen stand houdt.
Alle reacties Link kopieren
8102 schreef:
11-01-2018 16:11
Ga eens naar een advocaat. En als vader niet naar zijn kinderen omkijkt kijk meteen of ze je achternaam kunnen krijgen. Ze krijgen straks diploma's met de achternaam van een vader die niet naar ze omkijkt.
Volgens mij moet naamsverandering onder de 18 jaar met toestemming van de vader. En is het een kostbaar iets. Tenminste paar jaar geleden was dit wel het geval.
ririanneke schreef:
11-01-2018 16:39
Volgens mij moet naamsverandering onder de 18 jaar met toestemming van de vader. En is het een kostbaar iets. Tenminste paar jaar geleden was dit wel het geval.
Ouderlijk gezag veranderen gaat volgens mij ook via de rechter.
Maar ze kan er over na denken of ze beide eventueel samen wil gaan doen. Het is het overwegen waard.
Alle reacties Link kopieren
Dank voor de reacties en tips!
Is indd misschien wel handig om eenouder gezag aan te vragen. Ga er niet vanuit dat het strand, maar je weet natuurlijk maar nooit.
Dochter wil wel naamswijziging, andere weet het nog niet. Dat wil ik dus nog even laten rusten. Gaat me nu meer om het gezag, mn voor beslissingen qua school en andere belangrijke zaken.

En duidelijk dus dat het via een advocaat moet, zal volgende week als ik vrij ben eens gaan bellen hierover.
Alle reacties Link kopieren
Echt knap dat je huidige vriend zijn eigen leven totaal wegcijfert om financieel volledig voor andermans kinderen te zorgen. Echt een goedzak. Ik zou m nog maar even houden want kunt m altijd nog weg doen als ie niet meer voldoet.
Alle reacties Link kopieren
hoezoos schreef:
12-01-2018 05:39
Echt knap dat je huidige vriend zijn eigen leven totaal wegcijfert om financieel volledig voor andermans kinderen te zorgen. Echt een goedzak. Ik zou m nog maar even houden want kunt m altijd nog weg doen als ie niet meer voldoet.

Wat is dit voor een vervelende opmerking? Als hij van de moeder houdt, houdt hij van het gezin. En ik kan me voorstellen dat de kinderen ondertussen ook dol op hem zijn. Wat doet die biologische band er dan nog toe....?
Alle reacties Link kopieren
Ondanks dat het erg vanzelfsprekend lijkt dat jij alleen het gezag zal krijg.... zal ik je alvast voorbereiden op een lang slepende touwtrek procedure...goeie advocaat is zeker een must maar of het je gaat lukken...
Alle reacties Link kopieren
Indien je ex akkoord gaat hoeft het niet heel langslepend en ingewikkeld te zijn.
Alle reacties Link kopieren
Pisca schreef:
12-01-2018 06:00
Wat is dit voor een vervelende opmerking? Als hij van de moeder houdt, houdt hij van het gezin. En ik kan me voorstellen dat de kinderen ondertussen ook dol op hem zijn. Wat doet die biologische band er dan nog toe....?
Jij bent hier nog vrij nieuw denk ik.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Ik zou dat gezag niet aan een nieuwe partner willen 'geven'. Gewoon eenouder gezag proberen. En de advocaat is hier de juiste persoon voor je kansen te bekijken.
Alle reacties Link kopieren
De vader zal van jouw verzoek op de hoogte gebracht worden. Als hij überhaupt niet bij de zitting komt opdagen, dan wordt hij hoogstwaarschijnlijk uit het gezag gezet (hier is voldoende jurisprudentie over). Mocht hij wel komen opdagen, dan heeft hij in ieder geval heea uit te leggen. In dat geval wordt het lastiger voor jou, maar zeker niet onmogelijk.
Heb je nog contact met de vader? Dan lijkt me de 1e stap om eens met hem te gaan praten.
Alle reacties Link kopieren
Advocaat nemen; naar de rechtbank; bijzonder curator (aparte advocaat) voor de kinderen tijdens de procedure; de Raad voor de Kinderbescherming op je dak; je kinderen in gesprek met de kinderrechter als ze > 11 jaar en 9 maanden zijn.

En dan maar afwachten wat de uitspraak wordt.
Ik wens je veel sterkte.

Je kunt beter proberen een redelijke band met je ex te onderhouden.
snoesje666 wijzigde dit bericht op 15-01-2018 10:30
16.62% gewijzigd
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
hoezoos schreef:
12-01-2018 05:39
Echt knap dat je huidige vriend zijn eigen leven totaal wegcijfert om financieel volledig voor andermans kinderen te zorgen. Echt een goedzak. Ik zou m nog maar even houden want kunt m altijd nog weg doen als ie niet meer voldoet.
:sarcastic:

Najaa zeg.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Wat heerlijk moet dat zijn, TO, dat anderen jouw problemen steeds oplossen.

Maar goed, wat is precies de aanleiding voor jouw vraag? Die komt namelijk niet zomaar uit de lucht vallen.
Ga naar een advocaat, die kan je de weg langs de rechter uitleggen. Volgens mij kan het eerst naar éénhoofdig gezag omgezet worden en daarna pas weer naar tweehoofdig, maar dat weet ik niet zeker. Wat betreft de achternaam kan ik je ten zeerste aanraden dat alleen te doen als de kinderen het zelf willen. Mij is het ooit door de strot geduwd en ik heb het na mijn achttiende weer terug laten wijzigen. Een hoop papierwerk en geld verder.
Alle reacties Link kopieren
Een andere reden om voor 1 hoofdig gezag te gaan in plaats van voor gezamenlijk gezag met je nieuwe partner zijn de gevoelens van je ex.

Als hij zich nu niet met de kinderen bemoeit bestaat de kans dat hij het prima vindt dat jij alleen het ouderlijk gezag krijgt.
Maar dar als hij hoort dat je het gezag ook wil geven aan een andere man hij opeens alsnog gaat steigeren omdat hij ineens gaat bedenken he het zijn wel mijn kinderen en niet die van hem.

Het zelfde met de naamswijziging.
Je kinderen vinden het blijkbaar niet vreselijk om deze achternaam te hebben.

Ga dus voor praktisch en probeer voor 1 hoofdig gezag te gaan en doe geen dingen die niet nodig zijn maar die wel het risico vergroten dat hij dwars gaat liggen.
Alle reacties Link kopieren
Snoesje666 schreef:
14-01-2018 21:57
Advocaat nemen; naar de rechtbank; toeziend voogd (aparte advocaat) voor de kinderen tijdens de procedure; de Raad voor de Kinderbescherming op je dak.

En dan maar afwachten wat de uitspraak wordt.
Ik wens je veel sterkte.

Je kunt beter proberen een redelijke band met je ex te onderhouden.
je praat onzin.
Amant schreef:
14-01-2018 22:43
Wat heerlijk moet dat zijn, TO, dat anderen jouw problemen steeds oplossen.

Maar goed, wat is precies de aanleiding voor jouw vraag? Die komt namelijk niet zomaar uit de lucht vallen.
En dat haal je uit de OP? Knap! Wel jammer dat je de aanleiding dus blijkbaar niet uit haar volgende reactie kunt halen.
Ik lees een moeder die beslissingen moet nemen die ze nu moet overleggen met de vader. En laat die er nu voor gekozen hebben om, al lange tijd, niet in beeld te zijn. TO lost dus al langere tijd 'het probleem van vader" op.

TO succes! Een goede advocaat helpt je verder. En als vader zich al die tijd onttrokken heeft aan zijn verantwoordelijkheden, dan heeft hij de keuze: of hij gaat met de billen bloot voor de rechter en dan is het maar de vraag of hem het ontzag wordt ontnomen, of hij komt niet en dan zal de rechter hoogstwaarschijnlijk in jouw voordeel beslissen.
Alle reacties Link kopieren
guppekop schreef:
15-01-2018 10:04
je praat onzin.
Inderdaad, mijn excuses, ik zal het aanpassen.

De rechter kan ambtshalve een "bijzonder curator" benoemen om de belangen van de minderjarige te behartigen..
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Snoesje666 schreef:
15-01-2018 10:22
Inderdaad, mijn excuses, ik zal het aanpassen.

De rechter kan ambtshalve een "bijzonder curator" benoemen om de belangen van de minderjarige te behartigen..
Dit wordt toch niet per definitie gedaan? Als kinderen 12 jaar of ouder zijn kunnen ze door de rechter gehoord worden, maar bij ons was zoon jonger en werd dat niet gedaan. Ook geen aparte advocaat of curator.
Alle reacties Link kopieren
De rechter kan per zaak beslissen of een bijzonder curator wordt benoemd. Het gebeurt dus niet altijd.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven