Geld & Recht alle pijlers

Vraagprijs photoshoot?

11-01-2018 20:56 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Misschien een beetje een vreemde vragen om te stellen op dit forum maar ik kom er zelf niet uit.. :-)

Gisteren heb ik voor kennissen een photoshoot gedaan, de zwangerschaps aankondiging + Gender reveal fotos. Uiteraard heb ik ook de nabewerking gedaan, en ze zijn tevreden over het resultaat. We hadden afgesproken pas als ze tevreden zijn van het resultaat dat we afspreken wat ik zou krijgen als vergoeding, maar we komen er beide niet uit. :-)

Ze hebben ca. 30 fotos in goede kwaliteit, niet vergelijkbaar met Iphone foto's in ieder geval, Ik heb redelijk wat ervaring met fotografie maar dit was pas mijn eerste betaalde opdracht..

Wat is nu redelijk een redelijk bedrag, ik heb overigens geen benzine kosten gemaakt.
Nothing worth having ever comes easy
Dat ligt eraan hoeveel uur je eraan besteed hebt.
Alle reacties Link kopieren
Had je beter van te voren af kunnen spreken...

Maar misschien is het een idee om een paar prijzen van fotografen in de buurt op te zoeken en daar je prijsnopnte baseren? Uiteraard wel wat minder, want een profi ben je (nog) niet...
Waarom regel je dat in hemelsnaam niet vantevoren? Ik snap dat echt niet.

Het hangt van de kwaliteit van je werk en de tijd die erin heeft gezeten af en eigenlijk nog wat factoren maar je bent geen professional dus die tel je niet mee (verzekeringen, apparatuur, brandstof etc.)

Wat vraag jij en wat bieden zij?

Als je er niet uitkomt kunnen ze je voor de gespendeerde tijd betalen en laten ze elders de foto's maken.
anoniem_318965 wijzigde dit bericht op 11-01-2018 21:03
0.95% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
We hebben ongeveer 3 uur gefotografeerd + de nabewerking ook een uur of 3/4.. Fotografen hier in de buurt vragen al snel rond de 200 ..
Nothing worth having ever comes easy
Alle reacties Link kopieren
Welke bedragen worden nu genoemd aan beide kanten?
Alle reacties Link kopieren
Max 100, is n leuk bedrag voor een amateurfotograaf
Alle reacties Link kopieren
Oef en je hebt de foto's al gegeven?
Alle reacties Link kopieren
roosje11 schreef:
11-01-2018 21:16
Max 100, is n leuk bedrag voor een amateurfotograaf
Eens.
Wauw, klinkt alsof je kennissen al van tevoren van plan waren om zo weinig mogelijk te gaan betalen.
Ze hebben de foto's al? De originele? Dus niet met een groot logo van jou er doorheen?
Okay......
roosje11 schreef:
11-01-2018 21:16
Max 100, is n leuk bedrag voor een amateurfotograaf
Heel eerlijk, meer zou ik ook niet betalen aan een kennis die geen prof is.

To, niet heel slim om niet van te voren de verwachtingen wat bedrag naar elkaar uit te spreken.
Waar denk jij aan? En waar denken zij aan?

Ik zou een mooi bedrag vragen voor de tijd die je erin hebt gestoken maar wel rekening houden dat je geen prof bent.
Het is voor beiden win win. Zij een niet te dure fotoshoot, jij foto's en ervaring voor je portfolio.
Alle reacties Link kopieren
Ik zit zelf te denken aan ronde de 50 euro. Zou dat onredelijk zijn? Inderdaad niet handig dat we van te voren niks hebben afgesproken, we hebben beide nog geen bedragen genoemd. Beginnersfout? Dit doe ik dus ook niet meer. Zei zeiden in ieder geval dat ik nog moest laten weten wat ik nog van ze krijg.

En ja ze hebben de foto's al en zijn zeer tevreden.
Nothing worth having ever comes easy
Alle reacties Link kopieren
Ten eerste regel geldzaken altijd vooraf, ook als het familie is of goede vrienden zijn.

Wat heb je zelf in gedachten qua prijs en wat bieden zij jou?
Alle reacties Link kopieren
Maar hoezo komen jullie er niet uit dan? Zoals ik je laatste post lees is het een kwestie van hun laten weten wat je wil dat ze betalen toch? Dan kun je in feite vragen wat je wil.. Als fotografen in de omgeving €200 vragen en jij bent een beginner maar ze zijn toch heel tevreden dan zou ik €75 vragen.
2koffie schreef:
11-01-2018 21:23
Wauw, klinkt alsof je kennissen al van tevoren van plan waren om zo weinig mogelijk te gaan betalen.
Eens
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nu 60 gevraagd en ze zijn akkoord. :) Bedankt dames ! Stomme fout maar weer wat van geleerd.

Fijne avond !
Nothing worth having ever comes easy
Alle reacties Link kopieren
Ik vind 50 euro echt teweinig voor zoveel uur. Weten ze hoe lang je er mee bezig bent geweest?
Voortaan vooraf een prijs zeggen en voor 6 uur werk had je minimaal 120 kunnen vragen.
Zo zeg, hebben ze handig gespeeld; 60 euro is een schijntje. Mogen ze flink wat mond op mond reclame voor je gaan maken, dat is gratis. ;-)

Maar goed, wijze les voor jou. Al is de kans nu groot dat hun vrienden ook wel een shoot willen voor 60 euro, hou daar rekening mee: dat doe je dus niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat ik voor nu een vaste prijs per uur ga opstellen zodat niemand voor of achter wordt gesteld vanaf nu.. :) Bedankt voor de tips in elk geval !
Nothing worth having ever comes easy
Hetvrijewoord schreef:
11-01-2018 22:34
Zo zeg, hebben ze handig gespeeld; 60 euro is een schijntje. Mogen ze flink wat mond op mond reclame voor je gaan maken, dat is gratis. ;-)

Maar goed, wijze les voor jou. Al is de kans nu groot dat hun vrienden ook wel een shoot willen voor 60 euro, hou daar rekening mee: dat doe je dus niet.
Nou idd, ik vind 60 euro wel heel erg weinig. Het komt op mij over alsof ze een loopje met je hebben genomen.
Hetvrijewoord schreef:
11-01-2018 22:34
Zo zeg, hebben ze handig gespeeld; 60 euro is een schijntje. Mogen ze flink wat mond op mond reclame voor je gaan maken, dat is gratis. ;-)

Maar goed, wijze les voor jou. Al is de kans nu groot dat hun vrienden ook wel een shoot willen voor 60 euro, hou daar rekening mee: dat doe je dus niet.
Mond op mond vind ik een onsmakelijk voorstel. Mond tot mond lijkt mij geschikter.
sinnombre schreef:
12-01-2018 12:53
Mond op mond vind ik een onsmakelijk voorstel. Mond tot mond lijkt mij geschikter.

Daar heb je gelijk in! :mrgreen:
Ik vind 60 voor een niet pro niet extreem weinig. Wel voor het aantal uur dat je gefotografeerd hebt, maar niet als je naar aantal foto's kijkt.

Wij betaalden 80 voor lokale fotograaf voor uur fotoshoot maar kregen wel 50+ foto's.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven