Geld & Recht alle pijlers

Afwikkeling erfenis, trage en onduidelijke notaris

13-01-2018 11:09 87 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag allen,

Net iets meer dan 2 jaar geleden is mijn moeder overleden, de afhandeling van de erfenis kwam bij een notaris terecht, zoals vaker gebruikelijk. De afwikkeling duurt echter gruwelijk lang.

De eerste vertraging kwam door een personeelswisseling en slechte overdracht. In augustus jl. na een jaar stilte maar eens geinformeerd naar de stand van zaken, toen werd gemeld dat het nog wachten was op de taxatie van de sieraden. Later bleek echter dat die al in februari was gedaan.
Nu is dan eindelijk alle papierwerk binnen, ook de belastingdienst heeft groen licht gegeven, de verdeling van de sieraden is onderling akkoord, ik heb al een klein voorschot mogen ontvangen, maar...

...nu werd me gemeld dat alle kinderen eerst nog een volmacht tekenen moeten, en ik moet zelf nog een uittreksel burgerlijke stand inleveren omdat ik niet meer woonachtig ben in Nederland. Pas dan kan de akte van verdelling gepasseerd worden zeggen ze.

Nu ben ik lichtelijk geirriteerd dat bij elke stap pas dan die informatie wordt gegeven welke blijkbaar nog nodig is, los van het feit dat ik me afvraag waarvoor die machtiging dan nodig is, en een uittreksel mijnerzijds.

Klopt dit allemaal, of kan ik me (ergens) bezwaren?
Of het klopt weet ik niet, maar in mijn omgeving ook meegemaakt. Duurde zo'n anderhalf jaar, geen kinderen, alle familieleden bekend etc.

En nee, het lijkt mij niet dat het zo lang hoeft te duren. Dus ik verbaas me net als jou hier erg over.
Alle reacties Link kopieren
wie is de executeur-testamentair? Dat is de persoon die de erfenis afhandelt. De notaris is een van de betrokken personen, maar het organiseren wordt door de executeur testamentair normaal gesproken gedaan.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Ja, en let maar op. Na afloop mag je ook nog eens een belachelijk extreem bedrag voor de werkzaamheden van die notaris betalen.
Notarissen is nog een beroepsgroep die overal schijt aan hebben, er is immers geen concurrentie.
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
13-01-2018 11:14
wie is de executeur-testamentair? Dat is de persoon die de erfenis afhandelt. De notaris is een van de betrokken personen, maar het organiseren wordt door de executeur testamentair normaal gesproken gedaan.
Volgens mij is dat de notaris, alhoewel de verdeling van de sieraden op mijn voorstel is gedaan, anders lag dat onderwerp ook nog steeds in het bakje-te-behandelen.

Vroeg me echter af hoe ik de boel wat onder druk kan zetten. Als de laatste eis (volmachten en uittreksel) lariekoek zijn en helemaal niet nodig, is er dan een overkoepelend orgaan waar ik eens aan de bel kan trekken?
Alle reacties Link kopieren
jo12345 schreef:
13-01-2018 11:15
Ja, en let maar op. Na afloop mag je ook nog eens een belachelijk extreem bedrag voor de werkzaamheden van die notaris betalen.
Notarissen is nog een beroepsgroep die overal schijt aan hebben, er is immers geen concurrentie.
Dat was vroeger zo. Nu is er grote onderlinge concurrentie. De prijzen dalen, en je ziet steeds vaker dat notarissen failliet gaan.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
jo12345 schreef:
13-01-2018 11:15
Ja, en let maar op. Na afloop mag je ook nog eens een belachelijk extreem bedrag voor de werkzaamheden van die notaris betalen.
Notarissen is nog een beroepsgroep die overal schijt aan hebben, er is immers geen concurrentie.
Je kunt van de notaris een urenspecificatie verlangen waarop ook staat welke aktie (telefoonverkeer, brieven schrijven, akte opstellen etc.) hoe veel tijd gekost heeft. Daarop zul je dan ook kunnen zien wat de werkelijke kosten zijn.

Mocht je het niet met de declaratie eens zijn, dan kun je een declaratiegeschil beginnen. Daarvoor moet je dan op zoek naar de zogenaamde ringvoorzitter. Wie dat is, kun je navragen bij de rechtbank waar de notaris onder valt. Bij de ringvoorzitter leg je dan je bezwaren tegen de kosten neer. De voorzitter moet dan vervolgens weerwoord vragen bij de notaris en weegt een en ander af. Uiteindelijk zal de ringvoorzitter een beslissing nemen of de declaratie terecht is of dat deze gematigd moet worden.

Voor een declaratiegeschil kun je dus geen klacht indienen bij de Kamer van Toezicht.

Eventueel kun je ook nog de executeur laten ontslaan. Daarvoor moet je alleen wel aantonen dat hij de zaken slecht afgewikkeld heeft.
Alle reacties Link kopieren
De akte van scheiding en deling kan alleen of door partijen zelf getekend worden of per volmacht. Aangezien jij niet meer in Nederland woont zal jij een volmacht moeten tekenen.

Die volmacht kan je pas ondertekenen als alles helemaal klaar is omdat die akte het laatste is.

Heb jij aangegeven dat je geemigreerd bent tussentijds?
De notaris kan ook de executeur zijn, als er niemand genoemd word in het testament. Maar het duurt idd wel achterlijk lang.
Alle reacties Link kopieren
katrien1974 schreef:
13-01-2018 12:06
De akte van scheiding en deling kan alleen of door partijen zelf getekend worden of per volmacht. Aangezien jij niet meer in Nederland woont zal jij een volmacht moeten tekenen.

Die volmacht kan je pas ondertekenen als alles helemaal klaar is omdat die akte het laatste is.

Heb jij aangegeven dat je geemigreerd bent tussentijds?

Volmacht, prima... Hadden ze alleen wel een tikkie eerder aan kunnen geven lijkt me, zodat dat gedeelte al klaar zou zijn geweest.

En ja, heb aangegeven dat ik niet meer in NL woon, alhoewel ik niet een vaste residentie heb. Ben vliegende keep zogezegd..
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook bang dat de notaris de boel vertraagd heeft om een hogere rekening te kunnen schrijven. Zelf zou ik nooit de notaris aanwijzen als executeur, tenminste, niet als het een redelijk eenvoudig testament is met bv alleen kinderen en een koophuis.

Die volmacht heeft hij wel nodig als jij niet in staat bent om bij de notaris te tekenen, meestal is een kopie van je paspoort genoeg als indentificatie.
Alle reacties Link kopieren
veensteker schreef:
13-01-2018 13:12
Ik ben ook bang dat de notaris de boel vertraagd heeft om een hogere rekening te kunnen schrijven.

Die volmacht heeft hij wel nodig als jij niet in staat bent om bij de notaris te tekenen, meestal is een kopie van je paspoort genoeg als indentificatie.

Ik zal nadien sowieso dan een gespecificeerde rekening opvragen, ik had dat gevoel ook al enigzins.

Ik zal ook nog eens navragen wat voor gegevens ze precies nodig hebben en wat er in die volmacht vermeld moet staan. Ik had dan eigenlijk een ontwerp-volmacht verwacht als attachment, zodat alles meteen duidelijk is.

Heeft er iemand een antwoord op de vraag waarom ik - in het buitenland verblijvende - ook nog eens een uittreksel register moet ophoesten? Of kan ik dat als niet nodig aankaarten/aanvechten? Is allemaal weer vertraging..
Alle reacties Link kopieren
Ik kan nergens vinden waarom jij dat uittreksel nodig heeft. Je kan het beste per mail even vragen waarom hij dit nodig heeft.
Alle reacties Link kopieren
Bij ons op kantoor vragen we van personen in het buitenland ook altijd een zogenaamd proof of adress; dat is een bewijs van woonplaats. De notaris is op grond van de wet verplicht om de identiteit en bepaalde persoonlijke gegevens, waaronder woonplaats vast te stellen. Wordt daarom geen uittreksel uit de burgerlijke stand van de plaats waar je nu woont bedoeld? Overigens zouden wij ook akkoord gaan met bijvoorbeeld een recente electriciteitsrekening etc, dus je zou nog goed kunnen navragen waarom de notaris een burgerlijke stand uittreksel wil. Als hij wil vaststellen of je getrouwd bent oid kan ik het me voorstellen.
Alle reacties Link kopieren
En mocht je nou vinden dat de notaris zelf je helemaal niet goed heeft voorgelicht of dit dossier niet goed heeft behandeld (los van een mogelijk hoge declaratie) dan zou je daarvoor wel een klacht in kunnen dienen bij de Koninklijke Nederlandse Beroepsorganisatie. Het zou mijn voorkeur echter hebben om eerst met de notaris zelf te praten, dat geeft vaak ook al veel inzicht en hij / zij kan dan nog rekening houden met de vragen en zorgen die je hier uit.
Alle reacties Link kopieren
Zigeuner schreef:
13-01-2018 12:24
Volmacht, prima... Hadden ze alleen wel een tikkie eerder aan kunnen geven lijkt me, zodat dat gedeelte al klaar zou zijn geweest.

En ja, heb aangegeven dat ik niet meer in NL woon, alhoewel ik niet een vaste residentie heb. Ben vliegende keep zogezegd..
Nee dat kan niet.

Jij geeft volmacht aan de notaris om
Namens jou de akte te ondertekenen. Die akte moet je wel gezien hebben en die akte is pas klaar als alles afgerond is. Jij mag niet op voorhand volmacht geven want dan weet je niet wat er in de akte staat
Alle reacties Link kopieren
MayaJama schreef:
13-01-2018 16:15
Bij ons op kantoor vragen we van personen in het buitenland ook altijd een zogenaamd proof of adress; dat is een bewijs van woonplaats. De notaris is op grond van de wet verplicht om de identiteit en bepaalde persoonlijke gegevens, waaronder woonplaats vast te stellen. Wordt daarom geen uittreksel uit de burgerlijke stand van de plaats waar je nu woont bedoeld? Overigens zouden wij ook akkoord gaan met bijvoorbeeld een recente electriciteitsrekening etc, dus je zou nog goed kunnen navragen waarom de notaris een burgerlijke stand uittreksel wil. Als hij wil vaststellen of je getrouwd bent oid kan ik het me voorstellen.
In sommige landen registreert de overheid niet eens de adressen. In Frankrijk wordt als "proof of address" meestal een recente electriciteitsrekening o.i.d. gebruikt. (rekening van vaste telefoon is ook goed, een kwitantie van de huur ook).

Voor militaire dienst moeten mensen zich zelf aanmelden als ze 18 worden.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Alle reacties Link kopieren
katrien1974 schreef:
13-01-2018 16:52
Nee dat kan niet.

Jij geeft volmacht aan de notaris om
Namens jou de akte te ondertekenen. Die akte moet je wel gezien hebben en die akte is pas klaar als alles afgerond is. Jij mag niet op voorhand volmacht geven want dan weet je niet wat er in de akte staat
Dan lijkt mij makkelijker dat TO de akte ondertekent, in plaats van een verklaring dat de notaris ondertekenen mag.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Alle reacties Link kopieren
To woont niet in Nederland toch?
Alle reacties Link kopieren
MayaJama schreef:
13-01-2018 16:15
Bij ons op kantoor vragen we van personen in het buitenland ook altijd een zogenaamd proof of adress; dat is een bewijs van woonplaats.

Zou een kopie huurcontract dan ook voldoen?

Ik zal morgen overigens meteen vragen om een kopie van de akte.
jo12345 schreef:
13-01-2018 11:15
Ja, en let maar op. Na afloop mag je ook nog eens een belachelijk extreem bedrag voor de werkzaamheden van die notaris betalen.
Notarissen is nog een beroepsgroep die overal schijt aan hebben, er is immers geen concurrentie.
Notarissen gaan aan de lopende band failliet tegenwoordig.
Alle reacties Link kopieren
Wat een onzin. Bron?
katrien1974 schreef:
15-01-2018 15:06
Wat een onzin. Bron?
Toen de vastgoedmarkt stagneerde hadden notarissen daar wel onder te lijden. Er moeten toch aktes worden gepasseerd om inkomsten te hebben. Dat trekt nu net weer iets aan. Maar de afgelopen paar jaar zijn er veel kantoren failliet gegaan.

En de invoering van marktwerking (2012) heeft veel notarissen genekt.

https://www.rabobankcijfersentrends.nl/ ... iskantoren

https://www.nrc.nl/nieuws/2015/02/20/no ... 62-a963052

http://personato.nl/over-ons/blogs/1421 ... -anno-2016
Alle reacties Link kopieren
Voor zover ik destijds heb begrepen:

Moet een akte bij een notaris op hetzelfde tijdstip door alle betrokken partijen getekend worden. Omdat er bij deze akte wat meer partijen betrokken zijn kan dat ook dmv een volmacht geregeld worden. De afzonderlijke partijen geven dan stuk voor stuk (in dit geval) de notaris een machtiging om te tekenen.

Voor het tekenen van de volmacht moet je handtekening gelegaliseerd worden. Als je in Nederland woont kan dit bij elke notaris. Er moet dmv legitimatiecheck geverifieerd worden dat jouw handtekening echt door jou is gezet. Je moet de handtekening dus ook op dat moment zetten, dat kan niet thuis en je dan legitimeren.

Hoe het zit met dat uittreksel in dit verhaal weet ik dan niet.
Alle reacties Link kopieren
LizBakker schreef:
15-01-2018 15:37
Toen de vastgoedmarkt stagneerde hadden notarissen daar wel onder te lijden. Er moeten toch aktes worden gepasseerd om inkomsten te hebben. Dat trekt nu net weer iets aan. Maar de afgelopen paar jaar zijn er veel kantoren failliet gegaan.

En de invoering van marktwerking (2012) heeft veel notarissen genekt.

https://www.rabobankcijfersentrends.nl/ ... iskantoren

https://www.nrc.nl/nieuws/2015/02/20/no ... 62-a963052

http://personato.nl/over-ons/blogs/1421 ... -anno-2016
Notarissen hebben gesaneerd dat klopt. Dat is inmiddels 4 jaar geleden. En een handjevol zijn gestopt maar jouw stelling dat ze aan de lopende band failliet gaan slaat echt nergens op

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven