Geld & Recht alle pijlers

Eigen geld voor een hypotheek

13-01-2018 14:34 74 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vroeg mij af hoef jong volwassenen/starters een woning aanschaffen.. Ik heb online alvast rondgekeken om te kijken wat mijn maximaal te lenen hypotheekbedrag is, en dat was maar +/-115.000 euro,, Een huis kost minimaal toch al gauw 150.000 euro, en daarnaast komen er nog extra kosten bij etc. Aan eigen geld heb ik volgens de rekentools 50.000 euro nodig..

In mijn omgeving kost een huis huren al gauw 800 - 1.000 euro in de maand en er worden weinig tot geen sociale huurwoning aangeboden. Mocht er eens een worden aangeboden, dan wordt er veel op gereageerd en sta je ondanks na jaren ingeschreven te staan toch nog achteraan de wachtlijst.
anoniem_359096 wijzigde dit bericht op 13-01-2018 15:25
29.49% gewijzigd
Door het samen te kopen met een partner en eerst te sparen. Tot die tijd huren wij via de sociale woningbouw en daarvoor woonden wij op kamers.
Samen met je partner kopen. De kk moet je sowieso kontant betalen en ook evt. verbouwingen.
Trek je er zo in, dus alleen de aankleding, meubels en kk moet je het wel redden met 20-25.000 euro. Als je beide werkt en nog thuis woont heb je dat bedrag in een jaar bij elkaar.
Anders sociaal huren.
Alle reacties Link kopieren
rosiethelab schreef:
13-01-2018 14:38
Door het samen te kopen met een partner en eerst te sparen. Tot die tijd huren wij via de sociale woningbouw en daarvoor woonden wij op kamers.
Hier heb je helaas weinig sociale huurwoningen, en anders moet je er al jaren voor staan ingeschreven. Daarnaast kost een simpele kamer huren ook al 600 euro. En heel zelden worden er particulier huurwoningen aangeboden die ongeveer 1.000 euro pe rmaand kosten..

Met de rekentools staat als kosten per maand maar 480 euro o.i.d. alleen helaas heb ik daar niet het eigen geld voor. Beetje scheef vind ik het allemaal.. Aan huren ben ik meer kwijt, waardoor ik nog minder kan sparen voor mijn eigen geld voor een hypotheek..
Hoi, mijn huisje ( appartment) koste k.k. 117.000. Je heb wel.genoeg huizen van onder de 150.000.

Maar sparen voor een huis is nooit verkeerd..Kost genoeg een huis kopen en aankleden.
Alle reacties Link kopieren
Veel jongeren werken al een aantal jaar voordat ze een huis kopen (+25 jaar) daarnaast hebben ze vaak een wat hoger salaris dat een startende jongeren. Ik moet wel zegge dat ik die €70.000 euro niet helemaal kan plaatsen, voor een woning van €150.000 heb je ongeveer 10% eigen geld nodig voor aankoop dus zeg €15.000 (ruim gerekend) en voor inrichten, meubels, verven reken ik nu even €5000. Dit laatste is misschien niet veel maar wij zijn ook begonnen met goedkope meubels/krijgertjes/kringloop en gedurende de tijd alles langszaam vervangen. Ik denk echter wel dat als je nu €115.000 euro kan lenen daarbij meegerekend de huidige rentestand dat je salaris ver onder het minimum ligt. Dit maakt het dan inderdaad erg lastig om te kopen. Dus zul je sowieso moeten beginnen met verhogen van je salaris.

TO hoe oud ben je en wat is je salaris per maand?
Dubbel....
anoniem_6498993ebbce9 wijzigde dit bericht op 13-01-2018 14:48
91.75% gewijzigd
Scheef? Je had je gewoon op je 18e in moeten schrijven bij de woningbouwvereniging. Hebben wij ook gedaan met de kinderen. Zij maken daar geen gebruik van, verdienen teveel voor sociaal huren, maar als dat niet zo was hadden ze gewoon op hun 23e de deur uit gekund.
Hier in t dorp, vlakbij Rotterdam genoeg flatjes te koop onder de 100.000 euro.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind 70.000 euro wel erg hoog hoor. Er wordt meestal gerekend met 10% kosten maar toen was de overdrachtsbelasting 6%.

Bij een huis van 150.000 euro is de overdrachtsbelasting 3.000, notaris zal max 1.000 zijn, hypotheekadvies 2.000 euro ongeveer. Evt nog kosten voor een bouwkundige keuring bij Eigen Huis 310 euro. Totaal aankoop 156.310,— euro.

Daarvoor heb je dus iets meer dan 40.000 euro eigen geld nodig. Als je nog helemaal geen spullen hebt en ook nog wat wil schilderen en aanpassen heb je ook nog aardig wat geld nodig.

Beste is inderdaad om samen een huis te kopen.
Wij woonden eerst op kamers en schreven ons in voor sociale huur. Daarna huurde de een (die nog studeerde) een kamer met eigen wc en douche en de ander (die werkte) een betaalbaar appartement via via. Vervolgens na 4 jaar inschrijving samen een sociale huurwoning (appartement). Daar 10 jaar gewoond en toen een huis gekocht.

Dus niks jong volwassen een huis gekocht...
Alle reacties Link kopieren
Mijn tante van 95 had een flatje in Den Haag, net verkocht voor 92.500 euro. Moest wel opgeknapt worden, nieuwe keuken, badkamer etc. Ik was verbaasd dat je in Den Haag voor dat geld kon kopen. Het was ook nog eens op de bovenste verdieping en op een hoek. Ze kon uit het zijraam in de verte de zee zien.
Alle reacties Link kopieren
Pluisi schreef:
13-01-2018 14:48
Scheef? Je had je gewoon op je 18e in moeten schrijven bij de woningbouwvereniging. Hebben wij ook gedaan met de kinderen. Zij maken daar geen gebruik van, verdienen teveel voor sociaal huren, maar als dat niet zo was hadden ze gewoon op hun 23e de deur uit gekund.
Ik sta al ingeschreven vanaf mijn 16e en eindig nog steeds op de 60e plaats met reageren..
Dan moet je dus gewoon wachten.
Alle reacties Link kopieren
ik (en mijn partner trouwens ook) hebben eerst jaren gehuurd en ondertussen flink gespaard. ik heb jaren nog zolderetages gehuurd en een huis van vrienden gehuurd die tijdelijk naar het buitenland waren vertrokken voor werk. Dus ongeveer elke anderhalf jaar verhuisd.

Toen we uiteindelijk een huis wilde komen (eind 30) hadden we een leuk spaarpotje waardoor het kopen makkelijker was.

In Duitsland wordt bij de geboorte al een bouwdepot spaarpot aangelegd. En bij elke gelegenheid wordt daar door (groot)ouders geld ingestort. Gewoon kleine bedragen en als het kan ook grotere bedragen. In Duitsland moet je 10% van de woning zelf financieren. En wanneer je jong begint, heb je na 25-30 jaar ook een leuk spaarpotje.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Een huis kopen is een luxe, geen recht. Als je dat wil, zul je die luxe dus moeten kunnen betalen. Dat betekent voldoende inkomen om een hypotheek te kunnen krijgen en voldoende spaargeld om de kosten te kunnen betalen. Het antwoord op jouw vraag hoe je een huis kunt kopen is dus: hard werken, hard sparen en geduld hebben totdat je het kunt betalen.
Alle reacties Link kopieren
gordijn87 schreef:
13-01-2018 14:47
Veel jongeren werken al een aantal jaar voordat ze een huis kopen (+25 jaar) daarnaast hebben ze vaak een wat hoger salaris dat een startende jongeren. Ik moet wel zegge dat ik die €70.000 euro niet helemaal kan plaatsen, voor een woning van €150.000 heb je ongeveer 10% eigen geld nodig voor aankoop dus zeg €15.000 (ruim gerekend) en voor inrichten, meubels, verven reken ik nu even €5000. Dit laatste is misschien niet veel maar wij zijn ook begonnen met goedkope meubels/krijgertjes/kringloop en gedurende de tijd alles langszaam vervangen. Ik denk echter wel dat als je nu €115.000 euro kan lenen daarbij meegerekend de huidige rentestand dat je salaris ver onder het minimum ligt. Dit maakt het dan inderdaad erg lastig om te kopen. Dus zul je sowieso moeten beginnen met verhogen van je salaris.

TO hoe oud ben je en wat is je salaris per maand?
Excuses, heb het aangepast. die €70.000 was van een ander koopbedrag. Voor een huis van 150.000 heb ik 46.000 eigen geld nodig.

Ik ben 24 jaar en verdien 2.000 bruto in de maand.. Horecasalaris..
Alle reacties Link kopieren
Misschien is het handig om als vuistregel te hanteren dat als je tegen de K.K. aanhikt een eigen huis misschien (nog) niet geschikt is voor je. Met een beetje pech kan je tegen onvoorziene kosten aanlopen die in dezelfde orde van grootte liggen. Gewoon even lekker blijven huren totdat je voldoende buffers hebt opgebouwd.
Alle reacties Link kopieren
Jennn020 schreef:
13-01-2018 15:10
Excuses, heb het aangepast. die €70.000 was van een ander koopbedrag. Voor een huis van 150.000 heb ik 46.000 eigen geld nodig.

Ik ben 24 jaar en verdien 2.000 bruto in de maand.. Horecasalaris..
Lastig inderdaad. €2000 euro bruto is netto een kleine 1700 euro. Geen vetpot om mee te kopen rekenend dat je sowieso nog €400 euro kwijt bent aan bijkomende vasten kasten excl, eten, persoonlijke verzorgin, evt auto en uitjes. Kun je je salaris ophogen door meer of anders te werken? En waar woon je nu, nog thuis neem ik aan gezien je post over huren. Wat doe je dan maandelijks met die €1700 euro, even daargelaten dat ne misschien kost en inwoning moet betalen en natuurlijk kosten hebt zoals je zorgverzekering em je telefoonabonnement. Als je van dat bedrag elke maand €1000/1200 euro op zij kunt zetten heb je volgend jaar al een leuke spaarpot om evt mee te beginnen.
Alle reacties Link kopieren
Jennn020 schreef:
13-01-2018 15:04
Ik sta al ingeschreven vanaf mijn 16e en eindig nog steeds op de 60e plaats met reageren..
Dat kan helemaal niet, je moet en moest gewoon 18 zijn.
Alle reacties Link kopieren
Jennn020 schreef:
13-01-2018 15:10
Excuses, heb het aangepast. die €70.000 was van een ander koopbedrag. Voor een huis van 150.000 heb ik 46.000 eigen geld nodig.

Ik ben 24 jaar en verdien 2.000 bruto in de maand.. Horecasalaris..
Hoe lang werk je al? En je kunt dus als je thuis woont zeker 1000 sparen p maand. In 4 jaar heb je dan prima je eigen inleg om een huis te kopen.
nina1966 schreef:
13-01-2018 15:30
Dat kan helemaal niet, je moet en moest gewoon 18 zijn.
Ja dat dacht ik ook.....

Hoe lang werk je al TO? Gewoon elke maand 1000 euro sparen heb je over 2 jaar genoeg voor een flatje en wat goedkope meubels.
Als je op Funda kijkt zie je dat er landelijk 2250 woningen en 2400 appartementen te koop zijn voor minder dan 125000 euro. Vast ook wel in jouw regio dus.
Iedere maand 1000 euro sparen en binnen anderhalf jaar kun je iets kopen. Tot die tijd bij je ouders wonen of op kamers of antikraak.
Alle reacties Link kopieren
Jennn020 schreef:
13-01-2018 15:10
Excuses, heb het aangepast. die €70.000 was van een ander koopbedrag. Voor een huis van 150.000 heb ik 46.000 eigen geld nodig.

Ik ben 24 jaar en verdien 2.000 bruto in de maand.. Horecasalaris..

Je hebt dus ook nog naar duurdere huizen gekeken. Dat mag natuurlijk, maar de term 'scheef' krijgt zo wel een andere lading.

Als eerste: niet iedereen kan een huis kopen en zeker niet iedereen kan een huis op jong volwassen leeftijd kopen. Als tweede: niet iedereen kan hoge eisen stellen aan het kopen van een huis.
Dus, accepteer dat je mogelijkheden beperkt zijn en kijk naar oplossingen. Langer thuis blijven wonen en zo sneller sparen, anti-kraak gaan wonen, je eisenpakket flink verlagen (minder groot, minder luxe, minder goed afgewerkt, ouder huis, verder weg, enzovoort enzovoort). Het verlagen van je eisen geldt overigens voor zowel koop als huur. Wil je dat allemaal niet dan blijft over: accepteren dat je nu nog geen huis kunt kopen.
Alle reacties Link kopieren
Het idee dat je ondanks laag salaris en jonge leeftijd moet kunnen kopen is leuk in landen waar je voor een habbekrats kan bouwen. In Nederland is het nog steeds vrij normaal om eerst een tijdje thuis te wonen of te huren.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven