Geld & Recht alle pijlers

Partner en kinderalimentatie

15-01-2018 14:07 30 berichten
Een vraagje uit nieuwsgierigheid naar aanleiding van een scheiding in mijn omgeving.

De situatie waar ik het meest over gehoord heb is: Man en vrouw gaan scheiden, vrouw blijft in echtelijke woning met de kinderen. Heeft lager inkomen dan man. Man betaald kinderalimentatie en evt partneralimentatie.

Maar wat nou als de kinderen blijven bij de ouder die het hoogste inkomen heeft? En dan niet een 200 of 300 hoger, maar het dubbele hoger (1x modaal vs 2,5 keer modaal).

Emotie zegt dat de ouder dan alsnog kinderalimentatie betaald (al is het maar een symbolisch bedrag (die wens heeft de ouder ook trouwens, ook al is het krapjes na het gedeelde inkomen) (partner alimentatie is niet nodig voor diegene, zelf rondkomen lukt)

De ouder waar kind blijft vind dit niet voldoende, 'ouderschap is meer dan leuke dingen doen' Tsja in verhouding gaan er uit die portomonee meer euros naar het kind dat is waar.

Het huwelijk was in gemeenschap van goederen.

Hoe zit dat met rechten/plichten en ook met: wat vinden jullie daarvan? wat is daar een faire oplossing?
anoniem_143235 wijzigde dit bericht op 15-01-2018 22:39
Reden: Details verwijdert
7.11% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat degene met het laagste inkomen zelfs partneralimentatie kan krijgen.... Of de 100/150e per maand genoeg zijn dan weet ik niet, hangt van de situatie af. Maar afgaande op een rekenwijzer ligt dat wel in de lijn der verwachting.
In de situatie waar je over spreekt. Is het dan met of zonder omgangsregeling?

Wettelijk is vastgelegd dat je sowieso 25 euro betaald. Mocht er omgangsregeling zijn, kan dit vallen onder de kinderkorting vallen.

Zover ik weet wordt kinderalimentatie ook enigszins in verhouding berekend. Ik zou denken bij inkomen van 2,5 keer zo hoog, dat kosten voor de kinderen ook in zo'n verhouding worden verdeeld.

Is de 100/150 waar je over spreekt per kind of in totaal voor meerdere kinderen?
Bij elkaar blijven? Dat lijkt me het beste......
Alle reacties Link kopieren
Daar bestaan toch gewoon vaste berekeningen voor?

https://www.alimentatiewijzer.nl/bereke ... oefte.html
Frizz schreef:
15-01-2018 14:29
Daar bestaan toch gewoon vaste berekeningen voor?

https://www.alimentatiewijzer.nl/bereke ... oefte.html
Dit. Juist niet vanuit emotie iets willen regelen, maar het zakelijk
Houden.
Frizz schreef:
15-01-2018 14:29
Daar bestaan toch gewoon vaste berekeningen voor?

https://www.alimentatiewijzer.nl/bereke ... oefte.html
He dat is handig, ik denk dat de tweede partij sowieso maar eens advocaat moet raadplegen ook ivm omgang vast leggen
Alle reacties Link kopieren
rosings schreef:
15-01-2018 14:37
He dat is handig, ik denk dat de tweede partij sowieso maar eens advocaat moet raadplegen ook ivm omgang vast leggen
Kunnen ze niet samen naar een mediator ipv twee advocaten? Ik zou qua omgang nu juist weer geen advocaat betrekken, maar samen kijken waar de kinderen het meest bij gebaat zijn.
De andere partij heeft al een advocaat maar dan zou dat alsnog kunnen natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Mijn advies (helaas gebaseerd op ervaring): géén mediator maar een advocaat bij zulke grote inkomensverschillen. Dan gaan er toch belangen meespelen die anders zijn dan puur het beste willen voor de kinderen. Ook advocaten kunnen ouderschapsplannen helpen opstellen!
Pluk de dag! - In loving memory A.C. ❤
rosings schreef:
15-01-2018 14:07

De ouder waar kind blijft vind dit niet voldoende, 'ouderschap is meer dan leuke dingen doen' Tsja in verhouding gaan er uit die portomonee meer euros naar het kind dat is waar.


Dan zeg je dus 'we gaan alles officieel laten berekenen, ook de partneralimentatie'.
Zou dan (als het om emotionele redenen gaat) eerder maandelijks een bedrag storten op een kind rekening (voor na 18e). Maar das net hoe onderling contact nog gaat.

Partneralimimentatie geen idee.
Dan zou ik zeggen, co-ouderschap zonder KA en PA.
Maar laat je adviseren door een prof.
Alle reacties Link kopieren
Marana-- schreef:
15-01-2018 15:38
Dan zeg je dus 'we gaan alles officieel laten berekenen, ook de partneralimentatie'.
Ja dit.
Dan heb je bij deze inkomensverschillen grote kans dat de minst verdienende ex-partner recht heeft op meer partneralimentatie dan de andere ex-partner aan kinderalimentatie.
Ik vind de minstverdienende partner hier al erg netjes door voor te stellen toch een bedrag bij te dragen.

Heeft de meest verdienende partner een reden om wrok te koesteren? Speelt er hier misschien iets anders mee dan? Ik kan me niet zo goed voorstellen dat deze persoon zich zelf niet al gerealiseerd heeft dat het heel goed weg zal komen als er geen partneralimentatie betaald hoeft te worden.
Ik ken dit uit mijn omgeving: vrouw verdient flink meer dan haar ex, er is een omgangsregeling. Maar dat gaat moeizaam (ex moet haast gedwongen worden zijn kind te zien) Hij betaalt (zij het zeer gering) een klein bedrag per maand aan kinderalimentatie.

Terecht wat mij betreft. Kinderalimentatie is geen kijkgeld en je betaalt naar rato voor de kosten die het hebben van en kind nu eenmaal met zich meebrengt.
Alle reacties Link kopieren
Als je het zakelijk wilt gaan bekijken, ga je eerst de kinderalimentatie berekenen. Die gaat namelijk voor op de partneralimentatie. De kinderalimentatie wordt gebaseerd op de behoefte van de kinderen, en die behoefte volgt dan weer uit het gezamenlijk inkomen van beide partijen op het moment dat ze uit elkaar gingen. Vervolgens kijk je naar de individuele inkomens en in welke verhouding die staan tot de behoefte van de kinderen. De niet-verzorgende ouder betaalt dus naar verhouding van het totale gezamenlijke inkomen. Daar gaat eventueel nog een bedrag af omdat de niet-verzorgende ouder ook een deel van de kosten betaalt op het moment dat de kinderen bij hem/haar zijn.

Als bekend is wat het bedrag aan kinderalimentatie is, kan de partner met het minste inkomen eventueel partneralimentatie aanvragen. Dat kan in dit geval inderdaad ook de niet-verzorgende ouder zijn, zodat er wellicht uitkomt dat de niet-verzorgende ouder een (klein) bedrag aan kinderalimentatie betaalt, en de verzorgende ouder een (groter) bedrag aan partneralimentatie betaalt.

Ik zou ze adviseren naar een goede familierechtadvocaat te gaan, zodat de alimentatieberekening op de juiste (wettelijke) gronden gemaakt wordt. Zeker bij dergelijke inkomens kan een kleine rekenfout grote financiële gevolgen hebben.
Zo is de situatie ook bij ons. Wij zijn dan wel niet getrouwd geweest, dus net is alleen KA. Ik ben de meer werkende en meer zorgende partner en mijn ex zit op een koopje. Ik ben net akkoord gegaan met een lager bedrag, dus mag eigenlijk niet klagen, maar scheef is het wel.
Het meest flauwe vind ik dat ik er best een klus aan heb met begeleiden van een onwillige brugklasser, terwijl mijn ex niet meer over huiswerk begint omdat hij daar altijd boos van wordt. Lekker makkelijk.
Lillybit schreef:
15-01-2018 15:45
Dan zou ik zeggen, co-ouderschap zonder KA en PA.
Maar laat je adviseren door een prof.
Waarom? CO prima, als dat kan. Maar CO sluit zowel KA als PA niet uit.
eva-luna schreef:
15-01-2018 17:41
Waarom? CO prima, als dat kan. Maar CO sluit zowel KA als PA niet uit.
Dat heb ik zo gedaan maar zoals ik aangeef vraag het een prof. Elke situatie is anders.
Alle reacties Link kopieren
En wie ben jij in deze situatie?
chocolol schreef:
15-01-2018 20:53
En wie ben jij in deze situatie?
Een (emotioneel betrokken) buitenstaander. Daarom geef ik ook niet meer details en probeerde ik het wat algemeen te houden. Het is niet mijn plek om het gedetailleerd te bespreken.
Alle reacties Link kopieren
Is het wel jouw plek om hun situatie op een publiek forum te bespreken?
Alle reacties Link kopieren
Maar de meer verdienende partner heeft toch ook gelijk dat ouderschap meer is dan leuke dingen doen? En elke ouder moet toch gewoon voor het levensonderhoud van zijn/haar kinderen betalen? Waarom jouw vriendje dan niet?

Je bent gewoon een enorme loser als je jezelf onder kinderalimentatie probeert uit te wurmen. Echt schuim der aarde ben je dan.
Am Yisrael Chai!
chocolol schreef:
15-01-2018 23:09
Is het wel jouw plek om hun situatie op een publiek forum te bespreken?
Ik heb het niet herkenbaar geschreven

En fashionvictim; jij gokt twee keer mis :) geen vriendje en er wordt niet onder uit gekomen. Evenredig 50/50 bijdragen is geen optie tenzij de meerverdienede onder zijn/haar stand gaat leven.

Ouderschap is zeker meer, maar kinderalimentatie is ook geen kijkgeld. Betaal maar meer anders ....
fashionvictim schreef:
15-01-2018 23:22

Je bent gewoon een enorme loser als je jezelf onder kinderalimentatie probeert uit te wurmen. Echt schuim der aarde ben je dan.
Eens en dat is niet van toe passing maar als ik dat ga verdedigen wordt het te gedetaileerd. In de OP wordt toch ook niet gesuggereerd dat er niet betaald wil worden?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven