Geld & Recht alle pijlers

huishouden verdelen naar rato, ook als hij onbetaald werkt?

16-01-2018 11:19 171 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik heb een ingewikkelde situatie. Ik verdien meer dan mijn vriend, ongeveer 3,5 keer zoveel, en de afgelopen vijf jaar heb ik dan ook veel meer betaald. Mijn carrière is echter een korte (dans) en ik verwacht binnen vijf jaar werkloos te zijn of in ieder geval veel minder te verdienen.
Ik wil de dingen dus anders regelen en sparen! Hoewel hij eerst tegenstribbelde, zijn we nu wel zo ver dat we het eerlijker gaan verdelen.

Mijn vriend vindt dat wij het huishouden naar rato moeten verdelen. In principe ben ik het hier mee eens, ware het niet dat hij 2,5 dag per week betaald werkt, en 2,5 dag per week vrijwilligerswerk doet. Hij ziet dit zelf niet zo: hij werkt in zijn beleving 5 dagen per week en verdient gewoon heel weinig. Is de verdeling naar rato dan nog eerlijk? Hij zou ook prima 5 dagen per week betaald werk kunnen doen, maar wil dit niet (het vrijwilligerswerk is erg belangrijk voor hem). Ik verwacht dan ook niet dat hij dit opgeeft, maar als we het nu naar rato verdelen, betaal ik eigenlijk zijn vrijwilligerswerk. Hij vindt 50/50 gierig en naar rato redelijk. Maar ik zou ook wel maar 2,5 dag per week willen werken en tijd hebben voor eigen projecten...

Stel, hij verdient 1000 per maand en ik 3500. Als we het echt naar rato zouden doen, komen we er op uit dat hij 28% van de vaste lasten betaald en ik 73%. Maar dat voelt voor mij toch gek, omdat hij er voor kiest om onbetaald te werken (we hebben geen kinderen en schoonmaken doen we samen, dus zo'n soort compensatie is ook niet aan de orde). Bovendien is mijn carrière in de dans beperkt houdbaar en wil ik sparen voor slechtere tijden.
Ik dacht zelf dit: ik bereken wat ik in 2,5 dag per week werken verdien, en vanuit daar berekenen we onze inleg naar rato. Dus als ik 3500 euro verdien en hij 1000, is zijn inkomen 1000 en het mijne 1750 (per 2,5 dag per maand). Naar rato betaal ik dan 64% van onze vaste lasten en hij 36%.

Is dit fair? Of moet alles gewoon 50/50, ook als inkomens zo ongelijk zijn?

Ik ben benieuwd wat jullie van een dergelijke constructie vinden en hoe jullie het zelf doen thuis.

Alvast bedankt.
Hij is lui, en maakt misbruik van je.
De 35/65 verdeling lijkt mij in ieder geval al eerlijker dan de 28/72.. Helemaal omdat hij wel vijf dagen betaald zou kunnen werken maar dit niet wil. 50/50 is misschien wat rigoreus, maar zou ook niet heel oneerlijk zijn aangezien hij wel meer kán werken.
Ik vind naar rato geen eerlijke verdeling als 1 van beiden er vrijwillig voor kiest om minder te werken.
Ik zou uitrekenen wat hij zou verdienen als hij net zoveel zou werken als jij, en dat als uitgangspunt nemen voor de verdeelsleutel. Of voor 50/50 gaan. Het hangt er wel vanaf hoelang jullie als samenwonen. Bij kort samenwonen eerder 50/50 zeg maar.

Heb je hem al eens voorgerekend hoeveel hij zou moeten betalen als jij over een paar jaar helemaal geen inkomen meer hebt? Hij 100% dus als je zo star vasthoudt aan zijn regels?
Ik zou voor nu 50/50 doen.
Laat hem maar betaald werk gaan zoeken, en niet zo teren op jouw geld.
Wat kumiko zegt. Ik zou daar niet van gecharmeerd zijn.

Jouw oplossing, om dan uit te gaan van wat jij met 2,5 dag verdient lijkt me wel redelijk. In ieder geval zou ik niet akkoord gaan met het financieren van zijn vrijwilligerswerk. En een goede spaarpot voor mezelf opbouwen, mocht deze relatie geen stand houden.
Wacht, ik lees helemaal verkeerd!


2.5 dag vrijwilligerswerk is toch ook buiten de deur? Dan kan hij niet het huishouden doen. En met 2 fulltime werkende mensen zonder kinderen, hoeveel is er dan precies nog te doen in huis? Niet zoveel lijkt me.


Wat is het werkelijke probleem?
Dat jij bang bent dat je na je carrière een forse inkomensval meemaakt en hij hier niet samen met jou zich op voorbereid?

Heb jij al voorbereidingen getroffen voor werk/opleiding/inkomen na je carrière?
Volgens mij zorgen de meeste sporters / mensen met een korte carrière, voor een back up voor erna. Ik zag bijvoorbeeld dat Epke Zonderland studeert voor chirurg naast zijn toewerken naar nieuwe toernooien en dergelijke.

Ik denk dat huishouden en opvattingen over invullen van een werkweek niet zozeer het probleem is, maar jouw toekomst en hoe jij dat wenst in te vullen nu en straks. En dáár zou ik samen en individueel eens goed naar kijken en plannen voor gaan maken.
anoniem_183335 wijzigde dit bericht op 16-01-2018 11:30
2.32% gewijzigd
Hij kiest er voor om zich door jou te laten onderhouden. Geen probleem als jij dat ook prima vindt. Maar zo te lezen vind je dit niet prettig. Ga dan ook eerlijk het gesprek aan. Vertel hem dat je verwacht dat hij meer betaald werk gaat doen. Als hij alleen zou wonen kon hij ook niet zo weinig werken .
Is latten een idee?
Ben het met je eens en vind het ook niet redelijk dat hij verwacht dat jij zijn vrijwilligerswerk financiert.

Je naar rato verdeling van 2/3 vs. 1/3 vind ik daarom wel redelijk klinken.

Hoe kijkt hij aan tegen het feit dat je over een paar jaar werkloos zal zijn? Zou hij dan bereid zijn om jou een paar jaar te onderhouden (en daarvoor dus andere keuzes te maken indien nodig)?

Heb je zelf al een plan wat je over een paar jaar zou willen doen en is daar een investering voor nodig (opleiding, startkapitaal, o.i.d.)?

Moet zeggen dat ik het ook niet heel aantrekkelijk vind, een partner die zich wil laten onderhouden. Met zijn huidige salaris zou hij niet eens rond kunnen komen.

Is hij zelfs niet bereid 1 dag meer betaald te werken?
Alle reacties Link kopieren
Head schreef:
16-01-2018 11:27
Wat kumiko zegt. Ik zou daar niet van gecharmeerd zijn.

Jouw oplossing, om dan uit te gaan van wat jij met 2,5 dag verdient lijkt me wel redelijk. In ieder geval zou ik niet akkoord gaan met het financieren van zijn vrijwilligerswerk. En een goede spaarpot voor mezelf opbouwen, mocht deze relatie geen stand houden.
+ 1
Alle reacties Link kopieren
Mooi gebruik maken van..
En dat een man dit wil. Dát is vrij bizar. Was niet mijn man geweest. Ik had hier een einde aangemaakt.
Bam!!!!
Doreia het gaat niet om het huishouden doen (wat de titel lijkt te suggereren) maar om het huishoudgeld, de kosten voor alle gezamenlijke lasten dus.
Kumiko schreef:
16-01-2018 11:24
Hij is lui, en maakt misbruik van je.
Hij werkt betaald en onbetaald 5 dagen dus dat valt wel mee
Oh dat had je al gezien, sorry, mosterd!
Alle reacties Link kopieren
Hij wil het wel heel.makkelijk maken. hij heeft ruimte te doen wat hij wil omdat jij toch wel betaalt.

Stop daarmee. Doe 60/40 ofzo.
Those who don’t believe in magic will never find it
Alle reacties Link kopieren
Naar rato betekend gewoon naar inkomen. Waarom iemands inkomen hoog of laag is, staat er dan buiten. Het is de keuze van je vriend om minder te verdienen en werk te doen waar geen financiële vergoeding tegenover staat. Hij heeft gelijk, hij werkt gewoon 5 dagen in de week. je kan een partner moeilijk dwingen om meer te gaan werken. Je kunt wel uitleggen waarom dit verstandig is.

Wanneer jij weer minder gaat verdienen, dan is de vraag of dat jullie jullie levensstijl wel vol kunnen houden. Daar moet je nu wel over nadenken. Hoe gaan jullie dan meer inkomen genereren. Misschien wil je vriend dan wel 5 dagen betaald gaan werken, wanneer jij geen inkomen meer hebt.

Maar waarom word jij werkeloos wanneer je stopt met dansen? Er zijn toch heel veel meer beroepen die je kunt gaan doen? Misschien kan je nu investeren in een opleiding of studie zodat je na je danscarrière een grotere kans op een baan hebt.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Als jij er niet aan bijbetaalde dan kon hij van dat bedrag dat je noemt niet eens rondkomen. Dus lijkt mij niet meer dan logisch dat jij daar je grenzen in aangeeft. In principe betaal jij hem inderdaad voor zijn vrijwilligerswerk.
Head schreef:
16-01-2018 11:27
Wat kumiko zegt. Ik zou daar niet van gecharmeerd zijn.

Jouw oplossing, om dan uit te gaan van wat jij met 2,5 dag verdient lijkt me wel redelijk. In ieder geval zou ik niet akkoord gaan met het financieren van zijn vrijwilligerswerk. En een goede spaarpot voor mezelf opbouwen, mocht deze relatie geen stand houden.
Dit.
Zorg dat je zelf niet in de problemen komt omdat je hem hebt lopen financieren.
Alle reacties Link kopieren
Raar dat we de vriend lui vinden. Terwijl het wel geaccepteerd wordt dat vrouwen minder uren werken.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Ik zou uitgaan van het salaris dat hij zou krijgen als hij 5 dagen betaald werkt. Als dit zo doorgaat en jij raakt werkeloos kan hij met zijn 2.5 dagen de boel niet draaiende houden.
Jouw suggestie van 65/35 vind ik logisch en fair.
Op zich is het natuurlijk prima dat hij vrijwilligerswerk doet. Dat hij daardoor minder bijdraagt aan het huishouden is ook begrijpelijk. Maar het verschil is nu wel erg groot.

Ik denk dat jullie eens goed moeten bedenken hoe de toekomst eruit ziet, mn als jij straks geen werk meer hebt. Hoe gaan jullie de boel dan financieren. En ik zeg jullie, omdat ik ervan uit ga dat jullie ook dan nog samen zijn.
Ik zou elke maand een bedrag weg zetten voor die periode (1000 euro of meer, hangt af van jullie vaste lasten) en daarna eventueel de kosten naar rato verdelen.

Heb jij ook al een plan voor als je danscarriere afgelopen is? Want je zegt dat hij makkelijk meer kan werken, maar hoe zit dat bij jou? Want van je spaargeld zul je niet eeuwig kunnen rondkomen.
Alle reacties Link kopieren
wat een verwarrende topictitel!
hamerhaai schreef:
16-01-2018 11:34
Raar dat we de vriend lui vinden. Terwijl het wel geaccepteerd wordt dat vrouwen minder uren werken.
Ik sta er ook van te kijken. Of ja, eigenlijk niet natuurlijk. Een vrouw die pt werkt vanwege vrijwilligerswerk of mantelzorg oid wordt echt geen luie uitvreter genoemd. Dat is nu eenmaal zo.
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
16-01-2018 11:34
Raar dat we de vriend lui vinden. Terwijl het wel geaccepteerd wordt dat vrouwen minder uren werken.

Maar die hebben dan vaak de zorg voor de gezamelijke kinderen of ouders ed. Dat lijkt mij een andere situatie.
Dit is meer van dat hij werkt om zijn hobby/vrijwilligerswerk te betalen en TO betaalt de rest.

TO, ik vind het logisch dat je de boel niet blijft financieren. Als hij wel meer kan werken, maar niet wil, zeg ik gewoon 50/50.
dianaf wijzigde dit bericht op 16-01-2018 11:41
3.11% gewijzigd
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven