Geld & Recht alle pijlers

Belasting over verdiensten als huishoudelijke hulp

17-01-2018 11:19 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Sinds een half jaar werk ik via de website Lekkerleven als huishoudelijke hulp bij een aantal adressen. Hier verdien ik 12,75 per uur. (De mensen betalen 15 euro voor maar, blijft dus best veel aan de strijkstok hangen bij Lekkerleven, maar daar gaat het hier niet om.) Nu moet ik zelf alles regelen omtrent de belasting die ik hierover moet betalen. Het is me totaal niet duidelijk hoeveel belasting ik zal moeten afdragen. Het enige wat ik kon vinden was meer dan 30%. Dat lijkt me zoveel dan blijft er bijna niets over. Weet iemand hier meer over of heeft iemand ervaring met het werken via Lekkerleven?
Je geeft alles op bij inkomsten overige werkzaamheden. Jou verdiensten zijn bruto. Maak je nog kosten, zoals reiskosten? Die kan je aftrekken.
Zolang je niet boven de 7000 bruto per jaar komt, betaal je geen belasting.
Maar je moet dus wel alles opgeven. Lekkerleven geeft ook aan de belastingdienst door wie er voor hun werken en hoeveel uur.
dus je bent zzp er?
krijg je wel doorbetaald als je ziek bent?
Nee ze is geen zzp'er. Ze is freelancer.
Alle reacties Link kopieren
je hoort dit geld altijd op te geven aan de belasting. Zolang je onder de belastingvrije voet blijft hoef je daar verder geen belasting over te betalen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Pluisi schreef:
17-01-2018 11:23
Je geeft alles op bij inkomsten overige werkzaamheden. Jou verdiensten zijn bruto. Maak je nog kosten, zoals reiskosten? Die kan je aftrekken.
Zolang je niet boven de 7000 bruto per jaar komt, betaal je geen belasting.
Maar je moet dus wel alles opgeven. Lekkerleven geeft ook aan de belastingdienst door wie er voor hun werken en hoeveel uur.
Dit idd, ik heb hetzelfde met mijn inkomsten. Reiskosten mag je idd aftrekken, maar ook andere dingen die je aanschaft. Ik werk als bezorger en kan kosten voor reparatie van mijn fiets aftrekken. En 12,75 bruto per uur is niet slecht, het minimum uurloon is 9,11 bruto.
Alle reacties Link kopieren
Oke bedankt. De mevrouw aan de telefoon van Lekkerleven zei namelijk wel dat ik belasting moest afdragen. Wel dat het waarshijnlijk weinig zou zijn aangezien ik student ben en maar een paar uurtjes per week werk. In maart moet de aangifte weer gedaan worden en ik wil niet voor een verassing staan natuurlijk. :/

Ik krijg niet doorbetaald bij ziekte. Als de klant weigert te betalen krijg ik ook mijn geld niet. Wel ben ik via Lekkerleven verzekerd. En ze regelen zelf alle facturen en dergelijke. Ik kon geen andere (bij)baantjes vinden helaas. Dus ben ik hier maar voor gegaan. Wat me verder prima bevalt, alleen dus bang dat ik zodalijk heel veel belasting moet gaan betalen.
Alle reacties Link kopieren
Maak geen reiskosten nee. Behalve dan dat ik wel half uur heen en terug moet fietsen. Maarja krijg geen fietsvergoeding ofzo.
Alle reacties Link kopieren
licht-blauw schreef:
17-01-2018 11:40
Oke bedankt. De mevrouw aan de telefoon van Lekkerleven zei namelijk wel dat ik belasting moest afdragen. Wel dat het waarshijnlijk weinig zou zijn aangezien ik student ben en maar een paar uurtjes per week werk. In maart moet de aangifte weer gedaan worden en ik wil niet voor een verassing staan natuurlijk. :/

Ik krijg niet doorbetaald bij ziekte. Als de klant weigert te betalen krijg ik ook mijn geld niet. Wel ben ik via Lekkerleven verzekerd. En ze regelen zelf alle facturen en dergelijke. Ik kon geen andere (bij)baantjes vinden helaas. Dus ben ik hier maar voor gegaan. Wat me verder prima bevalt, alleen dus bang dat ik zodalijk heel veel belasting moet gaan betalen.
het is natuurlijk wel DE reden dat veel schoonmakers zwart werken. 35 euro voor drie uur werk, is meer dan jij nu overhoudt. En dan ook nog geen belasting afdragen.
Wil het niet promoten ( :A: ) hoor, maar begrijp het wel.
TO hoeft ook geen belasting te betalen, dus het geld wat ze krijgt is netto.
Als ze maar zorgt dat ze niet boven de 600 euro per maand komt.
Waarom zou ze niks hoeven te betalen? Is toch gewoon inkomstenbelasting box 1 36,55% als zzp'er? Of werk je op contract?
Ze is freelancer.
Btw, ik ben zzp'er, en blijf ook onder de 7000 per jaar, en hoef geen belasting te betalen.
Alle reacties Link kopieren
Neoflux schreef:
17-01-2018 12:21
Waarom zou ze niks hoeven te betalen? Is toch gewoon inkomstenbelasting box 1 36,55% als zzp'er? Of werk je op contract?
Door heffingskortingen is een deel van de inkomsten belastingvrij. De kans is groot dat ze daaronder blijft of er maar een klein beetje boven zit.
wilma36 schreef:
17-01-2018 12:26
Door heffingskortingen is een deel van de inkomsten belastingvrij. De kans is groot dat ze daaronder blijft of er maar een klein beetje boven zit.
aaah dat kan idd.
Alle reacties Link kopieren
licht-blauw schreef:
17-01-2018 11:19
Hallo,

Het enige wat ik kon vinden was meer dan 30%. Dat lijkt me zoveel dan blijft er bijna niets over.
En dan valt het nog mee hoor. Hier een overzichtje van de belastingschijven in Nederland:
Eerste schijf Tot € 20.142 36,55 procent
Tweede schijf Tot € 33.994 40,85 procent
Derde schijf Tot € 68.507 40,85 procent
Vierde schijf Vanaf € 68.507 51,95 procent
De meeste mensen hebben links en rechts nog wel wat aftrekposten

Dus, die 30% van jou is slechts het begin. Wen er maar aan. Welkom in Nederland!
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
Pluisi schreef:
17-01-2018 12:04
TO hoeft ook geen belasting te betalen, dus het geld wat ze krijgt is netto.
Als ze maar zorgt dat ze niet boven de 600 euro per maand komt.
Het eerste halfjaar van 2017 had ik wel een 4 daagse baan. Dus aardig wat verdiend. Dat was gewoon in loondienst. Heeft dat er ook nog iets mee te maken of staat dat er los van?
Alle reacties Link kopieren
licht-blauw schreef:
17-01-2018 12:34
Het eerste halfjaar van 2017 had ik wel een 4 daagse baan. Dus aardig wat verdiend. Dat was gewoon in loondienst. Heeft dat er ook nog iets mee te maken of staat dat er los van?
Dat telt wel mee voor het totale inkomen, alleen is daar al belasting over ingehouden door je werkgever. Wel kans dat je daardoor boven die 7000 euro uitkomt en je wel belasting moet betalen over je hele lekkerleven inkomen.
wilma36 wijzigde dit bericht op 17-01-2018 12:39
Reden: toevoeging
14.29% gewijzigd
wilma36 schreef:
17-01-2018 12:37
Dat telt wel mee voor het totale inkomen, alleen is daar al belasting over ingehouden door je werkgever. Wel kans dat je daardoor boven die 7000 euro uitkomt en je wel belasting moet betalen over je hele lekkerleven inkomen.
Maar als je dan met het schoonmaakwerk in totaal in de volgende schijf terecht komt, kan het toch zijn dat je alsnog deels extra belasting moet betalen die op het schoonmaakwerk nog niet is ingehouden, of niet?
licht-blauw schreef:
17-01-2018 11:41
Maak geen reiskosten nee. Behalve dan dat ik wel half uur heen en terug moet fietsen. Maarja krijg geen fietsvergoeding ofzo.
Dus je maakt wel reiskosten (kilometers) maar je krijgt daar geenvergoeding voor, dat staat los van elkaar.

Je kunt je kilometers x € 0,19 opvoeren als kosten.
Alle reacties Link kopieren
LizBakker schreef:
17-01-2018 12:42
Maar als je dan met het schoonmaakwerk in totaal in de volgende schijf terecht komt, kan het toch zijn dat je alsnog deels extra belasting moet betalen die op het schoonmaakwerk nog niet is ingehouden, of niet?
Ja, dat kan dus idd.
https://www.ikwordzzper.nl/zzp-kennisba ... reelancer/

Deze link n.a.v. reactie van Pluisi
licht-blauw schreef:
17-01-2018 12:34
Het eerste halfjaar van 2017 had ik wel een 4 daagse baan. Dus aardig wat verdiend. Dat was gewoon in loondienst. Heeft dat er ook nog iets mee te maken of staat dat er los van?
Dat heeft ermee te maken, omdat ik met mijn salaris uit loondienst boven die schijf uit kom in totaal moet ik over mijn zzp inkomsten 40% afstaan helaas.
Alle reacties Link kopieren
Peritau schreef:
17-01-2018 12:44
Dus je maakt wel reiskosten (kilometers) maar je krijgt daar geenvergoeding voor, dat staat los van elkaar.

Je kunt je kilometers x € 0,19 opvoeren als kosten.
Ik snap dat niet zo goed. Ik krijg inderdaad geen vergoeding. En fietsen kost mij geen geld natuurlijk, wel tijd. Kan ik dan alsnog reiskosten aftrekken bij de belasting? Zo ja, hoe weet ik dan in vredesnaam hoeveel? Waar kan ik al dat soort dingen vinden?
licht-blauw schreef:
17-01-2018 15:10
Ik snap dat niet zo goed. Ik krijg inderdaad geen vergoeding. En fietsen kost mij geen geld natuurlijk, wel tijd. Kan ik dan alsnog reiskosten aftrekken bij de belasting? Zo ja, hoe weet ik dan in vredesnaam hoeveel? Waar kan ik al dat soort dingen vinden?
Reiskosten reken je normaal door aan je opdrachtgever, maar niet als je fietst. Je mag wel de aanschaf en het onderhoud van een fiets aftrekken. Denk dat je beter op de site van de belastingdienst kan kijken of even bellen.
Alle reacties Link kopieren
Neoflux schreef:
17-01-2018 15:45
Reiskosten reken je normaal door aan je opdrachtgever, maar niet als je fietst. Je mag wel de aanschaf en het onderhoud van een fiets aftrekken. Denk dat je beter op de site van de belastingdienst kan kijken of even bellen.
Bedankt voor deze tip. Vorige fiets ging kapot toen ik naar werk fietste dus heb wel een nieuwe aan moeten schaffen. Zal eens bellen met de belastingdienst.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven