Geld & Recht alle pijlers

Aansprakelijkheid bij stages

17-01-2018 19:35 17 berichten
Lieve allemaal,

Het geval wil dat ik een ontzettend gave stage heb gevonden, maar dat ik nu in de knoop kom met het ondertekenen van contracten.

De stage-instelling (rijksoverheid) heeft in hun standaard stage-overeenkomst een artikel opgenomen dat de onderwijsinstelling er zorg voor draagt dat de stagiair is verzekerd voor geleden schade, aangebrachte schade of schade waar de stagiair verantwoordelijk voor is.

De onderwijsinstelling heeft in de stage-overeenkomst een artikel opgenomen dat de stagiair hier zelf verantwoordelijk voor is.

Dat werkt niet met elkaar. De stage-instelling heeft al overlegd of het artikel niet gewijzigd kon worden, dat mocht niet. De onderwijsinstelling weigert het contract van de stage-instelling te ondertekenen. De stage-instelling weigert nu uiteraard ook het contract van de onderwijsinstelling te tekenen.

Is er wettelijk iets geregeld over aansprakelijkheid bij stages waar ik op terug kan vallen? Ik wil alsnog proberen of er iets geregeld kan worden en het zou me enorm helpen, maar ik kom er zelf niet echt uit...
Alle reacties Link kopieren
Oh, je hebt zolang gezocht naar een geschikte stage! :(
Is het mogelijk (en goedkoop?) om zelf hiervoor een verzekering af te sluiten bij een verzekeraar? Ik zou daar eens contact mee opnemen. Lijkt me dat ze het dan wel in orde vinden.
Dat kan dus niet. Omdat in de stage-overeenkomst van de universiteit al is opgenomen dat de student er zelf zorg voor draagt, was dat in eerste instantie wat mijn stage-instelling heeft geprobeerd te wijzigen. Dat is vanaf bovenaf dus geblokkeerd en mag absoluut niet gewijzigd worden volgens de stage-instelling.
Dekt je eigenverzekering dit dan misschien? Heb je hun al gebeld?
Mijn eigen verzekering dekt het op zich wel, maar de stage-instelling accepteert dat niet en heeft dus opgenomen dat de onderwijsinstelling er verantwoordelijk voor is.
Wat een raar gedoe van dat stagebedrijf zeg. Als ze jou een vergoeding geven ben je sowieso verzekerd als werknemer.
Zo niet:
Wij hebben er als school een verzekering voor.
Misschien heeft jouw opleiding bij bijv aannemen je iets laten invullen over een eigen wa verzekering?
Dan hebben zij er dus dan zorg voor gedragen dat jij verzekerd bent, als je dat ruim opvat.

Dit stukje vond ik erover:

Aansprakelijkheid voor schade tijdens de stage
Het bedrijf of de organisatie waar je stage loopt is aansprakelijk voor schade/letsel die je oploopt tijdens het uitvoeren van de stagewerkzaamheden (art. 7:658 lid 4 BW). Ook als jij tijdens de stage schade veroorzaakt bij een derde (bijv. een klant) is de stage-instelling aansprakelijk (art. 6:170 BW).
Let op! Soms heeft de stage-instelling de aansprakelijkheid schriftelijk uitgesloten of probeert deze stage-instelling de schade op jou te verhalen. Kijk daarom altijd goed wat in je stage-overeenkomst staat en sluit een aansprakelijkheidsverzekering af. Dit kost meestal slechts enkele euro’s per maand
https://werkwacht.nl/artikel/verzekerd-tijdens-stage/
Normaliter vallen stagiaires vaak onder de avb (aansprakelijkheidsverzekering voor bedrijven) van het bedrijf, maar de Rijksoverheid is inderdaad niet verzekerd en eigen risicodrager.
Je zou kunnen kijken of bepaalde zzp’er gerichte avb verzekeraars hiervoor wat aanbieden, maar ik vrees van niet of tegen een toch wel forse premie.

Succes er mee zou toch zonde zijn als het hier op vast loopt.
Lady_Grey schreef:
17-01-2018 20:13
Mijn eigen verzekering dekt het op zich wel, maar de stage-instelling accepteert dat niet en heeft dus opgenomen dat de onderwijsinstelling er verantwoordelijk voor is.
Moeilijk zeg. Ik vind het niet zo sympathiek overkomen.
Ik moet wel zeggen dat de overeenkomsten die de leerlingen bij ons vanuit sommige stageplekken krijgen (vaak krijgen ze niks, alleen vanuit school) los staan van de praktijkovereenkomst van school.
In mijn geval heeft de onderwijsinstelling geen collectieve aansprakelijkheidsverzekering. Ten minste, niet binnen mijn faculteit of instituut (ik weet van andere studies dat die wél door de onderwijsinstelling verzekerd worden).

Ook voor andere projecten/stages tekenen wij dat we als student zelf verantwoordelijk zijn voor schades en dergelijke.

Ik krijg wel een stagevergoeding, maar zoals Meme86 zegt; de Rijksoverheid is niet verzekerd en dat is kennelijk gewoon zo geregeld. Ik weet niet hoe dat samen gaat (?), maar naar dat soort informatie ben ik nu dus op zoek. De stage-instelling heeft voor mij al aangevraagd om dat specifieke artikel te wijzigen naar dat ik er wel zelf voor zou verzekeren, maar dat kon dus niet.
Ha Lady_Grey,

Ik heb hetzelfde probleem gehad. Mijn onderwijsinstelling heeft toen alsnog het contract ondertekend, maar ik ken ook mensen bij wie uiteindelijk het stage contract niet ondertekend werd.

Wat ik wel weet is dat er een aantal medestudenten naar ambassades in 'gevaarlijke' landen gingen. Zij konden middels hun reisverzekering iets regelen, weet niet of dit ook op jou van toepassing is. En geen idee of dit mogelijk is hoor, maar zou er geen clausule oid kunnen worden opgenomen waarin staat dat jij zelf (mits je goed gedekt bent) verantwoordelijk bent? En dat dan door alle drie de partijen laten ondertekenen?
victoria26 schreef:
17-01-2018 20:41
Ha Lady_Grey,

Ik heb hetzelfde probleem gehad. Mijn onderwijsinstelling heeft toen alsnog het contract ondertekend, maar ik ken ook mensen bij wie uiteindelijk het stage contract niet ondertekend werd.

Wat ik wel weet is dat er een aantal medestudenten naar ambassades in 'gevaarlijke' landen gingen. Zij konden middels hun reisverzekering iets regelen, weet niet of dit ook op jou van toepassing is. En geen idee of dit mogelijk is hoor, maar zou er geen clausule oid kunnen worden opgenomen waarin staat dat jij zelf (mits je goed gedekt bent) verantwoordelijk bent? En dat dan door alle drie de partijen laten ondertekenen?
Ik ga helaas niet naar het buitenland, dus ik betwijfel dat een reisverzekering het voor me wil dekken :P !

Zoals eerder vermeld is de stage-instelling echt gebonden aan de clausule die zij erin hebben staan dat de onderwijsinstelling verantwoordelijk is. Die kan niet gewijzigd worden. Ik ga wel nog proberen of de onderwijsinstelling niet alsnog wil tekenen, maar zij moeten dus ook hun contract aanpassen... En dat is wel een dingetje.
Het-groepje schreef:
17-01-2018 20:19
Wat een raar gedoe van dat stagebedrijf zeg. Als ze jou een vergoeding geven ben je sowieso verzekerd als werknemer.
Zo niet:
Wij hebben er als school een verzekering voor.
Misschien heeft jouw opleiding bij bijv aannemen je iets laten invullen over een eigen wa verzekering?
Dan hebben zij er dus dan zorg voor gedragen dat jij verzekerd bent, als je dat ruim opvat.
Ik ga kijken of de onderwijsinstelling hiermee akkoord gaat. Wellicht dat er nog zoiets opgesteld kan worden. :)
Alle reacties Link kopieren
Irritant ... doorgeslagen juridisering van ambtenaren ... .

Het stagebedrijf dient aansprakelijk te zijn voor jouw acties. Voor een habbekrats hebben zij een bijna gratis medewerker rondlopen en daar hoort dan ook bij dat ze je aansprakelijkheid verzekerd hebben. Aan het stagebedrijf de taak om je alleen die werkzaamheden te geven waarin je geen schade kunt berokkenen.

Nogal brutaal dat je onderwijsinstelling stelt dat de stagiair aansprakelijk is. Juridisch is dat echt niet in de haak.

WA verzekering moet je altijd hebben, maar kans is groot dat die verzekering niks dekt bij schades die je in dienstverband veroorzaakt.

Je kunt het of hoog opspelen en hier een klacht over indienen of praktisch zijn en op zoek gaan naar een andere stageplaats.
Tsja, praktisch zijn kost me 2000 euro... Vanwege een jaar studievertraging. Stages starten standaard op 1 februari, en ik heb me rot gezocht naar een stage. De volgende mogelijkheid gaat waarschijnlijk pas 1 september worden. Die 2000 euro is me nog wel wat moeite waard zeg maar :P .
Even een update: het contract is doorgestuurd naar de juridische afdeling van de onderwijsinstelling. Zij moeten bepalen of het wel of niet mag. Laten we hopen dat ze snel een beslissing nemen! :)
Even een korte update :) : Ik heb mijn eigen verzekeraar gebeld, en die blijken schade veroorzaakt tijdens stages inderdaad niet te dekken, dus het is goed dat ik daar nu achter gekomen ben en niet als het ik het per ongeluk nodig had.
Alle reacties Link kopieren
Balen Lady_Grey! Heb je al info van de juridische afdeling? Kan toch haast niet zijn, dat jij nu door dit gedoe 2000 euro extra moet gaan betalen?!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven