Geld & Recht alle pijlers

Inkomenseis sociale huur voor middeninkomens

19-01-2018 12:28 7 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo lieve mensen,

Wie kan mij helpen bij het volgenden. Ik ben voorlopig kandidaat voor een woning. Ik heb begin van de week alle gegevens aangeleverd. Wij voldoen (mijn partner en ik) aan alle voorwaardes die er wordt gesteld (denk ik) alleen misschien ons verzamelinkomen.

Deze woning is speciaal voor mensen die tot max 47.073,-. bruto verdienen. Wij moesten ons inkomensverklaring inleveren van 2016. Hierop staat een bedrag op dat iets lager is dan deze inkomen. Echter wij moesten ook onze laatste 3 loonstroken inleveren. Omdat ik bij de gemeente werk, word mijn eindejaarsuitkering + vakantiegeld (IKB ) in december uitbetaald, mijn man heeft een ontslagvergoeding gekregen in de november van 1000 bruto, en nu zit hij in de WW.
Weten jullie of ze ook kijken naar deze extra eenmalige vergoedingen? Of is mijn inkomen wat op de inkomensverklaring leidend? Ik weet niet hoe dit precies in de wet is geregeld, ik kan daar niet zo veel over vinden namelijk.

Ik hoop dat jullie hier meer over weten....
Alle reacties Link kopieren
Ik zou even bellen met de desbetreffende woningbouwvereniging.
De woningbouwcorporatie maakt die afweging individueel. Het zou ook nog kunnen dat de WW van je partner een probleem wordt. Vraag het ze. Misschien (als de WBC het risico om te verhuren te groot vindt) dat je er met een extra maand borg dan alsnog met ze uit kan komen. De huur voor middeninkomens is niet zo wettelijk dichtgetimmerd als sociale huur.
Alle reacties Link kopieren
z-u-s schreef:
19-01-2018 12:53
De woningbouwcorporatie maakt die afweging individueel. Het zou ook nog kunnen dat de WW van je partner een probleem wordt. Vraag het ze. Misschien (als de WBC het risico om te verhuren te groot vindt) dat je er met een extra maand borg dan alsnog met ze uit kan komen. De huur voor middeninkomens is niet zo wettelijk dichtgetimmerd als sociale huur.
Je bedoelt dat er minder harde inkomenseisen zijn bij sociale huur voor de middeninkomens dan bij de lagere inkomens neem ik aan.
miedo schreef:
19-01-2018 12:56
Je bedoelt dat er minder harde inkomenseisen zijn bij sociale huur voor de middeninkomens dan bij de lagere inkomens neem ik aan.
Ik bedoel dat de inkomenseisen voor sociale huur wettelijk vastgelegd zijn vaergelegd. Net als wat dan precies wordt meegeteld in de bepaling van dat inkomen en binnen welk tijdvlak.

Bij die middeninkomens is er veel meer ‘wiggle room’. Mijn ervaring is dat de inkomenseis veel meer wordt gebruikt als richtlijn: eindejaarsuitkering buiten beschouwing laten of juist niet, recente loonsverhoging/verlaging buiten beschouwing laten of juist niet, ontslagvergoeding buiten beschouwing laten of juist niet. Net zolang tot je precies binnen de marge valt. En als je een sociale huurwoning achter laat, doen ze vaak nog beter hun best om je te laten ‘passen’ (want = goed voor de doorstroomcijfers)

Maar goed, misschien dat dat sinds 2016 erg is veranderd, of verschilt de striktheid erg per regio...
Alle reacties Link kopieren
Informeer bij de wooncoperatie, het zal per gemeente verschillend zijn. Voor mijn regio zijn er 4 verschillende wooncoperaties en allemaal hebben ze verschillende voorwaarden. Bij 1 wooncoperatie zijn wij afgewezen op inkomen (te hoog), bij de andere geaccepteerd doordat zij documenten weglieten in de berekening. Ik hoop dat het lukt voor je, succes!
Aloë Vera. Omdat je het waard bent.
Het verschilt inderdaad per woningcorporatie waar ze precies naar kijken. Wij hebben kortgeleden bv een huis gekregen op het verzamelinkomen over 2016, er werd niet eens gevraagd naar loonstroken uit 2017. Terwijl ze dat wel mogen en veel corporaties dat logischerwijs ook doen.

Als je huidige inkomen binnen de marges valt en je dat aan kan tonen sta je waarschijnlijk wel sterk. Maar het verschilt per corporatie hoe streng ze zijn en waar ze precies naar kijken. Dus gewoon goed voorbereid naar het toetsingsgesprek gaan (viel bij ons samen met het tekenen van het contract) en hopen dat het goed uitvalt voor jullie. Succes!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven