Geld & Recht alle pijlers

Bijzonder verlof

19-01-2018 16:46 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn broer gaat trouwen en ik kom er niet uit of ik nou recht heb op bijzonder verlof. Ik val onder de CAO kinderopvang.

De een zegt stellig van wel, terwijl ik dat niet zo teruglees in de CAO:



a. Bij ondertrouw of bij passeren notariële samenlevingsovereenkomst: 1 dag.
b. Bij huwelijk of bij registratie van de partner in de zin van de Wet op het geregistreerd
partnerschap: 3 dagen.
c. Bij bevalling van zijn partner: 3 dagen
d Bij kraamverlof: in afwijking van het wettelijk kraamverlof: 5 dagen.
e. Voor het verrichten van werkzaamheden verband houdende met adoptie: ten hoogste 10
dagen per kind.
f. Bij ernstige en/of acute ziekte van de partner, ouders, stiefouders, schoonouders,
pleegouders, kinderen, stief-, pleeg- of aangehuwde kinderen: voor een duur ter
beoordeling van de werkgever.
g. Bij overlijden van bloed- of aanverwanten:
 4 dagen bij het overlijden van de onder f bedoelde personen;
 2 dagen bij overlijden van bloed- of aanverwanten in de tweede graad;
 1 dag bij overlijden van bloed- of aanverwanten in de derde graad.
Is de werknemer echter belast met de regeling van de begrafenis, crematie en/of
nalatenschap, dan worden ten hoogste 4 dagen verleend.
h. Voor het consulteren van een arts, indien en voor zover dit niet buiten werktijd van de
werknemer kan plaatsvinden.
2. In alle andere bijzondere gevallen kan de werkgever, indien hij oordeelt dat hiertoe aanleiding
bestaat, buitengewoon verlof met of zonder behoud van salaris verlenen voor een van geval
tot geval beperkte tijdsduur.
3. De werkgever is gehouden een afwijzing van een verzoek om buitengewoon verlof schriftelijk
en gemotiveerd aan de werknemer mede te delen.
Alle reacties Link kopieren
Lijkt erop van niet.
Alle reacties Link kopieren
nee dus. Waarom denk je van wel?
Nope
Alle reacties Link kopieren
Heel eerlijk vind ik het altijd nogal wat om de hele familie en vrienden en wie nog meer moet komen vrij te laten nemen voor "jouw" dag....
Nee, anders zou dat wel in de Cao staan.
Alleen als je zelf gaat trouwen, niet voor de bruiloft van je broer.
Of je moet je beroepen op artikel 2 en vragen of je bijzonder verlof mag aan je werkgever.
Alle reacties Link kopieren
Daar heb je toch je eigen verlof dagen voor?
Normaal krijg je bijzonder verlof voor dingen die JOU aangaan. Nou ja, niet alles natuurlijk maar je snapt me vast wel. Hier trouw jij niet, maar je broer. Ik snap dan ook niet waarom je van jou werkgever hier een vrije dag van verwacht.
Volgens mij niet, tenzij je werkgever je hier bijzonder verlof voor geeft. Ik zie ook niet helemaal hoe je op basis van deze regels kan denken van wel.

Ik had overigens hetzelfde toen mijn broer trouwde hoor. Toen riepen collega's "oh, daar krijg je wel een vrije dag voor", maar dan was ook niet zo. Wel andere CAO overigens.
Alle reacties Link kopieren
Jammer, maar het lijkt erop dat dit niet voor jou geldt. Dit zijn bijzonder verlofdagen die per cao anders kunnen zijn. Ik zou hier volgens mij cao wel een vrije dag voor krijgen. Zonder jouw cao gezien te hebben zou mijn antwoord dus ook "ja natuurlijk"zijn. Je zou het voor de zekerheid nog na kunnen vragen op je werk. Volgens mij is het wel zo dat een leidinggevende je daar vrij voor moet toekennen, tenzij de gevolgen voor het bedrijf aantoonbaar te zwaar zijn. Je baas mag dus niet zomaar weigeren.

Maar voor het bezoek van een arts bijvoorbeeld, zoals in jouw cao staat moet ik altijd vrije uren opnemen.

Bijzonder verlof is niet alleen voor zaken die jou aangaan, maar ook vaak voor zaken die 1e en 2e lijn aangaan, dus het is zeker niet raar dat je je dit afvroeg.
Alle reacties Link kopieren
In de cao kinderopvang krijg je een aantal extra vrije dagen. Bovenwettelijk verlof noemen ze dit. Dit krijgen alle werknemers en daarvan kan je dus op zulke dagen vrij van nemen.
Alle reacties Link kopieren
Zo te zien niet.
Bij mij stond destijds in mijn cao dat ik bij directe famieleden van mij of mijn partner recht had op één vrije dag.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Alle reacties Link kopieren
Ik zou zoals bij punt 2 staat het overleggen met je leidinggevende nee heb je ja kan je krijgen.

Vind het overigens ook geen gekke vraag hoor, ik krijg wel een dag voor huwelijk van ouders of broers/zussen.
Ik kreeg wel verlof voor het huwelijk van mijn zus, maar mijn zwager moest voor zijn eigen huwelijk verlof nemen. Zelfs verlof voor een eigen huwelijk is dus geen wettelijk recht.
Alle reacties Link kopieren
ghostly41 schreef:
19-01-2018 16:53
Heel eerlijk vind ik het altijd nogal wat om de hele familie en vrienden en wie nog meer moet komen vrij te laten nemen voor "jouw" dag....
Hoe zou het anders dan moeten? Iedereen op zaterdag alleen maar trouwen? En ook dan zijn er mensen die werken.


Ik moest ook een vrije dag voor mijn eigen trouwerij opnemen. Big deal.
Nee, tenzij je werkgever je dat verstrekt op basis van punt 2. Punt 1 in de cao gaat alleen over jezelf, niet je familie.
Alle reacties Link kopieren
ghostly41 schreef:
19-01-2018 16:53
Heel eerlijk vind ik het altijd nogal wat om de hele familie en vrienden en wie nog meer moet komen vrij te laten nemen voor "jouw" dag....
Je kunt je ook afvragen of je mensen die het er niet voor over hebben om een vrije dag te nemen voor het huwelijk van vrienden/familie/etc er überhaupt wel erbij wilt hebben.
ghostly41 schreef:
19-01-2018 16:53
Heel eerlijk vind ik het altijd nogal wat om de hele familie en vrienden en wie nog meer moet komen vrij te laten nemen voor "jouw" dag....


En dus moeten de werkgevers (en/of de collega's) van alle familieleden en vrienden hiervoor opdraaien? Of moet iedereen trouwen na werktijd/op zaterdag, en geen horecamensen uitnodigen?


TO, ik vind je CAO wat betreft bijzonder verlof wel karig. Ik zou blind gezegd hebben dat je daar een vrije dag voor zou krijgen, net als voor het 25- of 50-jarig huwelijksfeest van je ouders, of de trouwdag van je kind. In mijn CAO is dat namelijk wel zo. En in vele andere CAO's ook. Maar in die van jullie helaas niet. Dat wordt dus gewoon een vrije dag opnemen.
In mijn cao krijg je er wel vrij voor net als voor familie die trouwt. Lullig alleen dat dit onbetaald verlof is dus kun je beter een vrije dag opnemen.
Alle reacties Link kopieren
Lijkt me simpel, je moet het je werkgever vragen
2. In alle andere bijzondere gevallen kan de werkgever, indien hij oordeelt dat hiertoe aanleiding
bestaat, buitengewoon verlof met of zonder behoud van salaris verlenen
voor een van geval
tot geval beperkte tijdsduur.
3. De werkgever is gehouden een afwijzing van een verzoek om buitengewoon verlof schriftelijk
en gemotiveerd aan de werknemer mede te delen.

Gewoon vragen dus en je werkgever dient schriftelijk en met goede reden aan te geven als het niet mag.
Alle reacties Link kopieren
Marana-- schreef:
20-01-2018 11:11
En dus moeten de werkgevers (en/of de collega's) van alle familieleden en vrienden hiervoor opdraaien? Of moet iedereen trouwen na werktijd/op zaterdag, en geen horecamensen uitnodigen?
Gelukkig trouwt er nooit iemand in onze directe omgeving. Mijn vriend zijn zus trouwde op een zaterdag. Maar ik zou inderdaad voor vrienden ed niet zomaar een vrijedag opnemen. Zonde van mn dagen wat mij betreft.
ghostly41 schreef:
20-01-2018 12:07
Gelukkig trouwt er nooit iemand in onze directe omgeving. Mijn vriend zijn zus trouwde op een zaterdag. Maar ik zou inderdaad voor vrienden ed niet zomaar een vrijedag opnemen. Zonde van mn dagen wat mij betreft.


Voor een broer of zus heb ik wel een vrije dag over. Voor vrienden die in de buurt wonen is vaak een uurtje of evt 2 om de ceremonie in het gemeentehuis of de kerk bij te kunnen wonen genoeg, verder is het feest meestal 's avonds. Een hele dag vrij is voor vrienden zelden nodig geweest (moet zeggen dat ik de meeste bruiloften een jaar of 15 geleden had).
Marana-- schreef:
20-01-2018 11:11
En dus moeten de werkgevers (en/of de collega's) van alle familieleden en vrienden hiervoor opdraaien? Of moet iedereen trouwen na werktijd/op zaterdag, en geen horecamensen uitnodigen?


TO, ik vind je CAO wat betreft bijzonder verlof wel karig. Ik zou blind gezegd hebben dat je daar een vrije dag voor zou krijgen, net als voor het 25- of 50-jarig huwelijksfeest van je ouders, of de trouwdag van je kind. In mijn CAO is dat namelijk wel zo. En in vele andere CAO's ook. Maar in die van jullie helaas niet. Dat wordt dus gewoon een vrije dag opnemen.
Dit is nogal kort door de bocht. In veel zorg-gerelateerde Cao's is er namelijk sprake van een verlofmandje. Mensen die onder die cao vallen krijgen extra veel bovenwettelijke uren, met als voorwaarde dat daar alles uit gedaan moet worden, dus ook rouw-en trouwverlof. Alleen calamiteiten-en zorgverlof valt daarbuiten. Ik kan alleen niet bepalen of dit bij TO ook het geval is.
Alle reacties Link kopieren
een trouwerij, een feestje, en daar moet je werkgever voor opdraaien..? Als je nou zelf ging trouwen, dat je werkgever dat dan cadeau doet is leuk maar voor je 2e graads familie is het wel overdreven. Ernstige ziekte, of begrafenis vind ik trouwens wat anders.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een vrije dag opgenomen en gevraagd of dit onder bijzonder verlof valt. Toen gaf ze aan kijk zelf even in je cao....ik verwacht er niks van. Zal wel een gewone verlofdag worden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven