Geld & Recht alle pijlers

wsnp erfenis

19-01-2018 18:29 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedenavond.

Ik woon samen met mijn vriend, die vorig jaar is toegelaten tot de WSNP. Ik heb zelf geen schulden en werk gewoon. Wij hebben geen samenlevingscontract of iets dergelijks.

Voor mijn vriend is een VTLB bedrag vastgesteld. Van dit bedrag en mijn inkomen kunnen wij rond komen.

Echter, door het overlijden van mijn laatste ouder, zal ik recht krijgen op een deel van de erfenis ( wij zijn met meerdere kinderen )

Kan iemand mij vertellen of de erfenis invloed heeft op de WSNP van mijn vriend? Met andere woorden: "Ben ik het geld van de erfenis kwijt ivm de WSNP van mijn vriend?"

Ik hoop dat er hier iemand is die hierover duidelijkheid kan verschaffen.

Alvast heel vriendelijk bedankt!
Hij zit in de Wsnp, jij toch niet?
Niet getrouwd oid, dus het geld is van jou.
Ook als je getrouwd bent komt de erfenis niet in de gezamenlijke boedel. Koude kant erft niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik had geen idee wat die vierletterafkortingen betekenden, dus ik heb het even opgezocht

WSNP = Wet schuldsanering natuurlijke personen
VTLB = vrij te laten bedrag

... ah! Het gaat over schuldsanering.
Je woont samen. Dan is er een draagkracht en VTLB berekend voor jullie samen.
Ik verwacht niet direct dat de erfenis daarin zal worden meegeteld. Het is geen inkomen.

Wel kan het gevolgen hebben voor huurtoeslag, zorgtoeslag (vanwege vermogen). En dan werkt dat wel door in de VTLB.

Het beste is dus om even te informeren bij de WSNP bewindvoerder.
De vraag is echter of de erfenis nog binnen de WSNP periode zal worden uitgekeerd. Afwikkelingen duren nogal even.
Alle reacties Link kopieren
Bij dit soort zaken zou ik niet af gaan op een forum maar informatie inwinnen bij een professional. Zodat je het echt zeker weet!
Hoor je jezelf al tegen de bewindvoerder zeggen: 'Ja maar... op het Vivaforum zeiden ze dat....'
Alle reacties Link kopieren
Zou dit navragen bij de bewindvoerder.

Weet niet of iedere situatie gelijk is maar ik weet van een soort gelijke situatie dat het geen gevolgen had maar of dit bij jullie het geval is weet ik niet.
Alle reacties Link kopieren
Pluisi schreef:
19-01-2018 18:34
Ook als je getrouwd bent komt de erfenis niet in de gezamenlijke boedel. Koude kant erft niet.
Beetje erg kort door de bocht. Ligt maar helemaal aan wat er in het testament staat en hoe erfgenaam getrouwd is
Heb net een erfenis gehad, getrouwd in gemeenschap van goederen. Notaris stelde duidelijk dat de erfenis van mij blijft, als ik bonnen van aankopen bewaar is er bij een scheiding meer vermogen voor mij. Daarbuiten vallen als je er kleding van koopt, etentjes en vakanties.
Alle reacties Link kopieren
Pluisi schreef:
20-01-2018 14:43
Heb net een erfenis gehad, getrouwd in gemeenschap van goederen. Notaris stelde duidelijk dat de erfenis van mij blijft, als ik bonnen van aankopen bewaar is er bij een scheiding meer vermogen voor mij. Daarbuiten vallen als je er kleding van koopt, etentjes en vakanties.
heeft diegene van wie je erft dit misschien in het testament opgenomen?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
Pluisi schreef:
20-01-2018 14:43
Heb net een erfenis gehad, getrouwd in gemeenschap van goederen. Notaris stelde duidelijk dat de erfenis van mij blijft, als ik bonnen van aankopen bewaar is er bij een scheiding meer vermogen voor mij. Daarbuiten vallen als je er kleding van koopt, etentjes en vakanties.
Dan zal er in het testament staan dat er een uitsluitingsclausule is. Maar als er of geen testament is of wel testament maar zonder uitsluitingsclausle dan valt alles toch echt in de gemeenschap, tenzij je in 2018 bent gehuwd
Alle reacties Link kopieren
Iedereen bedankt voor de reacties! Om 100% zeker te zijn ga ik morgen naar een advocaat toe. Thanks again!
Advocaat? Verwacht je problemen dan?
Waarom niet eerst even vragen aan de WSNP bewindvoerder?
Alle reacties Link kopieren
Sluit me bij Doreia aan. Afhankelijk van wat je erft... hou rekening met de toeslagen en betrek er de wsnp bewindvoerder van je vriend bij! Dit om te voorkomen dat er aan zijn kant opnieuw schulden gaan ontstaan en de uitspraak van schone lei in gevaar komt straks ;-)
Alle reacties Link kopieren
Doreia schreef:
19-01-2018 18:38

De vraag is echter of de erfenis nog binnen de WSNP periode zal worden uitgekeerd. Afwikkelingen duren nogal even.


Maar het moment van de verkrijging van het recht op de erfenis (= moment van het overlijden van de erflater) is bepalend en dit valt waarschijnlijk wel binnen de looptijd van de wsnp.

Zolang er niet getrouwd wordt verwacht ik overigens geen problemen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven