Geld & Recht alle pijlers

Het opvragen van oude diploma's.

23-01-2018 08:12 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb mij momenteel even vastgebeten in een project waarvan ik denk....dat moet toch nog ergens op te vragen zijn, het zit zo:

Een cliënt van mij (ik ben hulpverlener) is druk aan het solliciteren maar heeft door omstandigheden geen enkel diploma meer in de originele documentvorm ( de documenten zijn van net iets voor het digitale tijdperk zeg maar of net erin) De meeste van de scholen zijn inmiddels gefuseerd en deze instituten geven aan dat de archieven zijn geschoond (ouder dan 15 jaar) en ook niet verder kunnen helpen. Het gaat om een MBO diploma en wat (deel) certificaten LTS etc...

Gevolg is dat dat de persoon om wie het gaat zich suf solliciteert maar uiteindelijk niet wordt aangenomen omdat hij zijn CV niet kan onderbouwen met daadwerkelijke diploma's.

Voordat de discussie losbarst over dat hij bv ook schoonmaakwerk kan gaan doen wil ik kwijt dat ik het erg op prijs zou stellen als iemand meedenkt of de gouden tip heeft. Aannames genoeg misschien op basis van mijn summiere verhaal maar ik ga om privacy redenen en beroepsethiek hier uiteraard niet de hele casus neerplempen....alvast bedankt.
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
Jullie hebben het diplomaregister van de duo er al op nageslagen?
Alle reacties Link kopieren
Heb je het al bij DUO geprobeerd? Die hebben een diplomaregister, gaat best ver terug
https://duo.nl/particulier/diploma-kwijt.jsp

Hier al geprobeerd?
https://duo.nl/particulier/images/overz ... gangen.pdf

Hier kun je vinden wat er allemaal op te vragen is.
Als je hem niet in die lijst vindt kun je vervolgens hier kijken hoe je toch verder kunt zoeken.

https://duo.nl/particulier/images/infob ... 2015-1.pdf
Duo idd. Ook mijn diploma’s van 20 jaar geleden staan daar.
Alle reacties Link kopieren
Duo, en anders contact zoeken met de scholen!

Andere optie is misschien dat client wordt opgenomen in het doelgroepregister. Ik ben zelf ook client, en zo ben ik aan mijn huidige baan gekomen.

Wat zegt het uwv trouwens in deze?
Celaena_Aelin schreef:
23-01-2018 08:27
Duo, en anders contact zoeken met de scholen!

Andere optie is misschien dat client wordt opgenomen in het doelgroepregister. Ik ben zelf ook client, en zo ben ik aan mijn huidige baan gekomen.

Wat zegt het uwv trouwens in deze?
Lees de op. Dat heeft ze al gedaan en die hebben geen gegevens meer.
Alle reacties Link kopieren
Dank voor de info, ben niet zo thuis in deze materie. Celaena, sorry maar ik ga verder geen inhoudelijke info geven (niet lullig bedoeld maar van het 1 komt het ander en voor ik het weet is de casus herkenbaar)
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad duo. En wat staat er online op mijnoverheid?
Alle reacties Link kopieren
sprokkelientje schreef:
23-01-2018 08:33
Dank voor de info, ben niet zo thuis in deze materie. Celaena, sorry maar ik ga verder geen inhoudelijke info geven (niet lullig bedoeld maar van het 1 komt het ander en voor ik het weet is de casus herkenbaar)
Snap ik. Ging mij er meer om dat uwv soms ook routes/manieren kent om aan het werk te komen.

Overigens: hoe ik aan mijn huidige baan ben gekomen is via vrijwilligerswerk zowel binnen als buiten de sector. Wellicht is dat een optie? Kan client zowel referenties als een netwerk opbouwen.
Alle reacties Link kopieren
Celaena_Aelin schreef:
23-01-2018 08:27
Duo, en anders contact zoeken met de scholen!

Andere optie is misschien dat client wordt opgenomen in het doelgroepregister. Ik ben zelf ook client, en zo ben ik aan mijn huidige baan gekomen.

Wat zegt het uwv trouwens in deze?
Huh? Ze zien je aankomen bij het UWV: “hallo, ik wil graag opgenomen worden in het doelgroepenregister want ik ben mijn diploma’s kwijt” :hyper:
Daar moet toch echt wel een dossier onder liggen.

@ TO, zoals eerder gezegd, neem eens contact op met DUO. Zij kunnen je wellicht verder helpen. Succes!
Zoals anderen zeiden DUO.

En als deze ze ook niet hebben zou ik eigenlijk wel vermoedens hebben. Advocaat van de duivel: Mss heeft meneer eigenlijk geen diploma’s als deze niet in DUO staan. En gebruikt hij “scholen archieven zijn geschoond” als excuus om deze niet te hoeven tonen.
Vivalamor schreef:
23-01-2018 09:04
Zoals anderen zeiden DUO.

En als deze ze ook niet hebben zou ik eigenlijk wel vermoedens hebben. Advocaat van de duivel: Mss heeft meneer eigenlijk geen diploma’s als deze niet in DUO staan. En gebruikt hij “scholen archieven zijn geschoond” als excuus om deze niet te hoeven tonen.
Waar bemoei je je mee, mijn diplomas van de jaren 70 staan echt niet in duo. Je weet niet eens de leeftijd van die mijnheer.
Het gaat over de LTS dat is jaren terug.

http://www.nationaal-kenniscentrum-evc. ... maregister
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ervaring in het onderwijs:

Een diploma krijg je echt maar 1x in je leven. Dit om fraude te voorkomen. Wel heb je het recht op een 'diploma verklaring', waarin staat dat het diploma behaald is. Je kan ook meteen vragen om een gecertificeerde cijferlijst (met originele stempels en handtekening van de school). Dit soort documenten zijn sowieso bij de examencommissie op te vragen.
8102 schreef:
23-01-2018 09:13
Waar bemoei je je mee, mijn diplomas van de jaren 70 staan echt niet in duo. Je weet niet eens de leeftijd van die mijnheer.
Het gaat over de LTS dat is jaren terug.

http://www.nationaal-kenniscentrum-evc. ... maregister
Met verkeerde been uit bed gestapt?
Ik zeg toch alleen wat ik zou denken. :bonk:

Niet iedereen hoeft met me eens te zijn, dat is alleen wat ik zou denken. Of bemoei ik me dan ook met mijn eigen gedachten? :nooo:
Alle reacties Link kopieren
sinds wanneer vragen werkgevers daadwerkelijk naar je diploma?
guppekop schreef:
23-01-2018 09:44
sinds wanneer vragen werkgevers daadwerkelijk naar je diploma?

In bijv. het onderwijs altijd. Daarvan worden kopieen in je personeelsdossier gedaan.
anoniem_360410 wijzigde dit bericht op 23-01-2018 09:55
0.22% gewijzigd
Celaena_Aelin schreef:
23-01-2018 08:52
Snap ik. Ging mij er meer om dat uwv soms ook routes/manieren kent om aan het werk te komen.

Overigens: hoe ik aan mijn huidige baan ben gekomen is via vrijwilligerswerk zowel binnen als buiten de sector. Wellicht is dat een optie? Kan client zowel referenties als een netwerk opbouwen.
Het is toch fijn om je diploma’s te kunnen achterhalen, dat staat los van het werk vinden.
guppekop schreef:
23-01-2018 09:44
sinds wanneer vragen werkgevers daadwerkelijk naar je diploma?
Dat is in sommige beroepsgroepen heel gewoon: geen diploma overleggen = geen baan.
Kan met verzekeringen en bevoegdheden van doen hebben.
Ik heb in de executive search gewerkt, en daar hechtten we niet aan fysieke diploma’s. Na ondertekend akkoord kandidaat vroegen we dat na bij DUO en opleidingsinstelling.

Fysieke diploma’s zijn veel te makkelijk te fabriceren en als werkgever is het onmogelijk om te weten hoe alle diploma’s en certificaten van de diverse instellingen er allemaal uitzien. Alles met een waarmerk en een stempel ziet er officieel uit.

Daarom moest het echt ergens geregistreerd staan. Bij DUO stond het meeste wel, ook ver in het verleden, en internationaal vroegen we ook veel op.

Bovendien zou het lullig zijn voor mensen die brand ofzo hebben gehad als er zoveel waarde aan het fysieke diploma werd gehecht.
8102 schreef:
23-01-2018 09:13
Waar bemoei je je mee, mijn diplomas van de jaren 70 staan echt niet in duo. Je weet niet eens de leeftijd van die mijnheer.
Het gaat over de LTS dat is jaren terug.

http://www.nationaal-kenniscentrum-evc. ... maregister
Wij vroegen zelfs dingen uit de jaren ‘50 op. Het staat misschien niet in het online register, maar het is wel degelijk bij DUO geregistreerd hoor! Kun je schriftelijk opvragen.

https://duo.nl/particulier/images/overz ... gangen.pdf
Vivalamor schreef:
23-01-2018 09:04
Zoals anderen zeiden DUO.

En als deze ze ook niet hebben zou ik eigenlijk wel vermoedens hebben. Advocaat van de duivel: Mss heeft meneer eigenlijk geen diploma’s als deze niet in DUO staan. En gebruikt hij “scholen archieven zijn geschoond” als excuus om deze niet te hoeven tonen.
Alle kandidaten die zeiden dat ze én hun diploma kwijt waren en dan was ook nog eens het register opgeschoond, gaven uiteindelijk toe het diploma gewoon niet te hebben behaald. Ze moesten wel, want wij gingen dat gewoon opvragen. Daarvoor moet je wel toestemming van de kandidaat hebben. Je kunt niet zomaar van jan en alleman opvragen of ze hun diploma’s hebben behaald.
E
anoniem_333809 wijzigde dit bericht op 11-04-2018 15:12
99.71% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven