Geld & Recht alle pijlers

Dreigen uithuiszetting

26-01-2018 21:25 139 berichten
Ik hoop zo ontzettend dat er hier iemand rondloopt met verstand van huurrecht, aangezien het vrijdagavond is en deze situatie vrij dringend is.

Even een korte schets: ik huur een benedenwoning. Toen mijn huisbaas deze benedenwoning kocht was het groter, maar hij heeft het huis in tweeën gesplitst (heel krakkemikkig verbouwd), en nu zijn het dus 2 aparte woningen (met ook 2 aparte adressen). In het andere huis woont mijn buurman.

Onze beider woningen vallen onder de noemer sociale huurwoning, omdat de kale huur onder de ondergrens zit die de overheid daarvoor heeft vastgesteld. Ik woon hier nu iets langer dan vier jaar, had een tijdelijk contract, maar omdat het niet is stopgezet is het automatisch overgegaan in een contract voor onbepaalde tijd.

Mijn huurbaas heeft al heel wat rare, onprofessionele acties gehad in de loop der jaren, maar ik heb het meestal maar een beetje van me af laten glijden.
Maar nu kwam hij in december met ons praten: hij was bezig om zijn hypotheek om te zetten naar een beleggingshypotheek. In januari zou hij uitsluitsel krijgen hierover. Als de bank akkoord ging, wilde hij dat ik 80 euro meer ging betalen aan kale huur. Als de bank niet akkoord ging, dan wilde hij het huis verkopen, en hij was in de veronderstelling dat hij ons er dan uit kon zetten. Wij hebben door ons contract van onbepaalde tijd huurbescherming, dus ik ging ervan uit dat dat niet kon.

Buurman en ik zijn bij het juridisch loket geweest. Daar werd gezegd dat hij ons er inderdaad niet uit mag zetten. Sterker nog, we kwamen er achter dat hij ons overvraagt, en dat er eigenlijk een huurverlaging plaats moet vinden.

Buurman en ik hebben hem vervolgens een nette brief gestuurd, waarin we aangaven dat hij ons er niet uit mag zetten, en daarnaast hebben we een puntentelling van de huurcommissie meegestuurd, waarin de wettelijke hoogte van de huur aangegeven stond.

Zojuist hebben we weer een gesprek met hem gehad. Hij zegt dat de bank niet akkoord is, en dat wij er volgende maand uit moeten. Hij zegt dat onze contracten in principe niks waard zijn, omdat hij geen beleggingshypotheek heeft, maar een hypotheek om te wonen (zo noemde hij het, ik heb zelf geen verstand van hypotheken, weet iemand misschien wat voor hypotheek dit zou kunnen zijn?).
Met deze hypotheek mocht hij het huis volgens hem maximaal 5 jaar (tijdelijk) verhuren. En daarom zouden onze contracten niks meer waard zijn. Hij zei dat hij maandag naar de gemeente gaat om zich in te schrijven op mijn adres (!) omdat dit van de bank moet. Hij moet er dus zelf gaan wonen, en ik moet eruit. Hij gaat er maandag nog niet wonen, maar hij verwacht wel dat buurman en ik er binnen 1 maand uit zijn.

Ik denk nog steeds dat hij het niet bij het juiste eind heeft, en dat hij ons er niet zomaar uit mag zetten. Maar ik zit wel zwaar in de stress. Wat moet ik nu doen?
Een advocaat zoeken, dat snap ik. Maar dat wordt waarschijnlijk pas maandag, en aangezien hij zich maandag ook gaat inschrijven bij de gemeente, ben ik bang dat dat invloed gaat hebben op het verdere proces... En wat als hij komende week opeens in mijn huis staat? Hij staat dan ingeschreven op mijn adres. Ik kan dan de politie wel bellen, maar het zal even duren voordat ze uit hebben gezocht hoe de vork in steel zit. Misschien ben ik nu wel heel erg aan het doemdenken, maar AARRGHHH. Wat een k*tsituatie zeg. :'(

Wie o wie heeft hier verstand van?
En o ja, toevoeging: een halfuur nadat hij weg was, had hij ook nog het lef om me te bellen en te zeggen dat hij voor januari die huurverhoging alsnog wilde... Ik heb hem vriendelijk goedenavond gewenst.
Niet laten intimideren, maandag advocaat bellen. Hij mag echt maar zo niet in jouw woning komen. Doet hij dit wel, bel je de politie.
Alle reacties Link kopieren
Zoals ik het begrijp zit hij zelf in de knel. Hij heeft een probleem met z'n hypotheekverstrekker omdat hij geen toestemming heeft de woning te verhuren. Dat wil hij oplossen door er zelf te gaan wonen. Dat gaat echter niet, want jullie worden beschermd.

Kan hij jouw woning betreden? Even andere cilinders in je sloten zetten dit weekend.
Alle reacties Link kopieren
Hij kan zich alleen inschrijven op het adres met een bewijs van toestemming van de hoofdhuurder.
Frizz schreef:
26-01-2018 21:33
Hij kan zich alleen inschrijven op het adres met een bewijs van toestemming van de hoofdhuurder.
Als eigenaar kan hij zich volgens mij wel inschrijven.
Alle reacties Link kopieren
U Jouw huisbaas heeft dus een hypotheek genomen op het huis voordat het verbouwd was.

Dan had hij toestemming moeten krijgs van de bank om het te mogen verhuren.

Zeer waarschijnlijk heeft hij dat niet gedaan.

Nu je huisbaas geprobeerd heeft om de hypotheek om te zetten zijn ze er bij de bank achter gekomen dat hij zijn huis verhuurt en hebben gezegd dit niet goed te vinden. Ze kunnen dan de hele hypotheek ineens opeisen.

Vandaar dat je huisbaas in de paniek schiet en zich nu wil inschrijven.

Maar jij hebt huurbescherming dus hij kan je er niet zomaar uitzetten.
Ander slot op je deur.
Maandag thuisblijven en juridische bijstand zoeken.
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
26-01-2018 21:36
Als eigenaar kan hij zich volgens mij wel inschrijven.
Nou ja dan krijg je na inschrijving van de gemeente een kaartje per post waarop je schrijft dat betreffende persoon er niet woont.
Het huis willen verkopen of verkopen heeft geen invloed op jouw huurbescherming, koopt breekt geen huur. Het willen veranderen van de hypotheek evenmin. Wel kan bij een executoriale verkoop (bijv. als de bank het huis per executie laat veilen omdat hij zijn aflossingsverplichtingen niet nakomt) dit problemen opleveren als hij niet mocht verhuren en dit toch heeft gedaan. Zover is het nog lang niet als het ooit zover komt. Ik vraag me af of hij zich idd zou kunnen inschrijven zonder jullie toestemming, denk van niet, maar dat kan de gemeente je maandag vertellen. Inschrijven betekent verder niet dat hij opeens in het huis mag. Een verhuurder mag niet onaangekondigd het huis van een huurder betreden. Ik zou morgen even kijken of je tijdelijk een slot kan wijzigen als de verhuurder over de sleutels beschikt. Een cilinderslot kost maar weinig bij gamma/praxis e.d. en is met een paar schroeven losdraaien vervangen. En idd, maandag rechtsbijstand/advocaat bellen.
Alle reacties Link kopieren
De huurbaas heeft een groot probleem. Daarom komt hij ook ineens met die verhoging van 80,- per maand. Dan zijn jullie het zogenaamd niet eens met een wijziging in het huurcontract en dan meent meneer op een vage site te hebben gelezen dat dit voldoende grond is om van jullie af te komen met een maand opzegtermijn.

Hij vergeet echter dat er dan sprake moet zijn van een redelijk voorstel. En dat is de huidige huur al niet volgens het Juridisch Loket.

Heel vervelend en ik snap dat jij je zorgen maakt. Maar hier maakt iedere jurist gehakt van. Hij heeft een probleem.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Een verhuurder heeft wettelijk een opzegtermijn van 3 maanden en een huurder wettelijk 1 maand. Dat hij aangeeft dat je volgende maand vertrokken moet zijn is niet rechtsgeldig.
Alle reacties Link kopieren
Rijdende rechter?
Neem maandag ook even contact op met de gemeente. Dat huurbaas huurbaas is en niet op jouw adres woont. Zo uit mijn hoofd heeft hij inderdaad een verklaring van inwoning nodig omdat jij er al als huurder ingeschreven bent, maar omdat hij ook een koopcontract heeft wil je voorkomen dat de medewerker burgerzaken daar net overheen kijkt. Als je 's ochtends meteen even belt zijn ze er in ieder geval alert op dat hij niet zomaar op je adres ingeschreven kan worden/er niet woont.

En inderdaad, zorg morgen meteen voor andere sloten, zodat hij er niet zomaar in kan.
Gate_Keeper schreef:
26-01-2018 21:45
Een verhuurder heeft wettelijk een opzegtermijn van 3 maanden en een huurder wettelijk 1 maand. Dat hij aangeeft dat je volgende maand vertrokken moet zijn is niet rechtsgeldig.
Dat is niet helemaal waar, als de huurbetaling per drie of twee maanden gaat, is de opzegtermijn van de huurder drie of twee maanden. Daarnaast als de verhuurder opzegt en de huurder er niet mee akkoord gaat (er vanuitgaande dat huurbescherming van toepassing is) zal de verhuurder naar de rechter moeten om het contract te kunnen beeïndigen.
Alle reacties Link kopieren
Heeft hij het niet verhuurd onder de leegstandswet? Dan mag je er Max. 5 jaar wonen. Verhuurder heeft dan een opzegtermijn van 3 maanden.

https://www.huurwoningen.nl/nieuws/hure ... n-gedacht/
niehow wijzigde dit bericht op 26-01-2018 21:52
0.67% gewijzigd
lemoos2 schreef:
26-01-2018 21:41
De huurbaas heeft een groot probleem. Daarom komt hij ook ineens met die verhoging van 80,- per maand. Dan zijn jullie het zogenaamd niet eens met een wijziging in het huurcontract en dan meent meneer op een vage site te hebben gelezen dat dit voldoende grond is om van jullie af te komen met een maand opzegtermijn.

Hij vergeet echter dat er dan sprake moet zijn van een redelijk voorstel. En dat is de huidige huur al niet volgens het Juridisch Loket.

Heel vervelend en ik snap dat jij je zorgen maakt. Maar hier maakt iedere jurist gehakt van. Hij heeft een probleem.

Het niet eens zijn met een huurverhoging is nooit een grond om het contract te (laten) beeïndigen, is juist een van de uitdrukkelijke uitzonderingen die in de wet zijn opgenomen (weigering van een redelijk voorstel)
het enige dat relevant is of je een huurcontract hebt onder leegstand.
zo nee, dan kan hij niks
hij kan wel jullie contract opzeggen omdat hij er zelf wil gaan wonen maar dan moet hij het contract door de rechter laten ontbinden. En dat gaat niet binnen een maand, denk dat het niet eens lukt binnen een jaar want jullie gaan dan lekker vertragen.
Bedankt voor alle reacties, moet zeggen dat het me wel een beetje geruststelt.

Ik huur niet volgens de leegstandswet. Ik heb het even nagekeken, want hij had het wel over die vijf jaar natuurlijk, maar het staat niet in mijn contract. En ik last dat hij, zelfs wanneer hij een vergunning voor de leegstandswet heeft, in de problemen komt als het niet in het contract aangegeven staat.

Ik ben er, net als jullie, echt van overtuigd dat hij een probleem heeft, en niet wij. Maar toch voelt de grond onder m'n voeten nu wel even wat wankel..
Alle reacties Link kopieren
Kan je zaterdag al niet naar de gemeente gaan en/of politie of iets in deze zin?

Zo ben je alvast zijn plannen een beetje voor en kan je andere hierin inlichten.
S-Meds schreef:
26-01-2018 22:05
het enige dat relevant is of je een huurcontract hebt onder leegstand.
zo nee, dan kan hij niks
en dit moet duidelijk vermeld staan op je huurcontract en er moet een vergunning van de gemeente zijn en zelfs dan heeft hij een opzegtermijn van 3 maanden. maar het lijkt mij sterk dat dit het geval is omdat hij de woning in twee woningen heeft gesplitst, dan gelden de voorwaarden voor leegstandsverhuur al niet meer
ToastAbrikoos schreef:
26-01-2018 22:09
Kan je zaterdag al niet naar de gemeente gaan en/of politie of iets in deze zin?

Zo ben je alvast zijn plannen een beetje voor en kan je andere hierin inlichten.
welnee, zinloos.
niet reageren op huisbaas en maandag bellen met de woonbond of bureau rechtshulp
Mijn huisbaas heeft ook een keer zoiets geprobeerd te flikken. Volgens het juridisch loket had hij geen poot om op te staan, en gelukkig gaf hij het daarna ook snel op. hij mag je echt niet zomaar eruit zetten. Heeft hij een sleutel?
en idd, regel zsm een advocaat.
PetitBiscuit schreef:
26-01-2018 22:09
Bedankt voor alle reacties, moet zeggen dat het me wel een beetje geruststelt.

Ik huur niet volgens de leegstandswet. Ik heb het even nagekeken, want hij had het wel over die vijf jaar natuurlijk, maar het staat niet in mijn contract. En ik last dat hij, zelfs wanneer hij een vergunning voor de leegstandswet heeft, in de problemen komt als het niet in het contract aangegeven staat.

Ik ben er, net als jullie, echt van overtuigd dat hij een probleem heeft, en niet wij. Maar toch voelt de grond onder m'n voeten nu wel even wat wankel..
nee hoor, die grond is niet wankel. als hij jullie eruit wil hebben dan zorgt hij toch voor passende vervangende woonruimte en de wettelijk vastgestelde verhuispremie van 5000?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven