Geld & Recht alle pijlers

Buurvrouw geeft bootcamples in de tuin

05-02-2018 16:16 281 berichten
*update beschikbaar*

Gemeente zegt; gymles in de tuin geven mag niet
Overige buurtbewoners ook geklaagd bij buuf; niet gediend van 'gegluur in hun slaapkamer op een zondag, beraden zich op stappen'

Zie mijn post verderop

*Laat OP in tact ter leringe ende vermaeck*

Onze buren zijn vorig jaar gescheiden en zij is met de kinderen in het huis achtergebleven. We hebben een 'normaal'contact met elkaar, letten op elkaars huis als we op vakantie zijn, zeggen normaal gedag en houden een praatje zo nu en dan, maar we komen niet bij elkaar over de vloer/op de koffie/op de verjaardag.

Tot de scheiding stond er een loei van een trampoline in de tuin (destijds ook zonder overleg met ons geplaatst al hadden wij wel het gegil geschreeuw en de hoofdjes-boven-het-hek iedere zomer.)

Ineens was het ding weg. Boedelscheiding of wat ook, ik was blij.

Maar op een donderdag avond in november hoorde ik ineens hoop geklets gelach en daarna gesteun en gekreun in de tuin, ze bleken in de tuin te bootcampen met een man of 5.

ik heb het even gelaten voor wat het was, maar inmiddels worden er twee avonden per week les gegeven (van 20:00- 21:00) en in het weekend op zondag om 9:00. het groepje is nu ook rond een man of 8-10.

Mijn kinderen klaagden dat ze tijdens de avondlessen niet kunnen slapen door het geluid uit de tuin (ramen nog dicht ivm winter) en ik vind de zondagochtend niet zo geslaagd om met gehijg en gesteun wakker te worden.

Ik heb de buuf aangesproken en gevraagd of dit een permanent iets is, of dat ze gaat verkassen naar een park/bos/strand; iets wat geen tuin is in een drukke woonwijk.

Ze geeft aan dat dat niet kan ivm haar eigen kinderen en dat ze dit inkomen nodig heeft, het is ondertussen een officieel bedrijf (met website en al). Ik heb gezegd dat ik er zelf wel een beetje last van heb op zondag en dat de kinderen doordeweeks daardoor niet in slaap kunnen komen.

'Tja het is mijn tuin, en vorig jaar hadden we een trampoline dus burengeluiden hou je toch wel. Wij hebben ook wel eens last van jullie BBQ's met vrienden gehad'

ik BBQ echter geen 3 keer per week, 50 weken per jaar dus dit is geen argument maar aan haar hele houding merk ik al dat dit geen geen makkelijke gaat worden.

Ik wil het echter gewoon niet naast me, ga het lekker elders doen!

Hoe pak ik dit aan zonder de boel op scherp te zetten?
anoniem_355099 wijzigde dit bericht op 13-03-2018 13:18
Reden: Update
6.11% gewijzigd
IJskoffie schreef:
13-03-2018 13:42
Oh oké.
Dan zou ik haar nu het antwoord dat je van de gemeente kreeg doorsturen. Dan weet ze dat het officieel gewoon niet mag wat ze doet.

Dat is toch haar eigen taak? Als je een bedrijf begint dan moet je ook zorgen dat je op de hoogte bent van alle wetten en regels die gelden. Zeker als er klachten van omwonenden komen. Ik vind het maar raar dat je haar als buur dan van die informatie moet voorzien. Laat ze dat lekker zelf uitzoeken.
Je moet haar natuurlijk helemaal niet van deze informatie voorzien. Maar hoe eerder ze de informatie heeft des te eerder stopt het hopelijk en gaat ze richting park voor haar lessen. Puur uit eigen belang zou ik het dus aan haar doorsturen.
Alle reacties Link kopieren
Hopelijk kiest ze eieren voor haar geld voordat het verder moet oplopen.
Ik zou nu een nette brief naar haar toesturen, met naam eronder, dat je inlichtingen hebt ingewonnen bij de gemeente of zij deze activiteiten mag verrichten. En dat het antwoord van de gemeente is: .. (citeren van de bief).

Daarna vraag je vriendelijk of zij wil stoppen met haar activiteiten in haar tuin. Mocht ze dit niet willen/kunnen, dat jij dan een handhavingsverzoek gaat indienen maar dat dit je uiterste redmiddel is. Liever wil je het in den minne oplossen.
Wauw, vreselijk zo'n buurvrouw
Alle reacties Link kopieren
Goed dat je het op papier hebt.
Alle reacties Link kopieren
Zojuist alles doorgelezen. Wat een heerlijke verdeeldheid hier weer. Opvallend ook hoe slecht sommigen kunnen lezen en zaken uit hun verband kunnen rukken. Welkom op het viva forum...

Maar niet alleen hier zie je dat. Het lijkt mij ook een prima doorsnee van de maatschappij. En het geeft daarmee ook direct aan hoe precair dit soort zaken zijn. Voordat je het weet ben je ongewild verwikkeld in hoogoplopende ruzies en conflicten.

Het is vaak de toon die de muziek maakt. En leven, en laten leven.

Vind dat TO de zaak heel weloverwogen heeft bejegend. En dat hier ook meermalen heeft geprobeerd duidelijk te maken.

Denk dat het voor haar alles had gescheeld wanneer bootcamp-buuv alvorens ze was gestart met de lessen bij TO had aangebeld en haar had uitgenodigd voor een kopje koffie. Vervolgens rustig had gezegd “Zeg buurvrouw, je weet dat ik op dit moment een moeilijke periode doormaak ivm de scheiding enzo. Ik probeer voor mezelf en de kinderen een nieuwe start te maken en ben het volgende van plan”

Waarna het plan over de bootcamplessen wordt besproken. Als ze dan ook nog had gevraagd of buurvrouw haar de kans/tijd had willen geven om een beetje een klantenkring oid op te bouwen zodat ze vaste inkomsten kan genereren zodat ze hiermee later ook beter met een oppas in zee kan gaan ofzo. Dan weet ik zeker dat TO er heel anders in had gestaan.

Het hele idee van “schijt hebben aan” zoals TO het nu ervaart zou bij mij ook voldoende zijn om alle registers open te trekken. Ik ben helemaal voor tolerantie en wederzijds begrip enzo. Maar dit soort arrogante achteloosheid?

Prima, als je het zo wil dan kun je het krijgen.

Succes TO. Ben benieuwdhoe het afloopt
I have neither the time nor the crayons to explain this to you.
Succes TO!
Ik zou trouwens niet alleen, maar juist met alle buurtbewoners actie ondernemen en de reactie van de gemeente laten zien.

Verder vind ik het heel raar dat veel mensen hier het heel normaal vinden om je buren met jouw geluidsoverlast op te zadelen. Ik zou ook helemaal gek worden van een trampoline naast je waar de godganse dag schreeuwende k*tkoters op zitten. Ontzettend aso, net als radio/tv aan als je in de tuin zit. Vind ik echt niet kunnen om een ander daarmee lastig te vallen. Dat zijn geen ‘gewone leefgeluiden’ meer.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat je rustig en beschaaft reageert op de toestand met de buurvrouw To.
Ook je schrijven over die trampoline snap ik volledig.
Wij hebben zo'n ding ook in de tuin gehad, maar ik vond dat mijn kinderen rekening moesten leren houden met andere mensen.
Dat betekende dat ze niet mochten gillen.
Als een van mijn kinderen ooit geschreeuwd zou hebben om de tieten van de buurvrouw zou het springen meteen voor maanden klaar zijn.
En dat leren rekening houden mis ik bij sommige ouders.
Een aantal tuinen verder hebben ze ook een trampoline, ik vind het een gebrek aan opvoeding dat de hele straat in de zomer last heeft van het gegil en gekrijs van die kinderen.
RikM schreef:
13-03-2018 16:25
Dat is toch haar eigen taak? Als je een bedrijf begint dan moet je ook zorgen dat je op de hoogte bent van alle wetten en regels die gelden. Zeker als er klachten van omwonenden komen. Ik vind het maar raar dat je haar als buur dan van die informatie moet voorzien. Laat ze dat lekker zelf uitzoeken.


Dat had ze behoren te doen ja. Maar aangezien ze dat nagelaten heeft, kan TO nu aantonen dat de gemeente het niet goedkeurt. En dat ze dus gezeik kan verwachten als de mensen van het briefje Handhaving gaan inseinen. Zo voorkom je dat de boel escaleert. Wel zo prettig.
Alle reacties Link kopieren
MrBurns schreef:
13-03-2018 13:38
Nee het briefje van de buuf was voor het antwoord van de gemeente. Ik heb haar toen wederom aangegeven dat ik er ook niet blij van wordt -wat ze weet- maar dat ik niet mee doe aan anonieme briefjes.

Ik heb -nog- geen verzoek tot handhaving ingediend. Het stellen van een vraag leidt daar niet direct toe, moet je weer apart om vragen als je dat wil.

en ik weet nog niet of ik dat wil, of dat het nodig is.
Maar toen heb je niet ook aangegeven van je vraag naar de gemeente en het antwoord daarop?
Ik vind jou ook wel een beetje 'sneaky' hoor. Wel informatie opvragen/het probleem aankaarten bij de gemeente, maar dat niet eens (durven?willen?) delen met de buurvrouw waar het over gaat, terwijl ze nota bene over hetzelfde onderwerp een vraag stelt.
En achterburen die anoniem briefjes gaan sturen..sjonge jonge, wat een communicatie van volwassen mensen zeg..
Alle reacties Link kopieren
Niet sneaky. Hij heeft het er met haar al in een veel eerder stadium over gehad, de overlast. Maar zij trok haar schouders op. Toch niet raar dat hij is gaan informeren hoe het nou eigenlijk zit, wat wel/niet kan? Ook niet raar dat hij het met haar niet op de spits wilt drijven door haar die info onder de neus te duwen.
Hij doet er nu ook nog niks mee, gaat niet gelijk zijn recht halen wb verzoek tot handhaving en hoopt dat het niet nodig is.
En gelukkig voor hem dat hij en omwonenden er niet alleen in staan.
Dat zo'n brief anoniem is lijkt niet zo netjes. Maar ik vind het begrijpelijk.
Kan je nagaan hoe spuugzat die anderen het ook zijn! En wie zegt dat ook andere omwonenden het niet eerder al met haar hebben besproken? En trekt ze er zich niks van aan?
Overgaan tot een anonieme brief: de irritatie en frustratie is al te hoog opgelopen maar geen trek in echte conflicten met allemaal gedonder/agressie met de buren. Wel kenbaar willen maken, opschrijven wat de overlast behelst en aangeven wat evt stappen tegen die overlast gaan zijn zoals handhaving door de gemeente.
Bedreigingen en schelden horen niet in zo'n brief (en wat TO schreef, die staan er ook niet in). Laat staan wraak of fysieke agressie, over en weer gaan schreeuwen en schelden.
Maar weten wij wat voor buurvrouw het is? Ze trekt zich blijkbaar niks aan van de overlast die ze veroorzaakt. Weten wij wat ze tegen degenen zou doen, als die brief niet anoniem was? In plaats van dat ze daar verhaal over gaat halen, dat het anoniem was, kan ze beter meedenken over oplossingen. Maar dat lijkt ze niet te doen, niet te willen? Ze heeft immers schijt aan haar buren...
Ik vind dat TO en de andere omwonenden het heel redelijk en netjes aanpakken.
Nu die buurvrouw nog...
She used to say, All those good people
Down on Jubilee Street
They ought to practice what they preach
glitglam schreef:
15-03-2018 15:33
Maar toen heb je niet ook aangegeven van je vraag naar de gemeente en het antwoord daarop?
Ik vind jou ook wel een beetje 'sneaky' hoor. Wel informatie opvragen/het probleem aankaarten bij de gemeente, maar dat niet eens (durven?willen?) delen met de buurvrouw waar het over gaat, terwijl ze nota bene over hetzelfde onderwerp een vraag stelt.
En achterburen die anoniem briefjes gaan sturen..sjonge jonge, wat een communicatie van volwassen mensen zeg..
Dat vind ik juist niet. Hij probeert eerst gewoon van buur tot buur tot een oplossing te komen. Maar mocht het er op aan komen dan is het wel fijn om te weten wat wel en niet mag. Dan hoef je waarschijnlijk nier eens een handhavingsverzoek in te dienen, maar heb je wel de regels bij de hand. Buurvrouw had zich zelf ook wel mogen informeren.

Ze is er door MrBurns netjes en openlijk op aangesproken, mocht er niets veranderen uit vrije wil, dan is de volgende stap om de regelgeving erbij te pakken en de laatste stap is een handhavingsverzoek.
LizBakker schreef:
15-03-2018 16:50
Dat vind ik juist niet. Hij probeert eerst gewoon van buur tot buur tot een oplossing te komen. Maar mocht het er op aan komen dan is het wel fijn om te weten wat wel en niet mag. Dan hoef je waarschijnlijk nier eens een handhavingsverzoek in te dienen, maar heb je wel de regels bij de hand. Buurvrouw had zich zelf ook wel mogen informeren.

Ze is er door MrBurns netjes en openlijk op aangesproken, mocht er niets veranderen uit vrije wil, dan is de volgende stap om de regelgeving erbij te pakken en de laatste stap is een handhavingsverzoek.
Precies dit! Huis heel netjes aangepakt!
Alle reacties Link kopieren
Wat heerlijk om te lezen deze discussie!
TO als het mijn buren waren geweest, had ik waarschijnlijk een burenruzie gehad! Ik vind dat je het echt netjes probeert op te lossen.

En wat betreft al die mensen die vinden dat jij je aanstelt en zich aansluiten bij de bootcamplady!!! Die snap ik oprecht niet. Het is gewoon een kwestie van een beetje rekening houden met elkaar, is niet moeilijk toch!

Man o man ik zou echt gillend gek worden van die structurele lessen bij de buren!
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de update TO
Alle reacties Link kopieren
Oei, ik ben benieuwd hoe dit af gaat lopen! Ik doe zelf ook wel eens mee met zo'n bootcampklasje, maar dan gaan we inderdaad naar een apart veldje toe, zodat anderen er geen last van hebben. Ik snap dat het mooi is als het in je tuin kan, maar het is inderdaad niet echt fijn voor omwonenden, zeker niet als er ook nog wat instructies rondgeroepen worden en er muziek aan staat. Weet niet of dat bij jou het geval is, maar bij ons toch wel. Naast inderdaad het nodige gesteun en gekreun.

Wat ik overigens niet begrijp is dat zo iemand dat zelf dan ook niet snapt, dat mensen daar last van kunnen hebben. Zij wil toch ook de band met haar buren goed houden? Als je het eerst al niet door hebt, oké, maar als je er daarna op gewezen wordt...
LekkerLevenMetMinder punt NL > Over slim en bewust omgaan met je geld, met als resultaat meer geluk, rijkdom en vrijheid!
Wel, wel, wat een fijn nieuws bereikt mij vandaag!

Ik vond zojuist een briefje (getypt) in de bus waarin de buurvrouw in zakelijke bewoordingen -met licht pinnige ondertoon- aangeeft dat vanaf 1 april 'wegens toenemende deelnemers aantallen de sport coaching op een andere locatie plaats zal vinden'

En de toevoeging dat 'de overlast die kennelijk werd ervaren wordt betreurd'

Hulde. De toon had iets persoonlijker gemogen en de hand-in-eigen-boezem iets dieper, maar vooruit, we zijn er vanaf :)

Nu maar hopen dat het geen slechte grap is.
Gefeliciteerd met de overwinning.
Alle reacties Link kopieren
MrBurns schreef:
23-03-2018 12:04
Wel, wel, wat een fijn nieuws bereikt mij vandaag!

Ik vond zojuist een briefje (getypt) in de bus waarin de buurvrouw in zakelijke bewoordingen -met licht pinnige ondertoon- aangeeft dat vanaf 1 april 'wegens toenemende deelnemers aantallen de sport coaching op een andere locatie plaats zal vinden'

En de toevoeging dat 'de overlast die kennelijk werd ervaren wordt betreurd'

Hulde. De toon had iets persoonlijker gemogen en de hand-in-eigen-boezem iets dieper, maar vooruit, we zijn er vanaf :)

Nu maar hopen dat het geen slechte grap is.

Dat zou mooi zijn! En inderdaad, dat het maar geen 1-aprilgrap is ;-D
Fijn TO!
Haha ja dank! Gelukkig is de situatie niet verder geëscaleerd en heeft de buuf eieren voor haar geld gekozen. Mogelijk hebben de "anoniemen" daadwerkelijk actie ondernomen en dat ze om die reden kiest de activiteiten vrij plots te staken.

Het is hoe dan ook verstandig van haar en erg fijn voor ons als buurtbewoners. En fijn voor mij dat ik niet tot formele stappen over hoef, want daar zat ik helemaal niet op te wachten.

Wat me wel beetje tegen de borst stuit is dat ze schrijft dat ze weggaat vanwege haar "eigen succes" en niet omdat ze overlast veroorzaakt en bootcamplessen in de tuin geven in het algemeen gewoon een bijzonder slecht idee is.

Jammer, maar wel een beetje hoe ik haar ken. Defensief. Halstarrig. Egoistisch. Beetje omsympathiek dus.


Wat een soap....gelukkig is die -bijna- over.

Ga zo maar es de BBQ opstoken ;-D
A ja, ze wil zo graag de eer aan haar zelf houden, maar wel een sneer als kadootje geven voor de buurt.
Tip vraag de achterburen voor een gezellig bbq :idee:
Afbeelding

(Sorry, kon het niet laten. Fijn dat het probleem zich heeft opgelost TO!)
MrBurns schreef:
23-03-2018 12:25
Wat me wel beetje tegen de borst stuit is dat ze schrijft dat ze weggaat vanwege haar "eigen succes" en niet omdat ze overlast veroorzaakt en bootcamplessen in de tuin geven in het algemeen gewoon een bijzonder slecht idee is.
Joh, je kan ook op alle slakken zout leggen zeg.
Ze zegt toch ook dat ze de overlast betreurt?
Wees blij dat het over is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven