Geld & Recht alle pijlers

Buurvrouw geeft bootcamples in de tuin

05-02-2018 16:16 281 berichten
*update beschikbaar*

Gemeente zegt; gymles in de tuin geven mag niet
Overige buurtbewoners ook geklaagd bij buuf; niet gediend van 'gegluur in hun slaapkamer op een zondag, beraden zich op stappen'

Zie mijn post verderop

*Laat OP in tact ter leringe ende vermaeck*

Onze buren zijn vorig jaar gescheiden en zij is met de kinderen in het huis achtergebleven. We hebben een 'normaal'contact met elkaar, letten op elkaars huis als we op vakantie zijn, zeggen normaal gedag en houden een praatje zo nu en dan, maar we komen niet bij elkaar over de vloer/op de koffie/op de verjaardag.

Tot de scheiding stond er een loei van een trampoline in de tuin (destijds ook zonder overleg met ons geplaatst al hadden wij wel het gegil geschreeuw en de hoofdjes-boven-het-hek iedere zomer.)

Ineens was het ding weg. Boedelscheiding of wat ook, ik was blij.

Maar op een donderdag avond in november hoorde ik ineens hoop geklets gelach en daarna gesteun en gekreun in de tuin, ze bleken in de tuin te bootcampen met een man of 5.

ik heb het even gelaten voor wat het was, maar inmiddels worden er twee avonden per week les gegeven (van 20:00- 21:00) en in het weekend op zondag om 9:00. het groepje is nu ook rond een man of 8-10.

Mijn kinderen klaagden dat ze tijdens de avondlessen niet kunnen slapen door het geluid uit de tuin (ramen nog dicht ivm winter) en ik vind de zondagochtend niet zo geslaagd om met gehijg en gesteun wakker te worden.

Ik heb de buuf aangesproken en gevraagd of dit een permanent iets is, of dat ze gaat verkassen naar een park/bos/strand; iets wat geen tuin is in een drukke woonwijk.

Ze geeft aan dat dat niet kan ivm haar eigen kinderen en dat ze dit inkomen nodig heeft, het is ondertussen een officieel bedrijf (met website en al). Ik heb gezegd dat ik er zelf wel een beetje last van heb op zondag en dat de kinderen doordeweeks daardoor niet in slaap kunnen komen.

'Tja het is mijn tuin, en vorig jaar hadden we een trampoline dus burengeluiden hou je toch wel. Wij hebben ook wel eens last van jullie BBQ's met vrienden gehad'

ik BBQ echter geen 3 keer per week, 50 weken per jaar dus dit is geen argument maar aan haar hele houding merk ik al dat dit geen geen makkelijke gaat worden.

Ik wil het echter gewoon niet naast me, ga het lekker elders doen!

Hoe pak ik dit aan zonder de boel op scherp te zetten?
anoniem_355099 wijzigde dit bericht op 13-03-2018 13:18
Reden: Update
6.11% gewijzigd
Midden in de winter? Wat bijzonder.
Je kan eens bij een advocaat inlichtingen inwinnen.
Alle reacties Link kopieren
Of bij de gemeente. Ik kan me voorstellen dat dit niet strookt met het bestemmingsplan.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
wat zegt het bestemmingsplan?
Alle reacties Link kopieren
Wat vervelend. Qua tijden mag dat en het ís inderdaad ook haar tuin. Ik snap dat het niet leuk is, maar ik denk eigenlijk dat je niet erg sterk staat.
Mee bootcampen een optie? Blijven verzetten zal de boel inderdaad op scherp zetten.
Alle reacties Link kopieren
Zonder de boel op scherp te zetten gaat het je niet lukken, dat heb je namelijk al geprobeerd.
Accepteren een optie?
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Ik vind dat je zeurt. Het zijn schappelijke tijden en het is maar een uurtje. Leven en laten leven, toch?
Alle reacties Link kopieren
Bootcampen in de winter vind ik niet raar, doe ik zelf ook. Ik kan het iedereen aanraden. Maar dit terzijde.

Ik vraag mij af, of zij dit wel aan huis mag doen. Een bedrijf aan huis mag wel, maar mag geen overlast veroorzaken. Je kunt daarvoor in overleg met de gemeente. Het is nu 3x per week, straks wordt het mogelijk meer.
Alle reacties Link kopieren
Hoe gaat ze dat doen als het giet dan? En wat een bullshit over de barbecue zeg.
Vraag het eens na bij de gemeente, volgens mij kun je niet zomaar bedrijfsactiviteiten in je achtertuin doen, qua bestemmingsplan enzo.
Ik zou ook zeggen informeer bij de gemeente. Denk dat ze daar een vergunning voor moet aanvragen.
Hebben andere buren ook last van?
Probeer dan samen een gesprek met de buurvrouw te voeren.
Alle reacties Link kopieren
Standaard tijdens de lessen een geluids offensief beginnen; hout zagen of dergelijke....
Gevalletje rijdende rechter. Ik zou er ook niet blij mee zijn.
Alle reacties Link kopieren
Frietmetmayo schreef:
05-02-2018 16:25
Standaard tijdens de lessen een geluids offensief beginnen; hout zagen of dergelijke....
goeie tip!
(als je zin hebt in een een jarenlang slepende burenruzie)
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
05-02-2018 16:22
Ik vind dat je zeurt. Het zijn schappelijke tijden en het is maar een uurtje. Leven en laten leven, toch?
En ik vind dat hij niet zeurt... een bedrijfje runnen in je tuin mag waarschijnlijk niet eens. En overlast is overlast.
RikM schreef:
05-02-2018 16:22
Ik vind dat je zeurt. Het zijn schappelijke tijden en het is maar een uurtje. Leven en laten leven, toch?
Iedere dag? Ik zou daar ook niet blij mee zijn. En nu is het een uurtje, maar wie weet komt er straks een klasje bij. En nog een...
Google leerde mij dat;

Iedereen die een vrij beroep uitoefent mag dit thuis doen. Althans, onder een aantal voorwaarden waardoor jouw huis een woonhuis blijft.

Leraar is een vrij beroep. Ze doet er ook iets massage/fysio therapie achtig iets bij en dat mag gewoon in je huis.

Tja ik denk ook dat het accepteren wordt en waar mogelijk afspraken maken (over de maximale groeps grote oid)

Ik vind het wel een soort van asociaal, niet zo asociaal als een kennis die naast een hobby fokker kwam te wonen, maar het is niet kies. Dit doe je niet zonder overleg of in ieder geval aankondiging.
Koop of huur? BIj huur kan je bij de woningbouwvereniging klagen.
Bij koop wordt het lastiger.
Alle reacties Link kopieren
Maar zonder gekheid... is het geluid echt zo erg dat je er giga last van hebt? Kan je het niet gewoon accepteren?
Leven en laten leven? Wat dacht je van een beetje rekening houden met anderen. Helaas is dat vaak teveel gevraagd als het om geluidsoverlast gaat. Ik vind het ronduit asociaal wat deze buurvrouw doet.

TO, ik zou inderdaad navragen bij de gemeente of dit mag, aangezien het een officieel bedrijf is. Maar ik vrees dat het als 'bedrijf aan huis' niet verboden gaat worden. En egoisme is helaas niet strafbaar.
Hoe moet ik dit zien. Is dit in een woonwijk met rijtjeshuizen?
Zou haar complimenteren met het feit dat ze hard werkt om inkomen te vergaren na haar scheiding maar dat er wel een oplossing moet komen om de situatie voor beide leefbaar te houden.

Vraag me overigens af of ze dit wel mag doen.
Ik zie hier ook wel eens van die bootcamp klasjes. Staan ze in het park of ergens midden op een plein allerlei oefeningen te doen.

Maar het lijkt mij wel erg saai om dat alleen bij iemand in de tuin te doen? Hier maken die groepjes gebruik van de trappen, bankjes, verhogingen bij bepaalde oefeningen en dat heb je niet in de tuin?
Alle reacties Link kopieren
Hebben andere buren hier ook last van? En volgens mij is het inderdaad zo dat bedrijfsmatige activiteiten aan strengere eisen moeten voldoen dan gewone leefgeluiden.

Het was wel zo fatsoenlijk geweest om omwonenden in ieder geval even op de hoogte te stellen.
Alle reacties Link kopieren
Serieus, overleggen over een trampoline? Het zou nog niet in mij opkomen.

On topic: ik zou het bestemmingsplan checken. En overleggen met jouw partner of het jullie een conflict waard is. Want ik denk niet dat de buurvrouw haar inkomsten die ze zegt broodnodig te hebben, zonder slag of stoot gaat opgeven. Als je er tijd en zin in hebt zou je wel een tegenvoorstel kunnen doen: dat zij niet meer op zondagochtend in de tuin gaat staan bootcampen en dat jij/jouw partner door de week wel twee keer een uurtje op haar kinderen willen passen. Maar nogmaals, daar moet je de mogelijkheden en zin voor hebben.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
closednote schreef:
05-02-2018 16:31
Ik zie hier ook wel eens van die bootcamp klasjes. Staan ze in het park of ergens midden op een plein allerlei oefeningen te doen.

Maar het lijkt mij wel erg saai om dat alleen bij iemand in de tuin te doen? Hier maken die groepjes gebruik van de trappen, bankjes, verhogingen bij bepaalde oefeningen en dat heb je niet in de tuin?
Stukjes sprinten zijn ook altijd een vast onderdeel van de bootcamps die ik zie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven