Geld & Recht alle pijlers

intentieverklaring

06-02-2009 21:59 42 berichten
Alle reacties Link kopieren
hoi hoi,





ik heb even een vraagje:



Wij zijn al een poosje op zoek naar een koopwoning.

en ja we hebben er 1 gevonden hebben het financiele zo goed als rond het enige wat ontbreekt is de intentieverklaring!



de baas van mijn vriend weigerd een intentieverklaring te tekenen (omdat hij waarschijnlijk niet begrijpt wat dit inhoud en dat hij nergens aan vast zit) nu kunnen wij ons huis dus op onze buik schrijven! tenzij hij alsnog tekent waar ik niet van uit ga.



maar mag dit zomaar???

als hij ons geen intentieverklaring wil geven betekent dit dus dat wij nooit een huis kunnen kopen tenzij mijn vriend een andere baan zoekt.



Mijn werkgever tekent hem wel gewoon en begrijpt dat dit van belang is voor de hypotheek!

heeft hier iemand ervaring mee of tips om hem alsnog zover te krijgen???



bedankt alvast!
Alle reacties Link kopieren
Maar je hebt toch alleen een intentieverklaring nodig als je nog geen vaste baan hebt? Hebben jullie die dan allebei niet, aangezien jij er wel een hebt gekregen van je werkgever? Het lijkt me eerlijk gezegd niet dat het verplicht is, een intentie geven dat je vriend een vaste baan krijgt bij het bedrijf. Meer een 'gunst.'



Maar bedoel je niet: werkgeversverklaring? Die moet een werkgever je inderdaad wel geven als je daarom vraagt. Volgens mij mag hij/zij je die niet weigeren.
Je kunt alleen nogmaals goed duidelijk maken dat de intentieverklaring nodig is voor het huis en dat de werkgever verder nergens aan vast zit.

Het tijdelijke dienstverband wordt namelijk alleen omgezet in een vast als er sprake is van gelijkblijvende bedrijfsomstandigheden (dus als het ietsje minder goed gaat het met bedrijf dit jaar, hoeft de baas er al niet meer aan te voldoen) of bij gelijkblijvende prestaties van de werknemer (dus de baas kan altijd zeggen dat je vriend iets minder goed presteert. )



Als de werkgever het niet wil tekenen, hoeft dat ook niet. Hoe vervelend het ook voor jullie is! Succes!
Anders zit er niks anders op dan wachten tot hij een vast contract krijgt. Je mag toch drie tijdelijke contracten achter elkaar krijgen? Tegen die tijd kun je toch ook je arbeidsverleden over drie jaar mee nemen? Dan kun je dan waarschijnlijk sowieso wel een huis kopen. Maar je moet jezelf wel afvragen of het verstandig is om een huis te kopen als je beide geen vast contract hebt.
Alle reacties Link kopieren
Manny, wat een gedoe!



Wij hebben ivm een verbouwing ook een hypotheekaanvraag lopen. Ik heb een vaste ovk, mijn vriend krijgt deze in november van dit jaar en kreeg dus zonder problemen naast een werkgeversverklaring ook een intentieverklaring.



Bijzonder genoeg was dit zelfs niet genoeg voor de hypotheekverstrekker. Hij moest een brief van de werkgever overhandigen waarin stond dat hij binnen nu en 2 jaar onvoorwaardelijk in vaste dienst zou worden genomen. Welke werkgever zet dat op papier? Ik verstrek die dingen zelf op het werk, maar ik zou het niet op papier zetten... Onvoorwaardelijk? Met andere woorden, ga maar lekker in je nest liggen je krijgt toch wel een contract voor onbepaalde tijd!



Uiteindelijk moesten we onze diploma's opsturen óf jaaropgaven van de afgelopen 3 jaar en zo is de hypotheek rond. Wat een gedoe. Een jaar geleden ging het makkelijker.



Misschien accepteert jullie hypotheek verstrekken ook jaaropgaven?
Alle reacties Link kopieren
quote:Ring1981 schreef op 06 februari 2009 @ 22:07:

Maar je hebt toch alleen een intentieverklaring nodig als je nog geen vaste baan hebt? Hebben jullie die dan allebei niet, aangezien jij er wel een hebt gekregen van je werkgever? Het lijkt me eerlijk gezegd niet dat het verplicht is, een intentie geven dat je vriend een vaste baan krijgt bij het bedrijf. Meer een 'gunst.'



Maar bedoel je niet: werkgeversverklaring? Die moet een werkgever je inderdaad wel geven als je daarom vraagt. Volgens mij mag hij/zij je die niet weigeren.





hoi ,



we hebben beide geen vast contract maar wel de werkgeversverklaring gekregen alleen bij mijn vriend was er niets ingevuld bij intentieverklaring en dat hebben we dus wel nodig voor de hypotheek. dus ja het word moeilijk of er moet nog een wonder gebeuren dat hij het toch tekent!
Alle reacties Link kopieren
quote:mango82 schreef op 06 februari 2009 @ 22:08:

Je kunt alleen nogmaals goed duidelijk maken dat de intentieverklaring nodig is voor het huis en dat de werkgever verder nergens aan vast zit.

Het tijdelijke dienstverband wordt namelijk alleen omgezet in een vast als er sprake is van gelijkblijvende bedrijfsomstandigheden (dus als het ietsje minder goed gaat het met bedrijf dit jaar, hoeft de baas er al niet meer aan te voldoen) of bij gelijkblijvende prestaties van de werknemer (dus de baas kan altijd zeggen dat je vriend iets minder goed presteert.



Als de werkgever het niet wil tekenen, hoeft dat ook niet. Hoe vervelend het ook voor jullie is! Succes!Precies je hebt helemaal gelijk hoe je dit beschrijft heeft mijn vriend hem zelf ook al gezegd en onze financieel adviseur heeft ook nog eens contact met hem opgenomen en hem precies uit gelegd dat het nodig is voor de hypotheek en hij verder nergens aan vast zit. na dat telefoontje van de financ. adv. wilde hij wel tekenen, nou nu 3 dgn later nog steeds niks getekend en heeft meneer met iemand anders erover gesproken en waarschijnlijk ook weer verkeerd ingelicht en wil hij oppeens niet meer tekenen! ik vind het echt bijzonder lullig ons droomhuis gaat ons voor de neus voorbij
Alle reacties Link kopieren
Ik zou met die baas blijven praten, laten zien aan de hand van artikelen dat hij nergens aan vast zit met een intentie verklaring. Zoals het al zegt, hij spreekt daarmee uit dat hij de íntentie heeft, niet dat hij het gaat doen. Laat hem desnoods in het woordenboek opzoeken wat intentie betekend. En anders stelt hij een apart schrijven op waarin je vriend afstand doet van de intentieverklaring en dat deze alleen bedoeld was voor andere doeleinden. Eigenlijk is een intentieverklaring niet meer dan een leeg papiertje zonder enige jurridische inhoud.
Alle reacties Link kopieren
Even een vraagje: als je allebei een tijdelijk contract hebt, wil je dan wel een huis kopen?
Alle reacties Link kopieren
IN deze tijden zou ik met beide een tijdelijk contract me niet wagen aan een koophuis.
Manny, ik weet niet hoe het bij jullie zit met het tijdsbestek maar ik neem aan dat je al een koopovereenkomst hebt gesloten voor het huis. Let erop dat als je onder de voorwaarde van de financieen (ik kan even niet op de naam komen) onder het koopcontract uit wil dat je voor die datum 3 afwijzingen hebt. Met 1 wordt meestal geen genoegen genomen, lees dus goed het contract door.



Ohja onder voorbehoud van financiering.
Alle reacties Link kopieren
Tsja Manny, blijkbaar zijn er nog genoeg werkgevers die de intentieverklaring niet tekenen als ze de intentie van een vast contract niet hebben, anders zouden banken er ook niet meer om vragen (dan zou het namelijk echt geen nut hebben). Is je vriend de discussie al met hem aangegaan waarom hij niet wil tekenen? Heeft hij wel de intentie om je vriend een vast contract of contractverlenging te geven bij gelijkblijvend functioneren? En als je vriend of jij je baan verliest, kun je dan je huis nog wel betalen op de lange termijn?



De opmerking van crazjo vind ik wel een goede, zorg dat je op tijd 3 afwijzigingen binnen hebt (als je voorbehoud van finanaciering hebt afgesproken) anders moet je in de meeste gevallen 10% van de koopsom ophoesten (en dat heb je vast ook niet op de plank liggen).
Alle reacties Link kopieren
hallo,





bedankt voor jullie reacties!

en ik begrijp het maar niet waarom weet ieder normaal mens wat een intentieverklaring inhoud (in fijte niets) en die baas niet :S nouja ik kan wel huilen maar goed dat lost niks op!



we hebben beide een tijdelijk contract indd.

maar ja waar vind je tegenwoordig nog een vast contract????

en we hebben nog niks getekend.

de tante van mijn vriend is zelf makelaar en bemiddeld dus tussen ons en de verkoper dus ze weet ook wel wat ze doet door ons niks te laten tekenen waardoor wij naderhand in de problemen kunnen komen.



maar goed onze laatste hoop, maandag gaat er iemand weer proberen te praten met zijn baas in de hoop dat dat iets oplevert.

en zo niet tja dan denk ik toch dat hij langzaam uit moet gaan kijken voor een andere baan... want hier zal hij dan niet verder kunnen met onze toekomst!



had ik maar een glaze bol waar ik af en toe eens in kon kijken. ik ben zo benieuwd wat de toekomst ons zal brengen...

het zal allemaal wel op zn pootjes terecht komen en zoals vele zeggen overal is een rede voor dus uiteindelijk ook voor dit probleem! al hoop ik in dit geval een positieve....



groetjes
Ik neem aan dat de 23 je leeftijd is. Wonen jullie samen in een huurhuis?

Waarom blijf je niet nog even zitten waar je zit? totdat je alles op de rails hebt, vaste baan enzo. Ik snap dat je een huis wilt kopen maar misschien is dit niet het juiste moment, we zitten wel in een crisis, als je ontslagen wordt en je moet het inkomen overbruggen heb je dan genoeg achter de hand om de hypotheek te blijven betalen?
Alle reacties Link kopieren
quote:crazyjo schreef op 07 februari 2009 @ 09:40:

Ik neem aan dat de 23 je leeftijd is. Wonen jullie samen in een huurhuis?

Waarom blijf je niet nog even zitten waar je zit? totdat je alles op de rails hebt, vaste baan enzo. Ik snap dat je een huis wilt kopen maar misschien is dit niet het juiste moment, we zitten wel in een crisis, als je ontslagen wordt en je moet het inkomen overbruggen heb je dan genoeg achter de hand om de hypotheek te blijven betalen?





hoi hoi,



ik ben indd 23 en mijn vriend 27, we zitten nu gehuurd voor de 2e keer. en aangezien we beide een kinderwens hebben en het hier aan de kleine kant is willen we graag kopen ook omdat we hier best veel huur betalen en aangenzien dit in princiepe geld weggegooid is willen we graag kopen.



aan de ene kant is het natuurlijk beter als je een vast contract hebt. maar ook met een vast contract kan het bedrijf bv falliet gaan en heb je ook niks meer dus ja....

en waar krijg je tegegenwoordig nog zo snel een "vast" contract?



nu met de crissis krijg ik van veel mensen om ons heen te horen dat het juist een goede tijd is om te kopen... de huizenprijzen dalen en als je dan eenmaal gekocht hebt over een tijdje stijgen die ook wel weer.
Alle reacties Link kopieren
Wil de werkgever de intentieverklaring misschien niet ondertekenen omdat hij niet tevreden is over het functioneren van je vriend en bang is dat hij moeilijkheden krijgt als hij het tijdelijke contract straks niet wil verlengen?
De baas van mijn man wilde 'principieel' ook niet tekenen. Onze hypotheekman heeft zelfs nog gebeld maar het haalde niks uit. We hebben ons huis toen gekocht op mijn vaste contract + het gemiddelde van mijn man van de drie jaar daarvoor. Dit was precies genoeg voor het huis dat we op het oog hadden. Ironisch genoeg heeft hij nu, een jaar later, wel een contract voor onbepaalde tijd bij datzelfde bedrijf.



Tot zover mijn ervaringen. Ik vraag me bij jou TO wel af of het niet erg risicovol is in deze tijd om op twee tijdelijke contracten zo'n verplichting aan te gaan. Ik vond het vorig jaar al 'eng' om op maar 1 vast contract te kopen. Jullie zijn nog zo jong, blijf nog even huren (desnoods wat groter), spaar nog lekker en koop dan, over een jaar of twee als (een van) jullie een vast contract hebben.
Alle reacties Link kopieren
Intentieverklaring is tegenwoordig ook niet alles meer. Ik werk binnen de overheid met een proeftijd van een jaar (jaja dat kan en is heel normaal binnen mijn sector) Zowel in mijn aanstellingsbesluit als de werkgeversverklaring staat dat ik voor onbepaalde tijd in dienst zal worden genomen. Heb er zelfs nog een brief over gekregen ondertekend door de hoogste baas. Maar dit alles was voor de bank nog niet genoeg.

Het ergste is nog dat ik al jaren een hypotheek had en alleen maar een verhoging nodig had voor een (nodige !) verbouwing.

Altijd trouwe klant geweest, nooit achterstanden of wat dan ook en dan wordt je door dat je van baan veranderd (positieverbetering) verteld dat je ineens voorlopig niets meer kan met je hypotheek. Mijn salaris op zich voldeed prima, overwaarde was prima, kortom alles goed behalve dat ik nog niet voor onbepaalde tijd in dienst was.



Zit dus niks anders op dat nog even te wachten, ik raad je aan hetzelfde te doen !
Alle reacties Link kopieren
quote:manny23 schreef op 07 februari 2009 @ 09:27:

hallo,





bedankt voor jullie reacties!

en ik begrijp het maar niet waarom weet ieder normaal mens wat een intentieverklaring inhoud (in fijte niets) en die baas niet :S nouja ik kan wel huilen maar goed dat lost niks op!De intentieverklaring, en realiseer je dat er niet zoiets bestaat als een standaard-intentieverklaring, betekent wel degelijk iets. Nu de hypotheekverstrekkers meer zekerheid zoeken voordat zij een hypotheek beschikbaar stellen kan ik me voorstellen dat de formulering van deze specifieke intentieverklaring wat strikter is dan voorheen gebruikelijk. Dat zou een goede verklaring kunnen zijn waarom je werkgever niet wil tekenen. Pas als wij weten hoe de tekst van de intentieverklaring luidt kan er iets zinvols worden gezegd over het standpunt van deze werkgever of over een mogelijk oplossing.
Alle reacties Link kopieren
Maar er zijn ook best mogelijkheden zonder intentieverklaring. Ze kunnen dan ook uitgaan van het gemiddelde van je inkomen van de afgelopen 3 jaar. Als je vriend net werkt, zal dit echter niet hoog genoeg zijn. Dan is er bij sommige banken nog de mogelijkheid om zonder intentieverklaring het rond te krijgen, maar dan moet hij vaak door een aparte commissie goedgekeurd worden (NHG is dan zo wie zo niet mogelijk). hangt wel van de bank af, want heel veel banken zijn hier strenger in geworden.

Ik werk zelf bij de Rabo en daar heb ik best wel dergelijke posten akkoord gekregen.



En bij voorbaat: ik wil zeker niet de Rabo promoten! Het zal me worst zijn als je hem elders sluit. ik probeer je een tip te geven hoe je wellicht toch nu een huis kunt kopen....



En het risico van nu kopen met beide een tijdelijk contract vind ik ook nog wel even het overwegen waard. Ik heb bewust gewacht tot minimaal 1 van ons een vast contract had en uiteindelijk gekocht met beide een vast contract. Dat is ook geen garantie, maar je kunt in ieder geval niet zonder opgaaf van reden er zo uitgebonjourd worden. Je ziet nu in deze mindere tijd dat alle mensen met een tijdelijk contract er als eerst uit gaan, want dat kost niets extra voor het bedrijf. Zorg in ieder geval dat je een ruime financiele buffer hebt, zodat je bij tijdelijke WW niet gelijk een dik probleem hebt...

En echt zekerheid heb je nooit. 1 maand voor de overdracht van ons huis ging de werkgever van mijn man failliet... . Is ook fijn.

(gelukkig zijn ze doorgestart en hij mocht blijven).
Alle reacties Link kopieren
ik zit met eenzelfde soort probleem. Wij willen ook graag kopen, maar hebben beide geen vast contract. Nu krijgt mijn vriend wel een intentieverklaring, maar ik waarschijnlijk niet. Het management heeft namelijk deze week laten weten dat dit jaar alle jaarcontracten verlengd worden met nóg een jaarcontract, ipv een onbepaalde tijd contract. Dus de intentie ís er gewoon niet, en dat zal dan waarschijnlijk (ze zijn er nog over na aan het denken) de reden zijn dat ze die verklaring ook niet afgeven.

Nu ben ik dus wel erg benieuwd naar de mogelijkheden zonder intentieverklaring. Bij Huis en Hypotheek is mij verteld dat er geen mogelijkheden zijn, tenzij je een huis met NHG neemt, dan kan je gemiddelde salaris over de afgelopen drie jaar meegenomen worden. Maar wij willen graag iets kopen boven het NHG bedrag.

Wat zijn precies de mogelijkheden dan zonder intentieverklaring?
Alle reacties Link kopieren
oh shit ik zie nu bij DTJ al een en ander staan wat een antwoord is op mijn vraag. Volgende vraag dan: is dat alleen mogelijk bij de Rabo of ook bij andere verstrekkers? En heeft dat dan gevolgen voor je rentepercentage?
Alle reacties Link kopieren
Jelia, ik weet niet wat het beleid van andere banken is, alleen wat het van de Rabo is. Maar dat NHG verplicht is wanneer je uit wilt gaan van het gemiddelde van de afgelopen 3 jaar is bij ons in ieder geval niet zo. Als er geen intentieverklaring afgegeven wordt, maar je gemiddelde van de afgelopen 3 jaar is hoog genoeg om te kunnen financieren, dan is dat meestal geen probleem (in het ergste geval moet hij door een aparte commissie beoordeeld worden). Als dat gemiddelde veel te laag is, dan kan het natuurlijk een ander verhaal zijn, want dan valt hij niet binnen de inkomsten/lasten-toets en dat is tegenwoordig lastig. Ik weet dat dat bij veel banken heel moeilijk is en dat Rabo 1 van de weinigen is die dat nog wel doet (natuurlijk afhankelijk van het totaalplaatje van de klant).

En gevolgens voor de rente: hangt er vanaf. De rente van de Rabo is zo wie zo meestal niet één van de laagste. Daar staan andere zaken tegenover, maar dat zal ik heir niet allemaal beschrijven. Als alles qua inkomen prima kan en je het dus in feite overal rond kunt krijgen, krijg je vaak wel korting. Als je het nergens rond krijgt omdat het een overschrijding van de inkomsten/lasten toets is, zal een bank niet zoveel noodzaak zien om veel rentekorting te geven. Ze weten dan nl dat je het bijna nergens rondkrijgt. En dat klinkt voor jou wellicht heel lullig, maar is ook wel logisch. Ze verstrekken dan namelijk wel een financiering die een extra risico heeft.
Alle reacties Link kopieren
Ik denkd at werkgever intentieverklaring niet wil tekenen omdat hij je vriend niet in vaste dienst wil nemen. Dat zou voor mij een reden zijn om nog even niet te kopen
Alle reacties Link kopieren
Een vaste baan is nog steeds goed mogelijk hoor. Dus dat is niet helemaal waar, dat je die niet meer kan krijgen. Maar de vraag is: hoe lang gaat het nog duren voor jullie een vaste baan krijgen?



Ik zou voorlopig lekker blijven zitten als het allemaal zo onzeker is, en pas als er sprake is van een vaste baan verder gaan kijken naar koopwoningen. Maar dat is mijn persoonlijke mening.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven