Geld & Recht alle pijlers

Hoe vraag ik oppastarief verhoging?

08-02-2018 10:29 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na veel meelezen onder mijn moeders account, nu dan besloten om een eigen account aan te maken.

Ik pas al vanaf mijn veertiende bij twee gezinnen op.
1 met 3 kinderen en 1 met 1 kindje.

Wanneer ik op de kinderen pas, eet ik met ze, ik douche ze en ik breng ze naar bed.

Bij allebei krijg ik hetzelfde tarief € 4,00
Ik ben nu inmiddels 19 en ik denk dat ik erg onderbetaald wordt.

Maar hoe pak ik het aan?
Ik vind het lastig om een gesprek aan te gaan en wat zou een redelijk tarief zijn?
Alle reacties Link kopieren
Je hebt groot gelijk.

Ik zou bij aankomst zeggen: ‘Ik wil het graag over mijn uurtarief hebben. Aangezien ik 19 ben en al jaren ervaring heb lijkt het me niet meer dan redelijk dat ik wat meer ga verdienen. Ik stel voor om €7,00 per uur te gaan rekenen.’

(Ik noem maar een bedrag, maar mijn oppas van 23 krijgt €8,50 per uur)
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.
Ik neem niet aan dat het wit is want dan werk je onder minimum jeugdloon?
Zeg gewoon dat je graag een gesprekje zou willen over je verdiensten, dat je inmiddels 5 jaar ervaring hebt en je graag een euro meer wilt verdienen.
Alle reacties Link kopieren
Wat een eerlijk tarief zou zijn weet ik niet, maar 4 euro vind ik erg weinig. Toen je als 14 jarige begon met oppassen waren de kinderen ook 5 jaar jonger. Ik kan me voorstellen dat je intussen meer 'werk' met de kinderen hebt. Ze gaan later naar bed, helpen met huiswerk...
Je kent de ouders natuurlijk ook goed. Ik zou het gesprek aangaan met de insteek: ik pas graag op de kinderen maar ik ben intussen 19 en vind het uurtarief dat ik krijg niet meer passen bij de situatie.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Zat net ff te googelen. Je hoort het minimum van 5,50 te krijgen voor 1 kind. Voor elk kind extra 2,25 erbij. Voor het gezin met 3 kinderen is dat dus 10 euro per uur.
Wees zakelijk. Ik zou jou niet kwijt willen, de kinderen zijn aan je gewend en je doet het goed.
Probeer op 7,50 per uur uit te komen. Willen ze dat niet, aan jou de keus. Maar nu word je gebruikt.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie reacties!

Ik vraag me af of het normaal is dat je dat zelf moet aankaarten en of dat niet raar overkomt.

Hebben jullie (indien er een oppas langere tijd bij jullie gezin oppast) het tarief 'mee laten groeien' met de leeftijd?
Oudblond schreef:
08-02-2018 10:42
Je kent de ouders natuurlijk ook goed. Ik zou het gesprek aangaan met de insteek: ik pas graag op de kinderen maar ik ben intussen 19 en vind het uurtarief dat ik krijg niet meer passen bij de situatie.
Dit lijkt mij een goede openingszin.En dan even afwachten met wat voor voorstel zij komen.
Alle reacties Link kopieren
Pluisi schreef:
08-02-2018 10:45
Zat net ff te googelen. Je hoort het minimum van 5,50 te krijgen voor 1 kind. Voor elk kind extra 2,25 erbij. Voor het gezin met 3 kinderen is dat dus 10 euro per uur.
Wees zakelijk. Ik zou jou niet kwijt willen, de kinderen zijn aan je gewend en je doet het goed.
Probeer op 7,50 per uur uit te komen. Willen ze dat niet, aan jou de keus. Maar nu word je gebruikt.
Inderdaad, echt walgelijk gedrag vind ik het van zulke ouders.
Alle reacties Link kopieren
Mariví schreef:
08-02-2018 10:55
Bedankt voor jullie reacties!

Ik vraag me af of het normaal is dat je dat zelf moet aankaarten en of dat niet raar overkomt.

Hebben jullie (indien er een oppas langere tijd bij jullie gezin oppast) het tarief 'mee laten groeien' met de leeftijd?
Sterker, het is heel erg raar dat de ouders dat zelf al niet hebben aangekaart. Het is gewoon serieus, verantwoordelijk werk he wat je doet en zolang oppassers dat zelf ook niet zo gaan zien, zullen er altijd ouders zijn die daar misbruik van maken.
Ik zou het gezin met 3 kinderen meer vragen dan het gezin met 1 kind in ieder geval.
Onze oppassen gaan na een jaar steeds op stage/het huis uit om te studeren, dus daar hebben we nooit loonsverhoging gegeven, maar onze schoonmaakster heb ik laatst 10% erbij gegeven omdat ze al vier jaar voor hetzelfde geld werkte en ik dat ineens niet zo eerlijk meer vond.

Ik vind van 4 euro ineens naar 7 gaan wel heel hoog. Je bent ooit akkoord gegaan met een bepaald bedrag, ongeacht het aantal kinderen, dat kun je niet zo maar veranderen lijkt mij.
Ervaring en leeftijd maken wel flink uit. Ik zou voor nu inzetten op 5,50 en na een jaar opnieuw gaan praten.
Die mensen vertrouwen jou hun dierbaarste bezit toe. Dan is het natuurlijk belachelijk dat ze daar maar 4 euro per uur voor over hebben.
Kastanjez schreef:
08-02-2018 11:29
Onze oppassen gaan na een jaar steeds op stage/het huis uit om te studeren, dus daar hebben we nooit loonsverhoging gegeven, maar onze schoonmaakster heb ik laatst 10% erbij gegeven omdat ze al vier jaar voor hetzelfde geld werkte en ik dat ineens niet zo eerlijk meer vond.

Ik vind van 4 euro ineens naar 7 gaan wel heel hoog. Je bent ooit akkoord gegaan met een bepaald bedrag, ongeacht het aantal kinderen, dat kun je niet zo maar veranderen lijkt mij.
Ervaring en leeftijd maken wel flink uit. Ik zou voor nu inzetten op 5,50 en na een jaar opnieuw gaan praten.
Ja, maar normaal gesproken word je in de tussentijd ook wel eens verhoogd, dus dat mag wel een beetje gecompenseerd worden. En misschien kom je ergens in het midden uit. Een volgend jaar zal er misschien niet meer zijn, want 20 is vrij oud om op te passen. Meestal nemen mensen dan een ander baantje.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het wel in overleg doen, want als jij plots €7 vraagt, dan bestaat de kans natuurlijk dat ze het aan een 14-jarige vragen die niet zoveel vraagt.
In België is het standaardtarief bij de gezinsbond €4 per uur.

Misschien ligt dat tarief in NL hoger, weet ik niet....
Alle reacties Link kopieren
Onze oppas is nu bijna 19 en krijgt (of ze nu mee eet of niet) € 7.50 per uur. Dit tarief wordt elk jaar verhoogd. Vaak ronden we het ook af naar boven. Een goede, betrouwbare oppas is dat wel waard hoor.
Jij verdient te weinig. Kaart het vriendelijk aan en als ze weigeren zou ik iets anders zoeken. Als zij iemand anders willen en kunnen krijgen voor €4, kan jij ook elders een familie vinden die wel voldoende wil betalen.
Alle reacties Link kopieren
hier ook België en hier is het uurtarief idd 4 euro. Onze oppas komt nu al een aantal jaren en heb haar laatst nog eens gevraagd of het tarief nog niet gewijzigd is. Ik rond wel altijd af naar boven. als ze 4 uur opvangt geef ik 20 euro. ze heeft meestal wel max 1 uurtje de kids nog. meestal zelfs korter en de rest van de tijd kijkt ze tv of studeert.
Alle reacties Link kopieren
Jeetje, dan ben ik ook een zware onderbetalen met 4,50-5,00per uur. Oppassen zijn 20.
Het maakt toch wel verschil of de kinderen wakker zijn of niet?
Alle reacties Link kopieren
Pluisi schreef:
08-02-2018 10:45
Je hoort
Van wie?
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het in elk geval niet bespreken op zo´n oppasavond zelf. Ik zou vragen of ze, bijvoorbeeld, komende dinsdagavond tijd hebben om eens bij te praten.

En dan mag je best aangeven dat je graag een verhoging zou zien. Je kunt dan even in het midden laten wat die verhoging zou moeten inhouden, als je wel maar een antwoord hebt als gevraagd wordt waar je aan dacht.

Probeer het gesprek luchtig te houden. Wat ditjes en datjes over de kinderen, uitspraken, bedtijden en vandaar uit kun je bijvoorbeeld zeggen dat het nu wel wat meer werk is dan vijf jaar geleden en dat je daarom vindt dat een aanpassing van het tarief wenselijk is.

Als ze je uitlachen (wat ze niet zullen doen, maar ik houd altijd diverse scenario´s in gedachten) dan vraag je ze vriendelijk om een nieuwe oppas te zoeken, want voor 4 euro per uur kom je niet meer.

Het wettelijke minimum voor een 19-jarige is 5 euro per uur. Dat geldt voor elke baan, dus ook voor stratenmakers en vakkenvullers. Je kunt dus ook overwegen om 4 euro genoeg te vinden, zeker als het om één kind gaat.
ceylon wijzigde dit bericht op 08-02-2018 14:02
0.52% gewijzigd
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Het hangt ook af van op hoeveel kinderen je past. Voor 3 kinderen zou je ook al meer moeten krijgen.
Alle reacties Link kopieren
er hoort vanalles en er zou zoveel moeten, maar uiteindelijk is het een kwestie van marktwerking. Hoe makkelijk kan jij een ander oppas-adres vinden en hoe makkelijk kunnen die ouders een andere oppas vinden? Ofwel, vind jij je tijd 4,- per uur waard, of niet?
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
08-02-2018 13:41
er hoort vanalles en er zou zoveel moeten, maar uiteindelijk is het een kwestie van marktwerking. Hoe makkelijk kan jij een ander oppas-adres vinden en hoe makkelijk kunnen die ouders een andere oppas vinden? Ofwel, vind jij je tijd 4,- per uur waard, of niet?

Dit dus. Heel goed om het aan te kaarten, maar vraag je van tevoren af wat je wil als ze niet willen verhogen. Wil je hier dan doorgaan voor hetzelfde bedrag of ga je dan iets anders zoeken/aannemen?
Alle reacties Link kopieren
avaha schreef:
08-02-2018 13:16
Jeetje, dan ben ik ook een zware onderbetalen met 4,50-5,00per uur. Oppassen zijn 20.
Het maakt toch wel verschil of de kinderen wakker zijn of niet?
Een beveiliger in een winkel verdient toch ook niet minder in de uren dat het rustiger is in de winkel?

Wat zijn het toch voor vreemde redenaties die mensen hebben zodra het op oppaswerk aankomt?
Alle reacties Link kopieren
Vive_ schreef:
08-02-2018 12:47
Onze oppas is nu bijna 19 en krijgt (of ze nu mee eet of niet) € 7.50 per uur. Dit tarief wordt elk jaar verhoogd. Vaak ronden we het ook af naar boven. Een goede, betrouwbare oppas is dat wel waard hoor.
Jij verdient te weinig. Kaart het vriendelijk aan en als ze weigeren zou ik iets anders zoeken. Als zij iemand anders willen en kunnen krijgen voor €4, kan jij ook elders een familie vinden die wel voldoende wil betalen.
Lees dit bericht goed TO. Er zijn écht ouders die wel gewoon een redelijk bedrag willen betalen. Mijn ervaring is trouwens ook dat dat vaak de leukste/fijnste ouders zijn om voor te werken en dan dus niet eens vanwege het geld...
Bij oppaswerk ga ik uit van minimumloon waarbij de 'benefits' hem zitten in naar boven afronden, altijd iets lekkers te drinken in de koelkast en het gedeelte dat de oppas een ruim deel van de tijd kan tv kijken of huiswerk maken oid.

Onze oppas van 20 krijgt 6 euro per uur voor 2 kinderen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven