Geld & Recht alle pijlers

Fiscaal partnerschap, wanneer?

08-02-2018 10:34 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Om een hele goede vriendin te behoeden voor een financiële strop, zit ik met het volgende. Ze wil niet bellen met de belastingdienst omdat ze overtuigd is van haar gelijk. Ik lees echter iets totaal anders op de site van de BD.

Ze heeft een kind, woont niet samen, werkt en krijgt een maandelijkse toeslag voor de opvang en ontvangt KGB. Zorg- of huurtoeslag krijgt ze niet. De vader van haar kind wil dichterbij gaan wonen en heeft haar gevraagd of hij - tot het moment dat hij een woning heeft gevonden - bij haar kan wonen. Dus ook inschrijven op haar adres. Dat dit consequenties heeft begrijpt zij ook. Echter denkt ze dat hij en zij fiscaal partner worden vanaf het moment van inschrijven en dat vanaf dat moment zijn salaris over het jaar 2018 wordt meegeteld voor de berekening voor de toeslagen 2018. Ook gaat zij ervan uit dat het KGB pas stopt op het moment van inschrijven. De vader van haar kind heeft gezegd dit te compenseren...

Ik denk echter dat alle toeslagen inclusief het KGB vanaf 01 januari 2018 zullen worden aangepast en dat zij in 2019 voor een hele onaangename verrassing komt te staan. Dit omdat hij de vader is van hun kind. Dus dat zij de gehele som aan KGB en een groter deel aan KDV-toeslag vanaf 01 januari 2018 moet gaan terugbetalen.

Concrete vraag: vanaf welk moment vindt er een herberekening plaats voor wat betreft de KDV-toeslag en het KGB? En kan het zijn dat voor het ene een ander moment als startpunt wordt gezien?

Zelf bellen voor haar gaat me net wat te ver maar wellicht heeft 1 van de lezers hier goede kennis van zaken en een duidelijk antwoord.

Alvast dank!
Bel de belastingdienst :idee:
Alle reacties Link kopieren
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... agpartners

Het gaat hier niet om fiscaal partnerschap maar om toeslagpartner. Dat heeft net een andere definitie.

Je kunt met terugwerkende kracht toeslagpartner worden als je eerder al samenwoonde en later pas voldoet aan de regels voor toeslagpartner. In dit geval wordt je pas toeslagpartner op het moment dat er samen gewoond gaat worden.
Alle reacties Link kopieren
Ook wanneer het de vader betreft? Daar lees ik namelijk iets anders over.
Alle reacties Link kopieren
volgens mij ben je als je samen een kind hebt of samen een koophuis altijd fiscaal partner over het hele jaar en daardoor ook automatisch toeslagpartner. wat ik trouwens niet snap is waarom je niet wilt bellen.... komt ze er liever met terugwerkende kracht achter dat ze heel veel moet terugbetalen? Als het financieel echt onaantrekkelijk is kan ze er om die reden dan toch vanaf zien?
Alle reacties Link kopieren
Ik kan je de hand schudden :-( Wat dat betreft begrijp ik haar ook niet. Dat ik hierover een topic open overschrijd al bijna mijn grens van bemoeienis.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dit meegemaakt in mijn omgeving. Als haar ex bij haar intrekt is ze haar huurtoeslag en kindgebonden budget kwijt want de belastingdienst kijkt naar 2 inkomens die binnenkomen op 1 adres en dat is dan veel te hoog om kindgebonden budget en huurtoeslag te mogen ontvangen.

De kinderbijslag zal ze gewoon ontvangen.

Dit heeft toch niks met fiscale partners te maken? daar kun je voor kiezen als je samen een huis koopt...hoeft niet natuurlijk.

Als ik de vader van je kind was zou ik me ergens anders inschrijven bij ouders ofzo.

Maar stomme vraag; is dat niet moeilijk om bij elkaar weer in te trekken terwijl jullie uit elkaar zijn? Lijkt me ook voor het kind verwarrend. En neiuwe relaties of dates hebben zo ook geen kans van slagen als je samenwoont met ex.
Alle reacties Link kopieren
Er wordt onderscheid gemaakt tussen toeslagpartner en fiscaal partner.

Vanaf moment van inwonen zijn ze dat beiden, omdat ze samen een kind hebben. Ze worden toeslagpartners vanaf moment samenwonen.

Tijdelijk samenwonen heeft gevolgen voor de toeslagen en voor de inkomstenbelasting. Als ik haar was zou ik mij nog eens afvragen of je al die rompslomp wil voor een paarmaanden. Daarnaast, welk signaal geef je af naar het kind? Ouders zijn niet voor niets uit elkaar neem ik aan.

Adviseer deze man elders tijdelijk woonruimte te zoeken.
Fiscaal partner ben je volgens mij als je op een adres woont en samen een kind heb.
Ik denk ook dat ze fiscaal partner worden op het moment dat hij bij haar intrekt maar heb daar verder geen ervaring mee.

Het juiste antwoord krijg je door gewoon de belasting te bellen.
Ik snap niet waarom ze dat niet doet, liever een telefoontje en volledig en juist geïnformeerd zijn dan onaangename verassingen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn advies was ook dat het i.m.o. beter zou zijn wanneer hij zou kijken naar een andere optie. In eerste plaats ook vanwege de verwarring voor kindlief.
Ik druk haar deze week dit topic onder de neus met wederom het advies de BD te bellen omdat de BD de enige lijkt te zijn met het juiste antwoord. Wel gek dat het blijkbaar niet duidelijk te vinden is op de site. Soit!
Alle reacties Link kopieren
Ik geef toch het linkje? Toeslagpartner als je gezamenlijke kinderen hebt vanaf het moment dat je samenwoont.

En als kinderen in de loop van het jaar worden geboren ben je alsnog toeslagpartner vanaf het moment dat je samen ging wonen (maar dat is hier dus niet van toepassing).

Ik zou het overigens niet doen.
Alle reacties Link kopieren
Zij zijn toeslagpartners vanaf moment van samen wonen, staat ook in de eerder genoemde link. Ze zijn toeslagpartner, omdat er een kind is.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... agpartners
Alle reacties Link kopieren
Thanks voor de link!
Het lijkt erop dat ik ernaast zat en dat de toeslagen herberekend worden vanaf moment inschrijving. Geldt dit dan ook voor het KGB?

Desalniettemin raad ik haar alsnog met klem aan te bellen/het idee te heroverwegen.
Alle reacties Link kopieren
Samenwonen heeft invloed op alle toeslagen, dus ook KGB. Vanaf moment van samenwonen.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... udget-2018
Alle reacties Link kopieren
KGB zal zelfs het belangrijkste zijn denk ik, waarschijnlijk heeft ze nu als alleenstaande ouder recht op de alleenstaande ouderkop op het kindgebondenbudget. Dat is echt een groot bedrag dat opeens weg kan vallen.
Krijgt u later in het jaar een toeslagpartner? Of bent u in de loop van het jaar geen toeslagpartners meer? Dan telt toch het inkomen van het hele jaar mee. Lees meer bij Ik heb een deel van het jaar een toeslagpartner of medebewoner.

Vriendin gaat alles vanaf 1-1-2018 moeten terugbetalen


Bron: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... n/partner/
Alle reacties Link kopieren
bemby77 schreef:
08-02-2018 10:34
Om een hele goede vriendin te behoeden voor een financiële strop, zit ik met het volgende. Ze wil niet bellen met de belastingdienst omdat ze overtuigd is van haar gelijk. Ik lees echter iets totaal anders op de site van de BD.

Ze heeft een kind, woont niet samen, werkt en krijgt een maandelijkse toeslag voor de opvang en ontvangt KGB. Zorg- of huurtoeslag krijgt ze niet. De vader van haar kind wil dichterbij gaan wonen en heeft haar gevraagd of hij - tot het moment dat hij een woning heeft gevonden - bij haar kan wonen. Dus ook inschrijven op haar adres. Dat dit consequenties heeft begrijpt zij ook. Echter denkt ze dat hij en zij fiscaal partner worden vanaf het moment van inschrijven en dat vanaf dat moment zijn salaris over het jaar 2018 wordt meegeteld voor de berekening voor de toeslagen 2018. Ook gaat zij ervan uit dat het KGB pas stopt op het moment van inschrijven. De vader van haar kind heeft gezegd dit te compenseren...

Ik denk echter dat alle toeslagen inclusief het KGB vanaf 01 januari 2018 zullen worden aangepast en dat zij in 2019 voor een hele onaangename verrassing komt te staan. Dit omdat hij de vader is van hun kind. Dus dat zij de gehele som aan KGB en een groter deel aan KDV-toeslag vanaf 01 januari 2018 moet gaan terugbetalen.

Concrete vraag: vanaf welk moment vindt er een herberekening plaats voor wat betreft de KDV-toeslag en het KGB? En kan het zijn dat voor het ene een ander moment als startpunt wordt gezien?

Zelf bellen voor haar gaat me net wat te ver maar wellicht heeft 1 van de lezers hier goede kennis van zaken en een duidelijk antwoord.

Alvast dank!
Als ik je hele verhaal zo lees en je ook nog in afwachting was van de antwoorden hier, was bellen natuurlijk stukken sneller. Maar kun je iets met de antwoorden? Wanneer je ex-partner bij je komt wonen, gaat hij vast niet meer weg denk ik. Mogelijk wordt t toch nog weer gezellig tussen jullie;)
Alle reacties Link kopieren
Dank voor de info. Vriendin heeft besloten het niet te doen. Ze wil geen verwarring/hoop voor hun kind.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven