Geld & Recht alle pijlers

Verhuisd (koop) en belastingaangifte

11-02-2018 17:18 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi! Vorig jaar ben ik verhuisd, oude huis is verkocht en ik heb een ander huis gekocht.
Nou komt er in zo'n situatie wat meer dan gebruikelijk kijken bij de aangifte straks. Via de hypotheekadviseur heb ik een aanbod gehad voor hulp bij de aangifte.
Wie heeft daar in het verleden gebruik van gemaakt? Wij doen elk jaar zelf de aangifte, maar ik twijfel nu toch of wat hulp niet handig zou zijn.
Wat zijn de ervaringen: is hulp een enorme toegevoegde waarde of viel dat tegen?
Kost die hulp geld? Vaak is het toch inbegrepen in de service van de makelaar dat ze je de informatie voor de aangifte aanleveren?
Alle reacties Link kopieren
Wel wat informatie inderdaad, maar dit is iemand die met je in de papieren duikt. Kost zo'n 100 euro, maar heb nog niet verder gekeken naar andere aanbieders.
Alle reacties Link kopieren
Tvp, niet verkocht maar wel gekocht en dat is toch wel anders dan de aangifte van de afgelopen jaren.
Heel veel informatie staat al voor ingevuld. Ik zou begin maart eerst even kijken of je er zelf uitkomt. Lukt het niet, kan je altijd nog hulp inschakelen.
Je moet vooral even opletten bij het opvoeren van de eenmalige aftrekposten door de verkoop/aankoop. Die staan volgens mij niet vooringevuld.
Dat kun je vast wel zelf met alles wat vooraf ingevuld is en door goed alle info te lezen die gegeven wordt bij de vragen. Kijk goed naar de kosten die eenmalig aftrekbaar zijn (notariskosten, afsluitprovisie, taxatiekosten bijvoorbeeld).
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
11-02-2018 17:34
Je moet vooral even opletten bij het opvoeren van de eenmalige aftrekposten door de verkoop/aankoop. Die staan volgens mij niet vooringevuld.
Goed punt ook, hulp inschakelen kan natuurlijk altijd nog. Ik heb ook ergens een overzichtje van (ik dacht enkele) aftrekposten, dat scheelt ook al.
Ik zit in dezelfde situatie en ik vroeg me ook af of het makkelijk zelf te doen is. Mijn financieel adviseur had wel al alle aftrekposten voor me op een rijtje gezet.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het eerst zelf proberen. Veel staat tegenwoordig al ingevuld en je hebt zicht op de eenmalige kosten/aftrekposten die je gemaakt hebt. Mocht je er niet uitkomen kun je dan altijd nog hulp inschakelen en evt uitstel aanvragen mocht het niet oprijd lukken.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het in het jaar dat ik huizen kocht en verkocht (of één keer zelfs een half huis nog in bezit had en alleen een ander huis gekocht) wel laten doen.
Dat heeft me tot nu toe (al wel 3 keer :biggrin: ) toch altijd wel meer teruggave opgeleverd dan dat die hulp kostte. En dan heb je volgend jaar dus een voorbeeld van hoe het moet. Ik vond het handig.
The owls are not what they seem
Alle reacties Link kopieren
Het bepalen van de eigenwoningschuld vond ik een lastige. Maar hier een brij aan hypotheken.
Van een huis naar ander huis zonder restschuld uit het verleden is te doen.

De notaris geeft nog weleens met een sterretje in de afrekening aan wat je mag aftrekken.
Alle reacties Link kopieren
Ik zal nog eens goed de papieren bekijken, of ik ook sterretjes van de notaris heb bijvoorbeeld. We hebben gelukkig geen ingewikkelde constructies met restschuld.
Eerst zelf proberen, lijkt me wel wat. In voorgaande jaren kwamen we er ook altijd uit, met indien nodig een beetje hulp van Google of de telefoon :)
Bedankt voor de reacties!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb tijdens de aangifte aangekruist dat ik een woning had gekocht en zag daarna welke posten ik kon opvoeren. In de nota van de notaris en factuur van taxateur opgezocht hoeveel die kosten waren en opgevoerd. Ik vond het verrassend makkelijk.
Sjongejongejongejonge........
Alle reacties Link kopieren
ClassyLadeee schreef:
11-02-2018 18:24
Ik heb tijdens de aangifte aangekruist dat ik een woning had gekocht en zag daarna welke posten ik kon opvoeren. In de nota van de notaris en factuur van taxateur opgezocht hoeveel die kosten waren en opgevoerd. Ik vond het verrassend makkelijk.
Dit is heel fijn om te lezen :) thanks!
Alle reacties Link kopieren
Mijn belastingadviseur levert meer op dan hij kost, en bespaart mij tijd en ergernis. Dus ik vul zelf al jaren niets in
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Ik heb het altijd zelf gedaan, ook in de jaren dat we wat kochten of verkochten. Loopt rustig stap voor stap de aangifte door en je komt er echt wel uit. Je kunt vanzelf aangeven dat je iets hebt gekocht/verkocht en dan komen er nieuwe schermpjes tevoorschijn met vragen die je moet invullen. En er staan vraagtekentjes naast die je uitleg geven. Wel even al je papieren omtrent aankoop/verkoop bij de hand houden en je komt er echt wel uit.
Alle reacties Link kopieren
LadyL0101 schreef:
11-02-2018 17:53
Ik heb het in het jaar dat ik huizen kocht en verkocht (of één keer zelfs een half huis nog in bezit had en alleen een ander huis gekocht) wel laten doen.
Dat heeft me tot nu toe (al wel 3 keer :biggrin: ) toch altijd wel meer teruggave opgeleverd dan dat die hulp kostte. En dan heb je volgend jaar dus een voorbeeld van hoe het moet. Ik vond het handig.
Hier precies zo. Maar bij ons ook wel ingewikkelde hypotheekconstructies (in drie delen) en ook nog een restschuld. In de tussenliggende jaren doen we het wel zelf.
my-little-appletree schreef:
11-02-2018 17:33
Tvp, niet verkocht maar wel gekocht en dat is toch wel anders dan de aangifte van de afgelopen jaren.
In alle papieren die je hebt gekregen staat vrij duidelijk wat je allemaal moet invullen bij de aangifte. Het aangifte-programma vind ik ook erg duidelijk. Vorig jaar aangifte gedaan na aankoop huis en ging prima. Aangifte doen heeft mij iig nog nooit moeite gekost (en ben totaal niet economisch opgeleid ofzo). Gewoon goed lezen.
ShaunTheSheep schreef:
11-02-2018 19:01
Ik heb het altijd zelf gedaan, ook in de jaren dat we wat kochten of verkochten. Loopt rustig stap voor stap de aangifte door en je komt er echt wel uit. Je kunt vanzelf aangeven dat je iets hebt gekocht/verkocht en dan komen er nieuwe schermpjes tevoorschijn met vragen die je moet invullen. En er staan vraagtekentjes naast die je uitleg geven. Wel even al je papieren omtrent aankoop/verkoop bij de hand houden en je komt er echt wel uit.
Dit dus.
Wij hebben het wel laten doen.
We werden met terugwerkende kracht fiscale partners, want samen een huis gekocht. Het was die 125€ waard
Alle reacties Link kopieren
Op de afrekening van de notaris die ik 2 jaar geleden kreeg toen ik een ander huis had gekocht stond precies aangegeven welke posten fiscaal aftrekbaar zijn, maar ik weet niet of iedere notaris dat doet. Daarnaast heb je de jaaropgave van de geldverstrekker. Meer is er niet. Daar heb je m.i. geen hulp bij nodig. Het aangifteprogramma leidt je door het hele proces heen.
Alle reacties Link kopieren
ClassyLadeee schreef:
11-02-2018 18:24
Ik heb tijdens de aangifte aangekruist dat ik een woning had gekocht en zag daarna welke posten ik kon opvoeren. In de nota van de notaris en factuur van taxateur opgezocht hoeveel die kosten waren en opgevoerd. Ik vond het verrassend makkelijk.
Ik ook, daar had ik geen hulp voor nodig.
Alle reacties Link kopieren
TVP.

Ik heb de voorlopige koopakte ondertekend in december 2017 (en dus ook de hypotheek afgesloten) en teken de definitieve koopakte in maart (2018). Het huis is in 2017 getaxeerd. Ik ga ervan uit dat ik dit pas kan opvoeren tijdens de aangifte over 2018 omdat ik in 2018 het huis koop, of zit ik ernaast?
Alle reacties Link kopieren
Nushy schreef:
11-02-2018 22:33
Ik heb de voorlopige koopakte ondertekend in december 2017 (en dus ook de hypotheek afgesloten) en teken de definitieve koopakte in maart (2018). Het huis is in 2017 getaxeerd. Ik ga ervan uit dat ik dit pas kan opvoeren tijdens de aangifte over 2018 omdat ik in 2018 het huis koop, of zit ik ernaast?
Je moet de kosten aftrekken in het jaar waarin je de kosten ook daadwerkelijk maakt. Heb je bijv. de rekening van de taxatie of hypotheekadviseur al in december betaald, dan moet je dit bij de belastingaangifte over 2017 aftrekken.
Heb je de rekeningen pas in 2018 betaald, dan trek je deze kosten af bij de belastingaangifte over 2018.
Eerst begrijpen dan kiezen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven