Geld & Recht alle pijlers

Andere werkzaamheden en bijbehorend salaris

12-02-2018 11:26 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ga het proberen zo kort en duidelijk mogelijk te formuleren.

Een aantal collega's en ik hebben andere werkzaamheden en werktijden gekregen..dit is netjes en tijdig met ons besproken. Voor deze werkzaamheden hebben wij een bepaald diploma nodig waarvan wij allen in het bezit zijn.

Vanwege de aanpassing van de werkzaamheden vallen wij inmiddels meer onder een ander functieprofiel dan onze huidige. Het betreffende funtieprofiel ligt dan ook een salarisschaal hoger.

Wij hebben dit aangekaart bij Personeelszaken en leidinggevende, maar krijgen te horen dat er een zeer beperkte overlap van het ene functieprofiel naar de andere is. De werkzaamheden die wij nu verrichten vallen onder 'overige werkzaamheden'. Volgens hen zijn zij vanwege de wet verplicht om ons deze werkzaamheden te laten uitvoeren, omdat wij de bijbehorende papieren hebben, maar dat dit ons dus geen recht geeft op het salaris wat hierbij hoort, gezien die beperkte overlap.

Wij zij het hier niet mee eens. Gezien wij onder deze wet vallen, en wij grotendeels werkzaamheden uitvoeren die onder het andere functieprofiel vallen, hebben wij recht op bijbehorend salaris. Wij hebben hier al bericht over teruggestuurd, maar ben toch benieuwd of iemand hier advies heeft.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb weleens gehad dat ik voor een paar dagen in de ene schaal zat en voor de andere in een hogere/lagere schaal. Afhankelijk van de verdeling en inschaling van de werkzaamheden. Zou zoiets een optie zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dat trouwens destijds niet heel goed uitgezocht. Vond het toen wel een prima oplossing.
Alle reacties Link kopieren
Vakbond??
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Werkgevers hebben nooit zo'n zin om meer te moeten betalen.

Hoe mobiel ben je op de arbeidsmarkt? Hoe beter je mobiliteit, hoe meer onderhandelingskracht je hebt.
Alle reacties Link kopieren
Als jullie met elkaar afspreken dat je de werkzaamheden niet uitvoert zonder salarisverhoging, wie heeft er dan een groter probleem, jullie of je werkgever?
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
Wanneer het jullie complete afdeling betreft, leg het probleem eens voor aan de OR.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou niet meteen over het geld beginnen maar eerst laten zien hoe goed je bent in de andere werkzaamheden. Dat praat later een stuk makkelijker.
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad eerst eens een maand of 6 bewijzen in de nieuwe functie voordat je het aankaart. Daarnaast salaris schalen overlappen elkaar meestal dus ze kunnen jullie wel in een hogere schaal zetten maar dat betekent nog niet dat je erop vooruit gaat. Plus weet niet wat misschien het verschil is maar voor een paar tientjes per maand is het de oorlog waard?
Alle reacties Link kopieren
staples399 schreef:
12-02-2018 18:45
Inderdaad eerst eens een maand of 6 bewijzen in de nieuwe functie voordat je het aankaart. Daarnaast salaris schalen overlappen elkaar meestal dus ze kunnen jullie wel in een hogere schaal zetten maar dat betekent nog niet dat je erop vooruit gaat. Plus weet niet wat misschien het verschil is maar voor een paar tientjes per maand is het de oorlog waard?
Ik weet het niet hoor, maar ik ben nog nooit in een nieuwe functie met minder salaris dan gebruikelijk begonnen omdat ik eerst moest laten zien dat ik dat wel waard was. Dat vind ik echt een hele bijzondere gang van zaken.

Helemaal in sectoren waarin de schalen aan functies gekoppeld zijn en behoorlijk strak en star.
Alle reacties Link kopieren
Waarom hebben jullie andere werkzaamheden gekregen?
Alle reacties Link kopieren
Bij ons kom je pas in een andere schaal als je álle onderdelen van de andere functie uitvoert. Dus niet gedeeltelijk of zelfs bijna helemaal. Dat staat ook zo vermeld (in cao) dus klagen heeft weinig zin.
In mijn ervaring denken mensen heel snel dat ze een andere (hogere) functie helemaal doen, maar blijkt de werkelijkheid vaak toch anders.
Alle reacties Link kopieren
Het is tijdelijk. De uren die wij nu maken, in wat wij vinden een andere functie, willen we ook naar betaald krijgen.

Nausicaa, bij ons staat dat niet in het cao. Ik snap wat je bedoeld, maar het is nu dat wij qua werkzaamheden meer onder die hogere schaal vallen dan onze huidige.

Daarnaast is er nog een groepje collega's (onder hetzelfde huidige functieprofiel) die elders werkzaam zijn. Zij hoeven minder te doen dan ons, en zijn niet gediplomeerd. Maar zitten wel in dezelfde salarisschaal. Dat maakt het in onze ogen ook onredelijk.

Ik vond op de website van de arbeidsrechter wel het eea over ongelijkheid. Misschien dat we daar iets mee kunnen.
Alle reacties Link kopieren
Maar wat heb je dan afgesproken na het halen van dat verplichte diploma?
En over het (tijdelijk) uitvoeren van deze andere werkzaamheden?

Dat lijken me toch zaken om vantevoren over in gesprek te gaan.

En leg anders iig iets vast voor de toekomst. Bijvoorbeeld dat deze tijdelijke werkzaamheden een soort proeve van bekwaamheid zijn. Dat als er een plek voor deze functie vrijkomt jullie kunnen doorstromen ofzo.
Alle reacties Link kopieren
FreyaPortreita schreef:
13-02-2018 08:01
Het is tijdelijk. De uren die wij nu maken, in wat wij vinden een andere functie, willen we ook naar betaald krijgen.

Nausicaa, bij ons staat dat niet in het cao. Ik snap wat je bedoeld, maar het is nu dat wij qua werkzaamheden meer onder die hogere schaal vallen dan onze huidige.

Daarnaast is er nog een groepje collega's (onder hetzelfde huidige functieprofiel) die elders werkzaam zijn. Zij hoeven minder te doen dan ons, en zijn niet gediplomeerd. Maar zitten wel in dezelfde salarisschaal. Dat maakt het in onze ogen ook onredelijk.

Ik vond op de website van de arbeidsrechter wel het eea over ongelijkheid. Misschien dat we daar iets mee kunnen.
Volgens mij is de tijdelijkheid een probleem. Ik denk dat als ze jullie nu meer salaris gaan geven, ze daar niet meer op terug kunnen komen als de werkzaamheden die jullie nu doen niet meer tot jullie takenpakket horen. Zij zien het niet zitten om in de toekomst teveel te betalen.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Alle reacties Link kopieren
Hoe tijdelijk is 'tijdelijk'?
Het is tijdelijk en je voldoet niet aan alle werkzaamheden die de functie boven jullie van je vraagt. Bij ons zou je dan ook niet meer salaris krijgen. Zie het zo dat je kan laten zien wat je allemaal kan zodat je wellicht later volledig kan doorstromen naar deze functie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven