Geld & Recht alle pijlers

Regelen financiën

15-02-2018 15:00 94 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn man en ik hadden het er vandaag over om misschien onze financiën anders te organiseren.
Nu hebben we allebei een eigen rekening waar ons salaris op wordt gestort. We hebben ook een gezamenlijke rekening en daar storten we elke maand een bedrag op waar de huur, boodschappen enz vanaf wordt geschreven.
We hadden het erover of het misschien handiger is om ons geld op 1 rekening te laten storten en zo alle vaste lasten er vanaf te laten schrijven.En dan wat eigen geld overmaken naar onze eigen rekening. Mijn man verdiend wat meer dan ik.

Wat zijn jullie ervaringen? Wat is praktisch?
Hoe hebben jullie de financiën georganiseerd?
Alle reacties Link kopieren
Alles op 1 hoop, geen eigen rekeningen. Als we wat willen, kopen we het gewoon. Grote dingen, boven de 100 euro overleggen we.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben alles op 1 hoop en alle vaste lasten( op een enkele na) worden automatisch afgeschreven.
Wij doen niet aan “ ik verdien meer dan jij”.
Alle reacties Link kopieren
zo veel mensen, zoveel meningen.
Wij verdienen netto ongeveer even veel. Ik bruto wat meer dan hij. Ik rij een lease-auto waar hij ook profijt van heeft etc.
Wij hebben er voor gekozen (toen we elkaar net kenden en allebei amper inkomen hadden) alles op 1 hoop binnen te laten komen.
Ik (daar komt de mening) vind het binnen een relatie oneerlijk als 1 van beiden meer te besteden heeft dan de ander. We ´zijn´ samen een huishouden.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben1 gezamenlijke rekening. Elke rekening die je hebt bij een bank daar betaal je kosten voor. Dat vinden wij zonde dus daarom maar 1 rekening.
Alle reacties Link kopieren
Heb het in het verleden op alle mogelijk manieren gedaan: naar rato betalen, allebei eenzelfde bedrag overhouden, allebei zelfde bedrag betalen...
Maar uiteindelijk toch wel veel gereken en gedoe, dus maar besloten om alles op 1 hoop te gooien, wel zo praktisch
Alle reacties Link kopieren
Net als de anderen hierboven alles op de gezamenlijke rekening. Wij hebben ook geen eigen rekening.
We hebben samen te besteden wat er binnenkomt.
Net als de reacties hierboven.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook alles op een hoop.
Hier is alles op 1 hoop.

Wel twee spaarrekeningen, reden weet ik eigenlijk niet want we hebben allebei toegang tot ze allebei.

Hier worden grote uitgaven (boven 100 euro) besproken en de rest is allemaal prima.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben 1 betaalrekening, daar gaan alle vast kosten af en worden allebei de salarissen op gestort.
Daarnaast hebben we een boodschappenrekening voor boodschappen, drogist, dierenspeciaalzaak, uit eten en brandstof.

Daarnaast nog ieder een eigen rekening met eigen geld.
En een gezamelijke spaarrekening.

Dit bevalt ons heel goed. Zo niet, dan veranderen we het zodat het allebei wel weer bevalt.

De aparte rekening voor boodschappen etc vind ik geweldig om een goed overzicht te houden hoeveel ruimte ik nog heb met aankopen. We storten elke week daar geld op van de vast lasten rekening.
Alle reacties Link kopieren
we hebben trouwens buiten die 1 grote hoop, ieders een beetje zakgeld elke maand. Ieder 100 euro voor ´onzin´.
Alle reacties Link kopieren
In het begin Had man werk en ik studeerde toen gekozen voor ieder z'n eigen hachje
Later een gezamenlijke rekeninggeopend waar beide een gelijk bedrag op storten wat je overhoudt is voor je zelf
Ik verdien minder maar geef veel minder uit en heb dus veel meer spaargeld
Eerst deden we om en om de boodschappen betalen maar merkte dat ik niets in het mandje durfde leggen op 'zijn' dag
Toen besloten 1 betaald en de ander betaald de helft terug
Ik zou graag naar een situatie gaan dat de weekboodschappen van de gezamenlijke rekening gaan
Alle reacties Link kopieren
Op dit moment hebben we nog een eigen rekening en storten we per maand een x bedrag op de gezamenlijke rekening.
Maar we wonen in een huurhuis, zijn nog niet jaren bij elkaar, en hebben ieder echt ons eigen leventje met bijbehorende kosten.

Ik zit op meerdere verenigingen en ga regelmatig stappen, en dat kost geld.
Hij maakt met vrienden graag wat reisjes of gaat weekendjes weg.
Zo hoeven we niet te overleggen wat geld betreft, en dat is voor ons nu beter.

Als we huis kopen/kinderen krijgen gaan we het op de grote hoop doen.
Those who don’t believe in magic will never find it
Hier alles op 1 hoop. Dat gedoe met verschillende rekeningen waren we echt zat, zo vinden wij het veel overzichtelijker.
Alle reacties Link kopieren
no way alle op 1 hoop.

We hebben beide onze eigen (spaar)rekeningen. Verder storten we beide (officieel na rato, in de praktijk gelijk) elke maand een bepaald bedrag op een gezamenlijke rekening voor hypotheek, verzekeringen, huishouden, gezamenlijke kosten, etc. Verder een gezamenlijke spaarrekening en gezamenlijke hypotheekrekening.

Niemand weet water in de toekomt gaat gebeuren. Financiële onafhankelijkheid is voor beide belangrijk.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Tja, dat is natuurlijk heel persoonlijk.
Hier salaris wordt op eigen rekening gestort. Beiden maken hetzelfde bedrag over naar de gezamelijke rekening. Alle gezamelijk kosten (vaste lasten, boodschappen ed) gaan van de gezamelijke rekening.
Ik vind het prettig om zelf te kunnen beslissen wat ik doe met het geld dat ik overhoud, zonder dat ik het idee heb dat ik mij moet verantwoorden omdat het gezamelijk geld is.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Ben je op huwelijkse voorwaarden getrouwd of in gemeenschap van goederen?
In het eerste geval is het namelijk niet verstandig om je salaris op de gezamenlijke rekening te laten storten, zo werd ons verteld door de notaris destijds.

Wij hebben dus ieder onze eigen rekening en storten maandelijks een afgesproken bedrag op de gezamenlijke rekening voor de gezamenlijke uitgaven. Bevalt prima zo.
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
15-02-2018 15:34
no way alle op 1 hoop.

Niemand weet water in de toekomt gaat gebeuren. Financiële onafhankelijkheid is voor beide belangrijk.
Als je alles op een grote hoop gooit en je hebt beiden een goede baan dan ben je gewoon financieel onafhankelijk.

Als je dan uit elkaar gaat Open je gewoon alsnog een eigen rekening en verdeelt het geld.

Je kan beiden een aparte rekening hebben en toch financieel afhankelijk zijn omdat de ene partner het huis alleen op naam heeft en betaald van de eigen rekening. Terwijl de ander wel een eigen rekening heeft maar heel weinig verdient en daarvan alleen bijdraagt aan de gezamenlijke boodschappen.
Alle reacties Link kopieren
Salaris laten we binnenkomen op de gezamenlijke rekening, daar gaan ook alle vaste en variabele uitgaven vanaf. Na het storten van het salaris gaat er automatisch een X bedrag naar onze eigen rekeningen en daar kunnen we mee doen wat we zelf willen (bijv. cadeaus voor de ander of iets voor onszelf waar we ons dan totaal niet over hoeven te verantwoorden of schuldig te voelen, hoe duur het ook is). In een beginnende, wankele of relatie op latere leeftijd kan ik me 50/50 (of de tussenvorm naar rato) goed voorstellen, maar voor onszelf vind ik nu we getrouwd zijn en kinderen hebben het het meest logisch als we beiden evenveel te besteden hebben.
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
15-02-2018 15:34
no way alle op 1 hoop.

We hebben beide onze eigen (spaar)rekeningen. Verder storten we beide (officieel na rato, in de praktijk gelijk) elke maand een bepaald bedrag op een gezamenlijke rekening voor hypotheek, verzekeringen, huishouden, gezamenlijke kosten, etc. Verder een gezamenlijke spaarrekening en gezamenlijke hypotheekrekening.

Niemand weet water in de toekomt gaat gebeuren. Financiële onafhankelijkheid is voor beide belangrijk.
als wij uit elkaar mochten gaan. Verdelen we de sooi weer en gaan we ieders ons weegs, volkomen financieel onafhankelijk (zonder partneralimentatie oid)
Waarom hebben jullie dat nu al zo geregeld?
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
15-02-2018 16:21
als wij uit elkaar mochten gaan. Verdelen we de sooi weer en gaan we ieders ons weegs, volkomen financieel onafhankelijk (zonder partneralimentatie oid)
Waarom hebben jullie dat nu al zo geregeld?
Nu al? We doen dit al bijna 15 jaar zo. En hopen dit nog heel lang zo te doen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
15-02-2018 16:30
Nu al? We doen dit al bijna 15 jaar zo. En hopen dit nog heel lang zo te doen.
ik bedoel met ´nu al´, nog voor je uit elkaar gaat
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
15-02-2018 16:16
Als je alles op een grote hoop gooit en je hebt beiden een goede baan dan ben je gewoon financieel onafhankelijk.

Als je dan uit elkaar gaat Open je gewoon alsnog een eigen rekening en verdeelt het geld.

Je kan beiden een aparte rekening hebben en toch financieel afhankelijk zijn omdat de ene partner het huis alleen op naam heeft en betaald van de eigen rekening. Terwijl de ander wel een eigen rekening heeft maar heel weinig verdient en daarvan alleen bijdraagt aan de gezamenlijke boodschappen.
Waarom alnog een eigen rekening openen? Ik heb mijn prive rekening al ruim 40 jaar. Al mijn persoonlijke zaken gaan van dit nummer af. Dit rekeningnummer wordt niet gedeeld. Geldt voor mijn vriend net zo.

Ik heb van huis uit meegekregen, niet in gemeenschap van goederen trouwen en zaken niet op 1 hoop gooien. Ik wil alles met liefde delen, maar het is niet automatisch zo dat alles van ons samen is. We verdienen beide voldoende en we kunnen ieder apart alle kosten dragen, zou dit ooit moeten.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alles komt binnen op gezamenlijke betaalrekening, waar ook alles van betaald wordt, vaste lasten, boodschappen, uitjes, andere aankopen.

1 salaris wordt vervolgens overgeboekt naar de gezamenlijke spaarrekeningen.

Gaat al 20 jaar goed, gelijk toen we gingen samenwonen zo geregeld. Inmiddels getrouwd. Grote aankopen beslissen we samen, rest naar eigen inzicht.
dianaf schreef:
15-02-2018 15:37
Tja, dat is natuurlijk heel persoonlijk.
Hier salaris wordt op eigen rekening gestort. Beiden maken hetzelfde bedrag over naar de gezamelijke rekening. Alle gezamelijk kosten (vaste lasten, boodschappen ed) gaan van de gezamelijke rekening.
Ik vind het prettig om zelf te kunnen beslissen wat ik doe met het geld dat ik overhoud, zonder dat ik het idee heb dat ik mij moet verantwoorden omdat het gezamelijk geld is.
Hier zelfde, ook on zelfde reden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven