Geld & Recht alle pijlers

Rekening splitsen

16-02-2018 07:39 139 berichten
Wat doen jullie als je steevast degene bent die het goedkoopste eet, maar toch elke keer de rekening wordt gesplitst?

Wij eten meestal vegetarisch en we drinken geen alcohol, dus we zijn vaak goedkope klanten, maar als de rekening wordt gesplitst dan gaat dat altijd gewoon naar het aantal personen en zijn wij dus altijd het drankgebruik van anderen aan het sponsoren. En dat begint me best tegen te staan eigenlijk.... Maar ik weet ook niet zo goed hoe ik het bespreekbaar moet maken :roll:
Alle reacties Link kopieren
Ik kom zelden in situaties waar gesplitst wordt. Als ik uitnodig betaal ik, als ik word uitgenodigd betaalt de ander. Splitsen is voor mij vooral voor knieperts.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Met welke gezelschap ben je dan?
Ik zou niet gaan zeuren over 5-10 euro. Mocht het over veel meer geld gaan, dam zou ik het overwegen.
Alle reacties Link kopieren
Oh en in groepen waar één rekening wordt opgemaakt betaal ik mijn deel. Het voorstel om te splitsen komt altijd van degenen die het duurste drinken. Daar pas ik voor.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Gewoon van te voren dit melden zoals je het hier verteld? Is echt niet raar hoor, genoeg die het zo doen.
'Ik betaal wel, maak jullie gedeelte maar over'.
Alle reacties Link kopieren
Ik geef van te voren aan dat ik wil betalen naar gebruik. Dan weet iedereen het vooraf. Als de rest van de groep de rekening wel wil splitten, prima, maar dan min het gedeelte wat ik heb gegeten en gedronken.
Met vrienden eet ik vaak in een all-you-can-eat concept (tapas, sushi of vastgesteld menu) waarbij dan alleen de prijs van het drinken verschilt. Dan scheelt het hooguit een paar euro en dat vind ik niet zo erg.
JollyRider schreef:
16-02-2018 07:41
Ik kom zelden in situaties waar gesplitst wordt. Als ik uitnodig betaal ik, als ik word uitgenodigd betaalt de ander. Splitsen is voor mij vooral voor knieperts.
dus bij een groot uitje trek jij de portemonnee wel even.
Ik zou zeggen houdt ieder z’n deel even zelf bij vanavond?
Alle reacties Link kopieren
Jane Doe schreef:
16-02-2018 07:54
dus bij een groot uitje trek jij de portemonnee wel even.
Lees anders even wat beter
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Voordat de rekening komt zeggen ik heb een vegetarische pasta en 1 cola op dat kost 15€ en je deel op tafel leggen.
Alle reacties Link kopieren
Splitsen doe ik alleen als de uitgaves zo'n beetje overeen komen. Anders gewoon betalen wat je hebt uitgegeven afgerond naar boven ivm fooi.
Alle reacties Link kopieren
Bij ons in de vriendengroep gebeurt dit ook veel splitsen. Soms verschilt t niet zoveel maar met een weekend weg bijvoorbeeld wel. We hebben dan ook wel is iemand die zegt ik vind het niet zo fijn als ik voor alle drank van de anderen moet betalen.
Dat kan mag verreken we dat apart. Niemand die daar moeilijk over doet of geïrriteerd van raakt lijkt me heel terecht.

Mijn advies gewoon openlijk bespreken
where ever you go, go with your heart
JollyRider schreef:
16-02-2018 07:41
Ik kom zelden in situaties waar gesplitst wordt. Als ik uitnodig betaal ik, als ik word uitgenodigd betaalt de ander. Splitsen is voor mij vooral voor knieperts.
Eh... en als je nou gewoon samen besluit om ergens wat uit eten te gaan, wie betaalt er dan?

5-10 euro klinkt als niet veel geld, maar als je maandelijks uit eten gaat met iemand, en altijd degene bent die 5-10 euro meer moet betalen, is dat niet leuk (ik eet ook vaak vegetarisch en drink geen alcohol).

Maar er zijn al goede tips gegeven, gewoon niet al te moeilijk over doen!
Alle reacties Link kopieren
Gewoon een keer aangeven. Vroeger, toen ik nog wel eens een groepsuitje had (bv van bijbaan), gaf ik ook altijd aan dat ik voor mijn eigen drinken ed betaalde. Er zaten wat mensen bij die aan de breezers en andere mixdrankjes gingen en dat stond gewoon niet in verhouding met mijn 2 fris.
Ja, sommigen vonden het raar, maar ik vond de avond een stuk leuker wetende dat ik 25-30 euro extra zou moeten lappen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Star² schreef:
16-02-2018 07:46
'Ik betaal wel, maak jullie gedeelte maar over'.

Dan maakt de ander waarschijnlijk de helft van het bedrag op de rekening over als er normaal altijd gesplitst wordt, dat lost het probleem niet op.
@Deenje: gezelschap verschilt. Het is zowel met familie-etentjes als met collega's uit eten.

Het gaat niet om tientalln euro's, maar meer om het principe dat wij elke keer andermans drinken betalen eigenlijk. Per keer is het misschien maar €5, maar bij elkaar opgeteld....
Alle reacties Link kopieren
Tijdens het bestellen kan je vertellen dat je het graag onder een bepaald bedrag wil houden.
Alle reacties Link kopieren
Kastanjez schreef:
16-02-2018 08:10
Eh... en als je nou gewoon samen besluit om ergens wat uit eten te gaan, wie betaalt er dan?
Hangt van de situatie af. Ieder voor zich kan, maar meestal is toch wel duidelijk wie het initiatief neemt in mijn situatie.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
5 euro zou mij niks uitmaken. Ik heb vaak alleen een voorgerecht en vrienden nemen 3 gangen en Irish coffee na, dan leg ik gewoon op tafel wat ik gegeten en gedronken heb en klaar. Ik maak er geen woord aan vuil verder.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Ik zou ook eens bedingen dat je eens ergens kan gaan eten waar ze goed vegetarisch eten serveren.
Als je altijd je goedkoopst uit bent om die reden zit je niet op de goede plekken.
Verder wat dolfje zegt: Gewoon bij het bestellen al uitrekenen wat je hebt besteld en dat neerleggen plus fooi.
Is soms heel confronterend voor mensen die veel wijn drinken.
JollyRider schreef:
16-02-2018 07:43
Oh en in groepen waar één rekening wordt opgemaakt betaal ik mijn deel. Het voorstel om te splitsen komt altijd van degenen die het duurste drinken. Daar pas ik voor.
Nou, dit is wel een antwoord op de vraag van TO. Je eerdere bericht niet en staat ook los van haar vraag.
Splitsen van rekeningen is geen knieperige actie. Integendeel.

Bumba, ligt eraan hoe vaak het voorkomt en om wat voor bedragverschil het gaat.

Is het eenmaal per kwartaal en het gaat om 5 euro zou ik het zo laten. Anders netjes aankaarten. Eenmaal doen en je hebt er de keren nadien geen ommekijken meer naar. Dus eenmaal door een zuur appeltje heenbijten en nadien ben je blij dat je je mond hebt open gedaan.
Alle reacties Link kopieren
Troeteltje schreef:
16-02-2018 08:24
Nou, dit is wel een antwoord op de vraag van TO. Je eerdere bericht niet en staat ook los van haar vraag.
Splitsen van rekeningen is geen knieperige actie. Integendeel.
Ja juf, dat is het wel. Maar denk er nog rustig even over na
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Jolly, heeft niets met jufgedrag van doen. Je bericht kwam op mij zeer onvriendelijk en kort door de bocht over. Gewoon even tot 10 tellen en dan schrijven helpt blijkbaar, want je andere berichten komen een stuk prettiger over.

Ik ambieer trouwens geen juffenfunctie....hoewel ik wel regelmatig als juf moet fungeren. Hahaha.
Alle reacties Link kopieren
Vijf euro maakt me echt niet uit.
Als iedereen uitgebreid heeft zitten tafelen met wijn, en cognac toe, en ik een water en een voorgerechtje, leg ik neer wat dat ongeveer kost (ik ga niet zitten rekenen) en een beetje meer (fooi). De rest kan de rest dan delen, of hoe ze het ook willen doen. Nog nooit een probleem geweest.

Als ik met mijn lief ga eten gaat dat heel anders, we nodigen elkaar steeds uit en maken 'ruzie' over wie mag betalen. Maar dat is een ander verhaal.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven