Geld & Recht alle pijlers

Niet gescheiden wel ander adres

17-02-2018 16:33 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie kan mij hiermee helpen? Twee weken geleden hebben mijn man en ik tot een time-out besloten. Maandag kan ik in een anti-kraak pand. Volgens contract ben ik verplicht mij in te schrijven op het nieuwe adres.
Maar het wordt mij niet duidelijk of dit nog gevolgen heeft voor bijvoorbeeld de Belastingdienst of voor toeslagen? We hebben een koophuis, dus we blijven fiscale partners denk ik?
Alle reacties Link kopieren
ben je getrouwd met hem?

Uw fiscaal partnerschap: zie
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... lkaar_gaan


Toeslag partner: Lees www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/ ... tners_meer
Alle reacties Link kopieren
Zalmsnipper, bedankt voor de links.
Voor zover ik begrijp blijven we toeslagpartners en fiscaal partners. Maar betekent dat dat het inschrijven op een ander adres helemaal geen financiële gevolgen heeft?
Voor de toeslagen geldt dat je tijdelijk op een ander adres mag wonen, je blijft elkaars toeslagpartner. Uitzondering is de huurtoeslag; als je op een ander adres woont ben je vanaf de 1e van de maand geen toeslagpartner meer.
Fiscaal partnerschap blijft gewoon, aangezien jullie samen een koopwoning hebben.
Tip voor tijdens je time out; ha je alvast verdiepen in alle tegels en wetgeving omtrent scheiden. Een time out is meestal het begin van het einde en dan kom je in ieder geval beslagen ten ijs.
Alle reacties Link kopieren
Dank je wel Sansa. Ja, ik hoop de komende tijd de rust te vinden om me daarin te verdiepen.
Vraag na hoe het zit met HRA. Normaal gesproken moet je je hoofdverblijf hebben in de eigen woning en als je je elders inschrijft heb je dat niet, zou je zeggen?

Sterkte, zoals Sansa al schrijft: gebruik deze tijd om je voor te bereiden op een eventuele scheiding. Dat doet je man vast ook.
Aanvulling op Erizon; wanneer een van de twee fiscale partners de woning niet meer als hoofdverblijf heeft, heb je nog maximaal twee jaar recht op HRA.

Er van uitgaande dat de time out niet zo lang duurt, heb je dus nog even.
Alle reacties Link kopieren
En of die HRA impact heeft hangt weer af van hoe jullie het verdelen: passen jullie het toe op beide inkomens of op maar 1 van de inkomens (en dan: op welke?)
Alle reacties Link kopieren
Ja, die HRA is nog wel een dingetje.... Voor zover ik kan zien, heb ik daar geen recht meer op. Maar ik zal tzt een belastingadviseur contacten.
Alle reacties Link kopieren
Ik nog een korte update geven. Twee weken geleden hebben we besloten om de komende tijd (jaren?) een latrelatie aan te gaan. In de loop van dit jaar gaan we een financieel adviseur vragen of het verstandig is om te scheiden. Want scheiden geeft op korte termijn (veel) kosten, maar op langere termijn ook weer financieel voordeel. Wat mij betreft gaan we eerst bouwen aan het versterken van de liefdevolle basis. Daarna zal ik een technische scheiding beter trekken...
Als ik nog dingen over het hoofd zie, hoor ik dat graag.
Gaan jullie dan latten om aan jullie relatie te werken, of is het eigenlijk gewoon uit praktische overwegingen?
Alle reacties Link kopieren
Sansa, latten om aan de relatie te werken. De afgelopen tijd gevoeld dat we allebei nog van elkaar houden. Maar ook bedacht dat we héél rustig weer willen opbouwen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven