Geld & Recht alle pijlers

WIA uitkering toegekend, werkgever heeft me niet ontslagen

17-02-2018 17:17 49 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds december ben ik voor 80-100% arbeidsongeschikt verklaard en krijg ik een WIA (in WGA vorm) uitkering van het UWV. Dit na 2 jaar ziekte waarbij ik hard geprobeerd heb te herstellen en te reïntegreren maar het lukt niet door lichamelijke klachten.

Als het goed is alle info ook naar mijn werkgever gestuurd, maar ik heb niets van hen gehoord over ontslag. Mijn eerdere leidinggevende is zelf langdurig ziek thuis dus ik dacht dat het gewoon even afwachten was. Maar inmiddels heb ik nog steeds niets gehoord.
Wel heb ik dubbel uitbetaald gekregen: dus salaris van mijn werkgever en een uitkering van het UWV. Van mijn werkgever krijg ik iets meer dan van het UWV. (Ik heb het extra geld maar apart gezet, ik kan me indenken dat ik het terug zal moeten betalen).

Online kom ik wel tegen dat sommige werkgevers je bewust niet ontslaan om onder de transitievergoeding uit te komen. Als ik het bereken heb ik recht op een vergoeding van rond de 8000 en binnenkort heb ik weer de dienstjaar erbij.

Ik vraag me af wat te doen, afwachten en extra geld apart zetten en zo mogelijk extra spaargeld opbouwen (wat ik heel goed kan gebruiken) of actief aan gaan kloppen bij mijn werkgever wat ze nu gaan regelen voor mijn ontslag en transitievergoeding. Zelf heb ik niet direct haast.... Ik bouw nu ook nog eens pensioen op en in WIA niet.

Met mijn rechtsbijstand zal ik ook nog contact opnemen, kijken of ze tips hebben.
anoniem_364743 wijzigde dit bericht op 17-02-2018 17:27
1.86% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Je hebt wel een plicht om onterecht ontvangen salaris te melden. Ik zou even contact opnemen met HRM.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Moet de wergever jou ook in deze situatie een transactievergoeding betalen dan? Ik ken de wetgeving niet rondom arbeidsongeschiktheid, maar het verbaast me dat een werkgever zoveel extra kosten moet maken voor een situatie waar de werkgever zelf (als het goed is) niets aan kan doen. Jij kunt niet meer werken, de werkgever heeft weinig keus dus en kan jou niet in jouw functie behouden.
viva-amber schreef:
17-02-2018 17:24
Je hebt wel een plicht om onterecht ontvangen salaris te melden. Ik zou even contact opnemen met HRM.
Maar het salaris is niet onterecht ontvangen, lijkt mij, want de arbeidsovereenkomst is niet beëindigd? Je moet wel je inkomsten doorgeven aan het UWV.

En verder inderdaad even contact opnemen met HRM wat ze nu van plan zijn met je... als ze loon blijven betalen dan hebben ze binnen een aantal maanden die transitievergoeding er ook uit.
anoniem_63dd656acb052 wijzigde dit bericht op 17-02-2018 17:43
0.19% gewijzigd
Ontslag is niet verplicht, kan een slapend dienstverband worden. Wel zsm melden dat er ten onrechte loon is betaald.
eva-luna schreef:
17-02-2018 17:33
Moet de wergever jou ook in deze situatie een transactievergoeding betalen dan? Ik ken de wetgeving niet rondom arbeidsongeschiktheid, maar het verbaast me dat een werkgever zoveel extra kosten moet maken voor een situatie waar de werkgever zelf (als het goed is) niets aan kan doen. Jij kunt niet meer werken, de werkgever heeft weinig keus dus en kan jou niet in jouw functie behouden.
Yep, transitievergoeding moet WG ook betalen in dit soort gevallen. Heeft de aandacht van den Haag, want voelt niet voor iedereen rechtvaardig. Is bedacht om praktijken tegen te gaan om mensen toch nog een procentje arbeidsongeschikt te houden als ze eigenlijk al beter waren, zodat na 2 jaar makkelijk en goedkoop afscheid genomen kon worden van een vaste kracht. De beste voorspeller voor uitval is immers eerdere uitval.
Bad gateway...
eva-luna schreef:
17-02-2018 17:33
Ik ken de wetgeving niet rondom arbeidsongeschiktheid, maar het verbaast me dat een werkgever zoveel extra kosten moet maken voor een situatie waar de werkgever zelf (als het goed is) niets aan kan doen.
1 van de redenen waarom er ook zo weinig vaste contracten nog worden gegeven.....


https://vanakkervindt.wordpress.com/201 ... erkgevers/
Dank z-u-s voor de uitleg :)
Alle reacties Link kopieren
@eva luna
Lullig voor mijn werkgever maar lulliger voor mij dat ik nooit meer een normaal salaris of een extraatje zal verdienen. Bovendien ben ik een aantal jaar terug al vrijwillig de helft teruggegaan in uren ivm lichamelijke klachten. Als ik dat niet had gedaan, waren ze het dubbele kwijtgeweest. Dus ik ga voor waar ik recht op heb.
Blauwerdanblauw schreef:
17-02-2018 17:47
@eva luna
Lullig voor mijn werkgever maar lulliger voor mij dat ik nooit meer een normaal salaris of een extraatje zal verdienen. Bovendien ben ik een aantal jaar terug al vrijwillig de helft teruggegaan in uren ivm lichamelijke klachten. Als ik dat niet had gedaan, waren ze het dubbele kwijtgeweest. Dus ik ga voor waar ik recht op heb.
Maar dat krijg je dus niet, een slapend dienstverband is niet ongebruikelijk en niet verboden. Veel werkgevers wachten op nieuwe wetgeving wat hun geen geld kost. Verwachting 2019.
z-u-s schreef:
17-02-2018 17:38
Maar het salaris is niet onterecht ontvangen, lijkt mij, want de arbeidsovereenkomst is niet beëindigd? Je moet wel je inkomsten doorgeven aan het UWV.

En verder inderdaad even contact opnemen met HRM wat ze nu van plan zijn met je... als ze loon blijven betalen dan hebben ze binnen een aantal maanden die transitievergoeding er ook uit.
Als je een ziektewetuitkering hebt dan krijg je daarbovenop natuurlijk niet nog eens je salaris. Dat zou lekker worden.

Ik vermoed dat je een slapend dienstverband houdt, zodat je werkgever geen transitievergoeding hoeft te betalen.
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
17-02-2018 17:56
Maar dat krijg je dus niet, een slapend dienstverband is niet ongebruikelijk en niet verboden. Veel werkgevers wachten op nieuwe wetgeving wat hun geen geld kost. Verwachting 2019.
Dit is zeker interessant info, ik wist niet dat dit waarschijnlijk volgend jaar aangepast wordt.

Ik ben nog geen 40 dus ik vermoede niet dat ze mijn contract tot mijn pensioen door wilden laten lopen om onder die vergoeding uit te komen. Daarom kon ik geen reden behalve achterstallige administratie bedenken om me niet te ontslaan. Mogelijk verklaart dit waarom ze er niet achteraan zitten.
Alle reacties Link kopieren
Overigens, qua pensioenopbouw: als je bij je pensioenfonds meldt dat je in de WIA zit, kun je recht hebben op een premievrije pensioenopbouw (even in pensioenreglement kijken). Dus je hoeft dan geen pensioenpremie te betalen maar je bouwt wel pensioen op zolang je in de wia bent. Je dient dan wel kopieën van de beschikkingen van het UWV op te sturen (en uiteraard de wijzigingen die erop zouden kunnen volgen).
Pientjexxxx schreef:
17-02-2018 17:58
Als je een ziektewetuitkering hebt dan krijg je daarbovenop natuurlijk niet nog eens je salaris. Dat zou lekker worden.

Ik vermoed dat je een slapend dienstverband houdt, zodat je werkgever geen transitievergoeding hoeft te betalen.
Het is geen ZW uitkering, maar een WIA-uitkering. Die vult je inkomen aan, niet andersom. Dát zou pas lekker worden. Hoeven werkgevers slechts een gedecimeerd salaris meer te betalen voor mensen met een WIA en betaalt de staat de rest.

Maar kennelijk vervalt de loondoorbetalingsverplichting sowieso na 2 jaar? Ook als het dienstverband niet wordt ontbonden?
Alle reacties Link kopieren
ruma1999 schreef:
17-02-2018 18:09
Overigens, qua pensioenopbouw: als je bij je pensioenfonds meldt dat je in de WIA zit, kun je recht hebben op een premievrije pensioenopbouw (even in pensioenreglement kijken). Dus je hoeft dan geen pensioenpremie te betalen maar je bouwt wel pensioen op zolang je in de wia bent. Je dient dan wel kopieën van de beschikkingen van het UWV op te sturen (en uiteraard de wijzigingen die erop zouden kunnen volgen).
Bedankt, dat was ik ook nog niet ergens anders tegengekomen. Ik ga het uitzoeken met mijn pensioenfonds.
Alle reacties Link kopieren
Wia wordt verrekend met andere inkomsten, in jouw geval dus salaris. Als je dit niet opgeeft bij het UWV pleeg je fraude.

Heb je geen recht op opbouw van een premievrij pensioen als gevolg van arbeidsongeschiktheid?

Overigens, als je eerder vanwege jouw gezondheid uren vrijwillig hebt ingeleverd zou er sprake kunnen zijn van een "medische afzakker" en bestaat er een reële mogelijkheid dat jouw uitkering op een volledige werkweek gebaseerd zou moeten worden. Ik zou dit zeker onderzoeken.
Enjoy the moment!
sensinick schreef:
17-02-2018 18:14
Wia wordt verrekend met andere inkomsten, in jouw geval dus salaris. Als je dit niet opgeeft bij het UWV pleeg je fraude.

Heb je geen recht op opbouw van een premievrij pensioen als gevolg van arbeidsongeschiktheid?

Overigens, als je eerder vanwege jouw gezondheid uren vrijwillig hebt ingeleverd zou er sprake kunnen zijn van een "medische afzakker" en bestaat er een reële mogelijkheid dat jouw uitkering op een volledige werkweek gebaseerd zou moeten worden. Ik zou dit zeker onderzoeken.
Die medische afzakker is een goede tip! Zou je een mogelijk bezwaar op kunnen richten
Alle reacties Link kopieren
z-u-s schreef:
17-02-2018 17:38
Maar het salaris is niet onterecht ontvangen, lijkt mij, want de arbeidsovereenkomst is niet beëindigd? Je moet wel je inkomsten doorgeven aan het UWV.

En verder inderdaad even contact opnemen met HRM wat ze nu van plan zijn met je... als ze loon blijven betalen dan hebben ze binnen een aantal maanden die transitievergoeding er ook uit.
Jawel, na 2 jaar ziekte en bij toekenning wia is de werkgever je alleen de uren verschuldigd die je werkt, Je hebt geen recht op loon omdat je een contract hebt. Je hebt recht op loon bij werken en tijdens de eerste 2 jaar ziekte maar daarna alleen voor de uren die je werkt. Anders zouden 100.000de mensen zowel loon als uitkering ontvangen.

Je hebt zelf, als werknemer, ook een verantwoordelijkheid omdat soort zaken te checken en om bij een geconstateerde fout aan de bel te trekken.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Ze komen er bij het UWV trouwens zowiezo achter dat je inkomsten hebt, dus je kunt erop rekenen dat ze gaan terugvorderen...
Enjoy the moment!
Alle reacties Link kopieren
Je moet aankaarten en terug betalen aan de werkgever. Opgeven bij het UWV doe je niet want het is onterecht ontvangen inkomen en geen loon omdat je hebt gewerkt. Als je dom doet kan je straks 2 partijen terugbetalen en heb jijzelf niets.

Je kunt niet sparen van geld dat helemaal niet van jou is.
viva-amber wijzigde dit bericht op 17-02-2018 18:32
0.85% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
sensinick schreef:
17-02-2018 18:14
Wia wordt verrekend met andere inkomsten, in jouw geval dus salaris. Als je dit niet opgeeft bij het UWV pleeg je fraude.

Valt die transitievergoeding daar niet ook onder?
Judy_Hopps schreef:
17-02-2018 18:32
Valt die transitievergoeding daar niet ook onder?
Nee
Alle reacties Link kopieren
Na 2 jaar stopt de verplichting dat de werkgever het loon moet door betalen. Dit staat los van geen ontslag vergunning aanvragen.
De werkgever kan zelfs na jaren onterechte betalingen terugvorderen. Ik zou het netjes melden en anders het geld opzij zetten.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb tot nu toe alleen dubbel inkomen in januari ontvangen, ik kijk wat deze maand op mijn rekening verschijnt over een paar dagen en neem dan contact op met rechtsbijstand, vakbond en dan afhankelijk van hun advies met werkgever en evt UWV.

Die medische afzakker regeling ben ik van op de hoogte, maar ik weet vrijwel zeker dat ik dat niet hard maken, omdat ik toen ik terugging in uren ook een opleiding ging doen. Dat was ook de reden die ik aangaf bij mijn werkgever, maar eigenlijk was toen mijn doel al om via die opleiding minder belastend werk te gaan doen op termijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven