Geld & Recht alle pijlers

Ziektewet zwanger

19-02-2018 11:19 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik hoop dat dit in de juiste pijler staat. Twijfelde even tussen Zwanger & Geld & recht.

Ik mijn vorige topic hebben jullie kunnen zien dat ik extreem misselijk was. Inmiddels opgenomen geweest en het gaat eigenlijk slechter.

Situatie is als volgt. Vorig jaar ben ik met burnout klachten uitgevallen op werk. Hierdoor is mijn arbeidsovereenkomst niet verlengt. Maar, omdat ik op dat moment nog ziek was en de werkgever eigen risicodrager was betaalde zij mijn ziektewetuitkering. Inmiddels ben ik ruim12 weken zwanger en enkele weken geleden opgenomen geweest in het ziekenhuis. Inmiddels wel thuis maar absolute rust voorgeschreven gekregen samen met een bulk aan medicatie.

Inmiddels ben ik bij het UWV ziekgemeld als zijn de ziek door zwangerschap. Het UWV neemt de betaling (na goedkeuren ziekmelding) over en ik heb met de werkgever niets meer te maken.

Heeft iemand hier ervaring mee? Wat kan ik verwachten van het traject van het UWV? Is het een pittig traject? Hoe gaat het in zijn werk?

Online is er vrij weinig over terug te vinden. Wel als je in loondienst bent en wel als het over de normale ziektewet gaat. Mijn situatie kan ik niet goed terugvinden op de site van het UWV.

Ik ben er best onzeker over, helemaal omdat ik mij gewoon zo rot voel, zo bizar misselijk en moe. Ik weet niet wat mij te wachten staat en ben bang dat ik straks aan de slag moet terwijl ik zo ontzettend beroerd ben.
anoniem_51675 wijzigde dit bericht op 19-02-2018 11:20
Reden: Aanvulling
3.57% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Bel het UWV?
Alle reacties Link kopieren
Al met het UWV gesproken?
Alle reacties Link kopieren
Saartjepoes schreef:
19-02-2018 11:22
Bel het UWV?
Al gedaan. Basisinfo krijg je, rest zou op de site staan. Dat laatste is dus niet het geval. Kastje muur verhaal daar de helpdeskmedewerkers niet alles weten en de afdeling die de ziekmelding behandeld niet bereikbaar is. Verder, zoals je kunt lezen, is het in behandeling bij het UWV.

Mijn vraag is dan ook wat de ervaring van een ander is.
Het is een tijd geleden voor me, maar het duurde vrij lang voor ik opgeroepen werd en met de afsprakenkaarten van het ziekenhuis en uitleg over mijn zwangerschapsaandoening was het helemaal geen probleem. Ik geloof dat ik een paar keer opgeroepen ben. Het was wel altijd een hele klus om daar te komen.
Alle reacties Link kopieren
Heb je Facebook? Daar is een groep (praatgroep stg ZEGH) voor mensen met Hyperemesis gravidarum (HG), heel veel mensen daar hebben ook met dit bijltje gehakt en kunnen je er meer over vertellen. En sowieso een prettige groep (geen idee of ze het bij jou benoemd hebben als HG, maar zo klinkt het wel)

Mijn ervaring:
Het valt en staat meestal met de gene die je treft. Je moet een formulier invullen met je klachten en krijgt dan een gesprek, de een mag het telefonisch doen en de ander moet op locatie komen. De een is na een gesprek klaar en de ander moet er meerdere doen. Ik viel pas heel laat onder het UWV dus heb daar geen gesprek meer mee hoeven voeren tot na de bevalling. De arts die ik toen kreeg vond ik wel naar, de helft van wat hij heeft opgeschreven is gewoon niet waar geweest en toen ik daar in een later gesprek iets over zei ging hij er meerdere keren niet op in.

Mijn advies is dan ook dat je iemand die mee neemt naar het gesprek en eventueel vraagt of je het op mag nemen. Let op dat ze ook je verschijning mee mogen nemen in hun beoordeling, bij mij stond er dus in dat ik een zware tas bij me had.. Mijn vriend moest vrij nemen om me te brengen en die tas heb ik ongeveer 50 meter gedragen en was niet zwaar. Wel vol want 2 kinderen met luiers die mee moesten dus een pak doekjes, luiers, 1 setje schone kleren en voor de oudste een schone onderbroek... maar volgens hem was ik fysiek fit want ik kon een zware tas dragen :facepalm: En mentaal ook prima want ik zei dat ik mijn herstel positief in zag omdat er niks was dat blijven zou moeten zijn dus ik stond positief in het leven... Ook met een depressie kan je positief zijn over dat je er van moet kunnen herstellen en het in principe niet blijvend is..

Ga er dus maar niet van uit dat je iemand treft die het beste met je voor heeft of überhaupt objectief naar de zaak kan kijken, mijn gevoel is eerder dat je je enorm moet verdedigen over waarom je ziek zou zijn tegen iemand die bij voorbaat je beter wil keuren ipv een arts die kijkt naar of je wel of niet ziek ben. Zet goed uiteen waar je last van hebt en waarom en ga het gesprek niet alleen aan. Tref je een goede alleen maar mooi, maar dan ben je tenminste voorbereid als dat niet zo is.
Alle reacties Link kopieren
@jolijn, aantonen is geen enkel probleem. Ik kan online mijn patiëntendossier inzien en uitdraaien. Verloskundige wil een verklaring opstellen en huisarts verwacht ik ook geen probleem van. Alleen ben ik onlangs overgestapt van verloskundige, van de eerste verloskundige zal ik niets krijgen. Zij hebben het ook enorm op de spits gedreven. Ze geloofde mij niet, het hoorde erbij en de opname was niet nodig. Opname wegens uitdroging, was al niet meer te prikken (pas 3e poging anesthesist) werd volledig ontkent.

@my little Apple tree
Daar ben ik dus ook bang voor, dat ik mij enorm moet gaan verdedigen en daar heb ik de krachten niet voor. Vanaf begin zwangerschap ben ik ziek en heb ik mij zo moeten verdedigen dat dit geen gewone misselijkheid was. Aan voorkomen zal het niet liggen, zie er momenteel uit alsof ik ergens uit een stoffige kelder ben gehaald, ik barst om het minste in tranen uit en kan bijna op commando overgeven...

Ik zal die groep op FB eens opzoeken. Had er wel van gehoord maar nog niet durven aan te vinken. Nog niet iedereen in mijn omgeving wist van de gezinsuitbreiding en wilde dat toen nog even stil houden. Daardoor weer op de achtergrond gezakt
Alle reacties Link kopieren
Lolitha, ik heb zelf 2 HG zwangerschappen gehad dus weet wl ongeveer hoe je je voelt. Gelukkig zijn er ook mensen in die groep die een hele andere ervaring hebben dan ik hoor, maar liever voorbereiden op je moeten verdedigen en dat het dan mee valt dan zoals ik toch een beetje naïef er in gaan.

Ik wil je in pb best meer toelichting geven over hoe het ging, maar ik ben hier soms herkenbaar en ik weet van een aantal mensen dat ze me hier kennen dus zet niet zomaar alles hier altijd neer.

Die groep is echt fijn, maar ik snap dat je er terughoudend in ben. Ik durf er ook niet alles in te zeggen omdat mensen je soms al kennen en dan dus ook gelijk weten dat je zwanger bent. Maar als je er aan toe ben zou ik zeker lid worden, ik heb er echt veel aan gehad. Ooit een nood bericht geplaatst toen mijn sonde verstopt zat en het ziekenhuis nog niet bereikbaar was over wat ik moest doen. Binnen een paar minuten meerdere antwoorden en de sonde door kunnen spoelen.

Er zit daar (helaas) heel veel kennis over misselijkheid, overgeven, drink en sonde voeding, opnames en medicijnen. Maar niet onbelangrijk ook echt heel veel begrip voor hoe je je voelt want nog wel eens niet zo is bij mensen die het (gelukkig) nooit zo hebben hoeven mee maken.
Alle reacties Link kopieren
Ik zit ook in de Hg Facebook groep en kan het je zeker aanraden.

Uit mijn ervaring is het UWV traject helemaal geen lastig iets. Ben zelf wel met 22 weken weer aan het werk gegaan. Ze belden me heel af en toe voor een update en meer niet.
Mijn arboarts vond ik wel een verschrikking, van hem moest ik aan het werk, want overgeven kon ook daar. Voelde me zo onbegrepen.

Veel sterkte in ieder geval!

Groetjes
Ik had geen HG, maar slapeloosheid. Hele 38 weken gehad dat ik dus maar 2-4 uur per 24 uur sliep. Ik werkte wel en ben vrij snel halve dagen gaan werken. Ik zag de arboarts met enige regelmaat en dat verliep prima. Het was duidelijk een hormonendingetje dus ook waarschijnlijk dat het na de bevalling weer weg zou gaan. (Was gelukkig ook zo)
UWV heb ik een telefonische intake gehad en daarna nog twee belafspraken en die monitoorde het op afstand. Geen enkel probleem en ze volgde de adviezen van de vk en arboarts eigenlijk.

Ik hoop dat je je snel iets beter gaat voelen. HG lijkt me echt verschrikkelijk!
Alle reacties Link kopieren
my-little-appletree schreef:
19-02-2018 12:18
Lolitha, ik heb zelf 2 HG zwangerschappen gehad dus weet wl ongeveer hoe je je voelt. Gelukkig zijn er ook mensen in die groep die een hele andere ervaring hebben dan ik hoor, maar liever voorbereiden op je moeten verdedigen en dat het dan mee valt dan zoals ik toch een beetje naïef er in gaan.

Ik wil je in pb best meer toelichting geven over hoe het ging, maar ik ben hier soms herkenbaar en ik weet van een aantal mensen dat ze me hier kennen dus zet niet zomaar alles hier altijd neer.

Die groep is echt fijn, maar ik snap dat je er terughoudend in ben. Ik durf er ook niet alles in te zeggen omdat mensen je soms al kennen en dan dus ook gelijk weten dat je zwanger bent. Maar als je er aan toe ben zou ik zeker lid worden, ik heb er echt veel aan gehad. Ooit een nood bericht geplaatst toen mijn sonde verstopt zat en het ziekenhuis nog niet bereikbaar was over wat ik moest doen. Binnen een paar minuten meerdere antwoorden en de sonde door kunnen spoelen.

Er zit daar (helaas) heel veel kennis over misselijkheid, overgeven, drink en sonde voeding, opnames en medicijnen. Maar niet onbelangrijk ook echt heel veel begrip voor hoe je je voelt want nog wel eens niet zo is bij mensen die het (gelukkig) nooit zo hebben hoeven mee maken.
Als je mij een PB zou willen sturen ben ik je daar erg dankbaar voor. Ik heb helemaal niemand in mijn omgeving die dit heeft meegemaakt. Gelukkig voor hun maar dat is voor mij ook wel lastig. Ik kan er niet echt met iemand over sparren en er heerst een hoop onbegrip. Wat bij mij weer voor veel frustratie en boosheid zorgt.

Een sonde lijkt mij ook vreselijk. Dat hoefde bij mij gelukkig net niet. Wel een flink infuus, 3 liter per dag waarbij ik pas einde van dag 2 naar het toilet hoefde. Ondanks dat er geen ketonen in mijn urine zaten was ik dus wel uitgedroogd.

De groep heb ik weer gevonden en heb ik mij aangemeld. Nu even wachten tot ik ben toegelaten!
Alle reacties Link kopieren
Meme86 schreef:
19-02-2018 12:37
Ik had geen HG, maar slapeloosheid. Hele 38 weken gehad dat ik dus maar 2-4 uur per 24 uur sliep. Ik werkte wel en ben vrij snel halve dagen gaan werken. Ik zag de arboarts met enige regelmaat en dat verliep prima. Het was duidelijk een hormonendingetje dus ook waarschijnlijk dat het na de bevalling weer weg zou gaan. (Was gelukkig ook zo)
UWV heb ik een telefonische intake gehad en daarna nog twee belafspraken en die monitoorde het op afstand. Geen enkel probleem en ze volgde de adviezen van de vk en arboarts eigenlijk.

Ik hoop dat je je snel iets beter gaat voelen. HG lijkt me echt verschrikkelijk!
Wat een gedoe is dat, slapeloosheid. Dat kan je eventjes volhouden maar na een week loop je ook op je tandvlees, lijkt mij.

De Arbo van werkgever doet ook niet moeilijk maar daar heb ik nu niets meer mee te maken. Mijn contract is niet verlengt ivm de burn out en lleen voor dat traject (ivm eigen risicodrager) had ik met haar van doen.

Ik ben erg benieuwd hoe het nu verder gaat met het UWV. Ken verder niemand die zwanger met het UWV en de ziektewet te maken heeft gehad. En de paar dingen die je leest online zijn dan ook nog eens horrorverhalen wat mij gewoon erg onzeker maakt.
Alle reacties Link kopieren
Mijn ervaring met UWV is juist positief. Eerste zwangerschap met 16 weken eruit vanwege aanhoudende harde buiken, één keer telefonisch contact gehad met UWV.
Nu derde zwangerschap en weer met 16 weken eruit vanwege bekkenklachten, terwijl ik zei dat ik na twee weken rust wel weer wat uurtjes wilde proberen te werken. Zei de UWV arts juist dat ik helemaal niet meer moest gaan werken. Zelfs boventallig mocht alleen als ik het leuk vond en mij verveelde. Verder ook niks geen gedoe of gepush.
Lolitah schreef:
19-02-2018 11:56
@jolijn, aantonen is geen enkel probleem. Ik kan online mijn patiëntendossier inzien en uitdraaien. Verloskundige wil een verklaring opstellen en huisarts verwacht ik ook geen probleem van. Alleen ben ik onlangs overgestapt van verloskundige, van de eerste verloskundige zal ik niets krijgen. Zij hebben het ook enorm op de spits gedreven. Ze geloofde mij niet, het hoorde erbij en de opname was niet nodig. Opname wegens uitdroging, was al niet meer te prikken (pas 3e poging anesthesist) werd volledig ontkent.
Dan hoef je er niet zo bang voor te zijn lijkt me, het zijn net mensen bij het UWV. Die eerste verloskundige die had het duidelijk mis en die ziekenhuispapieren zeggen genoeg. Bij mij was de conclusie destijds: het enige wat helpt tegen de aandoening is bevallen - en het was zinloos om daarvoor te reïntegreren bij een werkgever die ik op dat moment niet had.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben bij mijn beide zwangerschappen ziek thuis geweest wegens heftige misselijkheid en overgeven (geen echte hg, heb niet in het ziekenhuis gelegen), eerste keer vanaf 20 weken 50%, tweede keer vanaf 12 weken helemaal. Het UWV heeft beide keren 1x gebeld om na te vragen hoe het met me was en dat was een heel vriendelijk telefoontje. Verder niks meer van ze gehoord behalve de officiële brieven dat zij de kosten van het ziekteverlof op zich namen. Ik vond het niks om je zorgen over te maken! Sterkte!
Alle reacties Link kopieren
En ik had dus niet in het ziekenhuis gelegen, geen bulk aan medicatie en niet door een arts/VK volledige rust voorgeschreven gekregen. Ik had gewoonweg zelf geconstateerd dat het niet ging. En ben daarmee zelf naar mijn baas en de Arbo arts gestapt. Was geen enkel punt. Dus je maakt je volgens mij onterecht zorgen.

Het UWV kan heel lastig en streng zijn, maar dat is bij mensen waarbij ze bang zijn dat ze jarenlang of zelfs voor altijd ziek blijven en die meestal vage klachten hebben. Zwangerschapsklachten zijn duidelijk en tijdelijk, dat is niet zo'n ding voor ze.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook via uwv ziektewet ontvangen tijdens zwangerschap. Zelfde situatie als jij, ook zonder werkgever. Ik zou je wel een pb willen sturen over mijn ervaring met uwv, ik was er tijdens mijn eigen traject ook naar op zoek maar kon eigenlijk alleen maar info vinden voor als je nog in loondienst. Laat maar weten als je er behoefte aan hebt ;)
Alle reacties Link kopieren
Burgervddag schreef:
19-02-2018 15:01
Ik heb ook via uwv ziektewet ontvangen tijdens zwangerschap. Zelfde situatie als jij, ook zonder werkgever. Ik zou je wel een pb willen sturen over mijn ervaring met uwv, ik was er tijdens mijn eigen traject ook naar op zoek maar kon eigenlijk alleen maar info vinden voor als je nog in loondienst. Laat maar weten als je er behoefte aan hebt ;)
Als je dat zou willen doen ben ik erg blij! Er is haast niets over te vinden! :)
Alle reacties Link kopieren
Uwv deed bij mij totaal niet moeilijk. Ze hebben me 1x gebeld en ik ben 1x bij de bedrijfsarts geweest . Ik was dus alleen wel in loondienst. Zelfde situatie ongeveer als Nicole. Geen echte hg en niet in het ziekenhuis gelegen. Wel heel erg misselijk en overgeven en enorm moe.
Alle reacties Link kopieren
nicole123 schreef:
19-02-2018 14:05

Het UWV kan heel lastig en streng zijn, maar dat is bij mensen waarbij ze bang zijn dat ze jarenlang of zelfs voor altijd ziek blijven en die meestal vage klachten hebben. Zwangerschapsklachten zijn duidelijk en tijdelijk, dat is niet zo'n ding voor ze.
Inderdaad, en natuurlijk gaat TO na de bevalling gelijk weer 40 uur keihard aan het werk om haar steentje weer bij te dragen toch TO? Dus hoeft het UWV (en wij) zich geen zorgen te maken.
Alle reacties Link kopieren
nicole123 schreef:
19-02-2018 14:05
En ik had dus niet in het ziekenhuis gelegen, geen bulk aan medicatie en niet door een arts/VK volledige rust voorgeschreven gekregen. Ik had gewoonweg zelf geconstateerd dat het niet ging. En ben daarmee zelf naar mijn baas en de Arbo arts gestapt. Was geen enkel punt. Dus je maakt je volgens mij onterecht zorgen.

Het UWV kan heel lastig en streng zijn, maar dat is bij mensen waarbij ze bang zijn dat ze jarenlang of zelfs voor altijd ziek blijven en die meestal vage klachten hebben. Zwangerschapsklachten zijn duidelijk en tijdelijk, dat is niet zo'n ding voor ze.
Maar TO was al ziek thuis voordat ze zwanger werd. Of ze alweer beter was gemeld voor de burnout en in de WW beland en van daaruit weer ziekgemeld wegens zwangerschap, staat niet in de OP. Maar ik mag eigenlijk hopen dat ze in dat geval wel iets strenger naar de mogelijkheden kijken.
Alle reacties Link kopieren
spuit_111 schreef:
19-02-2018 19:05
Maar TO was al ziek thuis voordat ze zwanger werd. Of ze alweer beter was gemeld voor de burnout en in de WW beland en van daaruit weer ziekgemeld wegens zwangerschap, staat niet in de OP. Maar ik mag eigenlijk hopen dat ze in dat geval wel iets strenger naar de mogelijkheden kijken.
Wat bedoel je met strenger naar de mogelijkheden kijken?

TO, het lukt me niet om een pb te versturen door de gateway problemen... Sorry, ik ga het later nog een keer voor je proberen.
Alle reacties Link kopieren
spuit_111 schreef:
19-02-2018 19:05
Maar TO was al ziek thuis voordat ze zwanger werd. Of ze alweer beter was gemeld voor de burnout en in de WW beland en van daaruit weer ziekgemeld wegens zwangerschap, staat niet in de OP. Maar ik mag eigenlijk hopen dat ze in dat geval wel iets strenger naar de mogelijkheden kijken.
In overleg met de bedrijfsarts zou ik per 1/3 weer hersteld worden. Op eigen verzoek een maand eerder dan in eerste instantie gedacht. Het loopt nu alleen onhandig en ongelukkig samen. Mijn burn out is in principe "over" en ik zal zodra het kan ook weer normaal aan het arbeidsproces mee gaan doen.
Alle reacties Link kopieren
Burgervddag schreef:
19-02-2018 19:17
Wat bedoel je met strenger naar de mogelijkheden kijken?

TO, het lukt me niet om een pb te versturen door de gateway problemen... Sorry, ik ga het later nog een keer voor je proberen.
Waardeloos hè... Ik zie het wel verschijnen, in ieder geval alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Mijn ervaring met het UWV tijdens zwangerschap is dat ze me geloof ik 3 x gebeld hebben.

Kort gesprekje van 2 tot 5 min hoe het ging , wat ik mankeerde en weer tot over 6 tot 8 weken maar weer. Gehele zwangerschap ziek thuis geweest(HG en wel diverse opnames verder).

Nooit opgeroepen om te komen.

Ook nu 4 maanden na de bevalling nog in verlengd verlof ivm opnames zoontje en werd me door het UWV zelf geadviseerd mij straks nog ziek te melden daar ik niet aan herstellen ben toegekomen door alle opnames vd kleine en het rennen naar het ziekenhuis dus. Dus alles zwangerschapsgerelateerd met het UWV gaat hier eigenlijk prima.

En wat betreft de HG pagina op fb! Echt een topgroep. Succes lieve TO en hoop dat je ondanks alle misselijkheid toch wat mag genieten van de kleine lichtpuntjes.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven