Geld & Recht alle pijlers

financiele tips samenwonen/huis kopen

09-02-2009 14:28 9 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal!

Mijn lief en ik zijn van plan om binnenkort een huis te gaan kopen, en dan ook te gaan samenwonen. Ik dacht ergens gehoord te hebben dat je dan voordeel kunt halen uit veel financiele situaties. Volgens mij ook de ziektekosten verzekering bijvoorbeeld. Iemand tips om geld te gaan besparen op verzekeringen e.d., maar bijvoorbeeld ook op de hypotheek? Of heb ik dit allemaal verkeerd gehoord, en zitten hier niet heel veel voordelen aan?



Alvast bedankt voor een reactie!
Voordeel halen uit financiele situaties? Wat heb je precies gehoord dan? En wat is voor jou "voordeel"?



Het ligt toch helemaal aan jullie situatie welke hypotheek en verzekering bij jullie past.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou eerst samen gaan wonen in een huurhuis voor je gaat kopen. (mar da's mijn idee)



Verder zorg er voor dat je jullie relatie op papier heb (samenlevingsovereenkomst en testament of trouwen/partnerschap)

Afhankelijk van de koopsom van het huis kan je koopsubsidie krijgen en NHG-garantie.

Op de site van het NIBUD kan je veel tips m.b.t. budget lezen.

Verder denk goed na en laat je goed informeren over je hypotheek. Laat bij meerdere adviseurs een berekening maken.

Ik heb zelf veel gehad aan het boekje: Hoera, een hypotheek. Hier staat in in welke situatie je vooral wel en niet moet besparen op bepaalde onderdelen van een hypotheek.

Een prof. hulpje bij het invullen van je belastingformulieren is ook wel handig.

Kijk naar de financiele bijsluiters van de verschillende hypotheken (wij hebben banksparen en dan ook echt met een spaar rekening en niet met een beleggingsrekening)

Zorg dat iig een van beide een vast contract heeft voor je iets gaat afsluiten.



Verder even geen ideeen. Probeer iig te voorkomen dat je binnen een paar jaar je huis weer moet verkopen omdat het samenwonen toch niet lekker gaat. Dan hou je beide een ongewenste schuld over.
Alle reacties Link kopieren
Koop een huis op basis van je eigen salaris. Als de relatie dan niet goed gaat kun je altijd nog de andere partij uitkopen.
Alle reacties Link kopieren
als de een veel werkt en de ander weinig/niets/studeert, dan kun je een leuk bedrag terugkrijgen. Of als de een veel spaargeld heeft, dat boven de vermogenslimiet zit, dan verdubbelt de ruimte voor spaargeld als je gaat samenwonen en fiscale partner wordt.
Alle reacties Link kopieren
Als je samenlevingscontract en testamenten hebt, zorg dan ook dat je meteen regelt m.b.t. erven en voogdij eventuele kinderen als er iets met jullie gebeurd.

Dan hoef je niet later nog een keertje terug om e.e.a. te regelen met de extra kosten. (Dat hadden wij dus... :-))



Als je het goed regelt, kun je vaak met je partners collectieve verzekering meedoen (ziektekosten e.d.).

Let wel op dat je om evt. recht te hebben op bijv. (nabestaanden)pensioen je je relatie moet melden bij het pensioenfonds. Sommigen doen er gemakkelijk over (willen alleen maar een kopietje van je samenlevingsovereenkomst. Anderen willen meer info.



En ja als je 1 huis hebt (of het nu huur of koop is) dan kun je natuurlijk de verzekeringen m.b.t. het huis en aansprakelijkheid e.d bij elkaar zetten.



Verdere voordeeltjes weet ik niet zo. Meer dat je nog maar één energierekening, gemeentelijke belastingen e.d. hoeft te betalen...
Alle reacties Link kopieren
Voordelen que ziektekosten zijn er volgens mij niet; alleen dat je evt mee kan doen met collectief van je partner.

Verzekeringen kunnen soms met zijn 2en goedkoper zijn ( auto bv als je partner mee schadevrije jaren heeft kan jij ook die korting krijgen)



Qua belasting kan je fiscaal partnerschap doen; dat kan schelen qua teruggave maar let op, als je niet getrouwd bent moet je wel min een half jaar officieel samenwonen in dat jaar dat je fiscaal partnerschap wilt doen..



Verder t grootste voordeel is dat eten maken voor 2 personen vaak goedkoper is dan voor 1 persoon...
Alle reacties Link kopieren
aansprakelijkheidverzekering kan je laten samenvoegen (dus naar gezin) zelfde voor rechtsbijstand & reisverzekering. Ik zou gewoon alle lopende polissen bij elkaar zoeken en verschillende offertes opvragen, ik zit zelf bij Interpolis en daar krijg je pakketkorting (5 rubrieken, auto, huis, rechtsbijstand, reizen, aansprakelijkheid)
Alle reacties Link kopieren
Hier zijn heeeeel veel topics over!!!!
kijk altijd wat je hebt en niet wat je niet hebt...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven