Geld & Recht alle pijlers

Financiën samengesteld gezin

02-03-2018 12:24 60 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben benieuwd hoe jullie dat doen

Wil over (klein) jaartje gaan samenwonen ik heb 3 kids hij geen.
Ik ga bij hem inwonen (eigen huis)
Ik kom nu goed rond maar geen ruimte voor veel dure extras
Hij heeft een veel hoger inkomen

Met mijn ex was alles op 1 hoop en dat beviel goed.
Maar dit is toch anders denk ik vandaar benieuwd naar hoe jullie het doen en of partner ook (Niet indirect) wat voor je kind(eren) betaald ?
De kosten van de kinderen betalen ex en ik. Wonen en boodschappen etc samen.

Als het zijn koophuis is en jouw naam komt er niet op. Zou ik zelf niet aan de hypotheek mee betalen. Wel aan g/w/l. Ik zou dat geld sparen.

Schrijf je wel in als woningzoekende. Als het over een paar jaar misgaat kun je makkelijker weer huren.
Alle reacties Link kopieren
Blijf gewoon ingeschreven staan
Die fout maak ik niet nog eens
Houd je wel je eigen huurhuis nog een half jaartje aan voor het geval het niet lukt? Veel mannen trekken het niet als ze ineens drie kinderen in huis krijgen. Of ze willen jou helpen om beter en strenger op te voeden want ‘we hebben hier nu eenmaal regels in huis’.
Qua financiën is lastig, zeker als jij minder verdient. Als je naar rato bijdraagt en de kosten voor je kinderen draagt, zou je wel eens minder te besteden kunnen hebben voor jezelf en sparen dan nu.
Alle reacties Link kopieren
kosten voor de kinderen betaal ik.
zijn huis en wat daar bij komt kijken doet hij.
boodschappen samen.

Dit is de theorie maar in de praktijk koopt hij ook graag dingen gewoon voor mijn kinderen. we hebben samen nu ook 1 kleintje en hij doet alsof het hele gezin van hem is.
Zou gewoon blijven latten. De kans dat het mis gaat is natuurlijk groot als hij kindvrij is en jij brengt drie van die druktemakers mee. Verder is het natuurlijk logisch dat jij (met je ex) voor 4 betaalt wat betreft vaste lasten en boodschappen en hij volledig zelf zijn eigen hypotheek.
Niet op 1 hoop gooien. Het zijn niet zijn kinderen. Betaal voor de kosten van jouw kinderen. En ik zou zelfs de hele g/w/l rekening op me nemen vanwege 3 kids meer verbruik.
Alle reacties Link kopieren
Dan heb ik denk ik minder dan nu ja want toeslagen vallen weg

Hij heeft wel pleegkinderen gehad in zijn eerdere relatie dus het is niet zo dat hij geen kinderen in huis gewend is
pennetje80 schreef:
02-03-2018 12:33
Dan heb ik denk ik minder dan nu ja want toeslagen vallen weg

Hij heeft wel pleegkinderen gehad in zijn eerdere relatie dus het is niet zo dat hij geen kinderen in huis gewend is
Wat is er mis met latten? Je neemt 3 kinderen mee op sleeptouw naar een onzekere verblijfplaats. Waarom komt je vriend niet bij jou wonen?
Alles op 1 hoop zou je prima weer kunnen voorstellen. Immers; jij brengt voldoende in om je eigen kosten + die van de kinderen te dekken.

Qua vermogen zou ik wel aanvullende afspraken maken. Zoiets: Ieders ingebracht vermogen blijft van de persoon zelf. Het blijft zijn huis. x bedrag per jaar is jouw vermogensopbouw.

Makkelijk leven als het goed gaat en makkelijk verdelen als het mis gaat.
pennetje80 schreef:
02-03-2018 12:33
Dan heb ik denk ik minder dan nu ja want toeslagen vallen weg

Hij heeft wel pleegkinderen gehad in zijn eerdere relatie dus het is niet zo dat hij geen kinderen in huis gewend is
Dan kun je niet anders dan alles op een hoop doen. Als je blijft werken met ieder voor zich moet hij anders toch alle extra’s betalen, of alleen op vakantie e.d. Inderdaad, die toeslagen. Toen ik ging samenwonen ging ik voor de kinderopvang 600 euro meer betalen. Dat geld had ik zelf niet echt over, dus we moesten wel alles bij elkaar doen. Na de kinderopvang en de helft van de woonlasten was mijn inkomen op, terwijl ik daarvoor ruim rondkwam.
ZonnigKleintje schreef:
02-03-2018 12:36
Alles op 1 hoop zou je prima weer kunnen voorstellen. Immers; jij brengt voldoende in om je eigen kosten + die van de kinderen te dekken.
Alles op één hoop kan ik me juist niet voorstellen als de één voor 4 personen financieel verantwoordelijk is en de ander slechts voor zichzelf. Daar krijg je alleen maar problemen van.
redbulletje schreef:
02-03-2018 12:40
Alles op één hoop kan ik me juist niet voorstellen als de één voor 4 personen financieel verantwoordelijk is en de ander slechts voor zichzelf. Daar krijg je alleen maar problemen van.
Eens!
Blijf gewoon op jezelf wonen tot je kinderen 't huis uit zijn. Verlies je ook je toeslagen niet.
Hoe oud zijn de kinderen, waarom wil je graag samenwonen en waarom pas over een jaar?
Alle reacties Link kopieren
Kinderen zijn 10, 8, 6
Kunnen jullie geen compromis sluiten dat de kosten die nu erbij komen door het wegvallen van de toeslagen 50/50 gedeeld worden? Jullie investeren beide in de relatie door samen te gaan wonen en het scheelt voor hem bijvoorbeeld weer reiskosten.

Verder zou ik al het andere gescheiden houden en zelf (met ex) voor de kinderen blijven betalen.
Best jong dus. Nog minstens tien jaar kosten qua huishouding. Waarom duurt het nog een jaar voor jullie gaan samenwonen?
Met mijn ervaring en die van meerdere mensen die ik ken, vind ik het echt een slecht plan. 30% van de samengestelde gezinnen lopen op termijn wel goed, dus het kan wel.
Desondanks raad ik je aan om zeker een half jaar je huurwoning aan te houden. Of zeker weten dat je in geval van nood op korte termijn weer onderdak kunt vinden.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou latten. Zie veel te veel “nieuwe “ gezinnen uit elkaar vallen. Zeker met kinderen zou ik niet meer gaan samenwonen
Alle reacties Link kopieren
Voor de jongste waarschijnlijk nog wel meer dan 10 jaar

Mijn vriend is zijn huis nog aan het verbouwen (opknapper)
Ah ok. En hoe lang zijn jullie al samen? Wat vinden de kinderen van hem? Hoe vaak zijn de kinderen bij jou, en bij je ex?
Alle reacties Link kopieren
Mijn kinderen kunnen heel goed met hem overweg
Vooral mijn zoontje heeft een extra klik en vind het leuk een man om hem heen te hebben die in hem geïnteresseerd is

Ze zijn een weekend per 2 weken bij hun vader
Alle reacties Link kopieren
Heb je het er al eens met hem over gehad?
Veel hangt natuurlijk af van zijn kijk hierop.
Ik vind wel dat je kan aanhalen dat je het niet kan permitteren om minder over te houden dan nu.
Je gaat toeslagen en mogelijk PA inleveren dus minder geld hebben. Is dat handig?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven