Geld & Recht alle pijlers

Geld geleend aan buurvrouw

06-03-2018 12:57 322 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vorig jaar €1500 geleend aan mijn buurvrouw.

Ze bleek veel verder in de schulden te zitten dan ze mij verteld heeft..
Ze zou elke maand €100 overmaken naar mijn bankrekening.
De eerste maand betaalde ze. De maanden daarna werd het moeilijker. Ik heb haar daar op aangesproken en de maanden daarop betaalde ze netjes. Tot nu..
ze moet nog €1000 betalen en vorige maand heeft ze niet kunnen betalen zei ze.

Ze loopt nu al bijna 2 maanden achter en zit nu nog verder in de schulden.

Het vervelende is dat er met haar niet goed valt te praten. Elke keer als ik het erover heb met haar krijg ik een boze toon.

Ik denk niet dat ik mijn geld nog ga krijgen. Omdat het niet op papier staat, geen handtekening niks, kan ik niks denk ik he?
Alle reacties Link kopieren
Nee, goede les voor de volgende keer. Leen nooit geld uit. Geef het weg of doe niks. Het is meestal toch een bodemloze put.
Ook al had je bewijs, handtekeningen etc. dan nog is het bijna onmogelijk om je geld terug te krijgen.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Laat haar een I.O.U. tekenen, dan heb je in ieder geval iets op papier
don't watch the movie, read the book
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
06-03-2018 13:01
Nee, goede les voor de volgende keer. Leen nooit geld uit. Geef het weg of doe niks. Het is meestal toch een bodemloze put.
Ook al had je bewijs, handtekeningen etc. dan nog is het bijna onmogelijk om je geld terug te krijgen.
Precies dit! Nooit geld uit lenen, maakt niet uit aan wie. Of als je het doet, ga er al van uit dat het een gift is.
Alle reacties Link kopieren
WildeMimosa schreef:
06-03-2018 13:03
Laat haar een I.O.U. tekenen, dan heb je in ieder geval iets op papier
En dan? Als ze niet betaald?
ik geef mn bek ook maar een douw
Harde leerschool. Nooit geld lenen.

Mocht je wel geld uitlenen, geef dan alleen geld uit dat je ook daadwerkelijk kunt missen. Mensen lenen niet voor niks namelijk.
Alle reacties Link kopieren
essychan schreef:
06-03-2018 13:04
Precies dit! Nooit geld uit lenen, maakt niet uit aan wie. Of als je het doet, ga er al van uit dat het een gift is.
Ja, ik weet het. Ik had er eigenlijk al spijt van gelijk nadat ik het overgemaakt had. Het ergste is nog wel dat ze elke keer een boze toon geeft wanneer ik haar erop wijs dat er nog betaald moet worden. Ook heeft ze commentaar op vanalles wat met mij te maken heeft.. Ik vind het echt krom.
Alle reacties Link kopieren
Ze zal het wel afbetalen, alleen duurt het wat langer omdat ze het niet steeds heeft.
Als ze bozig is, dat is dan haar probleem.
Blijf vragen wanneer jij je 100 euro krijgt. Of vast 50.
Misschien met vakantiegeld wat meer?
eslarealidad wijzigde dit bericht op 06-03-2018 13:09
2.78% gewijzigd
Wie zich gelukkig voelt met het geluk van anderen, bezit een rijkdom zonder grenzen.
Alle reacties Link kopieren
Je kan nog een officiele brief ertegenaan gooien, dat als ze niet betaald je de vordering uit handen gaat geven aan een incassobureau.
Misschien schrikt ze daarvan.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
dat heet leergeld... niet meer doen dus
Lorem Ipsum
Alle reacties Link kopieren
Nooit geld uitlenen dat je zelf niet kan missen.

Vroeger had men banken, die rente vroegen over een lening als een vorm van risco dekking voor al die leningen die ze niet terug kregen. Waardoor het dus ook zo was dat het voor mensen met geld een stuk makkelijker was om te lenen dan voor mensen zonder vermogen.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.
Duur leergeld.
Waarvoor had ze het nodig? En zij kon nergens anders meer terecht dan bij haar buurvrouw. Niet bij een bank, krediet verstrekker, familie, vrienden. Nee alleen nog bij de buurvrouw.
Dat geld zie je alleen met heel veel aandringen terug. Zij gokt erop dat je daar geen zin in gaat hebben.
Alle reacties Link kopieren
Maak het kleiner. Probeer het met 25 of 50 euro per keer. Dat is beter dan niets. Probeer idd af te spreken dat zodra het vakantiegeld komt en/of belastinggeld dat er dan weer wat meer wordt terugbetaald. Verder moet je lak hebben aan haar bozige houding. Dit is helaas herkenbaar, dat doen mensen die schulden hebben vaker. Blijf haar op haar nek zitten en stuur haar een mailtje hierover zodat je in ieder geval iets op papier hebt. Verder zou ik haar toch nog een schuldbekentenis laten tekenen.

Doordat ze al een aantal malen betaald heeft, geeft ze toe geld geleend te hebben. Dat maakt dat je wel sterker staat. Maar zelfs met een getekende schuldbekentenis, moet je eerst naar een advocaat en daarna kun je het pas uit handen geven. Ga je meteen naar een notaris dan heb je dat probleem niet en kun je meteen een deurwaarder inschakelen. Alleen dit gebeurt zelden bij onderhandse leningen, je verwacht dit ook niet.
Alle reacties Link kopieren
Vorige maand kon ze niet betalen want ze moest stroom betalen die ze de maand ervoor niet kon betalen
Nu zegt ze dat ze niet kan betalen omdat de belasting honderden euro's afgeschreven heeft, ze wilde niet vertellen waarvoor.

Vorig jaar zei ze ook dat ze het een maand niet kon betalen en de volgende dag zag ik haar nieuwe spullen voor honden en de tuin uit de auto pakken en liet ze me het trots zien.. s' avonds heeft ze nog een frietje gehaald bij de snackbar..

Later hoorde ik van verschillende mensen dat ze haar ergens hebben zien eten en vroegen zich af waar ze dat van deed.

Ik voel me echt een beetje in de maling genomen.
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
06-03-2018 13:05
En dan? Als ze niet betaald?
Het is geen officieel document in de zin dat je er druk mee kan uitoefenen, omdat alleen het verschuldigde bedrag erkent wordt en geen betalingstermijn wordt afgesproken, maar wellicht dat ze er zelf pressie van ondervindt om te betalen, plus kun je er iets mee mocht ze in de schuldhulpverlening terecht komen
don't watch the movie, read the book
Alle reacties Link kopieren
Doreia schreef:
06-03-2018 13:12
Duur leergeld.
Waarvoor had ze het nodig? En zij kon nergens anders meer terecht dan bij haar buurvrouw. Niet bij een bank, krediet verstrekker, familie, vrienden. Nee alleen nog bij de buurvrouw.
Dat geld zie je alleen met heel veel aandringen terug. Zij gokt erop dat je daar geen zin in gaat hebben.
Ik trof haar huilend aan op de bank vorig jaar, want haar auto zou in beslag genomen worden. Ik had het geld toevallig gespaard.. Gevoelig type dat ik ben heb ik in een vlaag van verstandsverbijstering het geld overgemaakt. Lenen bij de bank kon ze niet en familie en vrienden waren wel slim genoeg om het niet te doen.
Als ik er niet achteraan zat had ze inderdaad helemaal niks overgemaakt denk ik. Ze is nogal een overheersend type en ik ben dat wat minder. Ze denkt dus dat ze er wel makkelijk vanaf zal komen want eenmeisje1993 heeft toch niet zo'n grote mond.

Daarom voel ik me dus ook zo in de maling genomen.
Die zit dus onder de schulden, beslagen, overheidsvorderingen en andere troep.
Daar komt geen vakantiegeld los hoor. Dat is al in beslag. En teruggave belasting wordt ook verrekend.

Je zal keihard je best moeten blijven doen voor je geld. Uit haarzelf gaat ze je niet betalen.
Alle reacties Link kopieren
Dat is helaas niet jouw probleem. Jouw probleem is dat je harder moet worden. Zolang ze nog geld heeft voor honden of een auto, is er ook geld voor jou. Schulden afbetalen betekent keuzes maken, zoals b.v. minder de auto pakken.

Ik zou haar aanbieden om samen een budgetcoach via de gemeente in te schakelen. Kijken hoe ze dan reageert.

De belasting schrijft niet zomaar honderden euro's af. Dan krijg je eerst een brief daarover en dan heb je nog 6 weken de tijd om te betalen of een betalingsregeling te treffen.

Ofwel allemaal smoezen. Ik heb vaak mensen met schulden geholpen de boel weer op de rit te krijgen maar ze nooit zelf geld geleend. Maar je ziet dat ze telkens dezelfde excuses gebruiken of inderdaad de boel omdraaien en boos worden op schuldeisers terwijl zij ze juist geholpen hebben.
Ik zou nog een keer het gesprek aangaan en zeggen dat je verwacht dat er binnen nu en 7 dagen betaald wordt, al is het maar 50 euro. Dit zou ik dan tevens bevestigen. Desnoods neem je het gesprek op.
Alle reacties Link kopieren
oh. en over dat bozige... je had toch niet echt verwacht dat geld lenen aan iemand gelijk staat aan aardig gevonden worden erna?
Lorem Ipsum
Nooit meer zoiets doms doen om een auto te redden. Zij heeft heel veel kansen gehad voor ze een auto in beslag nemen. Je bent in het ootje genomen.
Alle reacties Link kopieren
eenmeisje1993 schreef:
06-03-2018 13:17
Ik trof haar huilend aan op de bank vorig jaar, want haar auto zou in beslag genomen worden. Ik had het geld toevallig gespaard.. Gevoelig type dat ik ben heb ik in een vlaag van verstandsverbijstering het geld overgemaakt. Lenen bij de bank kon ze niet en familie en vrienden waren wel slim genoeg om het niet te doen.
Als ik er niet achteraan zat had ze inderdaad helemaal niks overgemaakt denk ik. Ze is nogal een overheersend type en ik ben dat wat minder. Ze denkt dus dat ze er wel makkelijk vanaf zal komen want eenmeisje1993 heeft toch niet zo'n grote mond.

Daarom voel ik me dus ook zo in de maling genomen.
dat ben je ook, en hoezo tref jij de buurvrouw huilend op de bank aan... dan zat er al iets niet in de haak hoor?

(ik zie mijn buren alleen op de gang/straat of hooguit het balkon 'hoi en doei' en geen drama, kan ik je aanraden hoor)

ze klinkt als een manipulatief kreng, toughen up
Lorem Ipsum
Alle reacties Link kopieren
Een auto wordt sowieso zelden in beslag genomen omdat de kosten voor de schuldeiser vaak hoger zijn dan de opbrengst van de auto. Geld lenen daar help je dit soort mensen ook niet mee, wel hulp zoeken zodat ze leren met hun geld om te gaan.
Alle reacties Link kopieren
angelica1408 schreef:
06-03-2018 13:19
Dat is helaas niet jouw probleem. Jouw probleem is dat je harder moet worden. Zolang ze nog geld heeft voor honden of een auto, is er ook geld voor jou. Schulden afbetalen betekent keuzes maken, zoals b.v. minder de auto pakken.

Ik zou haar aanbieden om samen een budgetcoach via de gemeente in te schakelen. Kijken hoe ze dan reageert.

De belasting schrijft niet zomaar honderden euro's af. Dan krijg je eerst een brief daarover en dan heb je nog 6 weken de tijd om te betalen of een betalingsregeling te treffen.

Ofwel allemaal smoezen. Ik heb vaak mensen met schulden geholpen de boel weer op de rit te krijgen maar ze nooit zelf geld geleend. Maar je ziet dat ze telkens dezelfde excuses gebruiken of inderdaad de boel omdraaien en boos worden op schuldeisers terwijl zij ze juist geholpen hebben.
Ik zou nog een keer het gesprek aangaan en zeggen dat je verwacht dat er binnen nu en 7 dagen betaald wordt, al is het maar 50 euro. Dit zou ik dan tevens bevestigen. Desnoods neem je het gesprek op.
Medelijden heb ik al niet meer. Ik wil gewoon mijn geld. Iedereen in haar omgeving zegt haar al dat ze eerst de regelingen moet betalen voor ze dingen gaat kopen. Ik heb haar dat ook al 100x gezegd. Maar ze doet het niet. Ik ben in de 20 en zij is 40+. Dus naar mij gaat ze sowieso niet luisteren. Dat van die 50 euro ga ik proberen.
Bel maar bij haar aan en zeg haar dat ze nu voor geld moet zorgen. Ze zal spullen moeten verkopen of geld moeten vragen aan haar familie.
Zolang jij je mond niet opentrekt en zo naïef blijft, krijg je nooit iets.
Alle reacties Link kopieren
turquasi schreef:
06-03-2018 13:19
oh. en over dat bozige... je had toch niet echt verwacht dat geld lenen aan iemand gelijk staat aan aardig gevonden worden erna?
Dat zeg ik toch niet? Ik vind het alleen wel krom dat als iemand je uit de brand heeft geholpen en gewoon vraagt waar ze recht op heeft je geen bozige toon hoeft te verwachten? En daarnaast ook nog commentaar hebben op vanalles wat met mij als persoon te maken heeft.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven