Geld & Recht alle pijlers

Extra aflossen annuïteitenhypotheek

07-03-2018 18:47 49 berichten
Alle reacties Link kopieren
We zijn sinds kort begonnen met het extra aflossen op onze annuïteitenhypotheek. We mogen 15% extra aflossen, zonder een minimum per maand. Dus ik ben nu begonnen met €120 per maand extra. bruto hypotheekbedrag is €980. En eigenlijk wil ik van alles wat er extra binnen komt (Vakantiegeld, belastingteruggave, bonussen etc) een bepaald percentage extra aflossen.(Weer nog niet hoeveel) Nu vroeg ik me af hoe anderen het doen. We willen nu extra aflossen omdat we het nu kunnen missen, kinderen zijn nu nog klein, nog niet heel veel kosten op kinderopvang na dan. Met het idee dat als ze straks pubers zijn en meer nodig hebben onze maandlasten wat lager zijn.
Zijn er meer mensen die extra aflossen op de hypotheek en zo ja hoeveel en ook per maand of per jaar?
Alle reacties Link kopieren
Wij mogen 10% per jaar aflossen en hebben dat de afgelopen drie jaar in januari gedaan.

Ik zou in jouw plaats niet maandelijks kleine bedragen aflossen, maar 1 of 2 keer per jaar. Nu moet na iedere storting jullie hypotheek opnieuw berekend worden. Ik zou me daar persoonlijk bezwaard over voelen.
Alle reacties Link kopieren
Ja, 10% per jaar (bij ons het maximum). Wij doen het jaarlijks omdat het redelijk ingewikkeld gaat bij onze bank en 1 tot 1,5 maand vantevoren aangevraagd moet worden. Ook heb ik het idee dat ik dan meer overzicht heb of het wel echt eraf kan, want je haalt het niet meer zo makkelijk uit de stenen. Wij betalen nu dermate veel aan kinderopvang dat ik denk dat we niet meer kwijt zijn als ze tiener zijn, maar als ze alle 3 gaan studeren dan kost dat waarschijnlijk wel bakken met geld. En sowieso vind ik het een heerlijk idee dat we als we in dit tempo doorgaan over een jaar of 5 hypotheekvrij zijn. Geeft een enorme vrijheid, bijv als we minder willen gaan werken, van baan willen wisselen, een sabbatical willen nemen, een wereldreis willen maken of wat tegen die tijd dan ook maar onze wensen zijn. Ik heb wat dat betreft geen vast doel, maar vooral als doel de vrijheid hebben om doelen die we in de toekomst wellicht zullen hebben makkelijker te realiseren.

In het consuminder topic schrijven trouwens nog veel meer hypotheekaflossers, waaronder een aantal die inmiddels zelfs hypotheekvrij zijn. Welkom om daar ook mee te schrijven als je er zin in hebt!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou een bepaalde buffer vaststellen die je wilt aanhouden voor onvoorziene zaken zoals ziektekosten, reparaties, (groot) onderhoud, vervanging van auto of andere duurdere zaken, situatie van plotse werkloosheid. En dan alles daarboven aflossen ofwel in een potje investeren voor de kinderen. Die 2 zou je nog naast elkaar kunnen leggen om te zien wat rendabeler is.

Zelf ben ik alleenstaand en denk hier ook over na. Vorig jaar een huis gekocht. Ik heb nu besloten eerst mijn spaarsaldo weer aan te vullen tot de vermogensgrens (30K). Daar zit ik bijna op. Alles daarboven gaat de hypotheek in. Ik heb berekend dat als ik dat structureel doe, ik over een jaar of 10-15 klaar kan zijn. Stiekem lijkt het me best tof om tussen m'n 45e-50e al hypotheekvrij te zijn (ben nu 33).
Wij lossen gemiddeld 4000€ per jaar extra af, dan zijn we straks over 18 jaar, na afloop helemaal vrij. Ik zou het persoonlijk niet per maand doen maar gewoon jaarlijks.
prinses30 schreef:
07-03-2018 19:01
Wij mogen 10% per jaar aflossen en hebben dat de afgelopen drie jaar in januari gedaan.

Ik zou in jouw plaats niet maandelijks kleine bedragen aflossen, maar 1 of 2 keer per jaar. Nu moet na iedere storting jullie hypotheek opnieuw berekend worden. Ik zou me daar persoonlijk bezwaard over voelen.
:HA:

Jij ziet een mannetje voor je dat elke maand opnieuw zijn telraam erbij pakt om een moeilijke berekening te doen? Dat doet de computer, hoor. Hoeft TO zich echt niet bezwaard om te voelen.
Alle reacties Link kopieren
Slim om te gaan aflossen als je de financiële ruimte hebt. Wel natuurlijk ervoor zorgen dat je een goede buffer houdt. Ik zou zelf opsparen en bv. per half jaar aflossen, maar dat komt omdat elke aflossing bij mijn bank apart moet worden aangevraagd, dus een hoop bureaucratie komt erbij kijken.

Ik los alles af wat ik boven mijn buffer kom op de spaarrekening. Alleen momenteel even niet omdat ik nu spaar voor een (noodzakelijke) verbouwing. Maar ik ben echt fan van aflossen geworden, het is fijn om je maandlasten te zien dalen, en als je je realiseert wat je aan rente bespaart motiveert dat enorm
Alle reacties Link kopieren
eva-luna schreef:
07-03-2018 19:25
:HA:

Jij ziet een mannetje voor je dat elke maand opnieuw zijn telraam erbij pakt om een moeilijke berekening te doen? Dat doet de computer, hoor. Hoeft TO zich echt niet bezwaard om te voelen.
mijn hypotheekverstrekker stuurt na elke aflossing een nieuw overzicht op papier. Alleen al om milieuoverwegingen zou ik me daarom ook een beetje bezwaard voelen... maar ik vind het vooral omslachtig en los liever 1 a 2 keer per jaar af. Kan me alleen voorstellen dat het handiger is per maand als je anders in de verleiding komt om het geld aan onnodige zaken uit te geven
Alle reacties Link kopieren
wij kijken aan het einde van het jaar hoeveel we op de gezamenlijke spaarrekening hebben (beide zelfstandig, beide ook zakelijke en privé rekeningen) En hoeveel we ieder apart kunnen investeren in het huis.

Het ene jaar meer dan het andere jaar. Hangt van inkomen af, maar ook of dat we grote aankopen gedaan hebben (nieuwe badkamer, zonnepanelen, etc)

En dan bepalen hoeveel we dit jaar gaan aflossen. Wij mogen 10% van de originele hoofdsom aflossen per jaar. Hopelijk is het huis over 5 jaar hypotheekvrij.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
gemberpannekoek schreef:
07-03-2018 19:41
mijn hypotheekverstrekker stuurt na elke aflossing een nieuw overzicht op papier. Alleen al om milieuoverwegingen zou ik me daarom ook een beetje bezwaard voelen... maar ik vind het vooral omslachtig en los liever 1 a 2 keer per jaar af. Kan me alleen voorstellen dat het handiger is per maand als je anders in de verleiding komt om het geld aan onnodige zaken uit te geven
Dat is het vooral, als we het per maand doen dan is het weg en en dan komen we niet in de verleiding om het toch ergens anders aan uit te geven. (Onzindingen) We hebben uiteraard een goede buffer en sparen daarnaast nog voor de studie voor de kinderen (en andere dingen)
Met de hypotheekverstrekker heb ik absoluut geen medelijden. We betalen 4,3%rente, dus daar mogen ze ook wel wat voor doen vind ik. En juist door kleine bedragen gelijk over te maken, merken we het eigenlijk niet.
Alle reacties Link kopieren
To, misschien iets om over na te denken.
Bij mijn hypotheekverstrekker moet je bij elke aflossing aangeven tussen het verlagen van je maandlasten of het verkorten van je looptijd.

Op lang termijn is het verkorten van je looptijd goedkoper, je betaald dan over de hele looptijd veel minder rente.
Als je nu makkelijk elke maand rond kunt komen zonder die extra aflossing, dan zou ik voor looptijdverkorting gaan!
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Per maand is best slim, zeker met een rente boven de 4% maakt het weer net wat uit om niet alles einde van het jaar te doen en je houdt jezelf gewend aan een iets hogere maandlast.

Net als een paar anderen hierboven lossen wij ook 2 keer per jaar af. Een keer na de belastingteruggave, dat is bij ons inclusief hypotheekrenteaftrek. Vervolgens rond november kijken we wat we kunnen missen op basis van hoe onze spaarbuffer is en onze verwachtingen qua uitgaven volgend jaar. Wij hebben tot nu toe de maandlasten terug gebracht met ongeveer 200 euro naar bruto 600 euro. Dit jaar verwachten we veel minder inkomsten en meer uitgaven, dan is die lagere last ook wel lekker. Misschien kiezen we er dit jaar voor om alleen de hypotheekaftrek af te lossen en verder onze buffer ruim te houden dit jaar. Hanteren jullie ook een minimale buffer?
Alle reacties Link kopieren
@Dianaf, het nadeel van looptijdverkorting is dat je maandlasten hetzelfde blijven, dat betekent dat als je ooit minder ruimte hebt je niet het voordeel hebt van lagere maandlasten.

Terwijl met lagere maandlasten elke maand opnieuw kunt kiezen dat je meer aflost.
Alle reacties Link kopieren
Ik los ook ieder jaar in januari die maximale 10% af (heel soms splits ik het in 2x per jaar).

Maar ik ga niet iedere maand 100 euro aflossen..dan spaar ik het liever even op.

(ik heb een lineaire hypotheek dus maand bedrag daalt sowieso ook al iedere maand).

Daarnaast zorg ik dat ik altijd een mooie buffer over heb en het huis in goede staat blijft...immers dat is ook belangrijk
Alle reacties Link kopieren
studiemiepmiep schreef:
07-03-2018 20:21
Ik los ook ieder jaar in januari die maximale 10% af (heel soms splits ik het in 2x per jaar).

Maar ik ga niet iedere maand 100 euro aflossen..dan spaar ik het liever even op.

(ik heb een lineaire hypotheek dus maand bedrag daalt sowieso ook al iedere maand).

Daarnaast zorg ik dat ik altijd een mooie buffer over heb en het huis in goede staat blijft...immers dat is ook belangrijk
Waarom in januari? Wij zorgen ervoor dat het geld niet meer op 31 december op de rekening staat, ivm de belastingdienst.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
eva-luna schreef:
07-03-2018 19:25
:HA:

Jij ziet een mannetje voor je dat elke maand opnieuw zijn telraam erbij pakt om een moeilijke berekening te doen? Dat doet de computer, hoor. Hoeft TO zich echt niet bezwaard om te voelen.
Ik denk dat die brief die ik binnen krijg niet automatisch door een computer getypt en gepost wordt.
Bovendien moet ik het aanvragen en denk ik ook dat degene die dat in behandeling neemt en mij een e-mail stuurt geen robot is.
hamerhaai schreef:
07-03-2018 20:48
Waarom in januari? Wij zorgen ervoor dat het geld niet meer op 31 december op de rekening staat, ivm de belastingdienst.
Inderdaad wij ook, maar dat is natuurlijk alleen van belang als je tegen de grens van het vrij te laten vermogen zit.
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
07-03-2018 20:48
Waarom in januari? Wij zorgen ervoor dat het geld niet meer op 31 december op de rekening staat, ivm de belastingdienst.
Wij mogen 10% aflossen en dat doen we meteen in januari zodat het effect op de hypotheek heeft. Dan mag je de rest van het jaar niet meer aflossen en moeten we dus weer tot januari wachten.
Jouw logica gaat op als je nog niet aan je maximum boetevrij aflosbedrag zit
Alle reacties Link kopieren
We hebben pas 2 jaar een hypotheek, maar we lossen 1x per jaar extra af, toevallig vorige week gedaan. We hebben een bepaald bufferbedrag dat we over willen houden en alles dat we meer hebben, lossen we af. We hebben nu 2 keer ongeveer 10k extra afgelost. De kinderen worden duurder dus dat bedrag zal wel dalen de komende jaren. Sparen levert toch niets op tegenwoordig.
Alle reacties Link kopieren
Check even of je lage bedragen mag aflossen. Bij sommige hypotheekverstrekkers moet je een minimumbedrag van 1000 euro aflossen.
Alle reacties Link kopieren
prinses30 schreef:
07-03-2018 21:02
Wij mogen 10% aflossen en dat doen we meteen in januari zodat het effect op de hypotheek heeft. Dan mag je de rest van het jaar niet meer aflossen en moeten we dus weer tot januari wachten.
Jouw logica gaat op als je nog niet aan je maximum boetevrij aflosbedrag zit
Precies...in December mag ik niet meer aflossen (althans niet zonder boete) omdat ik in Januari van dat zelfde jaar al 10% heb afgelost....
Alle reacties Link kopieren
Zizo schreef:
07-03-2018 21:22
Check even of je lage bedragen mag aflossen. Bij sommige hypotheekverstrekkers moet je een minimumbedrag van 1000 euro aflossen.
Dat hebben we gecontroleerd. Geen minimumbedrag.
hamerhaai schreef:
07-03-2018 20:48
Waarom in januari? Wij zorgen ervoor dat het geld niet meer op 31 december op de rekening staat, ivm de belastingdienst.

Als je het in januari al beschikbaar hebt dan heeft het weinig zin om het tot december te laten staan natuurlijk. De spaarrente is lager dan de hypotheekrente dus dan gelijk maar aflossen.

Als je de eerste keer in januari aflost, en je mag maar één keer per jaar aflossen dan kun je niet heel makkelijk wijzigen naar december.
Alle reacties Link kopieren
Ik kies voor looptijdverkorting. Dan zit in mijn reguliere maandbetaling een groter deel aflossing en mag ik daarboven nog 10% per jaar extra aflossen. Ik voorzie voorlopig geen noodzaak om de maandlasten te verlagen.

Wij sparen nu niet structureel voor dochter. Op het moment dat de hypotheek is afgelost, dalen onze maandlasten flink en daarvan kunnen we dan bijv een studie financieren. Wel hebben we een buffer voor onvoorziene zaken (bijv nieuwe auto of onderhoud huis).

Extra aflossing deed ik meestal eind van het jaar obv spaarsaldo. Dan kon ook de eindejaarsuitkering mee.
Ik spaar in potjes op mijn spaarrekening en het potje voor aflossing kom ik niet aan voor andere dingen.
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik de belastingteruggave en vakantiegeld altijd voor extra aflossing. Grofweg verkort ik daarmee ieder jaar de looptijd met en jaar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven