Geld & Recht alle pijlers

Kinderbijslag en teruggave IB

12-02-2009 13:23 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,



Ik woon alleen met 2 kinderen, vader en ik latten. Over voorgaande jaren wacht mij een teruggaaf van een paar duizend euro in 2010.

Wat ik me afvraag: wat als hij en ik gaan samenwonen dit jaar, krijg ik dan alsnog die paar duizend euro teruggaaf IB terug of niet?



Andere vraag: krijg kinderbijslag voor 2 kinderen. (14 en 4)

Als hij en ik gaan samenwonen : blijft het recht op kinderbijslag dan bestaan en zo ja: verandert het bedrag dat je krijgt als ouder ingeval je van alleenstaand met kinderen gaat naar samenwonen met dezelfde kinderen?
Alle reacties Link kopieren
*
Alle reacties Link kopieren
Lijkt me, dat als het over voorgaande jaren gaat, je gewoon recht hebt op dat geld. Want díe situatie verandert niet.

Kinderbijslag is altijd hetzelfde bedrag, ongeacht de situatie.
Alle reacties Link kopieren
Hoi Biekkie,



Bedankt voor je reactie,

Ja lijkt je dat ik minder terugkrijg in 2010? Hhmmm het gaat immers om mijn aangifte over die jaren met mijn persoonlijke bedragen.

Kan me niet voorstellen dat die eerdere jaren van hem dan ineens mee gaan tellen !?
Ik denk dat als jij dit jaar gaat samenwonen je over dit jaar dus ook minder terug krijgt. Over de voorgaande jaren niet, toen was je immers alleen.. (tenminste, dat zou voor mij logisch zijn, als het zo is)
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt mij dat je geen alleenstaande ouderkorting meer krijgt. Daar tegenover staat dat jullie fiscale partners kunnen worden en daardoor wellicht ook weer belastingvoordeel hebben.
Alle reacties Link kopieren
@ Maroon.



Mijn belastingman (kennis van mij) heeft berekend dat ik die paar duizend euro terugkrijg mei 2010. Daar kan ik voor kiezen: uitbetaling in 1 keer.

Een andere keus was uitbetaling in 2009 en dan iedere maand een gedeelte van die paar duizend en dan in mei 2010 uiteraard niets.

Ik heb gekozen voor het eerste:dus hele bedrag in 1x in 2010 en dit gehele jaar iedere maand dus geen teruggaaf IB ...
Maar dan berekend ie 2009 er toch niet bij?? Je kan toch niet iets terug krijgen waar je eigenlijk geen recht op hebt? Ik neem tenminste aan dat het gaat om alleenstaande ouderkorting etc. Grote kans dat als het wel zo is je nog wel een bedrag terug zou kunnen betalen
Alle reacties Link kopieren
*
Alle reacties Link kopieren
Lekker gaan samenwonen, en dan zien wat er gebeurt.



Volg je hart ipv je portomonee...
Alle reacties Link kopieren
Hoe die man aan mei 2010 komt is me een volkomen raadsel; want als ik de rest van je verhaal lees, gaat het over de situatie van dit jaar waar je eventueel een voorlopige teruggave voor kunt aanvragen of er voor kunt kiezen dat niet te doen.

In het laatste geval doe je volgend jaar voor 1 april aangifte over 2009 en dan krijg je voor 31 juli in 1 keer het bedrag terug waar je recht op hebt.



Of er veel zal veranderen als je gaat samenwonen, hangt er nogal vanaf waar die teruggave op gebaseerd is.

Gaat dat over aftrekposten eigen woning, dan verandert er niks, gaat het over bedragen die je krijgt omdat je alleenstaande ouder bent, dan verandert het wel.
Alle reacties Link kopieren
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven