Geld & Recht alle pijlers

Zelf belasting aangifte doen of uitbesteden?

16-03-2018 13:44 69 berichten
Hoi,

Ik vroeg me af of jullie zelf belasting aangifte doen of dat door een belastingadviseur oid laten doen? Ik zit erg te twijfelen. Op zich is er bij mij niks moeilijks aan: werk, uitkering erbij dus 2 jaaropgaven. Verder geen eigen huis ofzo. Ik had info gevraagd bij een adviseur en die vraagt €55. Dat is best veel geld voor me. Maar levert dat dan zoveel extra's op als je het door iemand laat doen?
Wij hebben een boekhouder en die verdient zichzelf wel terug ja.
Alle reacties Link kopieren
Lijkt me sterk in jouw geval
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Bekijk het eerst eens zelf. Veel staat al voooraf ingevuld. Kom je er niet uit, dan breek je het af en huur je alsnog iemand in.
Gewoon zelf doen als er niks bijzonders is. Ik vind dat het aangifteprogramma zichzelf wijst tegenwoordig.
Alle reacties Link kopieren
In jouw geval zou ik het gewoon zelf doen.
Alle reacties Link kopieren
lise1985 schreef:
16-03-2018 13:46
Wij hebben een boekhouder en die verdient zichzelf wel terug ja.
En lijkt je situatie een beetje op die van de TO?
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
JollyRider schreef:
16-03-2018 13:49
En lijkt je situatie een beetje op die van de TO?
Nee, ik had me wel kunnen verduidelijken inderdaad.

In ons geval is er sprake van een eigen bedrijf, eigen huis, verschillende werkgevers en het feit dat ik dus een fiscaal partner heb.

Voorheen deed ik het wel altijd zelf en dat ging op zich ook prima.
Heb je naast deze twee inkomstenbronnen ook nog kosten die je kunt aftrekken? Bijvoorbeeld veel ziektekosten?

Volgens mij moet je het gewoon zelf kunnen doen. Als je de vragen in het systeem goed volgt en een beetje logisch nadenkt komt het prima in orde.
Alle reacties Link kopieren
wij hebben dit jaar (ondanks dat we huis verkocht hebben) het zelf gedaan maar behalve een huis hadden we geen 'aparte' dingen
volgend jaar laten we het doen ook vanwege feit dat we huis gekocht hebben en met overwaardes zitten.

In jouw situatie bekijk zoals gezegd het programma en loop het door. wanneer je iets niet helemaal snapt kun je ook bellen (gratis) met de belastingtelefoon.
Lady_Vintage schreef:
16-03-2018 13:53
Heb je naast deze twee inkomstenbronnen ook nog kosten die je kunt aftrekken? Bijvoorbeeld veel ziektekosten?

Volgens mij moet je het gewoon zelf kunnen doen. Als je de vragen in het systeem goed volgt en een beetje logisch nadenkt komt het prima in orde.
Bedankt voor jullie reacties allemaal!

Ik heb geen ziektekosten gemaakt buiten mijn eigen risico. De rest is allemaal vergoed geworden.

Ik ga eens even de aangifte beginnen en dan zie ik wel hoe ver ik kom.
lise1985 schreef:
16-03-2018 13:52
Nee, ik had me wel kunnen verduidelijken inderdaad.

In ons geval is er sprake van een eigen bedrijf, eigen huis, verschillende werkgevers en het feit dat ik dus een fiscaal partner heb.

Voorheen deed ik het wel altijd zelf en dat ging op zich ook prima.
Een eigen bedrijf, zeker als dat serieus is, is ook aanzienlijk ingewikkelder dan de situatie die TO schetst. Als je er dan geen kaas van gegeten hebt zou ik ook iemand inhuren.
Alle reacties Link kopieren
hertje89 schreef:
16-03-2018 13:56
Bedankt voor jullie reacties allemaal!

Ik heb geen ziektekosten gemaakt buiten mijn eigen risico. De rest is allemaal vergoed geworden.

Ik ga eens even de aangifte beginnen en dan zie ik wel hoe ver ik kom.
en al klaar??
Het is tegenwoordig (in eenvoudige situaties) echt zo simpel.
(nee, ik word niet betaald door de Belastingdienst)
Alle reacties Link kopieren
Als je een beetje handig met computers en internet bent en begrijpend kunt lezen (10% van de bevolking is functioneel analfabeet, dus kan wel lezen, maar begrijpt de vragen niet) moet het wel lukken. Bij elke vraag kun je op het vraagtekentje klikken om te zien wat ze er precies mee bedoelen.
Alle reacties Link kopieren
Als je een eigen bedrijf hebt: uitbesteden
Zo niet: zelf doen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het altijd zelf gedaan tot mijn man ondernemer werd, maar dit ligt ook een stuk ingewikkelder en met allerlei aftrekken had dat wel echt voordeel om uit te besteden.
Vergeef me dat ik schreeuw wat ik niet weet en dat ik zwijg over wat helder is, dat ik nooit zeg wat ik bedoel en dingen roep die ik niet voel.
lilalinda schreef:
16-03-2018 13:57
en al klaar??
Het is tegenwoordig (in eenvoudige situaties) echt zo simpel.
(nee, ik word niet betaald door de Belastingdienst)
Ja, ik had die van mezelf al zo'n beetje klaar op 1 maart, maar die van mijn (fiscaal)partner is helaas iets ingewikkelder dus daar moeten we nog even samen voor gaan zitten.
lilalinda schreef:
16-03-2018 13:57
en al klaar??
Het is tegenwoordig (in eenvoudige situaties) echt zo simpel.
(nee, ik word niet betaald door de Belastingdienst)
Haha nee vanavond ga ik het doen, dan heb ik de papieren jaaropgaves enzo bij de hand.
Die van mijn vader doe ik in 5 minuten. Het is echt geen werk als je gewoon inkomen uit werk/uitkering hebt en een huis. Knappe jongen die daar meer uit kan halen nu alle aftrekposten wel zo’n beetje geschrapt zijn.
Zelf natuurlijk. In jouw situatie kinderlijk eenvoudig. Gegevens controleren en versturen. Mogelijk komt er wel een te betalen bedrag uit, dat wil nog wel eens voorkomen bij de combi werk en uitkering.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het dit jaar ook voor het eerst zelf gedaan, makkie!
Nu kan ik mezelf wel voor mijn kop slaan dat ik daar al jaren geld voor betaald heb.
Er staat zoveel vooraf ingevuld dat het alleen maar een beetje controleren en aanvullen is. Succes TO!
We're a close family, always within punching distance
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
16-03-2018 14:16
Die van mijn vader doe ik in 5 minuten. Het is echt geen werk als je gewoon inkomen uit werk/uitkering hebt en een huis. Knappe jongen die daar meer uit kan halen nu alle aftrekposten wel zo’n beetje geschrapt zijn.
Eens. Tegenwoordig hoef ik alleen nog maar de giften in te vullen. De rest is allemaal al voorgevuld en hoeft alleen gedubbelcheckt te worden.

Meeste werk is de DigiD inlog achterhalen :-P
Alle reacties Link kopieren
Onsjanneke schreef:
16-03-2018 14:26

Meeste werk is de DigiD inlog achterhalen :-P
sinds ik daar eens flink druk mee was, zit die nu in een mapje. Met uitleg, of iets echt een hoofdletter is of niet
die wil je inderdaad niet kwijtraken
Onsjanneke schreef:
16-03-2018 14:26
Eens. Tegenwoordig hoef ik alleen nog maar de giften in te vullen. De rest is allemaal al voorgevuld en hoeft alleen gedubbelcheckt te worden.

Meeste werk is de DigiD inlog achterhalen :-P
Zo herkenbaar. :$
Alle reacties Link kopieren
Ik weet mijn DigiD uit mijn hoofd sinds ik de laatste jaren als een malle mijn studieschuld aan het afbetalen ben :proud:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven