Geld & Recht alle pijlers

34% is financieel 'bezorgd'

17-03-2018 16:53 132 berichten
Barometer Financiële Onbezorgdheid: 34% Nederlanders bezorgd over eigen financiën; een wetenschappelijk gefundeerd onderzoek onder bijna 1.400 Nederlanders.

Ben jij bezorgd over je financiële situatie?

Totaal aantal stemmen: 176

Ja (25%)
Bijna nooit (54%)
Een beetje (21%)
anoniem_365114 wijzigde dit bericht op 17-03-2018 22:12
51.66% gewijzigd
Ik heb 'een beetje' gestemd, ik heb mijn financiën goed op orde, maar je weet nooit wat de toekomst brengt.
anoniem_325195 wijzigde dit bericht op 17-03-2018 17:37
27.78% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Waarom mist de optie “nee”? Lekker suggestief
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Ik mis ook de optie nee of nooit.
Alle reacties Link kopieren
Optie 'bijna nooit'. Alles zo goed mogelijk afgedekt maar niemand kan in de toekomst kijken.
Nee heb je, ja kun je krijgen
En nu?
Alle reacties Link kopieren
lemoos2 schreef:
17-03-2018 17:02
Optie 'bijna nooit'. Alles zo goed mogelijk afgedekt maar niemand kan in de toekomst kijken.
Grappig genoeg heeft “je geen zorgen maken” niets te maken met in de toekomst kijken
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Nee nooit.
Ik heb 'een beetje' gestemd.

Ik heb een pensioengat en verdien nu veel minder dan mijn partner. Ik werk 24 uur waarvan 16 uur in vast contract en 8 tijdelijke uren tot medio juli.

Samen komen we prima rond, maar mocht zijn salaris wegvallen dan hebben we een probleem. Scheiden kan ik me nu niet veroorloven. Zijn onverhoopte overlijden kan ik me nipt veroorloven. Zijn weduwenpensioen en mijn salaris zou net moeten lukken omdat het huis dan ook voor het grootste deel hypotheek vrij is.
Alle reacties Link kopieren
Ik mis ook de optie 'nooit'.
Ik weet dat je niet in de toekomst kunt kijken; maar financiële zorgen lijken mij uiterst onwaarschijnlijk.
Daarom maak ik me nooit zorgen om mijn financiële situatie.
https://www.devolksbank.nl/artikel/fina ... enden.html

Ik denk dat je openingspost hier over gaat.
Star² schreef:
17-03-2018 17:04
En nu?
Nóg meer gepieker!
Alle reacties Link kopieren
Ik maak me soms wel zorgen over 'ooit'. Ik werk, spaar en ga verstandig met mijn geld om. Huren is echter erg duur, en wordt elk jaar duurder, en ik kan er soms wel van wakker liggen dat ik echt alleen van mijzelf afhankelijk ben en alleen op mijzelf kan terugvallen, ook financieel gezien (wat natuurlijk gewoon heel normaal is als volwassene). Ook hoop ik ooit wellicht in een iets groter huis of appartement te kunnen wonen, liefst iets met een tuin, maar alleen zoiets kopen is in deze regio eigenlijk niet te doen. Misschien komt het er vooral op neer dat ik me meestal geen zorgen maak, maar ik soms het gevoel heb dat het leven als vrijgezel best duur is en dat jaagt me weleens angst aan.
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
17-03-2018 17:04
Grappig genoeg heeft “je geen zorgen maken” niets te maken met in de toekomst kijken
Totdat je op een situatie stuit die niemand had verwacht maar in jouw geval ook voor kopzorgen zou zorgen.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
In de toekomst kijken kan niemand, maar de waarschijnlijkheid inschatten van mogelijke gebeurtenissen wel. Ik werk bij een zeer stabiele internationale organisatie, mijn beoordelingen vanuit HRM zijn al drie jaar op rij “zeer goed”, waardoor ik een behoorlijke jaarlijkse loonsverhoging tegemoet kan zien en mijn salaris is voor iemand alleen ruim voldoende om van te kunnen leven.
Dus op dat gebied geen financiële zorgen.
Ook omdat ik door de kilometervergoeding ontzettend goedkoop autorijd, terwijl het ding hoge maandlasten en een flink brandstofverbruik heeft.

Toen ik 4 jaar terug een huis kocht heeft de hypotheekadviseur mijn pensioensituatie doorgenomen. Geen vuiltje aan de lucht, eigenlijk zelfs heel erg goed. Daarbij heb ik mijn huis voor een spotprijs gekocht, dus lage maandlasten.
Als ze morgen de hypotheekrenteaftrek afschaffen zal ik dat nauwelijks merken.
Wederom geen financiële zorgen.

Dus ik maak me nooit zorgen.
auditor wijzigde dit bericht op 18-03-2018 11:20
Reden: Typo
0.05% gewijzigd
When in doubt, the auditor is always right!
Als je bedenkt dat er 7.794.075 huishoudens zijn in Nederland (dus nog een veel hoger aantal volwassen personen gezien de hoeveelheid meerpersoons huishoudens), komt 'wetenschappelijk gefundeerd onderzoek' onder slechts bijna 1.400 Nederlanders op mij niet zo gefundeerd en representatief over... Of ligt dat aan mij?
anoniem_272211 wijzigde dit bericht op 17-03-2018 17:46
3.43% gewijzigd
Auditor schreef:
17-03-2018 17:36
In de toekomst kijken kan niemand, maar de waarschijnlijkheid inschatten van mogelijke gebeurtenissen wel. Ik werk bij een zeer stabiele internationale organisatie, mijn beoordelingen vanuit HRM zijn al drie jaar op rij “zeer goed”, waardoor ik een behoorlijke jaarlijkse loonsverhoging tegemoet kan zien en mijn salaris is voor iemand alleen ruim voldoende om van te kunnen leven.
Dus op dat gebied geen financiële zorgen.
Ook omdat ik door de kilometervergoeding ontzettend goedkoop autorijdt, terwijl het ding hoge maandlasten en een flink brandstofverbruik heeft.

Toen ik 4 jaar terug een huis kocht heeft de hypotheekadviseur mijn pensioensituatie doorgenomen. Geen vuiltje aan de lucht, eigenlijk zelfs heel erg goed. Daarbij heb ik mijn huis voor een spotprijs gekocht, dus lage maandlasten.
Als ze morgen de hypotheekrenteaftrek afschaffen zal ik dat nauwelijks merken.
Wederom geen financiële zorgen.

Dus ik maak me nooit zorgen.
Ook niet om ziek te worden en in de wia te belanden? Of je goede job te verliezen? Of in de bijstand terecht te komen?
Alle reacties Link kopieren
lemoos2 schreef:
17-03-2018 17:35
Totdat je op een situatie stuit die niemand had verwacht maar in jouw geval ook voor kopzorgen zou zorgen.
Nee, je begrijpt niet wat ik zeg. Je zorgen maken is hoe je je emotioneel tot feiten, risico’s en verwachtingen verhoudt. Dat ik me geen zorgen maak heeft niets met die feiten, risico’s of verwachtingen te maken en alles met mijn emoties daaromtrent.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
lemoos2 schreef:
17-03-2018 17:35
Totdat je op een situatie stuit die niemand had verwacht maar in jouw geval ook voor kopzorgen zou zorgen.

Dan is het antwoord toch nog steeds 'Nee, nooit'. Ik maak me nu namelijk geen zorgen. Dat ik dat in een hypothetische situatie in de toekomst eventueel wellicht wel zou doen doet daar niets aan af.
Alle reacties Link kopieren
Tijdschriftenverslindster schreef:
17-03-2018 17:42
Als je bedenkt dat er 7.794.075 huishoudens zijn in Nederland (dus nog een veel hoger aantal volwassen personen gezien de hoeveelheid meerpersoons huishoudens), komt 'wetenschappelijk gefundeerd onderzoek' onder slechts bijna 1.400 Nederlanders op mij niet zo gefundeerd en representatief over...
Welke statistische analyse hanteer je?
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Ik maak me wel eens zorgen daar om maar dat heeft meer te maken met wie ik ben, niet per se met de feitelijke omstandigheden. Ik ben met name bang mijn kalmte te verliezen of nou ja, de wereld niet meer 'aan te kunnen' en dan op straat te belanden. Een ander kan beter met tegenslagen om gaan en dus ook met financiële tegenslagen. Verder is het in NL vrij moeilijk om te verhongeren, tenzij je dus voldoet aan bovenstaand profiel zeg maar.

Kan ook niet echt conclusies trekken uit het onderzoek want weet niet welke vragen er zijn gesteld en ook niet of de groep representatief was, en wat de definitie is van financieel bezorgd zijn (een miljonair die bang is geen nieuw jacht te kunnen kopen over 5 jaar is iets anders dan financieel bezorgd zijn). En eerlijk gezegd neem ik onderzoek gebaseerd op vragenlijsten nooit serieus, hoe kloppend de statistische analyse ook is van de gegeven antwoorden.
Alle reacties Link kopieren
Auditor schreef:
17-03-2018 17:36
In de toekomst kijken kan niemand, maar de waarschijnlijkheid inschatten van mogelijke gebeurtenissen wel. Ik werk bij een zeer stabiele internationale organisatie, mijn beoordelingen vanuit HRM zijn al drie jaar op rij “zeer goed”, waardoor ik een behoorlijke jaarlijkse loonsverhoging tegemoet kan zien en mijn salaris is voor iemand alleen ruim voldoende om van te kunnen leven.
Dus op dat gebied geen financiële zorgen.
Ook omdat ik door de kilometervergoeding ontzettend goedkoop autorijdt, terwijl het ding hoge maandlasten en een flink brandstofverbruik heeft.

Toen ik 4 jaar terug een huis kocht heeft de hypotheekadviseur mijn pensioensituatie doorgenomen. Geen vuiltje aan de lucht, eigenlijk zelfs heel erg goed. Daarbij heb ik mijn huis voor een spotprijs gekocht, dus lage maandlasten.
Als ze morgen de hypotheekrenteaftrek afschaffen zal ik dat nauwelijks merken.
Wederom geen financiële zorgen.

Dus ik maak me nooit zorgen.
Zo jammer dit dan toch, ondanks al het genoemde..
Tijdschriftenverslindster schreef:
17-03-2018 17:42
Als je bedenkt dat er 7.794.075 huishoudens zijn in Nederland (dus nog een veel hoger aantal volwassen personen gezien de hoeveelheid meerpersoons huishoudens), komt 'wetenschappelijk gefundeerd onderzoek' onder slechts bijna 1.400 Nederlanders op mij niet zo gefundeerd en representatief over... Of ligt dat aan mij?
Ja, zo werken steekproeven nu eenmaal. Raar maar waar geeft het een goed beeld van de totale populatie. Het is ook één van de redenen dat ik niet meer stem bij verkiezingen maar dat is weer een heel ander verhaal.
.
JollyRider schreef:
17-03-2018 16:58
Waarom mist de optie “nee”? Lekker suggestief
ik wilde niet te veel opties en degene die zegt dat hij of zij zich nooit zorgen maakt liegt ;-)
anoniem_365114 wijzigde dit bericht op 17-03-2018 18:04
15.27% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
lemoos2 schreef:
17-03-2018 17:35
Totdat je op een situatie stuit die niemand had verwacht maar in jouw geval ook voor kopzorgen zou zorgen.
Dan is het toch nog vroeg genoeg om je zorgen te gaan maken.
Het lijkt me weinig positiefs toevoegen om je daar nu al zorgen over te maken.
66% maakt zich dus geen zorgen? Lijkt mij een OK uitslag.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven