Geld & Recht alle pijlers

'Bankgarantie' versus beleggingen

17-03-2018 17:06 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik heb momenteel redelijk wat vermogen achter de hand en wil een deel in (pensioen)beleggingsfondsen stoppen.

Momenteel staat het vermogen over een paar banken verspreid om niet boven de grens van het depositogarantiestelsel uit te komen. Wat ik me afvraag is hoe dit werkt met beleggingen. Stel dat ik Evi/ING/Robeco/datsoortclubsdus een bedrag laat beleggen en zij gaan failliet, wat gebeurt er dan met mijn eigendom? Telt de tussenliggende bank dan alleen als tussenpersoon en zijn de aandelen (of obligaties etc.) nog steeds van mij of moet ik het ook op de (overblijfselen van de) bank verhalen? Is het in het eerste geval complex of valt dat eigenlijk best mee?
Mochten aandelen er wel buiten vallen, hoe zit het dan met het deel dat liquide gehouden wordt binnen fondsen, valt dat dan weer wel binnen de bankgarantie?

Ik vind hier online wel het een en ander over, maar daar komen ook verschillende verhalen naar boven (heerlijk dat internet :D).

Bedankt.
Alle reacties Link kopieren
De aandelen in een fonds zijn van het fonds, en valt dat om ben je je inleg kwijt. Heb je zelf aandelen dan worden die door een aparte “bewaarder” voor jou bewaard (bij stukken letterlijk in een kluis zeg maar). Gaat jouw bank kopje onder, zijn je aandelen nog gewoon van jou.

De hele keten van beurzen, tussenpersonen, bewaarders, etc etc, staat onder toezicht.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Ow dan moet je iedere zondagmorgen naar Harry Mens van Businessclass kijken!
Daar hebben ze altijd de allerbeste beleggingen!
Natuurlijk allemaal heel betrouwbaar, anders zou Harry ze niet uitnodigen!
Alle reacties Link kopieren
jo12345 schreef:
17-03-2018 17:20
Ow dan moet je iedere zondagmorgen naar Harry Mens van Businessclass kijken!
Daar hebben ze altijd de allerbeste beleggingen!
Natuurlijk allemaal heel betrouwbaar, anders zou Harry ze niet uitnodigen!
LOL. Zo klinkt 0,35% rente ineens een stuk aantrekkelijker :D.
Als je zoveel vermogen hebt dat je op meerdere banken €100.000 hebt staan, zou ik mijn adviezen niet halen op een forum. Eerlijk gezegd.
Hugh-Jazz schreef:
17-03-2018 17:29
Als je zoveel vermogen hebt dat je op meerdere banken €100.000 hebt staan, zou ik mijn adviezen niet halen op een forum. Eerlijk gezegd.
nou inderdaad.
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
17-03-2018 17:11
De aandelen in een fonds zijn van het fonds, en valt dat om ben je je inleg kwijt.
heb je daar een bron van?

Ik ben best gecharmeerd van pensioenbeleggen, maar dat lijkt me dan wel een risico. Wie kan zeggen wat er over 25 jaar nog overeind staat. DSB leek ooit ook betrouwbaar zeg maar (IceSave had ik wel weer door :P)).
Alle reacties Link kopieren
Hugh-Jazz schreef:
17-03-2018 17:29
Als je zoveel vermogen hebt dat je op meerdere banken €100.000 hebt staan, zou ik mijn adviezen niet halen op een forum. Eerlijk gezegd.
Mee eens hoor, ik haal mijn adviezen dan ook niet van één plek, maar zo'n forum is een leuke plek om te sparren en nieuwe ideeën te krijgen.

Ik denk dat ik een jaar ervaring opdoe met het geld en dan naar een financieel adviseur stap. Maar voor ik met iemand in zee ga wil ik wel de ins en outs weten. Door direct te vertrouwen in een adviseur ken ik mensen die nu een forse onnodige hypotheek hebben tegen 6% rente. Beetje jammer achteraf.
Alle reacties Link kopieren
yyy schreef:
17-03-2018 17:32
heb je daar een bron van?

Ik ben best gecharmeerd van pensioenbeleggen, maar dat lijkt me dan wel een risico. Wie kan zeggen wat er over 25 jaar nog overeind staat. DSB leek ooit ook betrouwbaar zeg maar (IceSave had ik wel weer door :P)).
Als je dat serieus meent moet je he echt heel veel beter in de materie verdiepen voor je zelf gaat beleggen.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
17-03-2018 17:41
Als je dat serieus meent moet je he echt heel veel beter in de materie verdiepen voor je zelf gaat beleggen.
Dat ben ik nu dus aan het doen :). En het forum is een leuk klankbord.

Welk deel doel je precies op.
Alle reacties Link kopieren
yyy schreef:
17-03-2018 17:44
Dat ben ik nu dus aan het doen :). En het forum is een leuk klankbord.

Welk deel doel je precies op.
DSB was voor iedereen met enige kennis van zaken vanaf het begin een zinkend piratenschip. Dat deel :)

Ik geef zonder meer toe dat ik juist in die tijd wel erg dicht bij het vuur zat, maar echt, ook op meer afstand, iedereen die niet in het zielige verhaaltje van de oprichter (“zullie gunnen een outsider niks”) trapte wist om wie het ging en wat daar mis was.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Ah zo, ik was destijds gewoon iemand die het nieuws keek en daar zag je niet veel verkeerd aan. Op dat moment had ik geen interesse in de club, dus ik ben niet verder gaan kijken. IceSave heb ik wel bekeken toen die ineens populair werden en dat probleem had ik dus wel door.

Maar goed, voor nu vraag ik me af of http://www.toezicht.dnb.nl/2/50-202210.jsp# dan niet op fondsen tot betrekking is.
Alle reacties Link kopieren
yyy schreef:
17-03-2018 17:54
Ah zo, ik was destijds gewoon iemand die het nieuws keek en daar zag je niet veel verkeerd aan. Op dat moment had ik geen interesse in de club, dus ik ben niet verder gaan kijken. IceSave heb ik wel bekeken toen die ineens populair werden en dat probleem had ik dus wel door.
Voor de consument was het wellicht minder duidelijk. De consument is dan ook financieel even kortzichtig als onnozel. Punt is dat jij kennelijk minstens een paar ton te eleggen hebt en dan moet je een andere positie kiezen dan die van consument.

Als je iets van financiële markten wil begrijpen zou je iets als een beleggingsclub of wat cursussen kunnen overwegen. De logica van de markten, de instrumenten, wet en toezicht, begrijpen helpt imho beter dan individuele fondsen of de emoties van particulieren begrijpen.

Het is overigens echt bere-interessant vind ik, maar ik ben bevooroordeeld (ik kom uit “het wereldje” :) )
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Minstens een paar ton is wat overdreven. Niet alles wat ik heb is 'te beleggen'. Zo is voor het geld dat ik voor mijn kind apart leg het aanvaardbare risico '0', maar dit telt wel mee voor het depositogarantiestelsel.

Voor mezelf ben ik nog heel erg aan het kijken wat ik aan risico oke vind. Ergens is het geld dat ik achter de hand heb maar een getalletje op een website, maar anderzijds ben ik heel conservatief. In elk geval mag gelopen risico geen invloed hebben op mijn gemoedsrust, anderzijds is spelen ook wel geinig. Dat is ook de reden dat ik nog geen adviseur heb, Ik zou er geen willen die deze vragen niet aan me stelt, maar ik heb er ook nog geen helder antwoord op. Mijn bescheiden ervaring tot nu toe is dat adviseurs meer op risico en liquiditeit zitten dan ikzelf.
Alle reacties Link kopieren
yyy schreef:
17-03-2018 17:06
Stel dat ik Evi/ING/Robeco/datsoortclubsdus een bedrag laat beleggen en zij gaan failliet, wat gebeurt er dan met mijn eigendom?In
Dat hangt af van wat je precies met die bedrijven gaat doe. Als je bijvoorbeeld gaat beleggen in ING beleggingsfondsen, en ING valt om dan heb je niets. Ga je beheerd beleggen bij bijvoobeeld Evi dan kopen zij aandelen e.d. voor je en die zijn dan van jou. Valt Evi om, dan heb je de aandelen, obligatie e.d. alleen wordt het niet meer voor je beheerd. In de praktijk zal de boel hoogstwaarschijnlijk als geheel worden overgenomen door een andere partij als het fout gaat.
Alle reacties Link kopieren
Sara9876 schreef:
18-03-2018 13:17
Dat hangt af van wat je precies met die bedrijven gaat doe. Als je bijvoorbeeld gaat beleggen in ING beleggingsfondsen, en ING valt om dan heb je niets. Ga je beheerd beleggen bij bijvoobeeld Evi dan kopen zij aandelen e.d. voor je en die zijn dan van jou. Valt Evi om, dan heb je de aandelen, obligatie e.d. alleen wordt het niet meer voor je beheerd. In de praktijk zal de boel hoogstwaarschijnlijk als geheel worden overgenomen door een andere partij als het fout gaat.
Nee hoor, ook de ING beleggingsfondsen vallen niet om als ING omvalt.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
17-03-2018 17:11
De aandelen in een fonds zijn van het fonds, en valt dat om ben je je inleg kwijt. Heb je zelf aandelen dan worden die door een aparte “bewaarder” voor jou bewaard (bij stukken letterlijk in een kluis zeg maar). Gaat jouw bank kopje onder, zijn je aandelen nog gewoon van jou.

De hele keten van beurzen, tussenpersonen, bewaarders, etc etc, staat onder toezicht.
Natuurlijk is dat niet zo.... ook binnen een fonds is dit allemaal goed geregeld!
Alle reacties Link kopieren
Hugh-Jazz schreef:
17-03-2018 17:29
Als je zoveel vermogen hebt dat je op meerdere banken €100.000 hebt staan, zou ik mijn adviezen niet halen op een forum. Eerlijk gezegd.
Dit.
Een onafhankelijk beleggingsadviseur is een pré.
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven