Geld & Recht alle pijlers

Huis gekocht en hypotheek bruto betaald:iksnaperniksvan

18-03-2018 11:31 33 berichten
Ik ben bezig met mijn belastingaangifte. We betalen dit hele jaar de hypotheek bruto en willen dit aan het einde van het jaar dan terug. Of nu ja: nu dus.
We hebben halvewege het jaar een nieuw huis gekocht en eentje verkocht. Ook die kosten wil ik eenmalig aftrekken zoals mag (je krijgt dan makelaarskosten e.d terug, dat kan best aantikken)
Nu heb ik ongeveer 250 euro (iets meer) hypotheekrente aftrek per maand niet maandelijks laten uitbetalen maar wil ik nu terugvragen (is 3000 ongeveer) en de kosten van kopen en verkopen vorig jaar.
Maar ik kom maar op 3300 terugkrijgen in het totaal uit.
Ik ben de aangifte nu tig keer bij langs geweest en ik kom er niet uit.
Kan iemand mij helpen.
Alle reacties Link kopieren
Ben je meer gaan verdienen, ander werk er naast of andere extra inkomsten, verdeel je de kosten/teruggave met je partner?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou eerst eens kijken waar je op uitkomt als je alle velden rondom het wonen leeg haalt. Dan kan je beter zien wat het verschil is.

Ik moet dit jaar ook wat bijbetalen bijvoorbeeld terwijl ik normaal wat terug kreeg. Er zijn wat zaken veranderd in de belastingen ook.
We betalen dit hele jaar bruto.

Ok. Dat gaat dus over 2018.
Maar je doet nu aangifte over 2017. Heb je je maandelijkse teruggave nog wel tot einde 2017 gehad? En heb je die aangepast halverwege het jaar of was deze nog gebaseerd op de vorige hypotheek?
Je krijgt de koop- en verkoopkosten niet terug, maar je mag deze aftrekken van je belastbaar inkomen. Zit daar misschien het verschil?
er zit natuurlijk een verschil tussen het bedrag wat je af mag trekken en het bedrag dat je terugkrijgt van de belasting, heb je daar rekening mee gehouden?
Kan het zijn dat de teruggaaf van de hypotheek kosten wordt "getemperd" doordat je ergens anders juist belasting moet betalen?

Bijvoorbeeld:
Meerdere inkomens hebben en dan bij allemaal de loonheffingskorting laten toepassen, zodat je te weinig loonbelasting hebt betaald gedurende het jaar.

Of dat je het hele jaar een voorlopige teruggaaf van de combinatiekorting hebt gekregen terwijl je jongste kind op 1 januari ouder dan 12 was, en je er dus geen recht meer op had.

Kan het zoiets zijn?
Alle reacties Link kopieren
Kan je eigen woning forfait eventueel gestegen zijn?

En vindt de hele aftrek plaats in dezelfde schijf?
Alle reacties Link kopieren
*petitpois* schreef:
18-03-2018 11:40
Kan het zijn dat de teruggaaf van de hypotheek kosten wordt "getemperd" doordat je ergens anders juist belasting moet betalen?

Bijvoorbeeld:
Meerdere inkomens hebben en dan bij allemaal de loonheffingskorting laten toepassen, zodat je te weinig loonbelasting hebt betaald gedurende het jaar.

Of dat je het hele jaar een voorlopige teruggaaf van de combinatiekorting hebt gekregen terwijl je jongste kind op 1 januari ouder dan 12 was, en je er dus geen recht meer op had.

Kan het zoiets zijn?
Je jongste is 12 toch TO? Dan denk ik dat het idd de inkomensafhankelijke combinatiekorting is die nu is komen te vervallen.
Box 3 vermogen kan ook aantikken. Heb je daar rekening mee gehouden in je eigen berekening?

Je zou de aangifte ook nog even kunnen vergelijken met die van 2016.
eva-luna schreef:
18-03-2018 11:39
We betalen dit hele jaar bruto.

Ok. Dat gaat dus over 2018.
Maar je doet nu aangifte over 2017. Heb je je maandelijkse teruggave nog wel tot einde 2017 gehad? En heb je die aangepast halverwege het jaar of was deze nog gebaseerd op de vorige hypotheek?
Sorry niet duidelijk.
Ik bedoel natuurlijk 2017.
Alle reacties Link kopieren
Je trekt af van je inkomen niet van de belasting.
Dus stel je verdient 50.000 en betaalt 25.000 belasting. Je kan 10.000 aftrekken. Dan is is je inkomen voor de belasting 50.000-10.000=40.000. Daarover hoef je maar 20.000 belasting te betalen. Dus krijg je 5.000 terug.
Je hebt pas ergens gedurende het jaar het huis gekocht toch? Dan heb je dus niet over 12 maanden die renteaftrek.
Alle reacties Link kopieren
Heb je de hypotheek verandert en betaal je nu een lagere rente?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
.
anoniem_300751 wijzigde dit bericht op 23-05-2018 14:35
99.44% gewijzigd
.
anoniem_300751 wijzigde dit bericht op 23-05-2018 14:36
99.02% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Marana-- schreef:
18-03-2018 11:52
Je hebt pas ergens gedurende het jaar het huis gekocht toch? Dan heb je dus niet over 12 maanden die renteaftrek.
Ze heeft ook een huis verkocht, zie OP. Als die hypotheek niet was afgelost heeft ze dus het gehele jaar HRA.

Je kijrgt de betaalde kosten niet terug van de belastingdienst. Je mag ze aftrekken van je inkomen, waardoor je minder belasting betaald.

OOk is de HRA gemaximaliseerd. Het maximale tarief waartegen de rente in 2017 aftrekbaar is is 50%, voor 2018 ligt dat 0,5% lager. Vooralsnog gaat de HRA elk jaar met 0,5% omlaag, vanaf 2020 zijn er plannen om dit met 3% per jaar te verlagen totdat de 38% is bereikt.
Alle reacties Link kopieren
Makelaarskosten zijn NIET aftrekbaar.
...
Alle reacties Link kopieren
Makelaarskosten zijn niet aftrekbaar, alleen de bemiddelingskosten en notariskosten van de hypotheek.

Veel mensen rekenen ook voor het gemak altijd met 52%, maar je moet wel heel veel verdienen als al je aftrekposten in de hoogste schijf vallen. Die begint bij €67072.
Je kan niet meer terug krijgen dan je aan belasting hebt betaald.
En je krijgt niet 100 procent van je aftrekkosten terug, alleen de belasting over die aftrekpost.
ankalida schreef:
18-03-2018 12:16
Makelaarskosten zijn NIET aftrekbaar.

Dit. Dat staat ook duidelijk in de toelichting van het aangifteprogramma. Daarin kun je ook zien hoe je belastbaar inkomen is opgebouwd en hoe bijvoorbeeld je eigenwoningforfait meetelt en welk bedrag in mindering wordt gebracht bij je huis. Word je daar niet iets wijzer van? Je kunt ook nog de aftrekposten asn het eind verdelen tussen jou en je man. Ik schuif altijd net zo lang tot het totaalbedrag zo gunstig mogelijk is voor ons, en dat scheelt soms best veel.
Alleen taxatiekosten voor het verkrijgen van een financiering zijn aftrekbaar. Wellicht dat ze dat bedoeld met makelaarskosten.
Alle reacties Link kopieren
Yggdrasil- schreef:
18-03-2018 11:31
Nu heb ik ongeveer 250 euro (iets meer) hypotheekrente aftrek per maand niet maandelijks laten uitbetalen maar wil ik nu terugvragen (is 3000 ongeveer) en de kosten van kopen en verkopen vorig jaar.
Maar ik kom maar op 3300 terugkrijgen in het totaal uit.
Volgens mij klopt dit heel aardig:

- HRA = 3000 euro, hier krijg je maximaal zo'n 1500 euro van terug (als je in de hoogste belastingschijf zit), maar hier moet je de huurwaardforfait nog afhalen
- Aftrekbare kosten voor een doorsnee huis liggen ook rond de 3000 euro (advieskosten, taxatie, notariskosten (alleen de kosten m.b.t. de hypotheekakte!)), dus ook weer zo'n 1500 euro.

Ik ken de details niet maar 3300 euro teruggave door HRA en financieringskosten voor de hypothecaire lening klinkt redelijk normaal.
De teruggave is de rente die je betaald hebt over 2017 minus het huurwaardeforfait en dan daar ongeveer 40% van als je in die schijf valt. Dan de kosten die je gemaakt hebt voor aankoop van de woning daar kan je ook globaal zo'n 40% van terugkrijgen.
Ik zou dan meer verwachten. Maar zoals hier gezegd werd vul het eens in zonder eigen woning en kijk of je dan misschien te weinig hebt betaald dan zit het hem daarin en anders toch een mannetje naar laten kijken.

Wij zitten in dezelfde situatie en hadden een huis tot augustus en een nieuw aangekocht in december en krijgen meer terug dan jij over het hele jaar. Maar we hadden ook een aardig hoge rente nog dus ook meer af te trekken.
https://www.berekenhet.nl/hypotheek-en- ... ftrek.html

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven