Geld & Recht alle pijlers

Allimentatie betalen

19-03-2018 13:35 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste mensen,

Ik betaal sinds kort allimentatie aan mijn ex. Onderling hebben wij besproken dat ik maandelijks €150 ga betalen. Mijn dochter komt een weekend wel en een weekend niet. Daar nog bij is ze een kind dat wel wat onkosten meebrengt omdat ze toch veel naar het ziekenhuis moet voor onderzoeken en ze gaat naar het bijzonder onderwijs. Nu buiten die €150 geeft mijn ex constant facturen van school en dokter enz waar ik de helft van moet betalen. Ik doe dit maar omdat ik er niets van ken maar heb het gevoel dat men ex profiteerd van mijn onwetendheid. Ik krijg ook niets van kindergeld alles gaat naar de vader en dat is dan nog verhoogd kindergeld dus ja mijn vraag is of het correct is wat de vader mij allemaal aanrekend want ik vind €150 + alle andere kosten wel vrij zwaar worden. Kan iemand mij helpen aub? Ik heb al een mail naar een advocaat gestuurd maar het antwoord blijft spijtig genoeg niet te komen.
Alvast bedankt.
Alle reacties Link kopieren
Wat staat er in het convenant? Wie heeft de berekening gemaakt voor de KA?
Kan die je niet helpen?

Met de gegevens die je aanlevert, kunnen wij er niets zinnigs van zeggen.
Je moet het leven niet te serieus nemen. Je overleeft het toch niet!
Alle reacties Link kopieren
wie heeft die 150 bepaald?
Alle reacties Link kopieren
Precies, hoe is de hoogte van de alimentatie vastgesteld? Ik ontvang ook kinderalimentatie en ik betaal daar onder andere de schoolkosten van. Bij buitengewone medische kosten betalen we ieder de helft.
Je hebt hierin natuurlijk geen goed of fout maar dat wat jij zegt is het dus niet...
Alle reacties Link kopieren
Ik en mijn ex hebben dit onderling geregeld wat covenant en KA betekend weet ik niet eens.
Voor die 150 is er door de rechtbank €25 uitgesproken per maand maar toen was ik op ziekte nu ben ik terug beginnen te werken en nu vond ik zelf ook dat €25 te weinig was en hebben we dit onderling besproken maar er is toen niets gezegd van andere kosten wat daarmee gebeurd.
Je bent Vlaams?
Alle reacties Link kopieren
Het is niet onlogisch dat je een vast maandelijks bedrag betaalt, en een deel van bijkomende kosten (studies, medisch, ...); in principe zou dit allemaal besproken moeten zijn en vastgelegd.
Alle reacties Link kopieren
Ja ik woon in belgie
Dan zou ik raad gaan zoeken op een Vlaams forum. De Belgische wetgeving is de Nederlandse niet.
Ingedewi schreef:
19-03-2018 13:48
Ik en mijn ex hebben dit onderling geregeld wat covenant en KA betekend weet ik niet eens.
Voor die 150 is er door de rechtbank €25 uitgesproken per maand maar toen was ik op ziekte nu ben ik terug beginnen te werken en nu vond ik zelf ook dat €25 te weinig was en hebben we dit onderling besproken maar er is toen niets gezegd van andere kosten wat daarmee gebeurd.
Opnieuw laten berekenen en vast leggen.
Heb je al gekeken naar wat de rechter allemaal heeft bepaald? Meestal hangt er een heel ouderschapsplan aan vast, waarin precies is beschreven welke kosten voor wie zijn.

Hoe dan ook: 150 euro bijdragen voor eten, kleding en hobbies van je kind is niet buitensporig en als de rest van de kosten buitengewoon is, vind ik het ook niet raar dat je de helft betaalt. Alleen beslist een rechter dat soort dingen meestal op basis van beide inkomens. Als je ex veel meer verdient dan jij, dan kan het de moeite zijn om het eens te laten herberekenen.
Alle reacties Link kopieren
Amant schreef:
19-03-2018 13:52
Dan zou ik raad gaan zoeken op een Vlaams forum. De Belgische wetgeving is de Nederlandse niet.
Dit.
Alle reacties Link kopieren
Kinderalimentatie is bedoeld voor het dekken van verblijfskosten: eten en drinken, kleding en schoeisel, opvang, bijdrage in de extra woonlasten (energiekost, water, extra slaapkamer voor het kind, etc)

Daarnaast zijn er verblijfsoverstijgende kosten, ook wel bijzondere kosten genoemd, en die zijn inderdaad niet inbegrepen. Zoals schoolkosten, buitenschoolse activiteiten en alle medische kosten. Deze kosten worden normaliter 50-50 verdeeld, te verdelen na aftrek van terugbetaling door bijvoorbeeld de mutualiteit.

Ik wil jullie aanraden om de EOT of het vonnis te laten wijzigen naar de huidige situatie. Nu is de vader namelijk afhankelijk van jouw goodwill om extra te betalen, omdat er alleen maar is vastgelegd dat je 25 euro per maand betaalt en de helft van de bijzondere kosten.
Alle reacties Link kopieren
Oke ik zal dat zeker doen alvast bedankt voor jullie reactie.
Ik was aan het zoeken wat allimentatie precies inhoud en zo ben ik hierop gekomen.

Groetjes vanuit Belgie :-D
Dit kan nog jaren doorgaan.
Je ex stuurt je de factuur van
- peuterfietsje
- kleuterfietsje
- zwemspullen
- schoolreisje
- tablet
- hockeyspullen
- vioolles
- schoolboeken
- weer een nieuwe fiets
- rolschaatsen
- kunstschaatsen
- winterjas
- laboratoriumonderzoek

Overleg met je advocaat.
anoniem_366005 wijzigde dit bericht op 19-03-2018 14:22
2.66% gewijzigd
Amant schreef:
19-03-2018 13:52
Dan zou ik raad gaan zoeken op een Vlaams forum. De Belgische wetgeving is de Nederlandse niet.
Mijn idee.
Of vermeld in elk geval bij juridische kwesties (dit geldt niet alleen voor jou TO) dat je Vlaams bent.
Dat scheelt een heel pak (...) aan onjuist advies.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven