Geld & Recht alle pijlers

Hoe is het om je hypotheek volledig te hebben afgelost?

19-03-2018 14:21 495 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik lees her en der meer over mensen die bezig zijn om hun hypotheek af te lossen. En ik ben benieuwd hoe het is om helemaal hypotheekvrij te zijn. Leef je dan nog steeds zo zuinig of geef je dan veel geld uit? Groot feest of stilhouden? Volgend nieuw financieel doel of niet?

Nu zijn we daar ook mee bezig, en ik merk dat ik af en toe aan het dagdromen ben over hoe het zou zijn als we helemaal hypotheekvrij zijn. We hebben nog best wel een weg te gaan met een spaarhypotheek en aflossingsvrije hypotheek.
aardbeitje8 wijzigde dit bericht op 06-09-2018 11:55
0.40% gewijzigd
I was reminded that my bloodtype is B positive.
Alle reacties Link kopieren
Lekker. Maar onze beginhypotheek was 50.000 euro, dus de lasten ook laag. We betaalden 280 euro per maand. Dat is nu weggevallen. Dat geld sparen we nu, en we leven gewoon door.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Er verandert niets als je hypotheek is afgelost. Of eigenlijk, wij sparen nog meer. Wat ons betreft geen reden voor feest en vrienden en familie weten het gewoon. Geen nieuwe spaardoelen. Wij zijn niet materialistisch.
Alle reacties Link kopieren
volgens mij ben je tegen die tijd zo geïnfecteerd met het bespaarvirus dat je een feest geven een onverantwoorde verspilling zou vinden :-)

ik ben zelf ook aan het aflossen maar nog niet klaar, maar ik ben zeker niet van plan een feest te geven en ik heb het er ook maar met weinig mensen over eerlijk gezegd

Ik denk dat ik gewoon door zou sparen...
Alle reacties Link kopieren
nieuw financieel doel zou voor mij kunnen zijn: sparen om de vrijheid te hebben eerder te stoppen of minder te gaan werken
Alle reacties Link kopieren
Doel 1: Hypotheekvrij 2026
Doel 2: Een ton 2027
Doel 3 twee ton 2032
Resultaat: Financieel onafhankelijk
Wij hebben ongeveer de helft afgelost. Waarom zou je een groot feest geven? Gewoon fijn om meer geld te hebben voor andere dingen, eventueel eerder te kunnen stoppen met werken etc etc.
Het leven is echt niet beter zonder hypotheek. Gewoon, hetzelfde, zoals het altijd was.
Zomaar geld uitgeven? Nee, er is toch wel meer dan alleen je huis? Auto, meubels, vervangen van weet ik veel wat, renovaties, kinderen die sporten/studeren/verhuizen/trouwen.
Op je geld letten moet je de rest van je leven. Zonder hypotheek is echt niet ineens leven zonder zorgen.
Alle reacties Link kopieren
Waarom een feest geven? Als het ter sprake komt zeggen we het wel, maar het is geen big issue.
ik geef mn bek ook maar een douw
Vergeet niet om ook nu te leven.

Wij lossen ook af, maar willen nu ook gewoon lekker leven. Als we zo doorgaan als er nu bezig zijn dan zijn we ongeveer klaar met aflossen als we met pensioen gaan. Dat compenseert dan onze inkomensval. We kunnen ook binnen tien jaar klaar zijn met aflossen, maar dan doen we nu niets leuks meer.

Nu aflossen om later leuke dingen te gaan doen staat mij nogal tegen. Misschien is er geen 'later.'

Een collega van mij was ook altijd bezig met aflossen. Hij kocht in 1970 een huis van 52.000 gulden. (Mijn ouders woonden in precies zo'n huis/zelfde staat) huizen stegen gigantisch in waarde en in 1995 was de beste man nog steeds bezig om later een hypotheekloos leven te kunnen leiden. Geen vakantie, geen nieuwe keuken niks. Hij werd ziek en ging dood, nog voor zijn pensioen.

Aflossen is leuk, tot het de invulling van je leven wordt.
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 19-03-2018 14:45
0.34% gewijzigd
Een feest geven omdat je je hypotheek afgelost hebt? :rofl:

Als het hier ooit zover komt, hopen we meer te sparen. Verder zal het leven gewoon op dezelfde manier doorgaan denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Afgaand op mijn vader is hypotheekvrij wonen een grote hindernis om ooit nog te verhuizen. Hij zit in een huis dat hem niet bevalt, in een woonplaats die hem niet bevalt, maar iets anders kopen of huren is voor hem geen optie want 'hij zit nu wel hypotheekvrij hè'.


Aanvulling: Voor de duidelijkheid, ik sta absoluut niet negatief tegenover hypotheekvrij wonen. Lijkt me heerlijk om zover te zijn. Gelukkig zijn verreweg de meeste mensen niet zoals mijn vader.
anoniem_359895 wijzigde dit bericht op 19-03-2018 16:04
Reden: Verduidelijking
27.02% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Saval schreef:
19-03-2018 14:47
Afgaand op mijn vader is hypotheekvrij wonen een grote hindernis om ooit nog te verhuizen. Hij zit in een huis dat hem niet bevalt, in een woonplaats die hem niet bevalt, maar iets anders kopen of huren is voor hem geen optie want 'hij zit nu wel hypotheekvrij hè'.
Wat een rare redenatie......?!
Als hij zijn hypotheekvrije huis verkoopt heeft hij dat geld toch in handen en kan hij met dat geld elders contant een huis afrekenen.

Ken ook mensen die hun riante huis verkocht hebben voor bijna 500.000 en nu (toevallig ook in een andere woonplaats) in een huis wonen van iets van 230.000 Euro. Van de rest van het geld genieten ze volop.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon in 30 jaar aflossen, lekker leven, ben je voor je pensioen klaar.
Over 13 jaar het huis verkopen, dan zijn we 70, gaan we huren via de woningbouw en genieten van ons geld en aan de kinderen geven.
ik geef mn bek ook maar een douw
Ik geef eigenlijk alles uit wat ik over heb en niet nodig heb voor een spaardoel. Lijkt me best fijn, geen hypotheek meer, maar dan zou ik dus vooral meer op vakantie gaan e.d.
Madeliefjees schreef:
19-03-2018 14:52
Gewoon in 30 jaar aflossen, lekker leven, ben je voor je pensioen klaar.
Uh, niet iedereen hoor. Als je ruim voor je veertigste je laatste huis koopt lukt dat misschien wel. Lukt niet iedereen en niet iedereen blijft in zijn eerste huis wonen.

En dan hebben we het nog niet over alle aflossingsvrije hypotheken.
Alle reacties Link kopieren
Aflossingsvrij is dom, betaal je alleen maar rente. Kom je nooit van je schuld af.
ik geef mn bek ook maar een douw
Madeliefjees schreef:
19-03-2018 14:52
Gewoon in 30 jaar aflossen, lekker leven, ben je voor je pensioen klaar.
Over 13 jaar het huis verkopen, dan zijn we 70, gaan we huren via de woningbouw en genieten van ons geld en aan de kinderen geven.

Het kan, mijn keus zou het niet zijn. De luxe in mijn eigen huis zou ik niet willen inruilen voor de standaard van de woningbouw.

Een de Belastingdienst wil ik via de vermogensrendementsheffing ook niet spekken als de hele opbrengst van mijn huis contant wordt.
Alle reacties Link kopieren
Mijn ouders hebben hun hypotheek volledig afgelost rond hun AOW leeftijd. Ik merk dat het voor hun financieel makkelijker/eenvoudiger/overzichtelijker is zonder hypotheek en dat ze zich alleen maar hoeven te richten op gas/water/licht/wifi, boodschappen en hun vakanties / aanschaffen als e-bike. Verder genieten ze van hun huis die volledig van hun is.

Maar hoe gaaf zou het zijn om (veel) eerder in het leven van de volledige hypotheeklening af te zijn?
aardbeitje8 wijzigde dit bericht op 19-03-2018 15:16
0.44% gewijzigd
I was reminded that my bloodtype is B positive.
Madeliefjees schreef:
19-03-2018 14:59
Aflossingsvrij is dom, betaal je alleen maar rente. Kom je nooit van je schuld af.

Aflossingsvrij is niet dom zolang je er verstandig mee om gaat. Een naar keuze dus wel aflost.
Madeliefjees schreef:
19-03-2018 14:59
Aflossingsvrij is dom, betaal je alleen maar rente. Kom je nooit van je schuld af.
Nou je weet het allemaal wel heel goed.
Alle reacties Link kopieren
Ik probeer ook de hypotheek af te lossen (maar zeker niet ten koste van alles). Om of minder te gaan werken, of eerder te kunnen stoppen met werken. Maar dat zie ik tegen die tijd wel
Alle reacties Link kopieren
SallySpectra schreef:
19-03-2018 15:05
Nou je weet het allemaal wel heel goed.
Ja, daarom zijn wij nu ook hypotheekvrij :puh:
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Bij ons loopt de spaarhypotheek nog 9 jaren.
De aflossingsvrije hypotheek is voor een derde deel al afgelost (plan is om deze binnen 9 jaren of eerder af te lossen).

Over 9 Jaren ben ik 47! :woa:

Wat ons plan (grote droom) is om een vermogen op te bouwen voor de mogelijkheid om eerder te stoppen met werken (dus financieel onafhankelijk te worden). :worship:
I was reminded that my bloodtype is B positive.
Alle reacties Link kopieren
Indica: hoe ver ben je al met je plan?

Hamsterweken: dit aan de grote klok hangen lijkt me ook niet verstandig.
I was reminded that my bloodtype is B positive.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven