Geld & Recht alle pijlers

Aansprakelijk.

15-02-2009 10:50 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben WA verzekerd.

Woon in een huurhuis.

Nu heeft mijn dochter van 13 zonder na te denken een hete pan op het aanrechtblad gezet(PVC materiaal?).Dit is op gaan zetten,gevolg een luchtbel nu.

meteen gemeld bij Unive verz. waar ze me zeiden mevrouw u bent WA verzekerd dus alles word vergoed.

Niets te vrezen zei de medewerkster.

Papier invullen en klaar de rest doen zij.

Nu krijg ik gister een brief dat het niet verzekerd is want...ik was als ouder het toezicht.

HUH?

Ja ik stond er idd. vlakbij, het was al gebeurd voor ik er erg in had.

En nu?Nieuw aanrecht kost 360,- wat ik niet heb zeg.

Zelfs niet in termijnen,alleenstaande ouder dus weinig te makken.

red het allemaal netnet.
Alle reacties Link kopieren
valt er nog te werken met dat aanrecht?

Ik zou denken dat je t pas heel op hoeft te leveren als je de huur opzegt. Dus in dat geval lekker laten zitten en voorlopig niks doen.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
WA verzekering is alleen voor schade die je andere aanbrengt volgens mij. Het geldt voor je hele gezin, dus volgens mij geldt het dan niet binnenshuis...



Dus als jouw dochter dit per ongeluk bij de buren had gedaan, dan wel.
Alle reacties Link kopieren
Voor zover ik weet kan je een WA-verzekering alleen gebruiken als iemand anders (dus iemand buiten je gezin) de schade heeft toegebracht.



Als je bijvoorbeeld je broer ervoor aansprakelijk had gesteld werd waarschijnlijk alles vergoed.
Alle reacties Link kopieren
Een aanrechtblad moet daar toch tegen bestand zijn? Ik zou het voorleggen aan de verhuurder, want volgens mij moet je een hete pan daar op kunnen zetten en is dat blad dus gemaakt van materiaal dat daar niet thuishoort.
Cum non tum age
Alle reacties Link kopieren
Dank voor de reacties.

Hum ik heb meteen al bij melding aan verhuurder/verzekering gezegt dat dochter het was.



Vwb. aanrechtmateriaal er is een gebruiksaanw. waarschuwing bij geleverd dat het aanrecht niet hitte bestendig is dus uitkijken met hete pannen.



Net vorigjaar sept. renovatie en nu dit.

Vwb. pas als ik uit huis ga ik heb alles al in werking gezet verhuurder heeft schade opgenomen,papeiren ingevuld van verz. maatsch. aanrecht is meteen besteld ook.
Alle reacties Link kopieren
WA is idd. voor als zij dit bij de buren had aangericht.

Dan werd het verz.

Maar jeetje ze is 13 ik stond er idd. bij maar het gebeurde en het was te laat.

Opzichter van verhuurder zei zelfs,mevrouw kan gebeuren ,vrees maar niets het word vergoed.

of kan het zo zijn dat verhuurder een klacht kan indienen dan oid.?En het daardoor vergoed kan?
Alle reacties Link kopieren
O dat weet ik niet... Als de opzichter dat heeft gezegd zou ik wel proberen om hem eraan te houden, dat zou wel fijn zijn!
Alle reacties Link kopieren
De keuken hoort toch bij de opstalverzekering? En die is normaal gesproken toch van de verhuurder? In dat geval zou je dus wel schade bij een ander hebben gemaakt en het vergoed moeten krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Oooh, die is wel goed Rainz! Dat is misschien wel zo ja!
Alle reacties Link kopieren
Rainz heeft gewoon gelijk. Huis en keuken ook zijn eigendom van de verhuurder. (anders had je de keuken wel mee mogen nemen als je ging verhuizen). Er is dus wel degelijk schade aan andermans eigendom en de verzekering moet gewoon vergoeden. Het argument dat jij er bij stond is onzinnig want dat zou betekenen dat JIJ aansprakelijk zou zijn voor de handeling en ook dit wordt gedekt door de verzekering. Dus het maakt eigenlijk niet uit of jij of je dochter het nou was.
Alle reacties Link kopieren
Je verhuurder moet de schade indienen bij jou, en dan kan jij het doorsturen aan de verzekering. Schade aan eigen goederen wordt niet vergoed, schade aan goederen van derden wel. En je verhuurder is een derde.



Dat jij toezicht hield is een beetje rare redenering. Zulke dingen gebeuren voor je in kan grijpen. Mijn dochter heeft een keer een (geleende) camera laten vallen terwijl ik haar vast had. Gewoon vergoed gekregen van Unive.



Aanrechtbladen die hittebestendig zijn Noa? Niet die van kunststof hoor.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Alle reacties Link kopieren
Ik dacht trouwens dat in huurhuizen altijd van die metalen niet dood te krijgen aanrechtbladen zaten. Of is dat tegenwoordig anders?
Alle reacties Link kopieren
Als ik het goed begrijp heb ik de boel verkeerd aangepakt.

Ik heb de schade niet in te dienen maar de verhuurder?

Oh wat ben ik ook stom.Dus wat heb ik nu te ondernemen?

Ik heb de schade ingediend bij Univé.

Heb ik de verhuurder te bellen en zij hebben het in te dienen dan nu?Waarom zei de opzichter dat niet meteen?



Zwieber,tegenwoordig heb je de rijkdom dat je mag kiezen

Ik koos voor de wat mooiere versie.Niet hittebestendig dus.
Alle reacties Link kopieren
Wat valt onder de inboedel – en wat onder de opstalverzekering?

Om te weten welke schade nu op welke verzekering geclaimd kan worden is er een eenvoudige regel. Alles wat aard- en nagelvast zit (en dus niet verhuisbaar is) behoort tot de opstal. Datgene wat wel verhuisbaar is behoort tot de inboedel.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Keuken hoort bij de opstalverzekering. Verhuurder moet schade bij Face claimen en haar aansprakelijk stellen. Zij moet dat weer bij haar WA verzekering regelen.
Alle reacties Link kopieren
Wat in de brief staat.



Helaas kan niet tot vergoeding over gegaan worden.Op het moment dat de schade ontstond had u de gehuurde woning onder u.

Dit heet opzicht.

Voor dit risico biedt uw verzekering geen dekking.

Dit kunt u nalezen in art. 23.2 van het regelement AVP-5 Omdat opzicht op uw polis niet is vrezekerd heb ik de aanspakelijkheid niet onderzocht.

De schade moet volgens de voorwaarden worden behandeld.

Dit zal teleurstellend voor u zijn.



Ik mag vervolgens bellen voor vragen.

Lekker zo'n brief op zaterdag.

Stresskip dta ik ben.
Alle reacties Link kopieren
Zucht ik doe in alles geloof ik de omgekeerde wereld.
Alle reacties Link kopieren
Het klopt face, maar dat heeft er mee te maken dat jijzelf de schadeclaim hebt ingediend. Juist de verhuurder moet deze claimen, het gaat om het schade toebrengen aan andermans eigendommen. Ik weet net of je de voorwaarden bij de hand hebt om die een door te lezen.
Alle reacties Link kopieren
Niet stressen, gewoon morgen even bellen en alles navragen. Wellicht is het handig om eerst naar de woningbouw te bellen en dan pas naar je eigen verzekering. Het zal vast niet de eerste keer zijn dat zoiets gebeurt bij de woningbouwverzekering.
Alle reacties Link kopieren
Maar waarom heeft de verhuurde me daar niet op gewezen dan.Die heb ik nl. eerst gebeld.Vervolgens kwam de opzichter en die heb ik zelfs het schade formulier laten inlezen en wat ik had in te vullen.Zei me zelfs dat moet zo en zo.

HUH?Dan had hij toch te zeggen mevrouw u moet niet indienen maar wij als verhuurder.
Alle reacties Link kopieren
Blijkbaar wist die opzichter het ook niet goed, net als jij.



Bel maandag anders even met Unive. Ik ken Unive als een sympathieke verzekeraar. Ik heb geen idee hoe het zit met een gehuurd huis en opzicht maar waarschijnlijk hebben ze wel gelijk, ze leggen het wel uit waarom het niet kan in de brief.



Opzicht is trouwens wat anders dan toezicht. Heeft er dus niks mee re maken dat je er bij was toen je dochter die pan neer zette.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Alle reacties Link kopieren
Poezewoes de brief klopt ook wel.

Ik sta alleen wanhopig te bedenken ojee ik moet nu zelf alles betalen.

Heb dit dus nog nooit eerder gehad.

Ik bel morgen de woningstichting eerst wel dat zij de claim in hebben te dienen ipv. ik.

Wat ze daarop zeggen/doen.

het kan toch niet zo zijn dat ik heb te betalen nu?

Toezicht is. idd. anders dan opzicht.

Opzicht is of je daar wel of nuiet voor verz. bent.

Nou in dit geval niet dus.

Bel maar morgen, is de enige optie voor nu.

En daarna Univé.
Alle reacties Link kopieren
Het huis is van de verhuurder. Jouw dochter is minderjarig en valt derhalve onder jouw aansprakelijkheidsverzekering. Als jouw dochter schade toebrengt aan andermans eigendommen, wordt die schade gedekt door de aansprakelijkheidsverzekering. Daaraan is wel de voorwaarde verbonden dat het niet door bijvoorbeeld roekeloosheid of onverantwoord gedrag is ontstaan. In dit geval is je verzekeringsmaatschappij blijkbaar van mening dat een 13 jarig kind niet zelf(standig) een hete pan van het vuur mag pakken. Ik zou de discussie aangaan want het kan best zijn dat jouw dochter volwassen, verantwoordelijk en sterk genoeg is om dit soort dingen alleen te doen, en jij hebt duidelijk aangegeven dat je erbij was maar dat het te snel ging om in te kunnen grijpen.

Jij bent aansprakelijk voor de daden van je kind, maar de vraag is ook of de schade verwijtbaar is en voorkomen had kunnen worden en dat is waar de verzekeraar (ook) naar kijkt.



Het doet overigens niet terzake op welke manier de schade bij jouw avp wordt ingediend. Of je nu de schade aangeeft bij de huiseigenaar, die het weer doorgeeft aan diens verzekeraar, die het vervolgens weer claimt bij jouw verzekeraar, of dat jij het rechtstreeks bij jouw verzekeraar indient, maakt voor de vraag of de schade vergoed was, niets uit. In beide gevallen is het gewoon jouw avp die uit moet betalen indien de schadebeoordelaar van mening is dat deze claim binnen de 'regels' valt. Vraag de algemene en bijzondere voorwaarden van je verzekering maar eens op als je die niet in huis hebt, en lees de voorwaarden t.a.v. minderjarigen.
Alle reacties Link kopieren
Vraag anders eens bij een bouwmarkt of ze van de modellen die in de winkels staan nog bouwbladen over hebben die je voor een klein bedrag mag overnemen. Of kijk op Marktplaats, daar staan vaak (delen van) keukens te koop van mensen die een nieuwe keuken hebben laten plaatsen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven