Geld & Recht alle pijlers

Aanrijding woon-werkverkeer

09-04-2018 14:36 140 berichten
Vanmorgen is mijn man op zijn racefiets aangereden door een andere fietser. Man had voorrang maar andere fietser zag hem over het hoofd en man is over de kop geslagen. Kwam gelukkig in de berm terecht en lijkt op flinke spierpijn na zelf geen letsel te hebben.
Zijn racefiets is helemaal kapot, frame gescheurd en geknikt, wiel kapot. Niet meer te repareren.

Andere fietser is een Poolse man, spreekt alleen Engels. Man belde hem eind van de ochtend om de schade enz. te bespreken, maar meneer zegt geen verzekering te hebben en laat zijn werkgever (of coordinator) van het werk terugbellen, omdat het tijdens woon-werkverkeer is en de werkgever de schade dan betaald.

Als ik google zie ik dat woon-werkverkeer eigen tijd is en de schade dan niet voor de werkgever is.
Werkgever heeft overigens nog niet gebeld en die man heeft zijn telefoon weer uit staan, dus we zitten nu te bedenken hoe of wat.. iemand ervaringen/ideeën hoe dit opgelost kan worden?

Bedankt alvast voor het lezen / reageren :)
Alle reacties Link kopieren
er is geen politie bij geweest?
Alle reacties Link kopieren
Lijkt me idd dat het gewoon eigen tijd is.
Heb je gegevens van die man of van zijn werkgever? Die Poolse man zal hier tijdelijk werken en wellicht heeft hij idd geen verzekering.
Aangifte doen bij de politie voordat de beste meneer straks weer in Polen zit. Heb je een rechtsbijstandverzekering?
Alle reacties Link kopieren
Mazzel dat hij een helm heeft geleend zeg!! Sterkte, wat een narigheid.
Nee er is geen politie bij geweest.

Man heeft de naam van die Poolse man en zijn telefoonnummer (gecontroleerd of deze klopte). Hij heeft de naam van het bedrijf ook gezegd maar of dat klopt weet ik niet natuurlijk, al is het wel een bedrijf in de buurt van de aanrijding inderdaad.
Alle reacties Link kopieren
lilyjo schreef:
09-04-2018 14:42

Man heeft de naam van die Poolse man en zijn telefoonnummer (gecontroleerd of deze klopte). Hij heeft de naam van het bedrijf ook gezegd maar of dat klopt weet ik niet natuurlijk, al is het wel een bedrijf in de buurt van de aanrijding inderdaad.
bel even met het bedrijf
dweedledee schreef:
09-04-2018 14:41
Mazzel dat hij een helm heeft geleend zeg!! Sterkte, wat een narigheid.
Ja dat is een geluk bij ongeluk. Hij reed lekker door dus dan kun je flink rot terecht komen!
Al zegt hij dat hij behoorlijk spierpijn heeft dus hij zal er sowieso wel even plezier van hebben.. maar t meest baalt hij van z'n nieuwe fiets :(
chirpy schreef:
09-04-2018 14:39
Aangifte doen bij de politie voordat de beste meneer straks weer in Polen zit. Heb je een rechtsbijstandverzekering?
Geen rechtsbijstand helaas..

Man gaat nu even naar het bedrijf bellen, in ieder geval kijken of die man daar inderdaad werkt..
alsnog aangifte doen van het ongeluk!
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad even dat bedrijf bellen en vragen of die kerel daar werkt.
Aangifte doen, als mijnheer of bedrijf niet betalen.
Zonder aangifte heb je geen pool om op te staan.
Alle reacties Link kopieren
x
anoniem_358939 wijzigde dit bericht op 09-04-2018 15:01
Reden: Dubbel, Sorry
0.00% gewijzigd
ouwewijsneus schreef:
09-04-2018 14:46
alsnog aangifte doen van het ongeluk!
Online zie ik staan dat je geen aangifte kunt doen als het onopzettelijk is..

Man is nu het bedrijf aan het bellen, ben benieuwd. Hij zit op zijn werk nu dus alles moet tussendoor, niet handig dus vandaar dat ik hier om tips vraag :)
Alle reacties Link kopieren
Heb ik toevallig onlangs een discussie over gehad met een verzekeringsagent. Een ongeval woon-werkverkeer is voor risico van de werkgever. De werkgever kan hier een verzekering voor afsluiten.
Dahlia74 schreef:
09-04-2018 14:53
Heb ik toevallig onlangs een discussie over gehad met een verzekeringsagent. Een ongeval woon-werkverkeer is voor risico van de werkgever. De werkgever kan hier een verzekering voor afsluiten.
Oh kijk, toch iets anders dan ik op internet kan vinden. Ben benieuwd of man met het bedrijf verder komt dan met de Poolse man!
Alle reacties Link kopieren
Woon- werkverkeer valt in Belgie in elk geval wel onder de verzekering van de werkgever. Ik weet niet wat in Nederland de regeling is. Ik denk niet dat de Poolse werknemer je probeert op te lichten. Komt vast goed. Beterschap voor je man
Digisuus, ga ook niet meteen van oplichting uit, maar meneer kan zelf niet betalen en is niet verzekerd. Dus ik was even benieuwd of er via de werkgever inderdaad iets te regelen is.
Alle reacties Link kopieren
Aaah djeez LilyJo. :hug: Wat ongelooflijk kut dit! Gelukkig dat hij zelf geen schade heeft opgelopen. Morgen uit bed komen zal wel lastig worden :( .

Hoe zijn jullie zelf verzekerd?

En daarnaast, als hij niet verzekerd is dan jammer dan. Hij dient de schade te vergoeden, hoe is voor jullie niet van belang. Als hij het maar vergoed.
Kia aka brandhout voor de hel, aangenaam.
Dankjewel Kia!! Ja onvoorstelbaar he. Gisteren heb je het er nog over en je ziet het.. het overkomt je zomaar!

Hij is een bikkel en ik heb hem sinds ik hem vanmorgen op z'n werk afgezet heb niet meer gezien, dus dat 'beetje' spierpijn zal vanavond wel een tikkie erger zijn dan hij nu zegt.

Rechtsbijstandverzekering hebben we niet.. wel aansprakelijkheidsverzekering. En verder moet die man inderdaad betalen, maar hij was aan de telefoo al aan het miepen dat hij niet verzekerd is.

Man nog niet gehoord nu dus ben benieuwd of hij iets te horen krijgt bij het bedrijf..
Alle reacties Link kopieren
lilyjo schreef:
09-04-2018 14:58
Digisuus, ga ook niet meteen van oplichting uit, maar meneer kan zelf niet betalen en is niet verzekerd. Dus ik was even benieuwd of er via de werkgever inderdaad iets te regelen is.
Misschien heeft de tegenpartij toch nog ergens een potje??
Denk niet dat de werkgever gaat betalen, die heeft hier geen aandeel in. Misschien kan de werkgever een afbetalingsregeling treffen met de werknemer?
Alle reacties Link kopieren
lilyjo schreef:
09-04-2018 15:04
Dankjewel Kia!! Ja onvoorstelbaar he. Gisteren heb je het er nog over en je ziet het.. het overkomt je zomaar!

Hij is een bikkel en ik heb hem sinds ik hem vanmorgen op z'n werk afgezet heb niet meer gezien, dus dat 'beetje' spierpijn zal vanavond wel een tikkie erger zijn dan hij nu zegt.

Rechtsbijstandverzekering hebben we niet.. wel aansprakelijkheidsverzekering. En verder moet die man inderdaad betalen, maar hij was aan de telefoo al aan het miepen dat hij niet verzekerd is.

Man nog niet gehoord nu dus ben benieuwd of hij iets te horen krijgt bij het bedrijf..
Ja een ongelukje zit in een klein hoekje... En tja bikkel zijn. Weet je nog die arm, heb er drie weken mee rondgelopen voor ik foto's heb laten maken. :A:

Voor nu zou ik me nog niet te druk maken over de vergoeding en evt juridische stappen. Goed om je te informeren maar vooruit lopen op de zaken heb je ook niks aan.
Kia aka brandhout voor de hel, aangenaam.
Alle reacties Link kopieren
Dahlia74 schreef:
09-04-2018 14:53
Heb ik toevallig onlangs een discussie over gehad met een verzekeringsagent. Een ongeval woon-werkverkeer is voor risico van de werkgever. De werkgever kan hier een verzekering voor afsluiten.
Dit is niet correct. Woon-werkverkeer is in de basis prive-tijd en dus is de werkgever niet aansprakelijk. Er zijn wel een aantal uitzonderingen, waardoor de rit eventueel toch als werktijd gezien kan worden. Dat is bijv het geval als je onderweg naar huis ook de post even langs het postkantoor brengt, of als je onderweg naar het werk eerst nog wat boodschappen voor de zaak ophaalt.
Fietsen zit er nu toch even niet in, deze rijdt geen meter meer ;-) zal toch eerst weer een nieuwe moeten komen. Zonde, is geen goedkope hobby.

Ja Kia, jij bent er ook zo één inderdaad ;-) Ik ga man straks van z'n werk halen want lopend is 25 km wel erg ver. Dan zal ik hem eens goed doorzagen of de schade wel echt meevalt. Over de kop gaan lijkt me niet echt een pretje.
Alle reacties Link kopieren
@TO, de hamvraag in deze kwestie is natuurlijk niet of jouw man van huis naar zijn werk reed, maar wat die Pool op dat moment aan het doen was. De Pool is aansprakelijk voor het ongeval, en als hij op dat moment “zakelijke” km’s maakte, dan is zijn werkgever dus wel aansprakelijk. Reed de Pool slechts woon-werkverkeer, dan is hij prive aansprakelijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven