Geld & Recht alle pijlers

'Huizenprijzen gaan dit jaar spectaculair stijgen'

10-04-2018 12:23 140 berichten
artikel AD
De krapte op de woningmarkt stuwt de prijzen van de te koop staande woningen tot extreme hoogte. Dat stelt het Economisch Bureau van ABN AMRO. In de nieuwste voorspelling spreken de economen van een spectaculaire stijging van de prijzen. Deze zullen dit jaar met gemiddeld 8 procent stijgen ten opzichte van vorig jaar.
https://www.ad.nl/economie/huizenprijze ... ~a2b42315/
Ja, en nu?
Alle reacties Link kopieren
Wat kunnen wij daar aan doen? Helemaal niks toch.
Ja meer bij bouwen maar dat zullen ze maar in beperkte mate doen.
You can breathe, you can blink, you can cry. Hell, you’re all gonna be doing that.
Wij hebben zelf een eigen woning en toch ben ik niet blij met stijging van de prijzen.
Steeds meer geld voor evenveel huis.
Willen we eventueel verhuizen, moeten we een huis kopen die ook in prijs is gestegen.
Wij hebben de kans gehad om een nieuwbouwwoning te kopen op het dieptepunt van de markt (2012) op een gewilde locatie. Het huis wat we nu hebben kun je voor de prijs van toen nu niet meer kopen.
Anderen moeten ook die kans krijgen maar het is haast onmogelijk voor mensen om nu te starten.
De markt loopt weer helemaal vast en de prijzen die voor een huis neergeteld worden vind ik absurd.
violetskies schreef:
10-04-2018 12:32
Wat kunnen wij daar aan doen? Helemaal niks toch.
Ja meer bij bouwen maar dat zullen ze maar in beperkte mate doen.
Precies, helemaal niets.
Als ze al kunnen bouwen, met het tekort aan personeel en stijging van kosten.

https://www.ad.nl/economie/nieuwe-bouwc ... ~a341ed4b/
Alle reacties Link kopieren
En de te korten aan bouwmaterialen.

Wij stevenen hard af op een nieuwe (wereldwijde) crisis. Hoort bij de conjunctuur.
Alle reacties Link kopieren
En alsnog zijn de huizenprijzen nog lang niet zo hoog als dat ze waren.
Alle reacties Link kopieren
Dan zal alles binnenkort wel weer helemaal onderuit gaan, net als in 2012.
Ik leg de lat lekker hoog. Dan kan ik er makkelijker onderdoor.
Alle reacties Link kopieren
Wij hadden er nu al last van. We zitten nu in een huurhuis, maar willen daar graag uit. Hebben nog hier in de stad zelf rondgekeken, maar met de hypotheek die wij konden krijgen, kon je alleen een minihuisje hier vinden of er moest enorm veel aan gedaan worden. En voor grote verbouwingen hebben we ook gewoon geen geld.

We zijn dus nu gaan kijken in kleinere steden en dorpen in de omgeving en ook een andere provincie. Daar hebben we nu een huis gevonden die wel het geld waard is wat er wordt gevraagd, dus hoop heel erg dat ons bod wordt geaccepteerd. Als starter is het gewoon echt niet leuk op dit moment. Huren is ook al bijna onmogelijk.
damesbril schreef:
10-04-2018 12:37
Wij hebben zelf een eigen woning en toch ben ik niet blij met stijging van de prijzen.
Steeds meer geld voor evenveel huis.
Willen we eventueel verhuizen, moeten we een huis kopen die ook in prijs is gestegen.
Wij hebben de kans gehad om een nieuwbouwwoning te kopen op het dieptepunt van de markt (2012) op een gewilde locatie. Het huis wat we nu hebben kun je voor de prijs van toen nu niet meer kopen.
Anderen moeten ook die kans krijgen maar het is haast onmogelijk voor mensen om nu te starten.
De markt loopt weer helemaal vast en de prijzen die voor een huis neergeteld worden vind ik absurd.
Jij verkoopt voor een veel hogere prijs en koopt voor een veel hogere prijs. Uiteindelijk vereffent zich dat dus. Indien jij nu huurt en dan wil kopen dan zou ik me pas echt achter mijn oor krabben.
Troeteltje schreef:
10-04-2018 12:59
Jij verkoopt voor een veel hogere prijs en koopt voor een veel hogere prijs. Uiteindelijk vereffent zich dat dus. Indien jij nu huurt en dan wil kopen dan zou ik me pas echt achter mijn oor krabben.
Klopt, wij hadden het geluk dat we konden kopen.
Wij komen ook uit een huurwoning maar als we die stap nu hadden moeten maken had dat denk ik niet gekund.
Als een huis zo snel in waarde stijgt, dan valt daar bijna niet tegenop te sparen, zeker met de eigen middelen die je moet inbrengen om het te kopen.
Alle reacties Link kopieren
Het is echt niet fijn, nee. Wij denken weleens aan kleiner, nieuwer of anders wonen (bijvoorbeeld naar een ruim appartement met ons gezin), maar ook door de veranderde hypotheekregels zullen wij nooit minder geld per maand kwijt zijn dan nu, terwijl we er ook veel voor in zouden moeten leveren. Het voelt erg raar om naar hogere lasten te moeten gaan, voor minder woning. Dat stimuleert ons dus totaal niet om te gaan verhuizen. Wij zullen niet de enige zijn, de maatregelen van het kabinet in de afgelopen jaren (vooral ook mbt huren) zorgen alleen maar voor meer verstopping en minder doorstroming. En uiteindelijk ook de prijsopdrijvingen die nu gaande zijn...
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
SmoesDePoes schreef:
10-04-2018 12:52
Dan zal alles binnenkort wel weer helemaal onderuit gaan, net als in 2012.
Ja hè, is dat niet elke 7 jaar? Volgend jaar dus, ik zit er op te wachten!
Falathiel schreef:
10-04-2018 12:53
Wij hadden er nu al last van. We zitten nu in een huurhuis, maar willen daar graag uit. Hebben nog hier in de stad zelf rondgekeken, maar met de hypotheek die wij konden krijgen, kon je alleen een minihuisje hier vinden of er moest enorm veel aan gedaan worden. En voor grote verbouwingen hebben we ook gewoon geen geld.

We zijn dus nu gaan kijken in kleinere steden en dorpen in de omgeving en ook een andere provincie. Daar hebben we nu een huis gevonden die wel het geld waard is wat er wordt gevraagd, dus hoop heel erg dat ons bod wordt geaccepteerd. Als starter is het gewoon echt niet leuk op dit moment. Huren is ook al bijna onmogelijk.
Veel succes!

Wij zijn ook weggetrokken uit de stad, veel meer huis voor je geld.
Wij waren scheefhuurders. Jnkomen was te hoog voor de huur.
Gelukkig hebben we kunnen kopen maar veel mensen kunnen dit niet en krijgen jaarlijks een flinke huur verhoging, met dank aan voormalig minister Blok.
Yella78 schreef:
10-04-2018 13:20
Het is echt niet fijn, nee. Wij denken weleens aan kleiner, nieuwer of anders wonen (bijvoorbeeld naar een ruim appartement met ons gezin), maar ook door de veranderde hypotheekregels zullen wij nooit minder geld per maand kwijt zijn dan nu, terwijl we er ook veel voor in zouden moeten leveren. Het voelt erg raar om naar hogere lasten te moeten gaan, voor minder woning. Dat stimuleert ons dus totaal niet om te gaan verhuizen. Wij zullen niet de enige zijn, de maatregelen van het kabinet in de afgelopen jaren (vooral ook mbt huren) zorgen alleen maar voor meer verstopping en minder doorstroming. En uiteindelijk ook de prijsopdrijvingen die nu gaande zijn...
precies
Alle reacties Link kopieren
De huizenprijzen liggen nu ongeveer op hetzelfde niveau als in 2008. In 10 jaar tijd zijn de huizenprijzen dus gemiddeld 0% gestegen.
Terwijl de huizenprijzen de afgelopen 70 jaar gemiddeld ongeveer 4 tot 5% zijn gestegen.
Alle reacties Link kopieren
regenworm schreef:
10-04-2018 13:21
Ja hè, is dat niet elke 7 jaar? Volgend jaar dus, ik zit er op te wachten!
Het begon in 2008 al, dus die 7 jaar zijn we al voorbij.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Wij houden twee grote sociale huurwoningen bezet omdat er hier niks te kopen valt. Zelfs een verotte varkensschuur verkopen ze nog voor de hoofdprijs en binnen 24 uur deze dagen.

Makelaars helpen ook met opstuwen van de prijzen, bv door bij voorkeur open huizen te doen en geen losse bezichtigingen, en kopers tegen elkaar uit te spelen, De media die heel hard schreeuwen over schaarste en prijsstijgingen doen ook lekker mee.
Kopers laten zich enorm meeslepen en bieden idioot hoog. Als iedereen eens gewoon bleef ademhalen en normaal doen zou het al een hoop schelen. Er wordt nu verwacht dat je een bod neerlegt op basis van tien minuten bezichtigen tijdens de open huizenroute, echt, te zot voor woorden.

Maar prima, wij houden die sociale huurwoningen wel bezet hoor. Hier ook geen Blok-huurverhogingen, maar maar 1,4%
Alle reacties Link kopieren
In het jaar 2000 was een modaal jaarsalaris 25.000,- euro.
Als je toen een huis kocht ter waarde van 6,5 jaarsalarissen, dan betaalde je dus 162.5000,- voor die woning.

Koop je nu een woning voor 6,5 maal een modaal jaarsalaris (ad 38.000,- euro) dan praat je over 38.000,- euro maal 6,5 is 247.000,- euro.

Veel mensen zeggen dan dat zij intussen 84.500,- euro winst hebben gemaakt.
Dat mag uiteraard.

Maar als de hypotheekrente in het jaar 2000 zeg 6 % was, dan heb je intussen dus sinds 2000 alleen al aan rente 17 maal 9.750,- betaald, ofwel 165.750,-

Terwijl diegene die in 2018 een huis koopt voor 247.000,- tegen een hypotheekrente van 2 % maar 7.410,- euro per jaar aan rente hoeft te betalen.


In 1970 kon je een huis kopen voor (omgerekend in euro's) 35.750,-
Dat was toen ook 6,5 maal een modaal jaarsalaris (dat was toen 5.500,-)
Toen konden ook maar weinig mensen een huis kopen omdat het in die tijd ook gewoon zo was dat je eigen geld moest meebrengen voordat je kon kopen.

Als die mensen eerst gespaard hadden en op hun 30e (al!) een huis konden kopen, zijn zij na 30 jaar keurig betalen op hun 60e hypotheek-vrij.
Dan is het dus inmiddels het jaar 2000 en konden zij voor de opbrengst een gelijkwaardig huis terug kopen.
Of een heel klein beetje winst maken als zij, ter voorbereiding op hun oude dag, kiezen voor een (kleiner) mooi appartement.
Maar dan moeten zij wel die overwaarde goed bewaren, want de servicekosten voor een luxe appartement zijn vermoedelijk hoger dan de gemiddelde onderhoudskosten van de eerste 30 jaar van een nieuwbouwhuis.

Volgens mij is het in elk geval nooit zo geweest dat je met één salaris, onder de 35 jaar, een twee-onder-één-kapper kon kopen. Ook niet toen iedereen nog 40 uur per week werkte. En ook niet als je dat met 1,5 persoon per huishouden deed.

Dus op de een of andere manier zal dit ook wel weer goed komen. Zelfs als die prijzen 8 % stijgen.
Alle reacties Link kopieren
Ik wacht tot het weer omlaag gaat en ik ben niet de enige in mijn omgeving.
Ik denk dat het niet lang meer gaat duren voordat starters gaan stoppen met kopen en verwacht dus over een jaar of 2 weer een crash.
AnAppleADay schreef:
10-04-2018 15:18
Ik wacht tot het weer omlaag gaat en ik ben niet de enige in mijn omgeving.
Ik denk dat het niet lang meer gaat duren voordat starters gaan stoppen met kopen en verwacht dus over een jaar of 2 weer een crash.
Ik ben benieuwd of de prijzen weer omlaag gaan, misschien als de rente weer gaat stijgen.
Veel mensen willen koste wat kost kopen, ben bang dat we dadelijk weer huizen onder water gaan krijgen.
Alle reacties Link kopieren
damesbril schreef:
10-04-2018 15:29
Ik ben benieuwd of de prijzen weer omlaag gaan, misschien als de rente weer gaat stijgen.
Veel mensen willen koste wat kost kopen, ben bang dat we dadelijk weer huizen onder water gaan krijgen.
Als de rente gaat stijgen moeten veel mensen wel verkopen.
Als hun rentevaste periode voorbij is dan worden de maandlasten ineens een stuk hoger en ik ben bang dat veel mensen hun hypotheek dan niet meer kunnen betalen.
Het zou misschien nog wel 5-10 jaar kunnen duren maar ik denk we dat ze gaan dalen.

Ik hoop het ook, anders blijf ik de rest van mijn leven in mijn huurhuis :proud:
Alle reacties Link kopieren
Gebruna, je schrijft een duidelijk stuk. Maar het geldt voor een grote groep, individuele gevallen zijn natuurlijk allemaal op zich staande situaties. Wij zijn bijvoorbeeld op dit moment eigenlijk financieel nergens beter af, waardoor we in ons huidige huis blijven wonen terwijl we misschien eigenlijk wel wat anders zouden willen. Maar door allerlei veranderde spelregels, blijven we zitten waar we zitten. Gelukkig is dat op zich een prima huis op een prima plek, maar je zult het maar niet naar je zin hebben en niet weg kunnen... Zo zullen veel meer mensen zitten, wat de huizenmarkt extra op slot gooit.
Wat sterk meespeelt, is dat je vroeger gemakkelijker/goedkoper kon huren dan nu, zeker als je nu nog moet starten of wilt gaan samenwonen. Als je nu het weinig verdient maar je werkt met tweeën, zit je samen toch al snel boven de grens voor een sociale huurwoning.
Iemand met een modaal salaris komt in z'n eentje niet eens in aanmerking. Commercieel kan ook niet, want dat is weer te duur, en kopen gaat ook niet. Veel succes voor die groep. Ik ben dan ook geneigd te denken 'met dan aan Blok', maar dat klopt ook weer niet helemaal, hij heeft deze voorstellen erdoor gekregen, maar de Kamer heeft ze wel in meerderheid goedgekeurd. Dus hij was het niet alleen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
10-04-2018 15:18
Ik wacht tot het weer omlaag gaat en ik ben niet de enige in mijn omgeving.
Ik denk dat het niet lang meer gaat duren voordat starters gaan stoppen met kopen en verwacht dus over een jaar of 2 weer een crash.
Dan stijgt de rente weer. Broekzak, vestzak.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Dan stijgt ook de WOZ-waarde en ga je meer betalen voor allerlei zaken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven